У цій темі ми з'ясовуємо, в чому полягає цінність демократії та за яких умов можливе її існування. Використовуються інтерактивні методи - форма навчання, у процесі якого учні і вчитель перебувають у режимі бесіди, діалогу між собою. Під час такого спілкування учні мають можливість, опираючись на досвід, висловити свою думку, вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, працювати в групах, критично мислити, ухвалювати обґрунтовані рішення.
Урок. Що таке демократія.
Мета. З’ясувати, у чому полягає цінність демократії та умови її існування, визначити ключові ознаки демократичного суспільства, формувати власне судження про демократію, аналізувати та оцінювати стан розвитку демократії в Україні.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Хід уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
«Я не схвалюю того, що ви говорите, але я буду захищати до смерті ваше право сказати це» (Вольтер, 18 століття)
-Що мав на увазі автор цих слів?
- У який історичний період він жив?
- Чи є ці слова актуальними сьогодні?
Займи позицію: згоден-не згоден. Аргументуйте.
Стаття 1 Конституції України. Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава.
ІІІ. Повідомлення теми і мети.
IV. Засвоєння нових знань.
З поняттям демократія ви знайомі з курсів історія та правознавство.
- Записати в зошит визначення поняття «демократія» , користуючись алгоритмом: Що? Яке? Навіщо?
- Дайте визначення.
- Що було складним у виконанні цього завдання? Чому.
(Демократія — це організація та функціонування державної влади на засадах визнання народу джерелом державної влади, що передбачає забезпечення прав громадян, участі народу в управлінні державою.)
Підсумок роботи. Основою демократії є
-свобода і рівність громадян.
- Яку державу ви назвете демократичною?
Робота в групах. Метод асоціацій. Уявіть демократію у вигляді великого будинку, який має міцний фундамент. Які із переліку ознак ви б помістили у фундамент будинку?
«Оберіть позицію» і поясніть свою думку.
«Демократія – влада більшості»
«Демократія – влада більшості, яка захищає права меншості»
Ілюстрації. (Додаток 1)
Розмістити етапи розвиткуу демократії в хронологічній послідовності. (збори в Афінах, віче в Київські русі, Козацька Рада, Верховна Рада)
- Чи всі зображені ситуації відповідають зазначеним основам демократії? Яких саме елементів бракує?
Робота з поняттями
- Пригадайте, що означають терміни «безпосередня демократія», «представницька демократія»?
- У яких із наведених прикладах вони представлені і як саме?
(Безпосередня демократія — це безпосереднє волевиявлення народу, що здійснюється шляхом референдумів, виборів, обговорення проектів нормативних актів; участі у виборах органів державної влади; загальних зборів громадян; мітингів, звітів депутатів і виконавчих органів влади перед населенням тощо.
Представницька демократія — це вираження волі громадян через обраних ними представників до органів державної влади — народних депутатів, президента, депутатів органів місцевого самоврядування.
Електронна демократія (е-демократія) — форма суспільних відносин, за якої громадяни та організації залучаються до державотворення і державного управління, а також до місцевого самоуправління через широке застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ).)
Робота в групах: + (позитивне) і – (негативне) кожної із форм демократії.
У.Черчіль говорив : «У демократії багато недоліків, але поки що не знайдено нічого кращого». Чи згодні?
Оберіть гасло демократичного режиму і поясніть свій вибір.
«Дозволено все, що не заборонено законом»
«Заборонено все, що не дозволено законом»
Ознаки політичного режиму (бесіда або робота з підручником)
Розподілити між групами ознаки. Поясніть, як кожна ознака сприяє утвердженню демократії?
V. Підсумок.
Закінчити речення. «Цінність демократії полягає у…»
Визначте місце демократії у вашому житті.
Якщо ви отримали більшість відповідей «так», то маєте високий рівень демократичного мислення та демократичне оточення, в якому перебуваєте. В іншому випадку будемо разом вчитися покращувати ситуацію
VI. Д\З. Чи є Україна демократичною державою?.
Збори в Афінах
Віче в Київські Русі
Козацька рада
Верховна Рада України