Усі діти розумні та унікальні. І всі заслуговують на особливий підхід! Але чи завжди вчителю вистачає часу на те, аби дібрати унікальний підхід до кожного з 20-30 (чи навіть більше) школярів у класі? Навряд. Утім, це все ж таки реально зробити. Як? За допомогою теорії множинного інтелекту Говарда Гарднера!
Гарднер стверджує, що кожна людина має унікальні здібності, сприймає інформацію по-своєму. Науковцю вдалося систематизувати ці знання та виокремити 8 типів інтелекту.
Теорія множинного інтелекту – це певна система, яка допомагає знайти найефективніший підхід до кожної дитини. Вона ґрунтується на тому, що кожна дитина має унікальну комбінацію типів інтелекту, один із яких є найрозвиненішим, домінантним.
Чому варто використовувати теорію множинного інтелекту у школі?
Зазвичай учителі викладають навчальний матеріал, розрахований на школярів із розвиненим вербально-лінгвістичним і логіко-математичним інтелектом. Погодьтеся, більшість завдань полягає в тому, щоби діти щось написали, розповіли або порахували. Втім, є безліч інших цікавих завдань!
Чому варто залучати теорію множинного інтелекту в освітній процес? Вона дарує безліч переваг, серед яких:
- Можливість адаптувати навчальні завдання відповідно до домінантного типу інтелекту в класі.
- Шанс знайти підхід до школярів, які зіштовхнулися з труднощами у вивченні дисципліни.
- Урізноманітнення уроків новими підходами до засвоєння матеріалу. Наприклад, за допомогою музики, настільних ігор, спостереження за природними об’єктами тощо.
- Краще розуміння дітьми самих себе, власного стилю навчання, хисту та здібностей.
Вербально-лінгвістичний тип інтелекту
Чи є у вас у класі учні, які безперестанку говорять навіть під час уроків? Їм справді важливо виговоритися. Хороша новина: можливо, ці учні мають вербально-лінгвістичний тип інтелекту! Такі школярі неабияк цікавляться предметами суспільно-гуманітарного циклу, люблять читати, писати та вигадувати історії.
Які завдання найкраще розкривають потенціал учнів із вербально-лінгвістичним типом інтелекту?
Логіко-математичний тип інтелекту
Школярі з логіко-математичним типом інтелекту з легкістю знаходять причинно-наслідкові зв’язки, прогнозують відповіді, люблять систематизувати та групувати інформацію. Важливе уточнення: вони не завжди мають хист до алгебри, геометрії та точних наук.
Як розвинути в учнів цей тип інтелекту? У цьому допоможуть такі завдання:
Візуально-просторовий тип інтелекту
Цікавий факт: у більшості сучасних учнів домінантним типом інтелекту є візуально-просторовий. Тож обов’язково зважайте на це, коли будете добирати завдання! Що більше творчості на уроках, то краще діти засвоюватимуть матеріал. Діти, у яких домінує візуально-просторовий тип інтелекту, пригадують інформацію за допомогою образів.
Які завдання допоможуть розвинути візуально-просторовий тип інтелекту?
Тілесно-кінестетичний тип інтелекту
А чи є серед ваших учнів вроджені актори та акторки? Або просто дуже артистичні діти? Найімовірніше, в них домінує тілесно-кінестетичний тип інтелекту. Це означає, що вони краще сприймають інформацію на дотик, чудово відчувають емоції інших. Варто зауважити: діти, у яких цей тип інтелекту є домінантним, гірше сприймають інформацію візуально та на слух.
Найімовірніше, їм найбільше припадуть до душі наступні завдання:
Музичний тип інтелекту
Музичний тип інтелекту превалює у дітей, які чудово відчувають ритм, обожнюють музику та наспівують мелодії. Як визначити цей тип інтелекту? Звісно, варто розумітися на захопленнях учнів. Утім, ми можемо дати невелику підказку: часто школярі, у яких домінує музичний інтелект, стукають по парті, відбиваючи ритм, та часто слухають музику в навушниках (подеколи навіть просто на уроці!).
А як розвинути і посилити музичний інтелект?
Міжособистісний тип інтелекту
Міжособистісний тип інтелекту властивий лідерам, майбутнім учителям або лекторам. У чому ж його особливість? Школярі з міжособистісним типом інтелекту не втрачають жодної можливості для спілкування та радіють роботі в групах. Утім, міжособистісний інтелект – це та м’яка навичка, яку неодмінно варто розвивати всім.
Які вправи допоможуть у цьому?
Внутрішньоособистісний тип інтелекту
Дітей із внутрішньособистісним типом інтелекту можна назвати маленькими психологами! Вони швидко «зчитують» емоції та настрій інших, із легкістю модерують конфлікти однокласників і часто рефлексують.
Внутрішньоособистісний інтелект потрібно розвивати абсолютно всім! Тож придивіться до цих чудових вправ:
Природничий тип інтелекту
Певно, це найбільш рідкісний тип інтелекту. Втім, його вкрай необхідно розвивати всім! Природничий тип інтелекту не тільки допоможе дітям краще розібратися у природничих науках, а й стане у пригоді для розвитку екологічної компетентності.
Обов’язково застосовуйте наступні завдання:
Хочете отримати ще більше ідей для вправ? І достеменно вивчити теорію множинного інтелекту, щоби застосовувати її на практиці? Тоді радимо переглянути вебінар Юлії Батури «Теорія множинного інтелекту Г. Гарднера: складові унікальності учня».
А який тип інтелекту превалює у вашому класі? А школярів із яким типом інтелекту найменше? Діліться в коментарях!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.