Якщо ми прагнемо бути лідерами, вміти вести перемовини та ефективно взаємодіяти з людьми, чітко формулювати власні думки та ухвалювати правильні рішення – без уміння використовувати засоби мови в усному чи письмовому мовленні просто не обійтися.
Як навчити дітей ефективної самопрезентації? Як допомогти правильно виражати емоції та почуття? І до чого тут реклама та цифровий етикет? Власним досвідом і дієвими порадами поділилася Людмила Ющенко під час Всеукраїнської інтернет-конференції «Формування мовленнєвої компетентності: поради для педагогів».
Основні навички ХХІ століття
Освітяни впливають на розвиток суспільства та виховують успішне покоління – ми не знаходимось осторонь. Без яких навичок не обійтися прогресивній особистості? Людмила Ющенко проаналізувала інформацію Всесвітнього економічного форуму (Давос, 2016) та зауважила, що це:
- вміння управляти людьми;
- взаємодія з людьми;
- креативність;
- емоційний інтелект (ЕО);
- формування власної думки й ухвалення рішень;
- клієнтоорієнтованість;
- уміння вести перемовини;
- когнітивна гнучкість тощо.
Особливу увагу приділяють комплексному багаторівневому вирішенню проблем. Адже розв'язувати декілька питань одночасно – сучасна практика, яка вже стала звичною для нас.
Також надзвичайно важливим є розвиток критичного мислення. «У ХХІ столітті неграмотні не ті, хто не вміє читати і писати, а ті, хто не вміє вчитися, а ще – забувати те, чого навчився, й перевчатися», – стверджує Елвін Тоффлер, соціолог, письменник і футуролог. В епоху інформаційної цивілізації надзвичайно важливо розвивати критичне мислення, аби відрізняти правдиву інформацію від фейкової та бачити об'єктивну картину світу.
Для формування та розвитку цих навичок необхідна мовленнєва компетентність. Що ж це таке?
Мовленнєва компетентність – уміння використовувати засоби мови в усному чи письмовому мовленні.
Уміння спілкуватися, формулювати власні думки та ухвалювати сміливі рішення неможливі без розвитку мовленнєвої компетентності. І це ми відчуваємо вже зараз! За прогнозами Всесвітнього економічного форуму в Давосі, у 2025 році надважливими стануть такі навички:
- аналітичне мислення та інноваційність;
- активне навчання та стратегії навчання;
- розв’язання складних проблем;
- критичне мислення та аналіз;
- креативність, оригінальність та ініціативність;
- лідерство та соціальний вплив;
- використання технологій, моніторинг та контроль;
- створення технологій та програмування;
- витривалість, стресостійкість та гнучкість;
- логічна аргументація, розв’язання проблем та формування ідей.
Навички прогресивного педагога
Лекторка зазначає, що педагог має глибоко розуміти власний предмет та вміти бути посередником одночасно. Професійність і компетентність є дуже важливими якостями, але слід володіти інструментами, що допоможуть сформувати корисні вміння у школярів. Учитель ХХІ століття – не інформатор, а організатор і модератор. Він має вміти організувати різних за віком, статтю, вподобаннями та статусом людей.
Що ж означає бути посередником? Деякі науковці зазначають, що вчитель – це посередник між минулим і майбутнім. Він може навчити дітей створювати ті проєкти, що будуть корисними в дорослому житті. Для цього необхідно виходити за межі сьогодення та орієнтуватися на майбутнє.
Добре розвинені суспільні навички – обов'язкова риса педагога, адже вчитель є частиною соціума. Він має коректно себе поводити як серед колег, батьків, так і в дитячому колективі.
Коли вчитель «виходить» за межі підручника, дошки, класу чи навіть школи – вмикається так званий зовнішній фокус. Це важливо, адже ми вчимо дітей насамперед життя в усіх його проявах.
Протягом навчання ми маємо формувати в учнів підприємницьку компетентність і вчити аналізувати дані. Тому сам педагог має вміти зважувати, оцінювати, аналізувати та робити висновки.
Хочете отримати більше практичних вправ для розвитку мовленнєвої компетентності? Радимо переглянути виступ Людмили Ющенко «Формування мовленнєвої компетентності: поради для педагогів».
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.