Із 1 вересня 2024 року учні 7-х класів Нової української школи розпочнуть вивчати історію на базовому рівні. Цей крок знаменує собою важливий етап реформи, який несе в собі як виклики, так і нові можливості для вчителів. З одного боку, педагоги мають бути готові до викладання предмету, використовуючи інноваційні методи та підходи. З іншого боку, вони отримують свободу в реалізації власних творчих задумів та створенні цікавого та змістовного освітнього середовища для своїх учнів. Тож щоби допомогти вчителям у цьому процесі, ми проводимо Всеукраїнську інтернет-конференцію «7 клас НУШ: громадянська та історична освітня галузь». Під час етеру ми поговоримо про методи та форми реалізації наскрізних компетентностей учнів та приділимо увагу структурі уроку історії.
А ще ми пропонуємо добірку ґрунтовних теоретичних та практичних матеріалів «На Урок», розроблених для планування та систематизації роботи з учнями у рамках викладання навчальних предметів.
Державний стандарт базової середньої освіти
Державний стандарт базової середньої освіти визначає ключові параметри освітнього процесу в 5-9 класах, зокрема структуру та зміст навчальних програм, обсяг навчального навантаження та вимоги до результатів навчання. Тож аби допомогти вчителям організувати ефективний освітній процес та досягти очікуваних результатів, у цих статтях ми підготували вибірковий огляд громадянської та історичної освітньої галузі Держстандарту:
- для адаптаційного циклу навчання школярів: «Огляд і розбір Держстандарту громадянської та історичної освітньої галузі»;
- для базового циклу навчання школярів: «7 клас НУШ: огляд і розбір Держстандарту громадянської та історичної освітньої галузі».
Навчальний план
Типова освітня програма є основним документом, який регламентує організацію освітнього процесу. Він визначає загальні принципи та підходи до розробки шкільних освітніх програм, містить варіанти типових навчальних планів та перелік модельних навчальних програм. Тож у цих статтях ми зробили огляд наших матеріалів, які стосуються розподілу навчального навантаження учнів 5-7 класів НУШ:
- у статті «Складаємо навчальний план та обираємо модельні навчальні програми для 5-х класів НУШ» ми зробили детальний огляд розподілу навчальних годин за освітніми галузями для п'ятикласників і приділили увагу основним структурним компонентам модельних навчальних програм;
- у статті «Підготовка до нового навчального року: складаємо навчальний план для 6-х класів НУШ» ми підготували огляд тижневого навчального навантаження шостикласників та звернули увагу на рекомендації Державної служби якості освіти України щодо компенсації втрат у результатах навчання учнів;
- у статті «Складаємо навчальний план для 7-х класів НУШ» ви дізнаєтесь про розподіл навчальних годин за освітніми галузями та діапазон навчального навантаження для семикласників.
Слід звернути увагу, що у червні 2024 року Міністерство освіти і науки України запропонувало для громадського обговорення проєкт змін до Типової освітньої програми. У статті «Проєкт нової Типової освітньої програми для 5-9 класів НУШ: МОН запрошує до обговорення» ми підготували огляд ключових змін, які містить цей документ.
Календарно-тематичне та поурочне планування
Нова українська школа надає педагогам широкі можливості для самостійного вибору форми, структури та способу фіксації плану, а також визначення послідовності формування очікуваних результатів навчання та кількості годин на вивчення програмових тем. Це відкриває безліч можливостей для втілення власних педагогічних ідей та створення унікального маршруту навчання для своїх учнів. Однак варто пам'ятати, що плани мають відповідати вимогам Державного стандарту та освітньої програми закладу освіти. У статті «5-6 класи НУШ: календарно-тематичне та поурочне планування» ми підготували добірку авторських матеріалів із нашої Бібліотеки, присвячених плануванню освітнього процесу. Також ви маєте можливість ознайомитись з розробками вчителів щодо викладання навчальних предметів громадянської та історичної освітньої галузі у 7-х класах НУШ за посиланнями:
Оцінювання учнів НУШ
Нова українська школа запроваджує інноваційну систему оцінювання, яка відрізняється від традиційних підходів більшою гнучкістю, креативністю та орієнтацією на особистість учня. Такий підхід дозволяє вчителям забезпечити об'єктивну та прозору оцінку результатів навчання школярів і робить освітній процес більш цікавим та мотивуючим.У статті «Оцінювання учнів НУШ: нормативні вимоги та практика» ми підготували огляд матеріалів «На Урок», які містять огляди законодавчих документів, що регламентують процедуру оцінювання учнів НУШ, та безліч різноманітних цікавих і корисних ідей для урізноманітнення навчання.
Підвищення якості уроку
Ефективність уроку – це не випадковість, а результат ретельної підготовки, творчого підходу та майстерності вчителя. Використання різноманітних методів, чітке визначення мети та критеріїв оцінювання, організація конструктивної взаємодії та врахування індивідуальних особливостей учнів - ось лише деякі з ключових факторів, які роблять урок цікавим, змістовним та результативним. Тож наша команда підготувала декілька матеріалів, які допоможуть поповнити педагогічний арсенал цікавими ідеями для проведення уроків у різних форматах:
- «Інтерактивний урок: секрети ефективного планування»;
- «9 порад для підвищення ефективності освітнього процесу в умовах війни»;
- «5 універсальних компонентів ефективного уроку»;
- «Вчительська «скарбничка»: ідеї для інтерактивної роботи учнів»;
- «20 ідей використання ігрових прийомів на уроках».
Психологічна підтримка учасникам освітнього процесу
В умовах сучасних реалій, освітяни стикаються з новими викликами, які потребують від них не лише глибоких знань та фахових навичок, але й психологічної стійкості та вміння надавати психологічну підтримку учням. У цих матеріалах ми підготували ідеї та поради щодо створення сприятливого та безпечного освітнього середовища, де школярі можуть здобувати якісну освіту та розвиватися як особистості:
- «Психологічна резильєнтність: мистецтво подолання життєвих викликів»;
- «Створюємо позитивний клімат у класі: прості поради»;
- «Психологічна підтримка учнів на уроці: підходи, стратегії та прийоми»;
- «Перша психологічна допомога дітям: основні підходи та принципи»;
- «Надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу: потреба часу та вимоги законодавства»;
- «Як говорити з дітьми про війну: прості поради».
Використання інновацій в освітньому процесі
Штучний інтелект трансформує освіту, пропонуючи інноваційні методи персоналізації навчання та покращення результатів учнів. Його можливості допомагають освітянам створювати динамічні та гнучкі навчальні середовища, які відповідатимуть індивідуальним потребам, стилю та темпу навчання кожного здобувача освіти. У цих статтях ми запропонували багато цікавих ідей, які допоможуть використати цей інноваційний продукт із користю для освітнього процесу:
- «Робота вчителя зі штучним інтелектом: теорія та практика»;
- «Оживити видатного діяча минулого: як зацікавити дітей літературою та історією»;
- «Адаптація навчальних матеріалів за допомогою ШІ: ідеї, поради та стратегії»;
- «Освіта нового покоління: ТОП-5 можливостей ШІ»;
- «Персональний помічник вчителя: можливості, потенціал та ідеї для роботи»;
- «Штучний інтелект в освіті: ідеї для використання на уроках»;
- «ChatGPT – інноваційний помічник вчителя»;
- «Як ефективно працювати зі штучним інтелектом»;
- «Поговоримо із видатними діячами минулого: ідеї використання чату «На Урок»;
- «Оптимізація щоденної роботи педагога за допомогою інтернет-сервісів».
Розвиток навичок критичного мислення учнів
У сучасному світі, де інформація доступна в безмежних обсягах, вміння критично мислити стає життєво необхідною навичкою. Це стосується й вивчення історії, адже вона не завжди надає чіткі та однозначні відповіді. Учні мають навчитись аналізувати історичні події, оцінювати джерела інформації, формувати власні судження та аргументувати свою позицію. У статті «ТОП-6 інструментів для розвитку критичного мислення: теорія та практика» ми підготували декілька порад, які допоможуть формувати цю дорогоцінну навичку у цікавий та невимушений спосіб.
Професійні компетентності вчителя
Професійний стандарт вчителя є свого роду фундаментом, на якому будується ефективна педагогічна діяльність. Він визначає рамки професійних компетенцій, умови праці та допуску до роботи, а також слугує орієнтиром для атестації та сертифікації вчителів. Щоб допомогти вам чітко окреслити траєкторію професійного розвитку та визначити подальші кроки, ми підготували статтю «Дотримання професійного стандарту вчителя: запорука успішної атестації», в якій зробили вибірковий огляд профстандарту.
Зауважити! У 2024 році Міністерство освіти і науки ініціювало громадське обговорення документів, які мають великого значення для педагогів закладів загальної середньої освіти, зокрема й нової редакції Профстандарту вчителя. Ознайомитись зі стислим оглядом запропонованих змін ви можете у статті «Як зміниться середня освіта: огляд проєктів документів МОН».
Підвищення кваліфікації вчителів
Підвищення кваліфікації – невід'ємна частина життя вчителя. Це не лише обов'язкова умова для атестації, але й запорука професійного зростання та розвитку педагогічної майстерності. За понад 6 років діяльності Освітній проєкт «На Урок» організував сотні вебінарів та десятки конференцій та курсів для освітян. Тож ми підготували добірку теоретичних і практичних матеріалів, які допоможуть вам удосконалити професійні компетентності за різними напрямами:
- стаття «Підвищення кваліфікації вчителів 5-6 класів НУШ: вимоги та можливості» містить вибірковий огляд Типової програми підвищення кваліфікації для вчителів закладів загальної середньої освіти, які впроваджують Державний стандарт базової середньої освіти та можливості, які пропонують різні суб'єкти підвищення кваліфікації;
- у статті «Підвищення кваліфікації педагогів: розвиток цифрової компетентності» ми розглянули базовий нормативний документ, яким регламентовано відповідний напрям професійного зростання освітян;
- у статті «5-6 клас НУШ: підвищення кваліфікації та самоосвіта педагогів» ми підготували добірку різноманітних заходів Освітнього проєкту На Урок, які охоплюють максимально широкий перелік тем і дисциплін для вчителів, які забезпечують реалізацію Держстандарту;
- стаття «Підвищення кваліфікації педагогів за напрямом «Робота з дітьми з особливими освітніми потребами» містить добірку заходів, присвячених питанням інклюзивного навчання. Переглянувши заходи, ви дізнаєтесь про оновлену нормативну базу, про різноманітні інструменти забезпечення навчання учнів із ООП та отримаєте багато цікавих і корисних практичних порад;
- стаття «Підвищення кваліфікації педагогів за напрямом «Надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу» містить добірку освітніх продуктів «На Урок», які допоможуть створити сприятливі психологічні умови для навчання кожної дитини з урахуванням її потреб, здібностей та можливостей;
- стаття «Підвищення кваліфікації педагогів, які викладають історію, громадянську освіту, правознавство» допоможе педагогам знайти натхнення для професійного розвитку та отримати цікаві ідеї для організації освітнього процесу.
Запрошуємо вчителів та інших фахівців, які цікавляться питаннями викладання навчальних предметів громадянської та історичної освітньої галузі у 7-х класах НУШ, до участі у конференції!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.