Плануючи свою роботу, вчителі пам’ятають про програми, підручники та методи викладання, однак, не завжди приділяють увагу власним ресурсам. Чи варто казати, що звідси виникає чимало проблем, які можуть призвести до професійного вигорання? Як знайти у навчальному плані місце не лише для «треба», але й «можу» та «хочу»? Власним досвідом і порадами ділиться лекторка Всеукраїнської онлайн-конференції «Навчальний рік 2021-2022: нові можливості для навчання» – Ганна Сукачова.
Нові вимоги, нові можливості
Часто ми розглядаємо нововведення НУШ з позиції вимог. Утім, реформу сформовано так, аби нарівні з викликами створювати й можливості для їх втілення. Кожна вимога, будь то використання проєктів, кейсів чи практичних завдань, є не лише додатковим навантаженням, але й ресурсом.
Саме тому, аналізуючи ключові компоненти НУШ, варто розглядати їх одразу з кількох позицій – «чого це вимагає від мене», «що це мені дає» і «чи зумію я цим скористатись»? Спробуймо разом:
- Формування компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в суспільстві – очевидно, виконання цього пункту вимагає більше практики. Самоконтроль і самостійна робота дітей відіграватимуть у ній важливу роль, тоді як класичні лекції відходять на другий план.
- Педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками – додатковий головний біль із залучення батьків? Але чому б не попросити батьків виконувати деякі функції? Наприклад, створити схему розсадки учнів у класі.
- Орієнтація на потреби учня в освітньому процесі – віднині ніхто не докорятиме вас за бажання викладати у темпі, зручному дітям. Не поспішайте за будь-яку ціну виконати освітню програму.
- Децентралізація та ефективне управління, що надасть школі реальну автономію – більше можливостей обирати методи та підходи. Більша фінансова допомога держави під час організації позашкільних занять або практик
- Сучасне освітнє середовище, яке забезпечить необхідні умови, засоби та технології для навчання не лише в приміщенні навчального закладу – пункт, що дає право вимагати переобладнання кабінетів чи закупівлі нових матеріалів
Зауважити: інколи вчителі не приділяють значення тому, що вже почали використовувати нові підходи, медіаресурси, чи елементи дистанційного навчання. Спробуйте проаналізувати свою роботу за минулий рік. Відмітьте прийоми, якими не користувались 5 чи 10 років тому. Яким вимогам і компетентностям НУШ вони відповідають? Як можна їх поглибити та розширити?
Мотивація як ресурс
Мотивація – це спонукання до дії, процес, що керує поведінкою людини, визначаючи її організованість, активність, стійкість та здатність задовольняти свої потреби. Як відомо, без мотивації не може бути ефективності. І тут ховається один невеликий нюанс, з яким стикаються вчителі. А саме – чи не найбільшим мотиватором є хороший результат, тоді як робота вчителя не передбачає можливості побачити кінцевий результат своєї праці.
На жаль, вчителі мало спілкуються з випускниками, тож не знають, як відгукнулись їхні старання у дорослому житті дітей. Подекуди це призводить до відсутності перспективи, невдоволення життям і професією. Аби «налаштувати» мотивацію, перегляньте список речей, що нас мотивують. Знайдіть серед них ті, що посідають важливе місце у вашому житті та подумайте – вони зовнішні чи внутрішні. Чи залежить ресурс мотивації особисто від вас? Якщо так, то наскільки?
Що нас мотивує?
- Активна взаємодія – вам подобається щоденне спілкування, дізнаватись щось нове про людей, брати участь у їхньому житті.
- Реакція – вам важливо, аби вашу роботу помітили. Ви вдоволені, коли бачите що діти з інтересом роздумують над вашими завданнями, а не намагаються виконати їх абияк.
- Довіра – ви бачите, що діти довіряють вам та стараєтесь виправдати цю довіру.
- Рефлексія – вам подобається процес добирання кращих методів, аналізу та покращення навчального процесу.
- Чесність і відкритість – ви відчуваєте задоволення від того, що від вас діти можуть отримати чесні відповіді на деякі питання. У їхніх очах це ставить вас на особливе місце.
- Відсутність маніпуляцій – ви ніколи не використовуєте «мотиваційні» фрази типу «Ти маленький геній», «Лише ти зможеш виконати цю роботу!». Діти відчувають, що ваша підтримка і похвала щирі та цінують це.
- Особистий приклад – тішить, що ваша персона є вагомим прикладом, аби інші змінили поведінку.
- Відповідальність – відчуваєте гордість за те, що оточення може на вас покластися.
- Захищеність – вам подобається передбачуваність і спланованість життя, своєрідна невразливість, яку дарує авторитет учителя.
- Повага – ви хочете, аби ваша робота дарувала певну репутацію.
Прийом «Ресурсний кошик»
Новий рік починається жваво, але ближче до кінця ви розумієте, що виснажились, бо не зіставили навантаження та власні можливості? Аби уникнути подібних ситуацій надалі, спробуйте прийом, що зветься «ресурсний кошик».
Щоб зрозуміти, як він працює, візьміть певну мету (наприклад – підготовка до конференції). Подумайте, що вам потрібно, аби якісно виконати цю роботу? Інструменти, матеріали, підвищення кваліфікації, час, мотивація, відпочинок, поради, команда однодумців. Що з цього ви вже маєте?
На базі цих питань можна створити ментальну мапу або таблицю з відповідними стовпчиками (Що я маю зробити? Що мені для цього потрібно? Що в мене є?). Наявні ресурси виділіть зеленим. Відсутні – червоним. Такий ресурсний кошик може бути складений на рік, місяць або на день.
Аби дізнатися більше інформації за темою лекції, перегляньте відео конференції за посиланням.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.