Поговоримо про те, як навчати учнів НУШ за допомогою гри.

Добігає кінця третій рік навчання у Новій українській школі. Перед освітянами постає питання, як оцінити реалізацію освітньої реформи. Які ознаки успішного впровадження НУШ? Чи може навчальна гра бути ефективним інструментом навчання? Відповідям на ці запитання присвятила свій виступ Марина Кропельницька у межах інтернет-конференції «НУШ: особливості організації навчального процесу». 

Спікерка вважає, що про успіх впровадження НУШ свідчать 6 ознак нового навчання:

1. Ранкове коло або зустріч

Це налаштування на початок навчального дня, коли діти разом з учителем обговорюють план на день та спілкуються у комфортній атмосфері.

2. Інтеграція предметів

Маленькі діти не розділяють світ на наукові складові, а сприймають його цілісно. Інтеграція дозволяє скласти пазли у загальну картину та навчає учнів бачити міжпредметні зв’язки. Тож об’єднання різних освітніх галузей в один предмет надзвичайно корисне.

3. Багато практики

НУШ – це рух, навчальні ігри, експерименти, дослідження та творчість. Знання, які можна реалізувати у повсякденному житті, є основним принципом НУШ.

4. Формувальне оцінювання замість балів

У першому та другому класах немає ані звичних балів, ані будь-яких інших відміток про результати навчання. А є зовсім інше – формувальне оцінювання. Його унікальність полягає у відсутності шаблонів сильного та слабкого учня. Немає оцінок і рейтингів, а є порівняння  результатів школярів з їхніми результатами в минулому. Кожен учень може відчути себе переможцем!

5. Зустрічі віч-на-віч з батьками

У НУШ немає загальних батьківських зборів, де говорять про успішність школярів. Досягнення та рекомендації обговорюються індивідуально з батьками кожної дитини. Два рази на рік заповнюються свідоцтва досягнень, де визначають динаміку навчання. І це стосується не лише академічних знань, а й формування м’яких навичок!

6. На стінах дитячі поробки

Зміна середовища – це не лише нові меблі та сучасний ремонт. Це дитячі роботи, цікаві факти про світ і про самих учнів. Замість звичного класного куточка на стінах можуть висіти поробки. А це дійсно потужний мотиватор до навчання! 

Навчальна гра у програмі Нової української школи

Чому саме гра є засобом навчання в НУШ? Вона забезпечує перехід від пізнавальної мотивації до появи потреби у знаннях та їх практичного застосування. Ідеальна навчальна гра сприяє:

  • активізації розумових процесів;
  • підвищенню інтересу до навчання;
  • тренуванню пам’яті;
  • логічному міркуванню.

Коли учні захоплені грою, вони навіть не помітять, що навчаються! Але варто пам'ятати головний принцип цієї активності: гра не заради гри, а заради навчання. Ігри мають виконувати соціальну, міжнаціональну, розважально-надихальну та терапевтично-діагностичну функції.

Класифікація педагогічних ігор

Спікерка порадила скористатися повною  класифікацією ігор видатного педагога Селевка Г. К. Згідно з нею ігри систематизовані: 

За галуззю діяльності:

  • інтелектуальні;
  • фізичні;
  • трудові;
  • психологічні;
  • соціальні.

За характером педагогічного процесу:

  • пізнавальні, виховні, розвивальні;
  • навчальні, тренінгові, контролювальні, узагальнювальні; 
  • репродуктивні, продуктивні, творчі;
  • комунікативні та діагностичні;
  • профорієнтаційні та психотехнічні.

За  ігровою методикою:

  • сюжетні;
  • предметні;
  • рольові;
  • імітаційні та драматизаційні;
  • ділові.

За предметною галуззю:

  • математичні, хімічні, біологічні, фізичні, економічні;
  • музичні, театральні, літературні;
  • трудові, технічні, виробничі;
  • спортивні, народні, військово-прикладні, фізкультурні;
  • суспільнознавчі, економічні, комерційні, управлінські.

Лекторка пропонує не боятися експериментувати та розпочати з популярних та простих ігор.

Наприклад, із «Дарів Фребеля». Це інтерактивна дидактична гра для дітей молодшого шкільного та дошкільного віку, яку створив німецький педагог Фрідріх Фребель. Вона складається з простих геометричних фігур з різних матеріалів. Гра допомагає дітям пізнавати навколишній світ та розвивати творчі здібності. 

«Шість цеглинок LEGO» – універсальний матеріал для гри в НУШ. Завдяки розробленим  ігровим формам до роботи долучаються всі діти, а систематичне використання значно покращує вміння та знання учнів. Рекомендації можна знайти у посібнику із сайту МОН!.

Розробки ігор і тренажерів для роботи в НУШ

Розробляти ігри доволі просто! Для цього не потрібно шукати й опановувати нові програми. Спікерка радить скористатися всім знайомою  програмою PowerPoint. З нею можна зробити неймовірні анімаційні тренажери та відеоігри! Ось деякі приклади: 

  • Гра-тренажер «Допоможи знайти Весну». Веселий математичний тренажер з елементами коміксу та звуковим супроводом.
  • Гра-тренажер «Сонечко». Гра стане у пригоді для розвитку швидкочитання та засвоєння прочитаного.  
  • Гра-тренажер «Темп читання». Розроблена на основі твору В. Сухомлинського «Що буде, як зупиниться час». За допомогою вбудованого секундоміра можна автоматично визначити кількість прочитаного.
  • Гра-тренажер «Варенички». Тренажер, який допоможе вивчити таблицю множення.
  • Гра-тренажер «Мовні приклади». Чудовий варіант для інтегрування математики та української мови.
  • Гра-тренажер «Соління» (липучки). Групова гра, у якій за допомогою овочів та фруктів діти вивчають як таблицю множення, так і побудову слів.
  • Гра «Класний банк ідей». Цю гру можна застосовувати не лише у навчанні, а й для планування позакласної діяльності. 

Батьки також люблять гратися! Тож хай вони не будуть осторонь. Спробуйте авторську відеогру «Тато+мама+вчитель+я – це все школа: ми – сім`я» чи створіть власну!

Бажаєте дізнатися більше та отримати чудові бонуси? Перегляньте виступ

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter