Практичні прийоми – одна з найпопулярніших тем для обговорення серед учительської спільноти. І не дарма! Учителі часто шукають прості та дієві способи покращити свої уроки. Сьогодні ви дізнаєтеся про 6 практичних прийомів, які стануть чарівною паличкою не лише для вас, але й для школярів.
Відстрочена відгадка
Школярі будь-якого віку обожнюють загадки. Та що вже говорити, таємниці до вподоби навіть дорослим! То чому б не скористатися цим в освітньому процесі? Окрім цього, елементи загадок допоможуть урізноманітнити заняття та активізувати увагу учнів.
Приклад:
- на початку уроку озвучити загадку або несподіваний факт, а відповідь і подробиці учні отримають згодом, працюючи з матеріалом;
- наприкінці заняття озвучити загадку або несподіваний факт та розпочати наступний урок із відгадки.
Фантастичний елемент
Суть методу полягає у тому, що вчитель доповнює та урізноманітнює навчальний матеріал фантастичними елементами. А яка дитина здатна встояти перед незвичайним і фантастичним?
Приклад:
- перенесіть навчальну ситуацію на фантастичну планету;
- на уроках із природничих дисциплін вигадайте фантастичну рослину або тварину, розглядаючи її в реальному біоценозі;
- перенесіть реального або літературного героя у часі;
- використайте незвичайний підхід до ситуації: наприклад, якою вона буде на думку іншопланетянина, стародавнього грека тощо.
Запитання до тексту
Найкраще цей прийом підійде для роботи з текстовим матеріалом. Ще до початку ознайомлення з текстом, учні мають підготувати кілька запитань. Так-так, ще не прочитавши матеріал та орієнтуючись лише на заголовок!
Приклад:
Доцільно зазначити кількість і характер запитань, які мають поставити діти. Наприклад, не менше 3 запитань на уточнення і 5, що розширюють та розвивають тему. Важливо, щоб учитель підбивав підсумки уроку та узагальнював матеріал. «Ось це, діти, ми вивчили сьогодні, а ось це розглянемо наступного тижня». І не бійтеся показати, що ви чогось не знаєте! Обов’язково додаючи: «А відповідь на це запитання я дізнаюся сьогодні і обов'язково розкажу вам наступного уроку…».
Знайди помилку
Школярі можуть сприймати інформацію від учителів як істину, яку неможливо поставити під сумнів. І це абсолютно нормально! Викладачі виступають у ролі менторів, яким можна довіряти. Але з іншого боку, таке сліпе наслідування може послабити критичне й аналітичне мислення учнів. Інша справа – здивувати дітей неочікуваною помилкою!
Приклад:
- Пояснюючи новий матеріал, учитель навмисно має припуститися помилки. Учнів можна завчасно попередити про це. Або схитрувати та припуститися помилки під час повторення пройденого матеріалу. Подивіться на реакцію дітей!
- Школярі отримують текст, у якому є помилки, звісно, зроблені навмисно. Їхнє завдання – відшукати помилки, виправити та пояснити свою позицію, обов’язково навівши аргументи.
Світлофор
Прийом знадобиться для ефективного опитування школярів. Звичайно, слід відійти від банальностей! Для виконання цієї вправи у кожного учня має бути кілька смужок картону: з одного боку червоного кольору, а з іншого – зеленого. І під час опитування школярі мають піднімати «світлофор» червоною або зеленою стороною, сигналізуючи про свою готовність до відповіді. Але не все так просто, адже викладачі можуть скористатися різними форматами запитань!
Приклад:
- Перше опитування перевіряє базові знання, які школярі зобов'язані знати напам'ять. І тут червоний сигнал свідчить про те, що учень сам собі ставить двійку – нехай вона і не йде в журнал. Зелений сигнал – «Знаю!», підтверджує засвоєння знань.
- Другий варіант опитування орієнтований на творчі запитання. І тут школярі не повинні знати відповідь, адже ціль завдання – розвинути креативне мислення! Зелений колір « світлофору» означає тільки одне: «Хочу відповісти!», тоді як червоний – «Не хочу». Звичайно, в цьому випадку неправильна відповідь не оцінюється.
Загадкове домашнє завдання
Утомилися вигадувати цікаві домашні завдання? У нас є для вас пропозиція – залучайте елементи таємниці! І у нас є кілька варіантів захопливої подачі домашньої роботи.
Приклад:
- Учителька української мови може занотувати на шкільній дошці в кінці уроку: «чайни_, п_ром, _ібрання, а_цент, _лгоритм». Учні повинні виписати тільки пропущені букви. З цих літер у них вийде слово «казка». Опісля, можна оголосити домашнє завдання: скласти казку за певним правилом. У такий спосіб школярі можуть закріпити вивчений матеріал.
- Інший спосіб – занотувати на дошці числа 19, 12, 1, 9, 12, 1. Число – це номер літери в алфавіті. І коли діти складуть відповідне слово, викладач може оголосити завдання!
Які з зазначених прийомів ви будете використовувати? Поділіться власними лайфхаками в коментарях!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.