Розбираємося із теорією множинного інтелекту Г. Гарднера та добираємо вправи, які ідеально підійдуть вашим учням.

Усі діти розумні та унікальні. І всі заслуговують на особливий підхід! Але чи завжди вчителю вистачає часу на те, аби дібрати унікальний підхід до кожного з 20-30 (чи навіть більше) школярів у класі? Навряд. Утім, це все ж таки реально зробити. Як? За допомогою теорії множинного інтелекту Говарда Гарднера!

Гарднер стверджує, що кожна людина має унікальні здібності, сприймає інформацію по-своєму. Науковцю вдалося систематизувати ці знання та виокремити 8 типів інтелекту.

Теорія множинного інтелекту – це певна система, яка допомагає знайти найефективніший підхід до кожної дитини. Вона ґрунтується на тому, що кожна дитина має унікальну комбінацію типів інтелекту, один із яких є найрозвиненішим, домінантним.  

Чому варто використовувати теорію множинного інтелекту у школі?

Зазвичай учителі викладають навчальний матеріал, розрахований на школярів із розвиненим вербально-лінгвістичним і логіко-математичним інтелектом. Погодьтеся, більшість завдань полягає в тому, щоби діти щось написали, розповіли або порахували. Втім, є безліч інших цікавих завдань! 

Чому варто залучати теорію множинного інтелекту в освітній процес? Вона дарує безліч переваг, серед яких:

  1. Можливість адаптувати навчальні завдання відповідно до домінантного типу інтелекту в класі.
  2. Шанс знайти підхід до школярів, які зіштовхнулися з труднощами у вивченні дисципліни. 
  3. Урізноманітнення уроків новими підходами до засвоєння матеріалу. Наприклад, за допомогою музики, настільних ігор, спостереження за природними об’єктами тощо. 
  4. Краще розуміння дітьми самих себе, власного стилю навчання, хисту та здібностей.

Вербально-лінгвістичний тип інтелекту

Чи є у вас у класі учні, які безперестанку говорять навіть під час уроків? Їм справді важливо виговоритися. Хороша новина: можливо, ці учні мають вербально-лінгвістичний тип інтелекту! Такі школярі неабияк цікавляться предметами суспільно-гуманітарного циклу, люблять читати, писати та вигадувати історії. 

Які завдання найкраще розкривають потенціал учнів із вербально-лінгвістичним типом інтелекту?

Логіко-математичний тип інтелекту

Школярі з логіко-математичним типом інтелекту з легкістю знаходять причинно-наслідкові зв’язки, прогнозують відповіді, люблять систематизувати та групувати інформацію. Важливе уточнення: вони не завжди мають хист до алгебри, геометрії та точних наук.

Як розвинути в учнів цей тип інтелекту? У цьому допоможуть такі завдання:

Візуально-просторовий тип інтелекту

Цікавий факт: у більшості сучасних учнів домінантним типом інтелекту є візуально-просторовий. Тож обов’язково зважайте на це, коли будете добирати завдання! Що більше творчості на уроках, то краще діти засвоюватимуть матеріал. Діти, у яких домінує візуально-просторовий тип інтелекту, пригадують інформацію за допомогою образів.

Які завдання допоможуть розвинути візуально-просторовий тип інтелекту?

Тілесно-кінестетичний тип інтелекту

А чи є серед ваших учнів вроджені актори та акторки? Або просто дуже артистичні діти? Найімовірніше, в них домінує тілесно-кінестетичний тип інтелекту. Це означає, що вони краще сприймають інформацію на дотик, чудово відчувають емоції інших. Варто зауважити: діти, у яких цей тип інтелекту є домінантним, гірше сприймають інформацію візуально та на слух.

Найімовірніше, їм найбільше припадуть до душі наступні завдання:

Музичний тип інтелекту

Музичний тип інтелекту превалює у дітей, які чудово відчувають ритм, обожнюють музику та наспівують мелодії. Як визначити цей тип інтелекту? Звісно, варто розумітися на захопленнях учнів. Утім, ми можемо дати невелику підказку: часто школярі, у яких домінує музичний інтелект, стукають по парті, відбиваючи ритм, та часто слухають музику в навушниках (подеколи навіть просто на уроці!). 

А як розвинути і посилити музичний інтелект?

Міжособистісний тип інтелекту

Міжособистісний тип інтелекту властивий лідерам, майбутнім учителям або лекторам. У чому ж його особливість? Школярі з міжособистісним типом інтелекту не втрачають жодної можливості для спілкування та радіють роботі в групах. Утім, міжособистісний інтелект – це та м’яка навичка, яку неодмінно варто розвивати всім.

Які вправи допоможуть у цьому?

Внутрішньоособистісний тип інтелекту

Дітей із внутрішньособистісним типом інтелекту можна назвати маленькими психологами! Вони швидко «зчитують» емоції та настрій інших, із легкістю модерують конфлікти однокласників і часто рефлексують. 

Внутрішньоособистісний інтелект потрібно розвивати абсолютно всім! Тож придивіться до цих чудових вправ:

Природничий тип інтелекту

Певно, це найбільш рідкісний тип інтелекту. Втім, його вкрай необхідно розвивати всім! Природничий тип інтелекту не тільки допоможе дітям краще розібратися у природничих науках, а й стане у пригоді для розвитку екологічної компетентності. 

Обов’язково застосовуйте наступні завдання:

Хочете отримати ще більше ідей для вправ? І достеменно вивчити теорію множинного інтелекту, щоби застосовувати її на практиці? Тоді радимо переглянути вебінар Юлії Батури «Теорія множинного інтелекту Г. Гарднера: складові унікальності учня»

А який тип інтелекту превалює у вашому класі? А школярів із яким типом інтелекту найменше? Діліться в коментарях!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter