5 цікавих проєктів, що актуалізують теоретичні знання.

Проєктний метод навчання став популярним на початку 20 століття у США і відтоді лише набирає обертів, адже саме завдяки йому діти не не лише вивчають теорію, але й дізнаються, як можуть використати отримані знання на практиці. 

Оскільки біологія – одна з найбільш практичних наук, яка точно потрібна всім, проєкти стануть чудовим доповненням для ваших уроків. У цій статті ми зібрали 5 цікавих мініпроєктів, простих та захопливих, виконати які можна всього за один-два уроки.

1. Скільки кісток у наших руках?

Форма роботи: індивідуальна.

Клас: 6-7 класи.

Етапи реалізації проєкту:

1. Формулювання завдання

Будова зап’ястя та пальців неймовірно складна, але саме завдяки цьому наші руки такі гнучкі та рухливі. Чи відомо учням, зі скількох кісток складається їхня кисть? А як вони називаються? Це насправді не так уже і легко запам’ятати. Аби діти краще вивчили будову кисті, запропонуйте їм створити її реалістичну модель.

2. Аналіз матеріалу

Аби модель вийшла анатомічно достовірною, діти мають уважно прочитати підручник та пошукати відповідні малюнки в інтернеті. Нехай учні створять список кісток, вказавши навпроти кожної її розташування у тілі.

3. Створення моделі

Учні мають скласти макет руки з невеликих гілочок та камінців. Нехай діти виміряють довжину кісток у фалангах пальців та підберуть гілки тієї ж довжини. Так само і з камінцями, які відіграватимуть роль суставів. Для більшої достовірності модель можна пофарбувати білою гуашшю. 

4. Виявлення проблем опорно-рухового апарату

У якості додаткового завдання попросіть учнів окремо виписати основні захворювання кісток і суглобів, що здатні виникнути через те, що ми багато працюємо за комп’ютером, особливо підступні у цьому плани звичайнісінкі мишки та клаіватури. Які є найпоширеніші захворювання суглобів, пов’язані з друком на клавіатурі? Чому інколи болять зап’ястки? Що таке гігрома і чому вона з’являється? Чому хрустять пальці?

5. Презентація результатів

Учні демонструють виготовлені моделі та розповідають про результати дослідження.

2. Вирущуємо рослини

Форма роботи: індивідуальна.

Клас: 5-6 класи.

Етапи реалізації проєкту:

1. Аналіз проблеми

Кожен учень чув про те, що хліб, овочі та інші харчові продукти вирощуються з маленьких насінин. Утім, чи пробували вони самі виростити зі звичайного зернятка красиву та сильну рослину? Завдяки цьому проєкту діти дізнаються про методи пророщування насіння та визначать найбільш ефективні.

2. Аналіз матеріалів та вибір культур

На першому уроці діти можуть обрати кілька видів насіння з наступного переліку: арахіс, насіння гарбуза, горох, горох нут, ячмінь, пшениця, зерно, фінік, волоський горіх. 

Далі діти мають провести невеличке дослідження (переглянути тематичне відео, знайти інформацію в інтернеті, розпитати родичів) та визначити, які бувають методи пророщування. Для цього можна:

  • Покласти насіння у використаний чайний пакетик.
  • Вирізати отвір у банані та спробувати проростити насіння чи паросток використовуючи плід як поживне середовище.
  • Розрізати гарбуз, засипати насіння всередині землею та полити.
  • Покласти кілька насінин на паперову серветку, сприснути їх водою, загорнути в серветку та знову сприснути. Покласти серветку у прозорий пластиковий пакет.

3. Демонстрація результатів

До наступного уроку біології діти можуть підготувати доповідь про результати. 

  • Через скільки днів було пророщено кожен зразок?
  • Які методи було використано? Які виявилися найбільш ефективними?
  • У чому можуть бути причини невдачі? 

Попросіть дітей заздалегідь підготувати таблицю з даними про експеримент: назвою культури, часом, витраченим на пророщення, та розвитком паростка (можливо, з фотофіксацією). 

3. Чи дійсно шкідливі ГМО продукти?

Форма роботи: індивідуальна/групова.

Клас: 8-9 класи.

Інтеграція: біологія, основи здоров’я.

Етапи реалізації проєкту:

1. Актуальність проблеми та постановка завдання

Чи знають діти, як розшифрувати абревіатуру ГМО? Чи чули про шкоду цих продуктів? Запитайте дітей: можливо, хтось із них намагається не вживати продукти ГМО?

Які чутки про шкоду модифікованих продуктів чули діти?

  • Відбулась мутація у собак, ГМО змінюють геном людини.
  • Ці продукти неможливо або важко перетравити.
  • У картоплю додають гени риби, це неприродно та шкодить нашому організму.

Діти можуть навіть провести невеличке опитування серед родичів та знайомих. Попросіть їх занотувати зібрані дані.

2. Пошуковий етап

Попросіть учнів відшукати інформацію про те, яким чином створюються генномодифіковані продукти, а також про те, які з них дозволені в Україні.

3. Дослідницька робота

Об’єднайте учнів у групи та попросіть швидко знайти в інтернеті інформацію про ГМО та записати її у 2 стовпчики:

  • Група №1: статті, що говорять про шкоду ГМО/користь ГМО (основні тези).
  • Група №2: наукові дослідження, що доводять: шкоду ГМО/нешкідливість модифікованих продуктів (основні тези).
  • Група №3: перевіряє правдивість міфів про ГМО. Наприклад, що вони викликають
    рак, алергію, призводять до мутацій, є отруйними тощо. Якщо міф підтверджено, він вписується в одну колонку, якщо спростовано – в іншу.

Попросіть дітей обов’язково перевіряти джерела інформації. Яким виданням була опублікована новина, де першоджерело публікації? Чи є видання авторитетним або науковим? Чиї слова цитуються у статті – політика, вченого, сторонньої особи?

4. Компіляція інформації та висновки

Кожна група робить мінідоповідь, презентуючи знайдену інформацію. Усі групи зіставляють отримані факти та роблять висновки. Скільки серйозних джерел кажуть про шкідливість ГМО, а скільки говорять про те, що вони цілком безпечні? 

4. Шукаємо вітамін С.

Форма роботи: індивідуальна.

Клас: 3-7 класи.

Інтеграція: біологія, хімія, мистецтво.

Етапи реалізації проєкту:

1. Постановка проблеми

Усі ми чули про користь та важливість вітаміну С і про те, що його можна знайти у багатьох овочах та фруктах. Але десь менше, десь більше… Але як визначити, де саме його концентрація більша? Для цього можна провести простий дослід!

2. Підготовка та вибір матеріалів

Для цього проєкту учням знадобиться аркуш, розчин йоду, ватний тампон та декілька фруктів і овочів (лимон, перець, огірок, ківі тощо). Діти мають додати розчин йоду у воду, змочити у ній тампон та зафарбувати ним аркуш (він має стати коричневим).

3. Проведення досліду

Розріжте овочі та фрукти, прикладіть їх до аркуша та залиште на декілька хвилин. Плоди, що мають великий вміст вітаміну С, нейтралізують йод, тож на місці, де було прикладено овоч, аркуш знову стане білим.

5. Майже біоніка: вивчаємо сухожилля.

Форма роботи: індивідуальна.

Клас: 5-7 класи.

Інтеграція: біологія, мистецтво.

Етапи реалізації проєкту:

1. Актуалізація базових знань та формулювання завдання

Цей проєкт варто виконувати під час вивчення опорно-рухової системи. Виконувати його можна як у класі, так і вдома. 

Розкажіть дітям, що без зв’язок та сухожиль ми не змогли би рухатися. Поясніть учням принцип руху людської долоні та розкажіть, як працюють сухожилля. Аби побачити все на власні очі, учні мають збудувати робочу модель людської руки з ниток, пластикових трубочок та картону.

2. Аналіз візуального матеріалу

Продемонструйте учням малюнки будови людської руки або попросіть знайти цю інформацію в інтернеті самостійно.

3. Створення моделі

Учні мають зробити картонний макет руки та відтворити сухожилля, що рухають кожним пальцем. Для цього можна скористатися відеоінструкцією:

 

Аби зробити проєкт ще цікавішим, можна збудувати гігантську руку:

 

4. Демонстрація та випробування моделі

Прив’язавши кінці мотузок до власних пальців діти можуть рухати штучною рукою та навіть брати предмети.

Завдяки НУШ вчитель все більше стає творцем власних уроків. Проєктний метод істотно поглиблює якісні зміни дозволяючи вам експериментувати, підвищувати вимоги до освітніх результатів та створювати ґрунт для нових ідей і творчих знахідок.

 

 
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter