28 січня о 18:00Вебінар: Як організувати ефективну роботу над помилками на уроках української мови
Як перетворити художні твори на математичні вправи та приклади?

Чи здатне мистецтво допомогти на уроці математики? Адже перше – креатив і творчість, а друге – логіка й порядок. Крістіна Бабенко, яка виступила в межах інтернет-конференції «Професійний розвиток вчителів математики: ідеї та методики викладання», доводить, що все не так однозначно! Запропоновані нею вправи й приклади допоможуть віднайти математичну основу у творах мистецтва, які стануть основою для вправ та допоміжними матеріалами під час вивчення математики.

Як мистецтво допоможе вчителю математики?

Учні початкової школи зазвичай мають найменше проблем із математикою. Однак, уже у середній школі у програмі з’являються абстрактні поняття, що вже складніше. Тож не дивно, що інтерес до предмета знижується, що згодом перетворюється на нелюбов, нерозуміння, а подекуди й нехтування математикою. Отож, завдання вчителів – зберегти початковий інтерес, наблизити абстрактні теми до практики, а також навести приклади, що зроблять складну теорію наочною та зрозумілою.

Мистецтво і математика ближчі, ніж здається на перший погляд. Джерелом поняття гармонії, ритму, симетрії, пропорцій, форми та багато інших, що складають суть мистецтва, безпосередньо є математика. Використовуйте ці знання, аби зменшити прірву між мистецтвом і математикою, та інтегрувати обидва предмети.

Інтеграція для наймолодших

Прийоми можуть різнитися залежно від віку дітей і теми, що вивчається. Для наймолодших школярів можна використовувати наступні завдання:

  • Завантажте з інтернету твори у стилі «нумеризму», де зображення складаються з безлічі маленьких цифр. Поясніть, що одиниця зображення на екрані – піксель, у картині – мазок, а основою малюнку може бути цифра. Спробуйте зробити зображення зайчика або іншої тварини з маленьких цифр. Такий метод вивчення допоможе малюкам вивчити числа без записування в рядок і зазубрювання.
  • Розкажіть про вплив арифметики на мистецтво. Так, чимало середньовічних гравюр та творів доби Ренесансу містять персоніфікації або символічні образи наук. До них відноситься гравюра Альбрехта Дюрера «Меланхолія», а також фреска Рафаеля «Афінська школа», де зображено видатних учених і математиків античної доби: Поліклета, Евкліда, Піфагора, Платона та інших. Використовуйте картину, коли будете розповідати учням про їхні винаходи й теорії.
  • Під час вивчення трикутників, фігур та ліній використовуйте картини відомих абстрактних художників: Піта Мондріана, Пауля Клеє, Василя Кандинського та інших. Попросіть дітей полічити червоні прямокутники і трикутники на полотні «Замок і сонце» Клеє; кути на картині «Судний день» Аарона Дугласа та подумати, як лінії та криві створюють ритм у «Композиції 8» Кандинського.

Інтеграція для середньої та старшої школи

Як уже було згадано вище, твори мистецтва нерідко побудовані на основі математичних розрахунків. Так, починаючи з доби Ренесансу, всі картини містять у собі перспективу, на прикладі якої можна пояснити принцип пропорційного зменшення чи збільшення чисел. Використовуйте твори Леонардо да Вінчі для демонстрації принципу пропорцій чи живопис Піта Мондріана для визначення площі або розуміння дробів. Не менш цікавою буде творчість Крокета Джонсона, який у формі картини довів Теорему Піфагора та візуалізував квадратний корінь із 16, а також не забудьте про «Зоряну ніч» Ван Гога, де візуалізовано явище турбулентності та вихрові потоки. 

Бажаєте побачити більше прикладів використання картин на уроках математики? Тоді неодмінно подивіться виступ!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter