2 лютого о 18:00Вебінар: Самооцінювання управлінських та освітніх процесів: нормативні орієнтири та особливості проведення
Про практичне використання прийому для повторення вивченого матеріалу.

Прийом «Зигзаг» використовується тоді, коли потрібно за короткий час засвоїти та систематизувати великий обсяг інформації. Основний принцип прийому – взаємонавчання: учні у парах або в невеликих групах досліджують одну й ту ж проблему. І у процесі генеруються нові ідеї. Ці ідеї та думки обговорюються у форматі дискусії, тож остаточне рішення базується на компромісі або на аргументованій думці когось із членів групи. 

Переваги використання прийому «Зигзаг»:

  1. Дозволяє швидко засвоїти великий обсяг інформації. 
  2. Робота проходить в інтерактивному форматі: не учитель дає готові відповіді, а учні шукають шляхи розв'язання проблеми.
  3. Формування в учнів здатності систематизувати інформацію, виділяти головне з тексту.
  4. Розвиває вміння дітей працювати в команді.
  5. До навчання залучаються всі учні.
  6. Цей прийом можна легко інтегрувати з іншими прийомами.

Алгоритм роботи

Попередньо підготуйте текст із теми, яку потрібно повторити (наприклад, теоретичний матеріал) та розбийте його на смислові уривки. Кількість уривків має збігатися з кількістю учнів у групах. 

Клас об'єднується в робочі групи (при цьому у кожній має бути однакова кількість учасників). Кожна група отримує аркуш із текстом (у всіх він однаковий). Причому кожен учасник у команді отримує по одному уривку з тексту. Для зручності уривки можна пронумерувати або ж позначити різними кольорами.

Індивідуальна робота. Кожен учень працює зі своєю частиною тексту – опрацьовує інформацію, аналізує, складає опорний конспект. Важливо правильно виділити ключові моменти: для цього потрібно скласти кластер, таблицю, схему, інфографіку тощо.

Наступний етап – групова робота. Тепер складаються експертні групи: в одній команді збираються всі ті, хто отримав уривок №1, в іншій – ті, хто отримав уривок №2 тощо. Починається етап обговорення. Учні обмінюються думками та вирішують, як презентуватимуть свою частину тексту.

Додатковим завданням для експертних груп може бути складання запитань за своїм уривком – та ви дізнаєтеся, як діти зрозуміли та засвоїли матеріал. Після цього діти повертаються у свої робочі групи, де кожен учасник по черзі презентує свою частину тексту. Що це буде? Короткий виклад, кластер чи таблиця – вже вирішено на стадії роботи в експертній групі. Таким чином, кожен учень отримує інформацію по всьому тексту.

Схема прийому:

Цей прийом застосовується і на текстах меншого обсягу. У цьому випадку текст вивчається всіма учнями. Принцип поділу на групи – проблемні питання до обраного тексту, їхня кількість має збігатися з кількістю учасників групи. В експертні групи збираються фахівці з одного питання: для більш детального вивчення, обміну думками, підготовки докладної відповіді, обговорення форми його представлення (інфографіка, mind map тощо). Після повернення до робочих груп експерти послідовно представляють варіанти відповідей.

Покрокова інструкція з поясненнями допоможе краще зрозуміти суть прийому «Зигзаг».

  1. Об'єднання класу у групи по 5-6 осіб. 
  2. У кожній групі призначте лідера. Не варто завжди обирати найуспішнішого, адже інші теж повинні мати можливість проявити себе. 
  3. Розділіть урок на сегменти. Наприклад, ваше завдання – ознайомити учнів із біографією письменника. Таким чином, ви ділите її на приблизно такі сегменти:
    • дитячі роки, навчання в гімназії/ліцеї;
    • сімейне життя;
    • літературні успіхи, публікації, відгуки критиків;
    • вплив історичного періоду на творчість;
    • внесок у світову літературу.
  4. Дайте завдання кожному учневі чи учениці вивчити один сегмент. Ви маєте переконатися, що діти мають для цього достатньо інформації.
  5. Виділіть час на прочитання кожного сегмента двічі. 
  6. Сформуйте тимчасові «експертні групи». Вони формуються вже після засвоєння матеріалу. Кожен повинен ознайомити інших учасників команди з уривком з тексту. 
  7. Поверніть учнів у початкові групи. На цьому етапі вони мають обмінятися новою інформацією. Будучи «експертами» лише в одному сегменті тексту, вони немовби збирають груповий пазл, щоби глибше вивчити тему.
  8. Попросіть учнів ставити одне одному запитання. Пам'ятайте, запитання на цьому етапі вкрай важливі – саме тоді навчання стає активним процесом. Учні проявляють цікавість, ліквідують прогалини у своїх знаннях.
  9. Переходьте від групи до групи, спостерігайте за процесом. Якщо у когось виникають проблеми, допоможіть. Також ви можете доручити лідеру групи стежити за порядком.
  10. Проведіть тестування або вікторину. Важливо пам'ятати: навчальний процес повинен приносити задоволення, а ігри та вікторини допоможуть у цьому.

Отже, використовуючи прийом «Зигзаг», за один урок можна засвоїти досить великий пласт інформації. Такий процес взаємонавчання більш наближений до реального життя, ніж традиційне навчання: найчастіше ми приймаємо рішення у процесі спілкування в невеликих групах. Ці рішення приймаються як на основі компромісу, так і на основі вибору аргументованої думки, яку запропонував хтось із групи. 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter