Ключові тези з виступу Вікторії Богданової.

З початком вересня 135 пілотних класів по всій Україні почали навчатися за програмою НУШ. А це значить, що Нова українська школа прийшла і в середні класи, які мають адаптуватись до нових стандартів та вимог. У вчителів-предметників на це рівно рік. Чим нові модельні програми відрізняються від старих? Дізнаймося з виступу Вікторії Богданової

Основні нововведення

Лекторка зазначає, що основними складовими всіх навчальних програм є такі елементи:

1. Інтеграція

Чи не першим, від чого варто відмовитись викладачам є прив’язка до окремих предметів. Життя дитини охоплює різні впливи та явища (фізичні, хімічні, соціальні), тож викладання має відбивати цю реальність. 

Даючи дітям знання, що розсортовані за різними предметами, ми виховуємо теоретиків, відірваних від життя та системного мислення. Натомість діти повинні усвідомлювати зв’язок знань з різних галузей та легко інтегрувати їх у сукупну картину світу. Саме тому нові програми переносять акцент з предметів на змістові лінії, галузі та компетентності: мовну, екологічну, фінансову, підприємницьку, математичну, культурну тощо. 

2. Практика

Нові модельні програми наповнені практикою та проєктами. Це треба враховувати при розподілі години у календарному плануванні. Принципи НУШ передбачають обов'язкове засвоєння певних видів діяльності. Втім, учитель може обирати доцільні методи та прийоми, застосовуючи їх при вивченні різних тем. Наприклад, якщо у програмі вказано «моделювання», учні мають пройти саме моделювання та освоїти цей метод. Однак предмет моделювання може змінюватись: моделювання розвитку квітки, будови планети, моделювання поведінки тощо. 

Обов’язково враховуйте, що деякі проєкти та дослідження потребують чимало часу (наприклад, спостереження за зростанням рослин), тож їх треба вести паралельно основній діяльності.

3. Нові технології

Упродовж останніх років українська освіта зробила великий стрибок у залученні технологій. Утім, застосування електронних додатків, діаграм, ментальних мап і презентацій вимагає подальшої роботи та поглиблення.

4. Осучаснення

Це стосується як змісту, так і подачі. Наприклад, доцільно використовувати у навчанні фільми чи новини, що демонструють найновіші досягнення науки. Разом із тим варто застосовувати такі сучасні підходи, як: групові заняття, досліди та спостереження, метод кейсів, STEM і STREAM проєкти тощо.

Цікаво знати: на сайті МОН міститься декілька модельних програм від різних авторів. Кожна має схожі теми, втім різні підходи та акценти. Ви можете обирати будь-яку з них. Оскільки в програмах немає розподілу за кількістю годин, учитель може на власний розсуд розподіляти час на ті чи інші теми та практики.

Навички, на які варто звернути увагу

Сучасні школярі мають володіти актуальними інструментами та навичками. Лекторка радить приділити особливу увагу таким вмінням п'ятикласників:

  • Розуміння прочитаного. Можливо, невдовзі зі шкіл зникне такий вид діяльності, як швидке читання. Адже ця вправа тренує лише автоматичне відтворення звуків, утім не сприяє розумінню прочитаного. Натомість пропонується збагатити програму вправами на аналіз тексту, його відтворення та формулювання власної думки в усній і письмовій формі.
  • Пошукова активність та створення інформпродукту. Діти мають не лише слухати вчителя, але й уміти самостійно шукати інформацію та перетворювати її у «інформпродукт» – плакат, презентацію, новину, рекламу, графік, бізнес-план тощо.
  • Переконлива презентація. Якщо ви проводите проєкт або дослідження, діти мають не лише створити модель, рекламу, плакат, бізнес-проєкт, але й презентувати їх та довести слушність власної думки аудиторії (класу, читачам блогу, батькам, покупцям, партнерам тощо).

Не бійтеся нових викликів, підвищуйте власну кваліфікацію та слідкуйте за освітніми тенденціями. Аби побачити більше інформації та матеріалів за темою лекції, перегляньте виступ за посиланням.

 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter