Урок з громадянської освіти в 10 класі. "Демократія".

Про матеріал

У цій темі ми з'ясовуємо, в чому полягає цінність демократії та за яких умов можливе її існування. Використовуються інтерактивні методи - форма навчання, у процесі якого учні і вчитель перебувають у режимі бесіди, діалогу між собою. Під час такого спілкування учні мають можливість, опираючись на досвід, висловити свою думку, вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, працювати в групах, критично мислити, ухвалювати обґрунтовані рішення.

Перегляд файлу

Урок. Що таке демократія.

Мета. З’ясувати, у чому полягає цінність демократії та умови її існування, визначити ключові ознаки демократичного суспільства, формувати власне судження про демократію, аналізувати та оцінювати стан розвитку демократії в Україні.

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.

Хід уроку.

І. Організація класу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

«Я не схвалюю того, що ви говорите, але я буду захищати до смерті ваше право сказати це» (Вольтер, 18 століття)

-Що мав на увазі автор цих слів?

- У який історичний період він жив?

- Чи є ці слова актуальними сьогодні?

Займи позицію: згоден-не згоден. Аргументуйте.

Стаття 1 Конституції України. Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава.

ІІІ. Повідомлення теми і мети.

 

IV. Засвоєння нових знань.

  1. Що таке демократія.

З поняттям демократія ви знайомі з курсів історія та правознавство.

- Записати в зошит визначення поняття «демократія» , користуючись алгоритмом:  Що? Яке? Навіщо?

- Дайте визначення.

- Що було складним у виконанні цього завдання? Чому.

(Демократія — це організація та функціонування державної влади на засадах визнання народу джерелом державної влади, що передбачає забезпечення прав громадян, участі народу в управлінні державою.)

  • Звідки походить і що означає слово демократія?
  • Яку країну вважають батьківщиною демократії?
  • Що, на вашу думку, є основою демократії? (Мозковий штурм або «Стіна мовчання»  (Робота у групах)- протягом 3-5 хвилин зробити мовчки на плакаті щонайменше один запис; презентують результати.)

Підсумок роботи. Основою демократії є

-свобода і рівність громадян.

- Яку державу ви назвете демократичною?

Робота в групах. Метод асоціацій. Уявіть демократію у вигляді великого будинку, який має міцний фундамент. Які із переліку ознак ви б помістили у фундамент будинку?

  1. Загальні, рівні, вільні вибори. (Чи правильно тільки слово «вибори»?)
  2. Альтернатива.
  3. Свобода висловлювання демки.
  4. Плюралізм (різноманітність політичних програм)
  5. Права меншин і опозиції.

 

«Оберіть позицію» і поясніть свою думку.

«Демократія – влада більшості»

«Демократія – влада більшості, яка захищає права меншості»

 

  1. Коли і як виникає демократія.

Ілюстрації. (Додаток 1) 

Розмістити етапи розвиткуу демократії в хронологічній послідовності. (збори в Афінах, віче в Київські русі, Козацька Рада, Верховна Рада)

- Чи всі зображені ситуації відповідають зазначеним основам демократії? Яких саме елементів бракує?

 Робота з поняттями

- Пригадайте, що означають терміни «безпосередня демократія», «представницька демократія»?

- У яких із наведених прикладах вони представлені і як саме?

 (Безпосередня демократія — це безпосереднє волевиявлення народу, що здійснюється шляхом референдумів, виборів, обговорення проектів нормативних актів; участі у виборах органів державної влади; загальних зборів громадян; мітингів, звітів депутатів і виконавчих органів влади перед населенням тощо.

Представницька демократія — це вираження волі громадян через обраних ними представників до органів державної влади — народних депутатів, президента, депутатів органів місцевого самоврядування.

Електронна демократія (е-демократія) — форма суспільних відносин, за якої громадяни та організації залучаються до державотворення і державного управління, а також до місцевого самоуправління через широке застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ).)

  • Яка форма виникла першою?
  • Чи можемо обмежитися лише безпосередньою демократією?
  • Яка форма виникла найпізніше? Чи може вона замінити інші?

Робота в групах: + (позитивне) і – (негативне) кожної із форм демократії.

У.Черчіль говорив : «У демократії багато недоліків, але поки що не знайдено нічого кращого». Чи згодні?

 

  1. Ознаки демократії.

Оберіть гасло демократичного режиму і поясніть свій вибір.

«Дозволено все, що не заборонено законом»

«Заборонено все, що не дозволено законом»

 

Ознаки політичного режиму (бесіда або робота з підручником)

Розподілити між групами ознаки.  Поясніть, як кожна ознака сприяє утвердженню демократії?

  1. наявність у державі представницьких органів влади та місцевого управління (самоврядування) різних рівнів
  2. чинні закони — єдині й рівні для всіх
  3. вибори, референдум
  4. виборність органів влади
  5. підзвітність та підконтрольність виборцям органів влади
  6. політичний плюралізм (багатопартійність)
  7. ідеологічний плюралізм (визнання права на існування різних ідеологій)
  8.  наявність, гарантованість й забезпечення прав і свобод людини (особисті, політичні, економічні, соціальні, культурні)
  9.  взаємна відповідальність громадянина і держави (взаємні права та обов’язки)
  10. наявність справедливого та незалежного суду
  • Яке головне право громадян у забезпеченні демократії? (участь у формуванні органів влади та контроль за їх діяльністю)
  • Чи може в демократичному суспільстві існувати одна партія, ідеологія, релігія? (порушено принцип плюралізму)

V. Підсумок.

Закінчити речення. «Цінність демократії полягає у…»

Визначте місце демократії у вашому житті.

Якщо ви отримали більшість відповідей «так», то маєте високий рівень демократичного мислення та демократичне оточення, в якому перебуваєте. В іншому випадку будемо разом вчитися покращувати ситуацію

VI. Д\З. Чи є Україна демократичною державою?.


Описание: C:\Users\ГАЛКА\Desktop\Новая папка\Афіни.jpgЗбори в Афінах

Описание: Картинки по запросу віче в київській Ñ€ÑƒÑÑ–Віче в Київські Русі

 

Описание: Картинки по запросу козацька радаКозацька рада

 

Описание: Картинки по запросу сучасний парламентВерховна Рада України

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Глушко Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
8 січня 2019
Переглядів
5393
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку