Коли учні йдуть до першого класу, їхні очі, як правило, «палають» від щастя. Адже на малюків чекає чимало нового. Вони вірять, що заняття будуть не менш захопливими та емоційними, ніж у дитсадку. На практиці ж це не завжди так! У шкільній програмі є непрості теми, які потребують максимальної сконцентрованості протягом заняття. А це навіть дорослим дається непросто.
Чи можливо підтримувати в учнів зацікавленість до навчання, щоби вони були на уроці зосередженими та брали активну участь у дискусіях? Звісно! Якщо слова педагога підкріпити наочністю, рефлексією та цікавими прийомами, то заняття стане цікавим та захопливим для всіх учасників освітнього процесу.
Пропонуємо вам ознайомитися з деякими дієвими педагогічними техніками, які роблять уроки продуктивними.
1. Фантастичний компонент
Використовуйте на уроках казки, адже діти їх обожнюють. Наприклад, розкажіть їм про казкову планету/країну або про фантастичне майбутнє:
- «Прислівник – молодший братик Іменника, Прикметника, Числівника та Займенника» (вивчення творення прислівників);
- «М'який знак вирушив у подорож» (повторення вивченого про вживання м'якого знака);
- «Про некомпетентного архітектора та його криві будинки» (помилки в побудові речень);
- «Подорож на повітряній кулі» (походження топонімів).
Такий прийом перетворить урок на захопливу виставу, казку чи уявну подорож.
2. Не забувайте радитися з класом
Яку користь має цей прийом? Завдяки йому діти вчитимуться самостійно приймати рішення, тренуватимуть демократичний стиль спілкування та ставатимуть ініціативними. Коли педагог радиться з класом, демонструє, що для нього думка учнів дуже важлива. Після дискутування стосовно певного проблемного питання подякуйте дітям і похваліть їх за мудрі судження.
3. Філворди
Це різновид кросворду, що розвиває зорову пам'ять та навчає правильного написання слів. Слова у філвордах можуть читатися в різні боки, зверху-донизу, але ніколи не йдуть «по діагоналі» та не перетинаються. Наприклад, після вивчення теми «Видатні географічні відкриття та подорожі», об'єднайте клас у команди та запропонуйте дітям розгадати філворд «Великі мандрівники». Після того, як учні знайдуть слова, вони мають співвіднести імена мандрівників із їхніми портретами.
4. Корисні доповіді
Коли ваші учні навчаться впевнено виступати та структурувати текст доповіді, ви можете ускладнити завдання. Пропонуємо 3 варіанти, які роблять публічні виступи ще цікавішими та навчають імпровізації:
- За декілька хвилин до закінчення доповіді учень отримує картку зі словами, які не стосуються теми (наприклад, світло, значення, майстерність). Їх потрібно спробувати обережно «вплести» у виступ, щоби не було різкого переходу.
- Те ж, що й у першому варіанті, але замість слів у картці – декілька афоризмів чи цитат, які потрібно використати у висновках.
- Під час виступу учні періодично мають шелестіти папером та голосно ставити запитання. Завдання доповідача – спокійно продовжувати розмову. Після такого досвіду діти зрозуміють, як учителю непросто працювати у галасливому класі.
5. Мотиваційний прийом
Ви, мабуть, стикалися з проблемою оцінювання коротких відповідей, доповнень, вдалих реплік та запитань. З одного боку – оцінку виставляти нема за що, а з іншого – успіх учня/учениці варто підтримати. Цей прийом допоможе оцінювати дітей справедливо. Що для цього потрібно? Школярам за доповнення, вдалу відповідь чи влучний коментар педагог дає кружечок будь-якого кольору. Коли дитина збере 5 таких «нагород», обмінює їх на оцінку.
6. Завдання на вибір
Цей прийом учителі використовують доволі часто, тож для більшості освітян він не буде новим. Суть проста: педагог добирає 10-15 вправ для домашнього завдання, із яких учні самостійно мають обрати та виконати названу вчителем мінімальну кількість. При цьому верхня межа кількості не встановлюється! Спрацьовує психологічний ефект: самостійний вибір завдання надає додаткову можливість самореалізації учнів.
7. Фоторобот із дидактичною метою
Запропонуйте учням уявити, що вони – працівники поліції. Учитель звертається до класу за допомогою. Наприклад, знайти тварину, занесену до «Червоної книги України». При цьому називає декілька характеристик зниклої, які мають допомогти. Завдання учнів – описати об'єкт або скласти його фоторобот. Такий прийом можна адаптувати до будь-якої навчальної дисципліни.
8. Чайнворд
Різновид кросворду, в якому слова ніколи не перетинаються, а йдуть послідовно за годинниковою стрілкою. Остання літера лексеми у наступному слові є першою. Коли учні заповнюватимуть клітини кросворду, вони мають дати визначення понять та пояснити, як ці поняття пов'язані з досліджуваною темою.
9. Впізнай мене
На дошку вивішується великий плакат із малюнком, закритий кількома аркушами. На кожному аркуші написане запитання. Завдання учнів – знайти відповіді, щоби відкрити частини плакату. Далі якщо на зображенні тварина чи рослина, їх потрібно назвати. Якщо це ділянка місцевості, треба визначити материк, країну або природну зону. Сенс застосування цього прийому полягає в тому, щоби зробити заняття більш різноманітним і цікавим.
Використання на уроках цікавих прийомів сприятимуть розвитку в учнів пізнавального інтересу та поглибленню знань із різних навчальних дисциплін. А як ви заохочуєте дітей до саморозвитку?
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.