Тези виступу Ірини Дядюшкіної.

Одне з головних завдань педагогічної діяльності – створення ситуацій, які б сприяли максимальному розвитку лідерського потенціалу в учнів. Лідерський досвід сприятливо впливає на самооцінку дітей, розвиває у них організаторські здібності, а також вчить не боятися брати відповідальність за будь-які завдання. Як допомогти учням ставати лідерами?

Про моделі розвитку лідерських якостей у дітей розповіла Ірина Дядюшкіна на своєму вебінарі «Формування та розвиток лідерських якостей сучасних учнів». Лекторка – вчитель біології, завідувачка кафедри природничих дисциплін, вища кваліфікаційна категорія, КЗО «Гімназія №3» Дніпровської міської ради.

Розрізняють формальне (вплив на людей із позиції посади, що обіймає) та неформальне лідерство (процес впливу на людей за допомогою здібностей, вміння чи інших ресурсів). 

Цікаво, що всім лідерам притаманні наступні якості: 

  • ініціативність у ситуаціях міжособистісної взаємодії;
  • відсутність жорсткого планування, любов до імпровізації;
  • домінування; 
  • чутливість до проблем членів групи, особливу увагу до слабких тощо.

Можна визначити три основні маркери лідерства: здатність у будь-якій ситуації взяти на себе відповідальність, порядність та довіру до людей. 

На думку лекторки, Іцак Адізес, ізраїльський та американський письменник і бізнес-консультант, фундаментально описав основні функції керівника-лідера. Його PAEI формула має такі складові:

  • P – Producing results (вироблення результатів; ЩО?);
  • A – Administering (адміністрування; ЯК?);
  • E – Entrepreneuring (ініціатива та відкритість до змін у довгостроковій перспективі; КОЛИ?);
  • I – Integrating (інтеграція; ХТО?). 

За цією ж моделлю американський психолог Деніел Гоулман визначив формули стилів лідерства. У дужках наведено формули, де складові розташовано за пріоритетністю та домінуванням.

  1. Директивний (pAei) – прагнення досягти результату, ініціативність, самоконтроль. Керівник вимагає прямого підпорядкування.
  2. Той, що надихає (P-EI) – емпатія, упевненість у собі та в ефективності запропонованих змін. Керівник мобілізує колектив навколо свого бачення майбутнього.
  3. Той, що підтримує (paeI) – емпатія, вміння вибудовувати відносини, мистецтво спілкування. Керівник створює гармонію, сприяє емоційним контактам.
  4. Демократичний (p-EI) – мистецтво колективного прийняття рішень, співробітництво в команді. Керівник прагне досягти згоди на основі колективної участі в розв'язанні проблеми.
  5. Той, що підганяє (P-Ei) – впевненість в управлінні змінами, цілеспрямованість та самоконтроль. Керівник задає високі стандарти ефективності.
  6. Консультативний (P-eI) – емпатія, самовідчуття та розвиток інших членів колективу. Керівник готує людей для вирішення майбутніх завдань.

Також спікерка поділилася з учительством основними відмінностями між керівниками та лідерами: 

  • керівник використовує, а лідер підтримує;
  • керівник звинувачує, а лідер виправляє;
  • керівник наказує, а лідер просить;
  • керівник погрожує, а лідер допомагає;
  • керівник знає, як треба, а лідер показує, як треба;
  • керівник вихваляє себе, а лідер – вдало виконану роботу підлеглих.

Спікерка визначила 6 стилів лідерства: 4 резонансних (позитивні) – ідеалістичний, навчальний, товариський та демократичний і 2 дисонансних (негативні) – амбіційний та авторитарний.

Найважливішими моментами у синергії колективного лідерства від «Я» до «Ми» є: співпраця в команді, спільна мета, мотивація та високий рівень емоційного інтелекту. 

Як можна сучасних учнів долучити до командної роботи? Ірина Дядюшкіна практикує у своїй школі (і не тільки) наступні практичні завдання:

  • Створення моделей у Minecraft. Учні з лідерськими якостями об’єднуються в команду (виконавець, адміністратор та криейтор («творець»)) для досягнення спільної мети. 
  • STEM is FEM. Цей проєкт створено спеціально для дівчат. Учасниці отримують можливість розвивати свій потенціал у науці та спілкуватися з тренерами, які досягли висот у своїй сфері. 

Вправи для вчительства від лекторки, які допоможуть обрати дієві методи для виховання в учнів лідерських якостей: 

  1. Скелелаз. Намалюйте скелю у вигляді трикутника. Низ скелі – минуле, верхівка – майбутнє. Далі потрібно зобразити посередині людину (лідера). Поруч зі скелею запишіть, що, на вашу думку, допомагає людині ставати лідером у своєму колективі. Наприклад, підтримка батьків, технічне обладнання, людяність та успіх учня. 
  2. Рух до мети. Цю вправу можна робити для конкретних ситуацій, а можна – на довгострокову перспективу. Намалюйте корабель у морі, на якому знаходиться лідер та його команда. Лідер – за штурвалом. Мету намалюйте у вигляді сонця перед кораблем.
    Далі потрібно провести від транспорту до води три лінії з якірцями. Якорі – якості, які гальмують лідера та його команду, заважають досягти мети. Запишіть ці якості та подумайте, як їх позбутися. 

Бажаєте отримати цікаві практичні поради для формування в учнів лідерських якостей? Радимо переглянути виступ Ірини Дядюшкіної.

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter