Поговоримо про нові підходи до визначення рівня результатів навчання учнів

Нові рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 5-9 класів НУШ, затверджені Міністерством освіти і науки в серпні 2024 року, вносять суттєві зміни в освітній процес (далі – Рекомендації). Основні положення цього документа ми вже розглянули у попередній публікації. А у цій статті ми зосередились на ключових аспектах підсумкового оцінювання з навчальних предметів громадянської та історичної освітньої галузі.

Згідно з Рекомендаціями основними видами оцінювання є формувальне та підсумкове оцінювання й ДПА. Тож якщо ви бажаєте покращити знання та отримати практичні поради щодо інтерактивного оцінювання учнівського прогресу протягом навчального року, запрошуємо вас долучитись до учасників Всеукраїнської інтернет-конференції «Здійснення формувального оцінювання в НУШ», яка відбудеться 28.11.2024. Під час етеру ви матиме змогу ознайомитись із ефективними прийомами у роботі з дітьми будь-якого віку з метою їх подальшого застосування в роботі, що допоможе урізноманітнити навчальний процес.

Метою підсумкового оцінювання є об'єктивне співвідношення фактичних результатів навчання учнів з обов'язковими (очікуваними) результатами навчання, визначеними Держстандартом / модельною навчальною програмою за певний період навчання. 

Підсумкове оцінювання здійснюється періодично і може охоплювати один, декілька або всі групи результатів, визначених у Держстандарті. Кількість підсумкових робіт, час їхнього проведення вчитель  може встановлювати самостійно. 

Під час оцінювання слід застосовувати завдання різних когнітивних рівнів: 

  • на відтворення знань;
  • на розуміння;
  • на застосування в стандартних і змінених навчальних ситуаціях;
  • уміння висловлювати власні судження, ставлення тощо. 

Підвищення кваліфікації педагогів, які викладають історію, громадянську освіту, правознавство: Ідеї та пропозиції від «На Урок»

Критерії підсумкового оцінювання результатів навчання учнів

У Рекомендаціях наведено загальні критерії оцінювання, які визначають загальні підходи до встановлення результатів навчання учнів і реалізуються за чотирма рівнями, що дає змогу здійснювати оцінювання за 12-бальною шкалою:

  • початковий (1-3 бали);
  • середній (4-6 балів);
  • достатній (7-9 балів);
  • високий (10-12 балів).

Кожний наступний рівень охоплює вимоги до попереднього, а також додає нові. 

Загальні критерії оцінювання слугують основою для галузевих критеріїв оцінювання. Громадянська та історична освітня галузь включає 3 групи результатів споріднених результатів навчання, які оцінюються з урахуванням структури компетентності таким чином:

Група 1. Орієнтація в історичному часі та просторі, виявлення взаємозв’язків подій і явищ

Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:

1 бал:

  • сприймання та розпізнавання інформації щодо історичного часу і простору, отриманої від учителя (інших осіб);
    надання відповідей на прості запитання.

2 бали:

  • виконання простих навчальних дій з хронологією та історичною картою за наданим зразком із допомогою вчителя.

3 бали:

  • відтворення частини інформації щодо історичного часу і простору, отриманої від учителя або із запропонованих джерел;
  • знаходження у почутому/прочитаному часткових відповідей на запитання;
  • виконання завдань/навчальних дій за наданим зразком із допомогою вчителя.

4 бали:

  • відтворення за зразком основної інформації щодо історичного часу і простору, отриманої із запропонованих джерел; 
  • виконання завдань/навчальних дій за зразком під керівництвом учителя; надання пояснень у межах запропонованої теми.

5 балів:

  • часткове застосування основної інформації щодо історичного часу і простору, отриманої від учителя або із запропонованих джерел, для виконання навчальних завдань; 
  • знаходження у почутому/прочитаному відповідей на прості запитання;
  • пояснення основних понять / явищ /навчальних дій;
  • виконання навчальних дій за запропонованим алгоритмом, за потреби звертаючись по допомогу; 
  • визначення причин і наслідків подій з допомогою вчителя.

6 балів:

  • застосування інформації щодо історичного часу і простору, отриманої від учителя або із запропонованих джерел для виконання навчальних завдань; 
  • пояснення основних понять, наведення простих прикладів;
  • самостійне виконання навчальних дій з хронологією і картами різних типів за запропонованим алгоритмом.

7 балів:

  • знаходження на карті та в документі потрібної інформації щодо історичного часу та простору для виконання навчальних завдань; 
  • надання відповідей на окремі запитання за опрацьованою інформацією; 
  • перетворення одного виду інформації на інший за зразком; 
  • розпізнавання проблемних ситуацій та висловлення припущення щодо розв’язання їх з допомогою вчителя; 
  • наведення окремих аргументів і прикладів на підтвердження висловленої думки; 
  • виконання репродуктивних і частково-пошукових видів навчальної діяльності за запропонованим алгоритмом.

8 балів:

  • аналіз інформації щодо історичного часу і простору, отриманої з обраних джерел; 
  • групування інформації з різних джерел за заданою ознакою; 
  • вирізнення проблемних ситуацій та розв'язування їх відомими способами з опосередкованою допомогою вчителя; 
  • виконання окремих пошукових, дослідницьких та/або творчих навчальних дій, зіставлення, порівняння та пояснення опрацьованої інформації, надання відповідей на запитання;
  • перетворення одного виду інформації на інший; 
  • наведення певних аргументів.

9 балів:

  • аналіз інформації щодо історичного часу та простору, отриманої з різних джерел; 
  • вирізнення проблемних ситуацій; 
  • добір прийнятного способу для унаочнення та візуалізації із запропонованих;
  • наведення аргументів і доречних прикладів щодо висловленої думки;
  • виконання пошукових (дослідницьких) та творчих завдань за допомогою різних джерел; 
  • розв’язування проблемних ситуацій засвоєними раніше способами, пропонування нових способів розв’язання з опосередкованою допомогою вчителя.

10 балів:

  • виокремлення та аналіз сутнісної інформації щодо історичного часу і простору, отриманої з різних самостійно вибраних джерел; 
  • застосування здобутих знань й практичних умінь в різних навчальних ситуаціях; 
  • здійснення різних видів діяльності, пропонування декількох способів розв’язання проблемної ситуації самостійно, у парі або групі.

11 балів:

  • узагальнення інформації щодо історичного часу та простору, отриманої з різних джерел, оцінка її за визначеними критеріями; 
  • знаходження та аналіз інформації;
  • висловлення власної позиції та аргументування її; 
  • виявлення причинно-наслідкових зв’язків між історичними та суспільно значущими подіями, явищами, процесами та визначення взаємопов’язаних та взаємозалежних подій, явищ, процесів в житті суспільства; 
  • застосування здобутих знань й практичних умінь в нестандартних ситуаціях; 
  • здійснює різні види діяльності, аналізує власні навчальні дії самостійно, у парі або групі.

12 балів:

  • застосування здобутих знань й практичних умінь щодо історичного часу і простору, усвідомлення ризиків і прогнозування наслідків;
  • здійснення різних видів діяльності самостійно, в парі або групі;
  • аналіз власних навчальних дій, планування свого подальшого навчального поступу;
  • розкриття взаємозв’язків та тяглості суспільного розвитку.

Група 2. Робота з інформацією історичного та суспільствознавчого змісту

Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:

1 бал:

  • сприймання і розпізнавання інформації історичного/ суспільствознавчого змісту, отриманої від учителя (інших осіб); 
  • надання відповідей на прості запитання за змістом почутого / прочитаного.

2 бали:

  • відтворення незначної частини інформації історичного/ суспільствознавчого змісту, отриманої від учителя або із запропонованих джерел; 
  • знаходження у почутому/прочитаному часткових відповідей на прості запитання; 
  • використання простих однотипних фраз.

3 бали:

  • відтворення частини історичної / суспільствознавчої інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел; 
  • знаходження у почутому/прочитаному часткових відповідей на запитання різного типу; 
  • висловлення своїх думок простими фразами/ реченнями.

4 бали:

  • відтворення за зразком основної історичної/суспільствознавчої інформації, отриманої із запропонованих джерел; 
  • висловлення своїх думок, використовуючи отриману інформацію; 
  • пояснення окремих понять/термінів;
  • використання простих фраз/речень.

5 балів:

  • часткове застосування основної історичної/суспільствознавчої інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел для виконання навчальних завдань; 
  • знаходження у почутому/прочитаному відповідей на прості запитання; 
  • пояснення основних понять, називає історичні / суспільні явища і процеси.

6 балів:

  • застосування історичної / суспільствознавчої інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел для виконання навчальних завдань;
  • розуміння та пояснення основних понять, явищ і процесів та ілюстрація простих прикладів, пояснення навчальних дій з інформацією.

7 балів:

  • знаходження у запропонованих історичних / суспільствознавчих джерелах потрібної інформації для виконання навчальних завдань; 
  • надання відповідей на окремі запитання за опрацьованою інформацією;
  • перетворення одного виду інформації на інший за зразком; 
  • наведення окремих аргументів і прикладів на підтвердження висловленої думки.

8 балів:

  • аналіз історичної/суспільствознавчої інформації, отриманої з обраних джерел, групування її за заданою ознакою; 
  • вирізнення проблемних ситуацій в минулому й сьогоденні в різних видах джерел; 
  • перетворення одного виду інформації на інший; 
  • наведення певних аргументів, прикладів на підтвердження висловленої думки / позиції; 
  • виконання окремих пошукових, дослідницьких та/або творчих навчальних дій, розв’язання проблемних ситуацій за алгоритмом, відомими / запропонованими способами.

9 балів:

  • аналіз історичної/суспільствознавчої інформації, отриманої з різних джерел; 
  • вирізнення проблемних ситуацій в минулому й сьогоденні, добір прийнятного способу для їх унаочнення й візуалізації із запропонованих;
  • розв’язання проблемних ситуацій історичного / суспільного змісту засвоєними раніше способами, пропонування нових способів розв’язання з опосередкованою допомогою вчителя; 
  • наведення аргументів і доречних прикладів щодо висловленої думки / позиції; 
  • виконання пошукових (дослідницьких) та творчих завдань.

10 балів:

  • виокремлення та аналіз сутнісної історичної/суспільствознавчої інформації, отриманої з різних самостійно вибраних джерел, оцінка її за заданими критеріями; 
  • встановлення логічних зв’язків між історичними/суспільними подіями, явищами, процесами; 
  • вирізнення проблемних ситуацій в минулому та сьогоденні за самостійно визначеними критеріями, пропонування декількох способів їх розв’язання; 
  • застосування здобутих знань та практичних умінь в різних навчальних ситуаціях.

11 балів:

  • знаходження та аналіз сутнісної історичної/суспільствознавчої інформації, отриманої з різних джерел; 
  • формулювання виявлених проблем в минулому й сьогоденні, оцінка історичної/суспільної інформації за самостійно обраними критеріями; 
  • характеристика логічних зв’язків між подіями, явищами, процесами; 
  • застосування здобутих знань та практичних умінь в навчальних стандартних і нестандартних ситуаціях.

12 балів:

  • відбір та аналіз сутнісної історичної/суспільствознавчої інформації, отриманої з різних самостійно вибраних джерел; 
  • формулювання та зіставлення виявлених проблем в минулому й сьогоденні, оцінка інформації за самостійно обраним алгоритмом/критеріями; 
  • встановлення причинно-наслідкового зв'язку між історичними / суспільними подіями, явищами, процесами; 
  • застосування здобутих знань і практичних умінь, усвідомлення ризиків і прогнозування наслідків.

Група 3. Виявлення здатності до співпраці, толерантності, громадянської позиції

Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:

1 бал:

  • передача інформації, намагання висловлювати свої думки з використанням коротких однотипних фраз; 
  • надання відповідей на прості запитання щодо України та спільноти, у якій живе.

2 бали:

  • комунікація з іншими за потреби, використання простих однотипних фраз;
  • переповідання певних відомостей щодо України та спільноти, у якій живе.

3 бали:

  • спілкування з іншими у випадку, якщо вони ініціюють комунікацію;
  • відтворення відомостей про Україну та спільноту, у якій живе; 
  • епізодична участь у груповій взаємодії, окремих колективних заходах за пропозицією вчителя.

4 бали:

  • підтримка спілкування в межах запропонованої теми; 
  • відтворення інформації про Україну та спільноти, в яких живе, за зразком; 
  • долучення до роботи в групі, виконання призначених обов'язків, участь в окремих колективних заходах за пропозицією вчителя.

5 балів:

  • спілкування з іншими за власної ініціативи; 
  • характеристика своєї приналежності до України та спільноти, у яких живе;
  • виконання завдань в групі відповідно до своєї ролі, участь в окремих колективних заходах, проєктах за пропозицією інших.

6 балів:

  • долучення до обговорення змодельованих ситуацій та / або суспільно значущих проблем; 
  • характеристика своєї приналежності до України та спільноти, у яких живе; 
  • виконання спільного завдання в групі відповідно до визначених обов’язків та своєї ролі, розпізнавання проблемних ситуацій та висловлення припущення щодо розв’язання їх з допомогою вчителя, участь в колективних заходах, проектах.

7 балів:

  • конструктивне обговорення змодельованих ситуацій та/або суспільно значущих проблем; 
  • розпізнавання проблемних ситуацій в спільноті, у якій живе, класі, школі, висловлення окремих пропозицій щодо способів розв’язання суспільно значущих проблем, спираючись на ідеї інших; 
  • конструктивна співпраця в групі, виконуючи різні ролі, висловлення окремих ідей щодо проєктів і заходів у школі, класі з опосередкованою допомогою вчителя.

8 балів:

  • конструктивне обговорення змодельованих ситуацій та/або суспільно значущих проблем, надання підтримки іншим через поставлені запитання; 
  • комунікація з приводу вирішення проблемних ситуацій у різних спільнотах, висловлення пропозиції щодо способів їх розв’язання;
  • висловлення ідеї щодо проєктів і заходів у школі, класі з опосередкованою допомогою інших осіб, активна співпраця з іншими при їх реалізації.

9 балів:

  • ініціювання спілкування щодо змодельованої ситуації та/або суспільно значущої проблеми, надання інформації і наведення аргументів; 
  • опис проблемних ситуацій у різних спільнотах засвоєними раніше способами, пропонування нових способів розв’язання з опосередкованою допомогою інших; 
  • активна співпраця в групі, визначення своїх завдань, висловлення окремих ідей для заходів і проєктів.

10 балів:

  • розвиток ідей/думок учасників спілкування щодо змодельованої ситуації та/або суспільно значущої проблеми, розглядаючи різні сторони проблеми, підтримка інших та залучення їх до взаємодії; 
  • висловлювання нових ідей/пропозицій щодо способів розв’язання суспільно значущих проблем; 
  • виконання різних ролей під час групової взаємодії та реалізації проєктів; 
  • пропонування ідей для проєктів і заходів.

11 балів:

  • моделювання ситуацій та/або пропонування суспільно значущих тем для обговорення, виступ посередником у спілкуванні; 
  • ініціювання пропозицій, пропонування варіантів для розв'язання суспільно значущих проблем; 
  • ініціювання співпраці та залучення інших до реалізації заходів та проєктів.

12 балів:

  • модерування обговорення суспільно значущих тем; 
  • пропонування альтернативних варіантів для розв'язання суспільно значущих проблем, їх оцінка;
  • ініціювання, планування та організація співпраці, залучення інших до реалізації заходів і проєктів, оцінка результатів.

Підсумкове оцінювання за семестр 

Підсумкове оцінювання за семестр здійснюють за групами результатів навчання, що передбачені Критеріями оцінювання за освітніми галузями, з урахуванням різних форм і видів навчальної діяльності. Для формування висновків щодо рівня досягнення обов’язкових результатів навчання за семестр учитель може запропонувати учням: 

  • виконати комплексну підсумкову роботу за всіма групами результатів, визначеними в Критеріях оцінювання за освітніми галузями; 
  • виконати окремі підсумкові роботи для кожної групи результатів, визначеної у Критеріях оцінювання за освітніми галузями. 

Відомості, отримані під час підсумкового семестрового оцінювання застосовують для вироблення навчальних цілей на наступний період, визначення труднощів учнів у навчанні та коригування освітнього процесу. 

У Свідоцтві досягнень виставляють семестрові оцінки за групами результатів і на їх підставі виставляють загальну оцінку за семестр з кожного навчального предмета. 


Бажаєте дізнатись більше про сучасні підходи до викладання навчальних предметів? Долучайтесь до нашої спільноти та слідкуйте за анонсами

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter