Із 14 серпня 2019 року в Україні офіційно з’явилась посада освітнього омбудсмена, яку обійняв директор однієї з київських шкіл – Сергій Горбачов. Під час інтернет-конференції «На Урок» «Підготовка до навчального року: поради, ідеї та досвід» посадовець відповів на основні питання: про мету, повноваження, перші кроки на посаді.
Пропонуємо добірку основних положень, викладених під час виступу.
Що ми знаємо про першого освітнього омбудсмена:
Сергій Іванович Горбачов народився 17 грудня 1958 року. Навчався у Запорізькому педагогічному інституті (нині – Запорізький національний університет). Працює в освіті з 1985 року – починав як учитель російської мови та літератури. У 1990-1996 рр. – засновник та директор ліцею «Логос» (Запоріжжя), у 2015-2019 рр. – директор та викладач курсу медіаграмотності у СШ №148 (Київ).
Має трирічний досвід участі у створенні нормативно-правових актів: при колегії МОН, Державній службі якості освіти, та в офісі підтримки освітніх реформ.
Сергій Горбачов:
«Для мене це особистий виклик. Адже я не знаю нічого більш цікавого і захоплюючого, ніж працювати в освіті».
Основні обов’язки на посаді: відновлення порушених прав учасників освітнього процесу (у співпраці з органами державної та місцевої влади, офісом уповноваженого з прав людини, ювенальною превенцією). Стратегічна мета – формування громадянського суспільства через координацію зусиль активістів та громадських організацій.
Чиї права захищає:
- Тих, хто вчиться (учні, студенти);
- Тих, хто вчить (учителі, викладачі);
- Батьків учнів та студентів (якщо йдеться про неповнолітніх).
Інколи, як зазначає пан Горбачов, порушення прав є не стільки порушенням, скільки зіткненням законних прав цих трьох груп.
Для чого запроваджена посада:
Поштовхом для створення посади омбудсмена стали:
- Освітня реформа;
- Впровадження педагогіки партнерства, що вимагає окреслення правового поля у відносинах учителів, батьків і дітей;
- Стрімке зростанням громадської активності (потреба в координації зусиль волонтерів та освітніх організацій);
- Необхідність правопросвітництва.
Що МОЖЕ робити освітній омбудсмен:
- Вивчати факти, наведені у зверненнях на адресу омбудсмена;
- Надавати рекомендації органам місцевої влади та управління освітою щодо відновлення порушених прав учасників освітнього процесу;
- Пропонувати зміни до законодавства, аби права учасників освітнього процесу були надійніше захищені. Брати участь у засіданнях уряду з правом дорадчого голосу, що дозволяє доносити проблеми та потреби освітян до органів виконавчої та законодавчої влади;
- Інформувати громадськість про стан речей в освіті. Сприяти тому, щоб освіта стала більш людяною та якісною, ініціювати дискусії з міністерством фінансів про посилення фінансування освіти;
- Надати допомогу при підготовці звернень для відновлення порушених прав. За словами пана Горбачова, чимало українців бачать факти порушення та прагнуть покращити положення, втім не знають, як це зробити. Як правильно оформити звернення, куди спрямувати, що робити з відмовами? Цими та подібними питаннями опікуватиметься омбудсмен та створена при ньому служба.
Сергій Горбачов:
«Важливий просвітницький напрямок – доносити до відома громади як використовувати кошти. На рахунках казначейства щороку залишається близько чотирьох, а то й шість мільярдів освітньої субвенції. Тобто держава ці кошти з бюджету віддала, але вони не використані на місцях через певні причини».
Чого НЕ МОЖЕ робити освітній омбудсмен:
- Оголошувати догану або звільнити когось (не підмінює роботу державних або правоохоронних органів, органів місцевої влади, не має владних повноважень);
- Впливати на рішення суду;
- Розглядати справи, пов’язані з порушенням трудового чи кримінального законодавства. Ці питання знаходяться у веденні закону «Про працю» та загального «Законодавства України», положення яких окреслюють конкретні випадки. Отже, бійка, крадіжка, чи підозра про кримінальне правопорушення не входять у компетенцію омбудсмена.
Як зазначає Сергій Горбачов, в українському суспільстві досі панує віра в «доброго чарівника». Високопосадовця, який миттю вирішить усі проблеми, незважаючи на норми закону, регламент, правові акти. Але жоден посадовець не має діяти поза межами власної компетенції. Омбудсмен допомагає громадянам відстоювати власні права, але не вирішує конфлікти в наказовому порядку.
Докладніше про основні моменти обговорення можна дізнатися безпосередньо з виступу:
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.