Навчальні рутини НУШ.

Утомилися витрачати час на організацію повсякденної роботи? Не дивно, адже це забирає безліч внутрішніх ресурсів. Повторювані дії вже давно не є перепоною навчального процесу, адже в НУШ є рутини!

Рутини — необхідні та передбачувані щоденні задачі, що доповнюють правила та звільняють час для навчання.

Запровадження рутин — одна зі складових ефективного управління класом. Утім, єдиного правильного переліку рутин не існує, адже вони залежать від школи, класу та контексту. І це чудово! Учителі на власний розсуд можуть обрати ті рутини, що якнайкраще підходять для конкретного шкільного колективу.

Орієнтовні різновиди рутин

  • рутини переміщення — покрокові інструкції на вхід та вихід із класу, рух по класу та поза ним (зустріч уранці, використання вбиральні, вихід із кабінету всім класом, під час евакуації, уроку тощо);
  • рутини уроку — процеси необхідні для навчання, що відбуваються регулярно під час уроків (прохання про допомогу, розповсюдження та збирання матеріалів, робота в інтернеті тощо);
  • загальні рутини — дії, що учні мають виконувати регулярно для ефективного навчального процесу (оновлення календаря погоди, комунікація під час конфлікту, прибирання робочого місця тощо).

Як організувати найкращі рутини для вашого класу?

  1. Протягом тижня занотовуйте випадки, коли ви забагато часу витрачали на роз’яснення речей, що не стосуються безпосередньо навчання.
  2. Проаналізуйте цей список: що є найбільш повторюваним? Можливо, школярі часто не підіймають руку та говорять на уроці? Запишіть це! Якщо дії протягом тижня повторювались понад три рази, це є причиною занести їх до спеціального списку.
  3. Проаналізуйте зазначені ситуації. Наприклад, ви занотували повторюваний випадок: «учні говорять під час уроку». Хід думок може бути таким: як має виглядати рутина, яка б мінімізувала цю деструктивну поведінку школярів? Заборона на розмови під час уроку є правилом, а не рутиною. А ось приклади рутин, які можна втілити: виділити більше часу для розмов у позаурочний час (наприклад, ранкова рутина п’ятихвилинних розмов), застосовувати більше вправ із відкритими усними запитаннями тощо.

Як запам’ятати рутини найменшим школярам?

Віршуйте!

Ідеально для цього підійдуть римовані двовірші або чотиривірші, що можна повторювати під час виховних годин, прогулянок тощо. Полегшити процес створення віршів можна за допомогою онлайн-генераторів рим.


Рутина «Запис домашньої роботи»

Щоби домашку записати,
Ручку усім треба мати!
У щоденник занотовуй –
Лінощі не виправдовуй!


Рутина «Миття шкільної дошки»

Дошку треба нам помити,
Значить – губку намочити.
Витираєм вліво, вправо,
Ніби фізкультурні вправи.

Тематичні віршовані рутини з бібліотеки «На Урок»: «Рутини уроку», «Рутини переміщення», «Загальні рутини».

Залучайте візуальні матеріали 

Розробки з нашої бібліотеки «На Урок» можна роздрукувати та повісити в тематичних місцях. Наприклад, рутини початку дня можна помістити на шкільній дошці, рутини поводження з комп’ютером – безпосередньо біля пристроїв тощо.

Використовуйте флеш-картки 

Флеш-картки – один із найдієвіших інструментів для запам’ятовування будь-якої інформації. У контексті вивчення рутин їх теж можна застосовувати: з одного боку – назва рутини або запитання, а з іншого – покрокова інструкція. Цю вправу можна запропонувати навіть на уроці, наприклад, коли школяр раніше за всіх виконав завдання.

Збирайте пазли!

Рутини дуже відрізняються між собою: є легкі для запам’ятовування, а є складніші, що потребують додаткового вивчення. Саме для таких підійде методика «пазл». Насамперед, на окремому аркуші учитель має скласти чітку та покрокову інструкцію для певної рутини (наприклад, «як працювати в інтернеті», «вихід із класу під час евакуації»). Згодом необхідно вирізати речення та розмістити їх у хаотичному порядку. Після цього можна запропонувати школярам скласти «пазл», тобто розмістити речення у правильному порядку.

Лайфхаки та поради для впровадження рутин

  1. Формулюйте рутину чітко, надаючи конкретні інструкції. А якщо рутина вкрай важлива та застосовується рідко, необхідно забезпечити періодичну перевірку знань. Особливо це стосується надзвичайних ситуацій, де необхідна евакуація дітей.
  2. Переконайтеся, що в переліку ваших рутин немає деструктивних вимог. Наприклад, нерідко можна зустріти в списку ранкових рутин «посміхаємося під час розмови». Проте це може сприяти закріпленню в учнів неправильної установки змалечку – приховування справжніх почуттів, осуд негативних емоцій інших.
  3. Заохотьте дітей брати участь у формуванні спільних рутин. Це може відбуватися у форматі голосування або опитування.
  4. Власним прикладом демонструйте застосування встановлених рутин. Наприклад, якщо зранку клас домовився вітатися один з одним та ділитися власним настроєм – покажіть приклад!
  5. Задля мінімізації конфліктних ситуацій впроваджуйте в навчальний процес рутину «Я – висловлювання».
  6. Пам’ятайте, що рутини не є правилами. Тут можна бути креативними та спиратися саме на потреби вашого класу! Саме час залучити до формування рутин шкільного психолога.


Де шукати цікаві ідеї та аналізувати пройдене у системі Нової української школи? Приходьте 18 червня на Всеукраїнську інтернет-конференцію від «На Урок» «Нова українська школа 2019-2020: досвід і перспективи» та дізнайтеся!

 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter