26 вересня о 18:00Вебінар: Особливості статевого виховання у школах України
Поради та приклади завдань для проведення виховної години до Міжнародного дня демократії.

15 серпня в Україні та світі відзначають Міжнародний день демократії. Це надзвичайно важлива дата, адже більшість розвинених країн на планеті є демократичними. І наша держава ось уже кілька десятиліть рухається шляхом утвердження принципів народовладдя. 

Проведення тематичної виховної години буде надзвичайно корисним для школярів, бо ж усі вони невдовзі братимуть активну участь у розбудові демократії в Україні. А щоб допомогти вам зробити захід цікавим та інформативним, ми зібрали чимало корисних порад та креативних ідей.

Ідеї для роботи з учнями молодшої школи

Найімовірніше, учні початкових класів уже щось чули про демократію. Та їхні знання важко назвати комплексними. Тож замість того, щоб навантажувати школярів теоретичним матеріалом, дайте їм можливість активно працювати. Крім того, варто залучати добре відомі дітям сюжети (казки, приказки, мультфільми). Це допоможе зацікавити учнів такою складною темою.

Вправа «Знайомство з демократією»

Розкажіть дітям, що демократія – це такий лад, за якого люди вирішують спільно всі найважливіші проблеми, кожен може вільно висловлювати свою думку, а його права захищає закон. А ще – демократичний світогляд притаманний нашому суспільству.

Щоб учням було легше все це зрозуміти, попросіть їх пригадати казки, мультфільми чи художні твори, проблематика яких стосується рівності, свободи, порозуміння, захисту знедолених тощо (іншими словами – демократичних засад). Наприклад, діти можуть назвати казки «Рукавичка» (рівність та співпраця), «Цап і баран» (порозуміння, важливість компромісу); мультфільми «Чіп і Дейл» (захист знедолених), «Як козаки» (взаємодопомога, захист свободи) тощо. Запропонуйте дітям придумати власну казку чи історію, в якій були б описані принципи народовладдя.

Бесіда «Ми – демократи»

Запитайте школярів, чи чули вони про поняття «народ», «влада», «вибори», «право», «закон» тощо. Як що так – нехай діти спробують пояснити їх, а якщо ні – придумають власні варіанти відповіді. Розтлумачте, що школярі можуть висловлювати будь-які припущення з цього приводу. Також запитайте, де такі слова можна зустріти найчастіше (почути у телепередачах чи розмовах дорослих, прочитати в газетах чи підручниках тощо).

Крім того, попросіть дітей пригадати, що таке прислів’я та приказки. Запитайте, як такі висловлювання можуть відображати ставлення народу до тих чи інших питань. Після цього запропонуйте дітям проаналізувати кілька виразів про народ та владу.

  • Не той чоловік, хто для себе живе, а той – хто для народу щастя кує.
  • Якщо народ єдиний, він непереможний.
  • Грім і народ не змусиш замовкнути.
  • Народ захоче, безодню перескочить.
  • Учи народ, учися в народу.
  • Хто з народом, той непереможний.
  • Наш народ даремно не любить говорити, а якщо сказав, то зав’язав.
  • Закон для громади, що віжки для коня.
  • Біда вівцям, коли вовк пастушить.

Попросіть школярів пояснити значення кожного виразу. Також запитайте, чи знають діти інші прислів’я та приказки, які можуть бути пов’язані з поняттям демократії.

Ідеї для роботи з учнями середньої та старшої школи

Учні середньої та старшої школи значно більше знають про історію та значення демократії, ніж молодші школярі. Тож їм варто запропонувати завдання та вправи, які пов’язані з вивченим матеріалом. Якщо ж діти ще не встигли ґрунтовно ознайомитися з поняттями «влада», «демократія», «народ», то саме виховна година допоможе зацікавити їх цією темою.

Бесіда «Демократія: минуле та сучасність»

Якщо ви працюєте з учнями 7 класу (або старшими), попросіть їх пригадати, що таке демократія, коли вона зароджувалася та який шлях пройшла. Школярі мають назвати основні риси античної демократії (загалом була прямою, стосувалася лише повноправних громадян, базувалася на класичному рабстві тощо). Також вони мають описати віхи розвитку народовладдя на українських землях. Наприклад, учні можуть назвати елементи демократії, які були притаманні життю давніх слов’ян, козацтва, діячів українського національного відродження тощо.

А щоб робота була ще цікавішою, попросіть учнів порівняти грецьку демократію чи козацьке народовладдя та сучасні українські політичні реалії. Можна навіть разом із дітьми створити порівняльну таблицю на дошці, ілюструючи її яскравими малюнками.

Мозковий штурм «Чи існує ідеальна демократія?»

Об’єднайте школярів у дві команди. Кожна з них має за 5 хвилин висловитися щодо переваг та недоліків демократії. Після цього представники команд мають записати 5 найбільш переконливих ідей на дошці. Далі – всі учні повинні вирішити, що превалює: переваги чи недоліки. 

Також попросіть учнів подумати над висловлюванням «Демократія – це правління більшості». Нехай вони знайдуть відповіді на такі запитання:

  • Що означає поняття «більшість»? Як визначити, що саме ця людина належить до більшості/меншості?
  • Чи може влада в демократичній країні ставитися по-різному до представників більшості та меншості?
  • Чи можливе в сучасному світі існування такої системи, коли всі без виключення особи мають лише одну думку щодо певного питання?
  • Як має діяти людина в сучасному світі, якщо за результатами волевиявлення вона опинилася у меншості?
  • Чи мають органи влади реальну можливість задовольнити інтереси абсолютно кожної людини? 

Вправа «Викресли зайве»

Нагадайте школярам, що система народовладдя є доволі складною, має чимало особливостей та розвивається в кожній країні по-різному. Попросіть дітей поглянути на слова-маркери, які можуть характеризувати політичний режим у державі. Школярі мають викреслити позиції, які суперечать засадам демократії та заважають суспільству успішно розвиватися. Крім того, учні мають детально пояснити свій вибір та навести приклади для його ілюстрації. 

Свобода, корупція, консенсус, експлуатація, рівність, цензура, співпраця, конкуренція ідей, закон, ігнорування, соціальний захист, дискримінація, вибори, диктатура, правопорядок, кумівство.

Мультфільми про демократію

Вважається, що про складні речі краще говорити простими та зрозумілими словами. А що допоможе краще пояснити дітям, що таке демократія, ніж перегляд тематичних мультфільмів?

Про важливість місцевої демократії

Дуже повчальний та інформативний мультфільм допоможе пояснити дітям значення і переваги місцевої демократії. 

 

Демократія: короткий вступ

Англомовна мальована анімація містить короткі відомості про значення демократії, її історію та особливості розвитку сьогодні. Демонструючи стрічку під час виховної години, вчитель зможе пояснити дітям основні ідеї та принципи народовладдя.

 

Що таке демократія?

Короткий мультфільм допоможе педагогу розказати школярам про значення вільних виборів для існування та розвитку демократичного ладу.

А ще пропонуємо до вашої уваги корисні матеріали із Бібліотеки «На Урок», які допоможуть провести змістовну виховну годину.

Тема: Бінарний урок «Як демократичні процедури забезпечують народовладдя у демократичній державі»
Автор: Вистороп Тетяна Василівна
Про матеріал: Розробка створена для проведення уроку громадянської освіти в 10 класі. Попри це, вона стане у пригоді вчителю під час організації виховного заходу, адже містить багато теоретичних відомостей, цікавих завдань і вправ.


Тема: Урок з громадянської освіти в 10 класі «Демократія»
Автор: Ковтуновська Галина Миколаївна
Про матеріал: Матеріал містить чимало інформації, яка допоможе вчителю якісно підготуватися до проведення виховної години до Міжнародного дня демократії.


Тема: Презентація до уроку з курсу «Людина і світ» на тему «Демократія»
Автор: Максимова Рімма Олександрівна
Про матеріал: Презентація містить ґрунтовні теоретичні відомості про демократію, її засади та основи. Використовуючи пропонований матеріал, вчитель зможе створити цікаву та інформативну доповідь для виховної години.


А ви маєте власні розробки виховних годин? Поділіться ними з колегами у Бібліотеці «На Урок».

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter
Коментарі

Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.