2 березня о 18:00Вебінар: Як казка допомагає навчати образотворчому мистецтву учнів 5-7 класів

«Хороших методів існує рівно стільки, скільки існує хороших учителів», зазначає математик Д. Пойа. Кожен педагог – митець, який формує освічену та щасливу особистість. Методи, які він обирає для цього, подібні до фарб – сміливе поєднання різних кольорів дає новий оригінальний відтінок. Тож що більше у вашому арсеналі освітніх методів і прийомів, то точнішим та реальнішім буде портрет успішної особистості, яку ви плекаєте. 

Пропонуємо вам ще один метод, який точно стане у пригоді! До вашої уваги технологія шестикутного навчання, що прийшла до нас з Великобританії. Вона дозволяє уникнути пасивного слухання, спонукає учнів до активної роботи, підвищує ефективності занять. Автором методики є вчитель історії Рассел Тарр.

Чому шестикутник?

В основі цього методу навчання лежить використання шестикутних карток (гексів). Така форма обрана не випадково: велика кількість сторін фігури допомагає учням проявити творчі здібності. Учитель дає кілька шестикутників дітям, вони збирають їх у певну картину, виконуючи при цьому конкретне завдання. Кожна картка відображає один із аспектів теми уроку.

Шестикутники з'єднуються між собою певними поняттями або подіями, а учні мають встановити ці зв'язки. Робота з шестикутниками дозволяє проаналізувати навчальний матеріал, творчо його переосмислюючи, не обмежуючись у висновках і міркуваннях. Головне – аргументувати. Запропонуйте учням виділити найбільш важливі або цікаві факти в кожній категорії, нехай вони пояснять свій вибір всьому класу.

Варіанти застосування шестикутного навчання

Основна місія сучасного педагога – сформувати в учнів пізнавальний інтерес та жагу до пізнання нового. Дитина має бути залученою у навчальний процес: критично та логічно осмислювати інформацію, зіставляти, класифікувати, узагальнювати, бути активною та самостійною. І шестикутне навчання неабияк у цьому допоможе!

1. Навчальний матеріал у шестикутниках

Вчитель розрізає гекси та пропонує учням зібрати мозаїку. Тобто діти отримують готовий навчальний матеріал, записаний у шестикутниках, із яких їм потрібно зібрати пазл. У картки можна вписати слова, цифри, словосполучення, текст. Учні повинні виконати завдання і з'єднати шестикутники у єдине ціле.

Приклад: так можна організувати повторення матеріалу на уроках української літератури в 11 класі. Беремо тему, наприклад «Поезія 1920–1930-х років ХХ ст.». Картки можна заповнити термінами та визначеннями («авангардизм», «розстріляне відродження», «соцреалізм» тощо), іменами поетів цього періоду (П. Тичина, М. Зеров, М. Семенко, М. Рильський, М. Драй-Хмара, П. Филипович, О. Бургардт тощо), а також назвами їхніх творів. 

2. Магія чистих карток

Учитель залишає шестикутники порожніми, щоб учні могли заповнити їх і висловити свою думку щодо певної події. Це прекрасний варіант для дистанційної роботи: ви можете запропонувати дітям вирізати картки самостійно. Така робота доречна як при вивченні нового матеріалу, так і під час узагальнення знань.

Приклад: вивчення нової теми «Криволінійний рух» – фізика, 10 клас. Для розуміння процесів учні повинні ознайомитися з орбітальними, обертальними, криволінійними рухами, вивчити поняття «період обертання», «частот обертання», знати відповідні формули. Усі поняття потрібно вписати у порожні рядки. Шестикутники викладаються поступово, згадно з тим, як вивчається теоретичний матеріал. Коли гекс складено, діти пояснюють теорію та обґрунтовують поняття.

Також ви можете дати учням час для поглибленого вивчення тексту чи занурення в навчальну проблему. Можливо, вас здивують з'єднання карток та висновки учнів. Адже вони будуть неочікуваними! Це означатиме, що мету шестикутного навчання досягнуто.

3. Робота в групах

Метод підходить не лише для індивідуальної роботи – діти можуть об'єднуватися у команди. Кожна група заповнює свої шестикутники. Потім команди обмінюються напрацюваннями та намагаються зібрати мозаїку однокласників. 

Приклад: При узагальненні матеріалу з морфології (програма української мови для 5 класу) можна запропонувати учням об'єднатися в чотири групи та систематизувати матеріал. Перша група збирає гекси «Частини мови», друга – «Іменники», третя – «Дієслова» тощо. Після з'єднання карток можна не лише виконати завдання іншої групи, але і з'єднати шестикутники всіх команд. Так за короткий час ви організовуєте систематизацію матеріалу.

4. Кольорові шестикутники

Картки можуть бути різного кольору, тоді кожен колір буде об'єднувати навчальний матеріал у певну категорію. В цьому випадку колір визначає певну класифікацію, навчальний матеріал розподіляється за видовими ознаками. Чудовий варіант для математики, природничих дисциплін тощо.

Завдання учнів – з'єднати шестикутники. Будьте готові, що може виникнути багато способів, різних зв'язків.

5. Пізнавальні картинки

Гекси можуть бути з зображеннями, з яких учні складають колаж. Такий варіант ідеально підходить для вивчення історичних подій, мистецтва та культури. 

Додаткові можливості від автора методики

Для того, щоб полегшити роботу вчителя, Рассел Тар розробив шаблон для створення шестикутників, яким може скористатися кожен.

Для цього слід: 

  1. У віконці Title написати тему.
  2. У блоці Introduction прописати докладну інструкцію для учнів.
  3. У третьому блоці, Hexagons Text, записати ключові слова для шестикутників. Їх має бути не менше п'яти.Кожний новий рядок – це новий шестикутник. 

Також ви можете згенерувати будь-яку тему і запропонувати учням працювати просто на сайті (користування ним умовно безкоштовне). Діти можуть обробляти та класифікувати створений запропонованого матеріалу. Гекси можна пересувати мишкою, також можна змінювати їхній колір і видаляти зайві.

Урок – витвір мистецтва. Використовуйте всі можливості та інструменти для розвитку особистості учня. 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter