Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦
Поговоримо про те, як ефективно використовувати ігри в навчанні.

Початкова школа є найцікавішим та одночасно найважливішим періодом навчання. Адже саме зараз закладаються основи мотивації до навчання, формуються якості та навички, необхідні для дорослого життя. Як зацікавити учнів навчанням? Як перетворити класну кімнату на територію успіху та психологічного комфорту? Практичними порадами та цікавими авторськими розробками поділилася Алла Козенко під час вебінару «Ігрові вправи та методики в роботі вчителя початкових класів»

Нова українська школа поставила перед освітянами масштабні завдання. Учитель має не лише навчати, а й розвивати життєво необхідні  компетентності. А також формувати вміння спокійно сприймати зміни та бути та до них готовими. Мета складна, але досяжна! Лекторка вважає, що впоратися з цим непростим завданням допоможе гра. Це дійсно потужний та ефективний інструмент з широким спектром функцій: 

  • розважальною;
  • комунікативною;
  • терапевтичною;
  • діагностичною;
  • корекційною.

А ще ігри допомагають соціалізуватися та розвиватися. Але чи не перетворять вони урок на суцільну розвагу? Не хвилюйтеся, є певні правила, що дозволять гармонійно поєднати гру та навчання. Для цього ігри мають:   

  • відповідати навчальній програмі та віковим особливостям учнів;
  • сприяти формуванню необхідних умінь та навичок; 
  • бути різноманітними, мати чітко сформовані правила.

І ще одна важлива умова – слід залучати до ігрової діяльності всіх без винятку учнів!

«Пухнастики твого настрою»

Чи можуть невеликі ламіновані картки стати ефективним інструментом у навчанні? Ще й як! Лекторка презентувала цікаву авторську розробку, яка складається з набору карток із зображеннями котиків. Як їх використовувати на уроках? Варіантів безліч! Ось лише деякі з них:

  1. «Я в історії». Кожна дитина обирає картку, розглядає зображення на ній, а потім складає за ними історію.
  2. «А коли цього не стане?». Учасники уважно розглядають певну картку, потім учитель «забирає» один із предметів на картці. Теперь учні має продовжити історію без цього предмета, явища чи дії. 
  3. «Будую історію». Діти обирають по три картки та самостійно викладають їх у певному порядку, визначаючи, де буде зачин, де основна частина, а де кінцівка. А тепер потрібно скласти історію. 
  4. «Невипадкова річ чи випадковий незнайомець». Кожна дитина обирає картку, складає початок своєї історії та записує її. Учитель «вводить» в історію неочікуваний предмет чи персонажа, а діти продовжують складати історію вже з нововведенням. 

Сторітелінг –  гармонія між дитиною та світом

Сучасні діти не уявляють свого життя без гаджетів та соціальних мереж. Навіть наймолодші школярі намагаються вести блоги, розповідаючи про події свого життя. Але роблять це вони не надто вміло. Чи можна використати їхнє захоплення з користю? Так! Сторітелінг – це потужний інструмент навчання, який розвиває мовлення, уяву, логіку та підвищує рівень культурної освіти. Особливо якщо використати цікаві прийоми: 

  1. «Історія наслідування». Прочитайте учням невелику історію, створену відомим автором (наприклад, про якийсь хороший вчинок). Запропонуйте їм скласти власну історію з тією ж ідеєю, тільки в іншій локації чи з іншими героями.
  2. «Частина мова – обов'язкова». Під час вивчення частин мови запропонуйте дітям скласти історію на вільну тему, але при цьому вони мають вжити не менше 5 дієслів (числівників, займенників, прикметників – залежно від того, яка частина мови вивчається).
  3. «(Не)ляльковий театр». Покладіть у коробку кілька предметів – олівець, паперовий стаканчик, ліхтарик тощо. Зверніть увагу: предмети не мають бути гострими або крихкими! Попросіть дітей розіграти історію (як лялькову виставу) за допомогою цих предметів. Ви здивуєтеся, яких істот і персонажів вони можуть вигадати!
  4. «Закінчи історію». Зачитайте учням початок речення або 2-3 фрази з історії. Наприклад: Марійка прийшла додому, вона була дуже голодна. Зайшла на кухню, відкрила холодильник, аж раптом… Завдання учнів: скласти якомога більше незвичайних та оригінальних варіантів для закінчення цієї історії. 

Кубики Rory's Story Cubes

А ви чули про цю гру? Якщо ні, то обов'язково спробуйте! Це чудова гра для поповнення словникового запасу учнів, навчання правильній побудові речень та розвитку креативного мислення. Як грати? Нам знадобиться дев'ять кубиків із різноманітними малюнками на гранях (усього їх має 54) Малюнки найрізноманітніші: півмісяць, знак питання, смайлик, бджола, яблуко, годинник, ключ тощо. Роздайте дітям кубики та запропонуйте виконати вправи: 

  1. «Уяви світ без…». Гравець кидає кубик і йому випадає певне зображення. Діти мають подумати та скласти історію про те, яким би був світ без цього предмета.
  2. «Оживити неживе». Запропонуйте учням обрати будь-яке зображення неживого предмета. А тепер вони мають скласти історію про те, що буде, якщо його «оживити».
  3. «Складаємо речення». Запропонуйте учням скласти речення з предметом, зображеним на малюнку. Згодом завдання можна ускладнювати, додаючи різноманітні умови (наприклад, у реченні має бути службове слово, колір, певне визначення тощо). 

Арт-терапія в початковій школі

Звичайно, діти люблять малювати. На жаль, багато хто сприймає малювання лише як розвагу, але це не так! Адже воно легко перетворюється на чудовий інструмент психологічного розвантаження та боротьби з дитячими страхами. Як перетворити класну кімнату на арт-студію релаксації? Ось декілька оригінальних ідей: 

  1. «Чарівні дзеркала». Попросіть учнів намалювати себе в трьох «чарівних» дзеркалах: у першому – маленьким і переляканим, у другому – великим і веселим, у третьому – хоробрим і сильним.
  2. «Ми більше не боїмося». Попросіть учнів детально намалювати свій страх та розповісти однокласникам про те, що саме зображено на малюнку. А потім запропонуйте дітям позбутися свого страху: наприклад, порвати та викинути аркуш.
  3. «Мій талісман». Роздайте учня по шматочку фольги (можна використати будь-який інший матеріал) та зробити з нього уявний талісман від страхів, які були знищені під час попередньої вправи.
  4. «Мій портрет у променях сонця». Запропонуйте учням намалювати сонце, а потім написати своє ім’я в центрі. Тепер діти мають намалювати промені, а вздовж них написати свої мрії.

Бажаєте дізнатися більше про ігрові вправи та методики в щоденній роботі вчителя початкових класів? Тоді неодмінно перегляньте вебінар!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter