Виховна робота не менш важлива, ніж вивчення української мови або математики. Особливо зараз, в умовах повномасштабної війни. А для того, аби така робота було ефективною, необхідно ретельно все продумати та спланувати. Так, саме планування та підготовка є запорукою створення якісної стратегії.
Готовий план виховної роботи може виглядати як зручна таблиця, де перераховано назви тем, кількість занять та визначено строки їх проведення. Але це радше верхівка айсберга, а от під водою ховається величезний масив роботи, звісно, непомітний сторонньому оку. Адже недостатньо просто вигадати ряд тем, прив’язавши їх до дат у календарі. Окрім цього надзвичайно важливими є як системність, так і правильно дібрана тональність, від яких залежить те, наскільки переконливими будуть ваші слова.
Під час роботи над планом виховної роботи необхідно врахувати:
- положення нормативно-правових документів;
- рекомендації щодо планування роботи класного керівника навчального закладу системи ЗСО;
- план виховної роботи школи на навчальний рік;
- результати аналізу виховної роботи за попередній рік;
- план роботи школи;
- вікові особливості учнів;
- комплексний підхід до планування;
- наступність запланованих заходів;
- потреби учнів та батьків.
1. Психолого-педагогічна характеристика класу
Мета школи (серед іншого) – виховання громадян, об’єднаних історичною та культурною спільністю, адже саме такий колектив має високий рівень взаємної довіри та з роками зможе ефективно діяти в інтересах держави. Але річ у тім, що всі діти різні, мають різні погляди, сформовані в родині. Тож зрівняти всіх неможливо. Саме тому не можна вигадати один план виховної роботи на всю країну та успішно ним користуватися. Так, рекомендації потрібні, але їх необхідно адаптувати до конкретних умов.
Отож, перш ніж складати розклад занять, необхідно провести аналітичну роботу, аби зрозуміти, з яким «матеріалом» має справу педагог. Необхідно звернути увагу на наступне:
1. Склад класу: віковий, соціальний, загальний рівень розвитку учнів, працездатність і успішність.
2. Установки, які мають діти: громадська думка у класі. Які вчинки однокласників учні схвалюють, а які – засуджують? У якій формі (агресивно чи ні) вони висловлюють невдоволення у випадку конфлікту? Чи вміють толерантно й уважно вислуховувати одне одного? Підтримка установок є пасивною чи активною?
3. Характеристика взаємин у класі: згуртованість, наявність груп за інтересами; чи товаришують хлопці та дівчата; чи є таке явище як кругова порука; чи відчувають діти успіхи класу і однокласників як свої; чи є учні вимогливими одне до одного?
4. Соціальний капітал класу: чи є у колективі авторитет/лідер (чому саме цей учень/учні популярні); чи здатна ця особа взяти на себе організаторські функції; чи допомагають учні одне одному; чи є група дітей, які регулярно проявляють активність (допомогти у організації свята, проєкту тощо)
5. Зв’язок класного колективу із загальношкільним: чи цікавить дітей щось/хтось за межами класу; чи цікавляться вони загальношкільними подіями (олімпіади, конкурси тощо); чи зменшується їхній ентузіазм, якщо доводиться виконувати загальношкільні доручення; у яких заходах діти охоче брали б участь?
2. Аналіз виховної роботи за минулий навчальний рік
Без аналізу минулорічних помилок та вдалих рішень скласти хороший план навряд вдасться. Саме завдяки аналізу ви побачите, які звички та стереотипи найгірше піддаються корекції, тож зможете приділити їм особливу увагу.
Приділіть увагу наступним аспектам:
- Результати виховної роботи – чи почали діти краще ставитися до «не таких» членів колективу; чи покращився рівень соціалізації; ви помічаєте в учнях менше цинізму, сарказму, байдужості; як покращилося ставлення дітей до тих чи інших епізодів історії чи традицій тощо.
- Рівень реалізації минулорічних завдань – які з них вдалося розв’язати успішно, а які, на жаль, ні. Чому?
- Методи та прийоми – які засоби ви використовували для того, аби донести власні думки. Які з них були максимально ефективними? Наприклад, конкурс малюнків на асфальті «Ми за мир на всій планеті» аж ніяк не вразив дітей, тоді як організація збору речей для родини переселенців (чи спілкування з ними) неабияк відгукнулися.
Звісно, під час годин спілкування ми не виставляємо оцінок, але можна провести анкетування, тест чи поставити рід відкритих запитань (наприклад: «Спроба зруйнувати модерністичну будівлю «Квіти України» – дайте оцінку події»), що допоможуть зрозуміти, чи була та інша подія ефективною.
3. Основні завдання виховної роботи
Тепер, коли ми маємо дослідницьку базу, можна переходити до визначення мети і основних завдань. Наприклад, якщо одним із пріоритетних завдань є зменшення впливу російської культури, але певний клас/учні негативно ставляться до цієї ідеї, ви можете скоригувати свої підходи та почати роботу з пояснення того, чому саме вплив культури країни-агресора є негативним.
Загалом завдання та мета мають:
- випливати з аналізу роботи із класу за минулий рік;
- бути конкретними та реальними для виконання;
- охоплювати всю сплановану роботу з учнями;
- враховуватися під час планування методичної роботи, контролю за виховною роботою та при складанні всіх інших планів і первинних документів.
4. Форми роботи з учнівським колективом
Будьте гнучкими та за потреби оперативно змінюйте форми роботи, додавайте нові формати, вводьте більше практичних завдань та реальних кейсів тощо. В окремих випадках для проведення занять можна об’єднати одразу кілька класів, організувати гурток, проводити індивідуальну виховну роботу, організувати процес самовиховання тощо.
Форми виховної роботи, які можна використати:
- обговорення політичних подій у державі та світі;
- випуски газет, збірок власних творів, виставки періодичних видань: газет, журналів, книг, посібників;
- лекції, концерти, диспути, зустрічі з військовими, митцями, людьми різних професій, випускниками, науковцями тощо;
- консультації: юридичні, психологічні, медичні тощо;
- творчі конкурси, літературні зустрічі, спортивні ігри, змагання, секції тощо;
- відвідування музеїв, екскурсії в інші міста і села, туристичні походи та інші форми роботи.
5. Теми та зміст
Пропрацювавши попередні етапи, ви зможете скласти докладний графік, де будуть відображені: основні змістові лінії, назви тем, терміни проведення заходів та допомога, яка вам може знадобитись. Але виховна робота – гнучкий, живий процес. Тож будьте готові, що доведеться реагувати на будь-які події у класі, школі чи державі, які можуть підказати тему, яка не була запланована раніше.
Аби виховна робота мала ефект, вона має бути системною та, в ідеалі, мати наскрізну стратегію. Саме ці цілі й переслідує створення плану. Його розробка допомагає побачити загальну картину та ухвалити чіткі продумані рішення, які допоможуть досягти бажаного результату.
Бажаєте отримати багато крисних порад для організації ефективної виховної роботи? Перегляньте наші конференції та вебінари:
- Пріоритети в освіті: формування патріотичної свідомості;
- Ген свободи: українська література (до питання про національно-патріотичне виховання);
- Класне керівництво в умовах воєнного стану: виклики, інструменти та можливості;
- Волонтерство як форма реалізації концепції національно-патріотичного виховання у школі (відбудеться 27 вересня о 18:00, не пропустіть!).
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.