Практичні поради та візуальні матеріали.

Кожна дитина заслуговує на любов, прийняття й повагу до її думки. І школярі цього дійсно прагнуть, навіть якщо нікому про це не розповідають! У такому бажанні немає нічого поганого, воно цілком природне. А от що погано, так це те, що інколи діти з різних причин бояться висловлювати власну думку.

Як із цим боротися? Як допомогти дітям зрозуміти проблему, змінити неправильні установки й пізнати себе? Читайте наш матеріал до кінця і отримайте відповіді на всі запитання!

Зрозумійте корені та наслідки проблеми

Прагнути схвалення інших та побоюватися суспільного осуду цілком природно. Корені такої поведінки варто шукати в далекому минулому людства, коли засудження членів племені означало для особи вигнання. Тобто саме прагнення суспільного схвалення зробило наших предків обережними та кмітливими. 

Тож не дивно, що ми змалечку прагнемо подобатися іншим! Людина – істота соціальна, нам важливо бути прийнятими та мати друзів. Варто пояснити це учням, адже вони мають розуміти, що в їхньому бажанні подобатися іншим немає нічого дивного та поганого. 

Утім, тут теж є велике «але». Дитина, прагнучи схвалення однолітків в усьому, може почати транслювати лише переконання інших, а ніяк не власні. Або може говорити лише те, що хоче почути оточення. Які наслідки може мати така поведінка? Діти боятимуться сказати «ні», не вмітимуть захищати особисті кордони та можуть ставати жертвами булінгу навіть у дорослому віці. І як результат – ментальні проблеми, депресія, тривожні розлади, ризикована поведінка тощо.

Пропонуємо знищити проблему в зародку!

Працюйте із нездоровими установками дітей

Базові психологічні навички формуються в людини з 3 до 5 років. І якщо дитина їх не засвоїла вчасно, то у старшому віці страх негативу може стати серйозною перепоною. Тож інколи доведеться працювати з уже набутими нездоровими переконаннями. І навіть змінювати їх на позитивні!

Для цього запропонуйте школярам намалювати таблицю з двох колонок. У лівій колонці можна записувати нездорові установки. У правій колонці – позитивні переконання, які мають замінити негативні. Заохочуйте школярів бути креативними та мислити ширше, а не просто переробити заперечні речення! 

Також можна скористатися нашою розробкою: тут є вже готова таблиця та навіть прописані позитивні та негативні установки.

Заздалегідь підготуйте перелік позитивних установок і зачитайте їх учням, коли вони виконають свою частину роботи. Подискутуйте: які з заготовлених вами тверджень збігаються із тими, що зазначили школярі? Чому? Як запам’ятати позитивні твердження та щоденно втілювати їх?

Спонукайте до пізнання себе

Якщо людина міцно стоїть на землі, її складніше збити з ніг. Що краще дитина розуміє себе, то легше їй відстоювати власну думку та справлятися із засудженням оточення. Тобто розуміння себе – це чудовий інструмент, який допоможе дітям не залежати від думки групи!

Пізнання себе – довгий та складний процес, для цього недостатньо просто виконати кілька вправ. Тож варто робити це поступово. Наприклад, вивчаючи новий матеріал, запитуйте в учнів, які емоції викликає нова тема, як вони ставляться до неї. 

1. Бажання, можливості, обов’язки

І не забувайте заохочувати дітей мріяти та втілювати власні бажання! Про це ми говорили у статті, де запропонували дієвий інструмент для самопізнання, таблицю «Хочу-можу-треба». Перша колонка – для занотування бажань дитини, друга – можливостей для їх здійснення, а третя – обов’язків, які можуть завадити досягненню мети.

2. Риси характеру

А щоб допомогти дітям краще зрозуміли власний характер, запропонуйте виконати цікаву вправу, яка допоможе замислитися над рисами свого характеру. Роздрукуйте цей матеріал та роздайте роздруківки учням. 

Нехай діти подумають, наскільки вказані на картинках риси властиві саме їм, та поставлять оцінку від 0 до 10. Де 0 – зовсім не властиво, а 10 –  навіть дуже властиво.

Практикуйте ненасильницький підхід до спілкування і навчіть школярів

Особливо це стосується критики або зворотного зв’язку! Дітей рідко вчать висловлювати власні думки екологічно. І що маємо зрештою? Учні ненавмисно ображають інших, привчаючи їх залежати від думки оточення.

Допоможіть дітям, поясніть їм, що таке екологічне спілкування та розкрийте структуру «Я – висловлювання»:

  1. Наводимо лише об’єктивні факти, слова або вчинки людини («Ти не погоджуєшся з моєю думкою та поводишся агресивно…»).
  2. Проговорюємо власні емоції («Мені неприємно, страшно, я відчуваю себе погано…»).
  3. Визначаємо власні потреби («Я заслуговую на спокійне спілкування, адже моя думка  –  важлива…»).
  4. Висловлюємо прохання («Будь ласка, висловлюйся спокійно та поважай мою думку…»).

Таким чином, школярі завжди матимуть приклад перед очима. І вчитель, за потреби, може звертатися до сам та пропонувати зробити це учням!

Використовуючи ці прості вправи, ви допоможете дітям позбутися страху перед оточенням та його думкою. Учні точно будуть вдячні вам!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter