Школа – дзеркало суспільства! Сучасний виховний процес зорієнтований на формування відповідальності, наполегливості, ініціативності та активності школярів. Сьогодні недостатньо бути гарним виконавцем, тоді наш орієнтир – всебічно розвинена творча особистість, яка приймає рішення та несе за них відповідальність.

Для розвитку та посилення «м'яза відповідальності» важливо тренувати інші особисті якості та цінності. Які? Давайте розбиратися!

Крок 1 – Наполегливість

Молодші школярі повинні усвідомлювати важливість наполегливої роботи. Їм потрібно тренувати навички, необхідні для виконання конкретного завдання. «Спробуй ще і ще раз» – ці слова повинні стати одним з девізів навчання.

Розкажіть батькам, наскільки важливо не робити за учня домашні завдання чи поробки. Нехай вони обговорять з дитиною ідею, допоможуть зі складними моментами, але не будуть до самого ранку творити шедевральну поробку на тему осені замість школяра.

Крок 2 – Розуміння власних обов'язків

Складіть із учнями договір із зазначенням їхніх прав і обов'язків: що вони можуть робити на власний розсуд, а що обов'язково! Це допоможе дитині зрозуміти, що школа – це зона її відповідальності, за порушення зобов'язань передбачаються санкції.

Порадник учителя НУШ:

Дітей необхідно вчити правилам поводження з предметами та навчальними матеріалами, які знаходяться у класі.
Плануючи освітнє середовище, важливо, аби вчитель показав дітям способи використання тих чи інших матеріалів. Необхідно пам’ятати, що діти можуть не знати усі матеріали, які знаходяться у класі. Учитель має представити усі предмети – олівці, фломастери, фарби, книжки тощо – поступово та методично, після чого обговорити місце зберігання цих речей.

Крок 3 – Прийняття рішень

Дитина має відповідати за власні дії. Наводьте альтернативні варіанти та допоможіть учням розставляти пріоритети при прийнятті рішень. Починайте вчити їх цього вже в молодшій школі, щоб у дорослому житті люди відчували солодкий смак або гіркі наслідки свого вибору. 

Гра «Хто на що здатний» 

Гра для дітей молодшого шкільного віку. Вона навчить серйозно та відповідально ставитися до ролі лідера. 

Випадковим чином обирається ведучий. Кожному учаснику пропонується наказати ведучому зробити певну дію. Коли всі накази вже проговорені та зафіксовані, учням повідомляють правила гри. Вони полягають у тому, що кожен сам має виконати свій наказ. Якщо дитина, придумуючи завдання, не подбала про те, чи легко його виконати – слід поговорити про важливість емпатії та відповідальності за власні дії.

Крок 4 – Мотивація на результат

Дітям не потрібні мотиваційні промови. Їм потрібні заняття, які пробудять у них внутрішню мотивацію! Одним із найдієвіших способів мотивації є здорове суперництво. 

Організуйте вікторини за вивченою темою. Цінуйте зусилля, які учень докладає для того, щоб виграти у чесному змаганні. Відмічайте результат. Суть вікторин для молодших школярів полягає в тому, щоб мотивувати дітей учитися, а не соромити їх за неправильну відповідь.

Гра «20 запитань» 

Це цікавий спосіб познайомити учня з відомими вченими, письменниками та акторами. Дитина уявляє, що бере інтерв'ю у знаменитості та складає запитання для цієї розмови. Гра не лише мотивує школяра досягти успіху, але і допомагає йому знайомитися з правилами життя відомих людей, брати з них приклад.

За концепцією Нової української школи освітнє середовище належить дітям! Уважне ставлення та прості кроки допоможуть педагогу задіяти учнівську відповідальність під час навчання. Тож залучаймо наших молодших партнерів до створення комфортного простору для набуття знань!  

Бажаєте дізнатися більше про особливості роботи вчителя НУШ та організацію навчального процесу? Тоді неодмінно завітайте на неймоврну інтернет-конференцію «Нова українська школа 2020: досвід і перспективи», що відбудеться 18-19 червня. Чекаємо на вас!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter