Поради для розвитку в дітей концентрації уваги.

Стрімкий технічний прогрес не просто покращує якість життя та спрощує його, а й вносить зміни в особливості фізичного та психічного розвитку, світогляду кожної людини. Ви ж знаєте, що дітей нового покоління з усіма його ознаками заведено називати поколінням Z? І це не просто так! Вони мають свої особливості, які педагогам  важливо враховувати у своїй діяльності. Саме про це розповідала Дар'я Грицик під час вебінару «Активізація та зосередження уваги учнів покоління Z»

Учні покоління Z – хто вони?

Діти «Z» – «технічні», все їхнє життя пов'язане з різноманітними ґаджетами. Вони є активними користувачами соціальних мереж. Для них важливо постійно бути онлайн, не пропускати новин та сучасних трендів. Соцмережі – справжній мікросвіт для дітей, у якому вони задовольняють свої основні потреби.

Педагогам варто звертати особливу увагу на особливості дітей покоління Z:

  1. Центеніали (покоління Z) не розрізняють реальний та віртуальний світ. Завдання вчителя: замінити в межах уроку той контент, який цікавить учнів зараз: залити тему, яка вивчається на Ютуб, чи захопити формою роботи, яка переключить увагу дітей.
  2. Для покоління Z важлива персоналізація та практичність. Отож, освіта повинна стати такою, щоб її значущість була зрозумілою навіть першокласнику.
  3. Z – покоління DIY (do it yourself) та бізнесу. Вони прагнуть зробити все самостійно: здобувати знання, опановувати вміння тощо. Багато хто з них вже у підлітковому віці шукає способи заробітку. 

Педагоги мають усвідомлювати, що слова на кшталт «Не будеш навчатися – працюватимеш двірником!» уже не працюють. Варто шукати інші шляхи для мотивації учнів до навчання: такі, де фігуруватиме реальна практична користь для учнів та їхнього майбутнього. 

Особливості уваги учнів покоління Z

  1. Мимовільна увага – зосередження свідомості людини на об'єкті внаслідок його особливостей як подразника. Таким подразником для дітей під час уроку може бути смартфон, на який постійно надходять повідомлення.
  2. Довільна увага – та, що свідомо спрямовується і регулюється особистістю. Людина виявляє активність, ставить віддалені цілі й змушена довільно зосереджувати свою увагу на їхньому досягненні. Тож дитина з такою увагою повинна докладати зусиль, аби бути уважною, особливо до того, що спершу і непривабливе, і нецікаве.
    Нові задачі та проєкти, нестандартна постановка завдань – основний інструмент для управління ефективністю дітей покоління Z.  Великі завдання краще розподіляти на менші частини, що не потребують довготривалої реалізації.
  3. Післядовільна увага – вид уваги, яка виникає після того, як свідоме зосередження на певному об'єкті переходить у невимушене. Перехід від довільної уваги у післядовільну зменшує напруженість діяльності через зменшення потреби витрачати зусилля на зосередження в роботі. А тому її ефективність підвищується! Головним спонукальним чинником, який викликає післядовільну увагу, є стійкий інтерес.

Не все у навчальній і трудовій діяльності може бути захопливим. Багато в ній і рутинного. Але маємо бути уважні і до не надто цікавих на перший погляд речей.

Для уваги характерні 6 властивостей. Порушення якоїсь із них по-своєму відображається на ефективності діяльності дитини:

  1. Обсяг уваги. При невеликому обсязі уваги дитина не вміє концентруватися одночасно на декількох предметах і утримувати їх у пам'яті. 
  2. Стійкість і концентрація уваги. Працюйте у цих напрямах, якщо дитина швидко відволікається на сторонні справи та не може зосередитися. 
  3. Вибірковість уваги. Ця властивість вкрай важлива у навчанні.  
  4. Розподіл уваги. Дитині складно виконувати два завдання одночасно, якщо вона не вміє розподіляти увагу. 
  5. Переключення уваги. Це здатність швидко і легко перемістити увагу з одного виду діяльності на інший.

Також лекторка звернула увагу на засоби та прийоми, які сприяють підвищенню активності та розумової діяльності учнів:

  • Використовуйте різні види наочності.
  • Пов'язуйте навчання із життєвими реаліями.
  • Будьте уважними до особистості кожної дитини, використовуйте індивідуальний підхід.
  • Часто змінюйте види діяльності.
  • Використовуйте сучасні технології.
  • Застосовуйте прийом авансування – навмисне затягування повідомлення важливої або цікавої думки.
  • Дозволяйте собі несподіване коротке відхилення від теми.
  • Пам'ятайте про закон краю – в ньому сказано про те, що початок і кінець заняття запам'ятовується і сприймається краще, ніж середина. Тож зробіть середину уроку більш різноманітною, емоційнішою, динамічною тощо.
  • Плануйте розважальні елементи в другій частині уроку або після довгого пояснення.

Наприкінці виступу спікер розповіла про дієві ігри та вправи, які допоможуть розвивати увагу учнів:

Вправи Мюнстерберга або «Знайди слова». Серед суцільного буквеного тексту є слова. Завдання дітей – якнайшвидше переглянути текст та обвести ці слова. 

 

Вправа «Заборонена цифра». Рахуйте вголос від одного до 41, не називаючи числа, в яких є цифра 4. Замість них говоріть: «Не зіб'юся». Запропонуйте дитині повторити вправу.

Вправа «Букви алфавіту». Кожному присвоюється певна буква алфавіту. Ведучий називає букву, а дитина, якій присвоєно цю букву, плескає один раз у долоні.

Вправа «Знайди помилки в тексті». Запропонуйте учням знайти помилки в тексті, тестовій роботі, у відповідях на запитання тощо.

Гра «Таблиця Шульте». У таблицях Шульте в хаотичному порядку розміщені цифри, які необхідно швидко знайти у правильній послідовності. Тренуватися можна з паперовим варіантом.

Бажаєте дізнатися більше про те, як можна навчити дітей зосереджувати увагу на навчальному матеріалі? Радимо переглянути вебінар!

 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter