Бути чи не бути уроку літератури онлайн? Чимало вчителів мають сумніви, що до таких занять, адже спілкування через екран, якщо порівнювати зі звичайними уроками, здається складним і неповноцінним. Утім, Алла Баєва, лекторка інтернет-конференції «Українська мова та література: дистанційне навчання та робота у класі», вважає скептицизм безпідставним. Будова звичайного та онлайн уроку не має критичних відмінностей, і це дійсно так!
У чому відмінність онлайн та офлайн-уроків?
Якщо під час звичайного уроку вчитель може використовувати будь-які методики, то з онлайн-уроком дещо складніше. Наприклад, чимало українських викладачів стикаються з наступними проблемами:
- Немає можливості працювати з текстом.
- Учні не читають, не цікавляться, нічого не хочуть.
- Я не знаю, що учень робить, коли вимкнена камера.
- Екран не передає емоцію.
На думку Алли Баєвої, якщо звичайний урок нагадує салат, куди можна покласти все найсмачніше, то онлайн-заняття більше схоже на багатошаровий гамбургер. Дистанційні уроки вимагають строгої організації, адже ми не можемо легко перерватися, вийти з програми, увійти в інший додаток та перемкнутися на нову діяльність. Зміна платформи вимагає часу. Саме тому онлайн-урок має шари, які повинні чергуватися, створюючи потрібний баланс і гармонію.
Як вибрати інгредієнти?
Головне – треба знати міру. Ніколи не зловживайте кількістю програм і платформ, що використовуються в роботі. Так, усі програми можуть мають свої переваги, але що їх більше – то швидше діти заплутаються. Тому краще сконцентруватися на одній-двох платформах за раз і планувати урок відповідно з цим.
Оскільки втримати увагу дітей важко, використовуйте яскравий контент: відео, анімацію, меми. Утім, пам’ятаємо про міру. Контенту не має бути забагато, він не повинен бути надто строкатим.
Якість дистанційних уроків багато у чому залежить від інтернету, який, на жаль, дійсно може відключитися у будь-який момент. Тому заздалегідь створіть «подушку безпеки» у вигляді дорожньої карти, яку використають учні, які з певних причин пропустили урок, або його частину. Чек-лист має містити маршрут і матеріали (постійно доступні онлайн), за допомогою яких дитина самостійно .
Типи вправ та завдань
Види робіт, доступні онлайн: робота з відео, презентацією, текстом твору, розробка ментальної карти, есе, читання в ролях тощо. Наприклад, на свої уроках лекторка відсилає школярам фрагменти віршів або романів, та об’єднавши дітей у групи, ставить наступні завдання:
Мета: аналіз новели Миколи хвильового «Я (Романтика)».
- Пояснити символи та образи тьми. Виділити кольором слова, що їх уособлюють.
- Аналіз героїв. Чому в одних є ім’я, у інших – ні, а хтось має лише прізвисько?
- Знайти у тексті ознаки імпресіонізму – зорові та слухові образи.
Вивчати біографію письменника можна креативно, наприклад, використати для цього Instagram, де діти можуть створити сторінки митців. Не менш цікава вправа – «Прийом Волта Діснея», під час виконання якої учні об’єднуються у пари: мрійники, раціоналісти, критики. Мрійники генерують ідеї розвитку персонажа, раціоналісти їх оцінюють, обирають найкращі та продумують шлях реалізації, а критики вирішують, чи може образ розвиватися саме так.
Якщо ви хочете отримати більше вправ та ідей для онлайн-завдань, неодмінно перегляньте виступ:
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.