Слова-паразити – «дзвіночки» бідної мови, недостатньої начитаності чи психологічних утисків? На жаль, причин може бути багато. Але це не означає, що з цим явищем не варто боротися!
Спілкуючись із учнями, зважайте на те, що вони не чують власних слів-паразитів. Це особливість кожної людини. Тож перший крок на шляху до чистої мови – почути себе та побачити «ворога в обличчя»!
Різновиди слів-паразитів
Для того щоби викорінити зайві слова з учнівського мовлення, слід знати причину їхньої появи та не боятися знайомства. Розподіл доволі умовний, тому для повної ліквідації бажано провести комплексну роботу та застосувати усі методи боротьби.
1. Умовні паразити
Причина появи: Виникають тоді, коли учень обдумує фразу, запинається або хвилюється. Також такі слова можуть з’являтися там, де в реченні треба зробити паузу. Частіше за все, умовними паразитами є вигуки.
Приклади: «хм», «ммм», «иии», «еее» тощо.
Як викорінювати: Запропонуйте учням прочитати кілька разів невеликий уривок цікавого тексту та спробувати переказати його своїми словами у присутності когось із близьких чи на широку аудиторію.
Поясніть, що не треба боятися пауз. Вони, на відміну від паразитів, можуть стати інтонаційною окрасою мовлення. Зазначте, що розмову слід продовжувати лише тоді, коли хочеться сказати щось цінне, а не слово-паразит. Також важливо думати над послідовністю речень.
2. Емоційні паразити
Причина появи: Використовуються, коли учень хоче акцентувати, драматизувати та посилити враження щодо обговорюваної теми.
Приклади: «круто», «та ладно», «реально», «капець», «коротше», «прямо», «жесть».
Як викорінювати: Поясніть дітям, що можна використовувати інтонацію, міміку та жести. Вільні прояви емоцій можуть зменшити кількість слів-паразитів.
3. «Злитно-посадкові» паразити
Причина появи: невміння заповнювати паузи. Особливість таких шкідників у тому, що вони починають чи не кожну думку учня, не виконуючи жодної функції.
Приклади: «чесно кажучи / якщо чесно», «до речі», «коротше», «типу», «ось», «імхо».
Як викорінювати: деякі психологи вважають, що слова-паразити можуть демонструвати риси характеру або психологічний стан учня. Здебільшого це стосується злитно-посадкових паразитів. Тож щоби викорінити мовленнєвий «бур'ян», слід проаналізувати та скоригувати емоційне здоров'я школяра.
- «Просто». Зазвичай це слово використовують учні, які залежать від чужої думки, постійно хочуть за щось виправдатися та почуваються винуватими.
- «Коротше». Слово-паразит, властиве дітям із підвищеною нервовою збудливістю та метушливістю. Учень намагається розповісти багато цікавого, але мовний апарат не встигає за роботою мозку.
- «Дивися». Школярі, які у своєму мовленні часто вживають це слово, намагаються донести до співрозмовника свою думку з усіма деталями.
- «До речі». Може означати зніяковілість та сигналізувати про збентеження учня. Якщо школяр не любить брати активну участь у бесіді, він може використовувати саме це слово, коли намагається щось сказати. Дитина боїться, що інші учасники розмови не поділяють її думку, або ж вона не буде доречною. Адже фраза «до речі» чудово дозволяє продовжити чиюсь думку.
- «Типу» часто свідчить про незрілість. Це слово-паразит використовують підлітки, які намагаються донести до людей певну думку, але через поганий словниковий запас або відсутність досвіду чи аргументів, не знають, як правильно це зробити.
4. Паразити зворотного зв’язку
Причина появи: Бажання справити враження уважного слухача.
Приклади: До таких належать періодичні уточнення: «так?», «ого!», «насправді?», «да ну?», «реально?» тощо.
Як викорінювати: Учні мають сконцентрувати увагу на розмові та людях, із якими спілкуються. Також можна звернути увагу на голос, тембр і темп. Для гармонійної комунікації ці характеристики можуть бути подібними у всіх співрозмовників. Уважність до людини, вимови та змісту розмови стане щирою окрасою комунікації.
Універсальні способи боротьби зі словами-шкідниками
Існує декілька універсальних методів боротьби зі словами-паразитами. По-перше, діти можуть записати свою вимову на диктофон, а потім проаналізувати її. Якщо протягом двох хвилин людина використала слово або фразу, які не несуть змісту, тричі та більше – її мовлення «вражене».
По-друге, слід читати, читати та ще раз читати більше класичної літератури, так мовлення залишатиметься чистим і приємним.
Також є думка, що ефективним способом боротьби зі «шкідниками» є звичайна канцелярська гумка. Учень може надіти її на руку та відтягувати, коли вжив слово-паразит. Неприємні відчуття відіб’ють (у прямому сенсі) бажання говорити ці слова. Ми не підтримуємо проявів фізичного втручання у навчання. Але дитина може спробувати і цей спосіб, якщо захоче.
Бажаємо вашим учням чистого, живого та емоційного мовлення!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.