Прості рішення для педагогів

Кейс-метод є одним із найпродуктивніших інструментів сучасної освіти. Його унікальність полягає в тому, що учні не просто отримують інформацію, а навчаються аналізувати ситуації, робити висновки, бачити причинно-наслідкові зв’язки та приймати рішення на основі реальних або змодельованих подій. Однак створення якісного кейсу – процес тривалий і трудомісткий, який вимагає значних часових і методичних ресурсів. Учителю потрібно зібрати інформацію, опрацювати джерела, продумати сюжет, сформувати завдання різних рівнів, підібрати матеріали й візуальний супровід. ШІ дозволяє скоротити цей шлях у декілька разів, при цьому зберігаючи змістовність і методичну точність. У цьому матеріали ми підготували простий алгоритм дій, який допоможе швидко й ефективно створювати навчальні ситуації, не витрачаючи зайвого часу.


Бажаєте дізнатись, як поєднувати класичні методи з інноваційними підходами, цифровими інструментами та інклюзивними практиками, щоб зробити освітній процес доступним, гнучким і цікавим для кожного учня? Реєструйтесь на Всеукраїнську інтернет-конференцію «Штучний інтелект в освіті: методичний практикум для педагогів», яка відбудеться 11.12.-12.12.2025!


Чому саме ШІ ефективний у створенні навчальних кейсів?

Завдяки швидкій обробці великих масивів даних та здатності генерувати варіанти рішень ШІ допомагає створювати актуальні, реалістичні та педагогічно виважені навчальні ситуації. Він значно спрощує роботу, коли потрібно:

  • створити декілька варіантів одного кейсу для різних паралелей класів або груп з різним рівнем підготовки (спрощену, розширену або альтернативну версію матеріалу);
  • підібрати реалістичні ситуації, які відповідають подіям, явищам або викликам сьогодення: від екологічної свідомості до безпеки в інтернеті чи підприємливості; 
  • адаптувати матеріали з урахуванням віку учнів, мовного рівня або особливих освітніх потреб;
  • створити мультимедійні елементи, які роблять кейс візуально привабливим і глибшим (схеми, таблиці, картки або ілюстрації). 

Типи навчальних кейсів, які можна створювати за допомогою ШІ

За допомогою ШІ можна створювати різноманітні кейси, які моделюють реальні ситуації, інтегрують різн дані, охоплюють декілька форматів роботи та широкий спектр рівнів складності:

Ситуаційні кейси

Ситуаційні кейси – це навчальні історії, що імітують реальні життєві проблеми, які необхідно розв’язати (наприклад, екологічні дилеми, конфлікти інтересів, порушення правил безпеки чи соціальні виклики). ШІ здатен за декілька хвилин створити правдоподібний контекст, підібрати персонажів, прописати логіку подій і навіть запропонувати різні сценарії розв’язання. 

Практичний приклад:

  • Кейс: «У місті планують вирубати частину парку для будівництва торгового центру. Місцеві жителі протестують. Влада обіцяє нові робочі місця й інвестиції. Що робити?»

Приклади запитів до ШІ:

  • «Створи ситуаційний кейс про екологічну проблему для 8 класу. Додай кілька можливих шляхів розв’язання та їх наслідки»
  • «Згенеруй сценарій кейсу про конфлікт між громадою та місцевою владою, пов’язаний із будівництвом об’єкта. Додай мотиви сторін»

Рольові кейси

Рольові кейси розвивають комунікативні навички, уміння аргументувати, слухати інших і працювати в команді та передбачають виконання учнями різних соціальних ролей. ШІ чудово допомагає деталізувати ролі: їхній характер, мотиви, цілі. 

Практичний приклад:

  • Кейс «Конфлікт у шкільній громаді: у школі планують зміни в розкладі, і кожна група має свою позицію». Ролі: директорка, вчитель, активістка-учениця, представник батьківської ради.

Приклади запитів до ШІ:

  • «Створи рольовий кейс для 7 класу про конфлікт інтересів у шкільній команді. Опиши завдання для кожної ролі»
  • «Згенеруй характер, мотивацію і можливі дії для п’яти персонажів у кейсі про шкільний конфлікт»

Медіакейси

Медіакейси побудовані на аналізі медіаконтенту – статей, фото, коментарів у соцмережах, відео чи новин. Вони розвивають медіаграмотність, уміння аналізувати інформацію, виявляти маніпуляції, працювати з фактами та джерелами. ШІ допомагає моделювати фейкові новини, створювати альтернативні заголовки, генерувати коментарі від «вигаданих користувачів», пропонувати суперечливі матеріали для аналізу.

Практичний приклад:

  • Учні досліджують вигадану новину про «загрозу» від нового меню шкільного харчування, аналізують факти, перевіряють аргументи та формують висновки.

Приклади запитів до ШІ:

  • «Створи медіакейс для уроку медіаграмотності: вигадану новину з коментарями, частина з яких маніпулятивна»
  • «Згенеруй декілька суперечливих заголовків до однієї новини для аналізу різних типів подачі інформації»

Аналітичні кейси

Аналітичні кейси містять числові дані, графіки, таблиці, інфографіку або статистичні дослідження. Завдання учнів – інтерпретувати інформацію, знайти зв’язки, зробити висновки, побудувати стратегію. ШІ може згенерувати ці дані та пояснити їх, підготувати завдання різного рівня й запропонувати методику аналізу.

Практичний приклад:

  • Кейс «Рівень забруднення повітря в трьох районах міста». Учні отримують таблицю зі змодельованими показниками й мають визначити причини, ризики та способи покращення ситуації.

Приклади запитів до ШІ:

  • «Створи аналітичний кейс з таблицею даних про споживання електроенергії у школі за місяць. Додай запитання для аналізу»
  • «Згенеруй графік і опиши його для учнів 9 класу: тенденція зростання температури повітря за 30 років»

Міждисциплінарні кейси

Ці кейси поєднують знання з різних галузей та є особливо ефективними для розвитку в учнів системного мислення та вміння бачити зв’язки між предметами. Наприклад, вони можуть включати міжпредметні завдання на стику літератури й історії, біології та географії, математики й економіки, фізики та технологій. ШІ легко інтегрує інформацію, пропонує комплексні завдання та створює логічний міст між дисциплінами.

Практичний приклад:

  • Кейс «Мандрівка героя роману та реальна географія». Учні аналізують сюжет літературного твору й паралельно досліджують реальні географічні карти, клімат і рельєф.

Приклади запитів до ШІ:

  • «Створи міжпредметний кейс для 6 класу, де поєднані природознавство та математика. Додай сюжет і завдання»
  • «Згенеруй міждисциплінарний кейс на тему енергоефективності, який поєднує фізику, географію та громадянську освіту»

Основні етапи створення кейсу за допомогою ШІ

Створення навчального кейсу включає декілька етапів, які забезпечують логічність, практичність і педагогічну цінність матеріалу: 

Етап 1. Визначення цілей навчання

Робота над кейсом починається з чіткого розуміння того, які предметні уміння та ключові компетентності має сформувати учень у процесі розв’язання проблемної ситуації. ШІ може запропонувати перелік цілей відповідно до програми, сформулювати очікувані результати простою мовою, а також підібрати індикатори успішності. 

Приклади запитів до ШІ:

  • «Сформулюй 5 навчальних цілей для кейсу з громадянської освіти для 7 класу»
  • «Створи очікувані результати для кейсу, спрямованого на розвиток критичного мислення в учнів 9 класу»
  • «Визнач індикатори оцінювання для кейсу з теми «Вплив медіа на думку підлітків»»

Етап 2. Створення базового сценарію кейсу

Якісний навчальний кейс завжди має сюжет та ключову проблему, яку учні мають розв’язати. ШІ допомагає створити не тільки структурований, логічний та цікавий сюжет, а й повноцінний сценарій з персонажами, мотивацією, конфліктом і можливими варіантами розвитку подій.

Приклади запитів до ШІ:

  • «Створи навчальний кейс для 8 класу на тему екологічної свідомості з персонажами та розв’язанням»
  • «Згенеруй ситуаційний кейс для уроку історії: конфлікт інтересів між двома громадами»
  • «Придумай сюжет кейсу для 5 класу про безпечну поведінку в інтернеті»

Етап 3. Генерація завдань до кейсу

Після створення сюжету потрібно підготувати набір завдань, які спонукатимуть учнів аналізувати, дискутувати, шукати рішення, досліджувати або творчо взаємодіяти з матеріалом. ШІ дозволяє генерувати аналітичні, креативні, дослідницькі, командні та рольові завдання й одразу структурувати їх за складністю.

Приклади запитів до ШІ:

  • «Створи 5 завдань до кейсу про енергозбереження: репродуктивні, аналітичні, творчі»
  • «Згенеруй рольові завдання для кейсу, де є персонажі зі своїми інтересами»
  • «Створи 3 дослідницькі завдання з використанням статистики»
  • «Підготуй набір командних завдань для групової роботи за кейсом»

Етап 4. Адаптація кейсу для різних учнів

Сучасний клас – це різноманітність темпів, можливостей і потреб. Тому адаптація кейсу є не додатковою опцією, а важливим компонентом якісного навчання. ШІ здатен створити декілька видів адаптацій:

  • спрощений варіант – коротші речення, ясні пояснення, додаткова візуальна підтримка;
  • поглиблений варіант – статистика, додаткові джерела, альтернативні сценарії;
  • інклюзивний варіант – піктограми, покрокові інструкції, адаптації.

Приклади запитів до ШІ:

  • «Адаптуй цей кейс та додай візуальні підказки до кейсу для учнів з труднощами сприйняття тексту»
  • «Створи спрощену версію кейсу для 5 класу з простими реченнями та поясненнями термінів»
  • «Створи поглиблений варіант кейсу для сильних учнів: додай статистику та додаткові джерела»

Етап 5. Створення візуальних матеріалів

Зображення, схеми, діаграми, інфографіка, картки ролей або чек-листи роблять кейс більш зрозумілим і приваблим, полегшують роботу з матеріалом, поглиблюють розуміння та підтримують різні стилі навчання. Завдяки генеративним сервісам учитель може створювати візуальний контент швидко та без складних програм.

Приклади запитів до ШІ:

  • «Створи ілюстрацію до кейсу про забруднення річки для 7 класу»
  • «Створи картки ролей для персонажів кейсу»
  • «Підготуй схему взаємозв’язків між героями та подіями кейсу»

Етап 6. Створення системи оцінювання

Завершальним етапом є оцінювання, яке має відповідати цілям кейсу та бути прозорим для учнів. ШІ допомагає сформувати критерії, рубрики, чек-листи або запитання для рефлексії, адаптувати критерії до різних вікових груп, запропонувати кілька рівнів оцінювання та сформувати зрозумілі формулювання.

Приклади запитів до ШІ:

  • «Створи рубрику оцінювання кейсу за 4 критеріями: участь, аналіз, якість рішення, презентація»
  • «Підготуй запитання для рефлексії після виконання кейсу для 6 класу»
  • «Зроби чек-лист для оцінювання командної роботи»
  • «Сформулюй критерії самооцінювання для учнів 9 класу»

Штучний інтелект допомагає не лише зекономити час учителя, а й зробити навчання більш сучасним, гнучким і практично орієнтованим. Завдяки ШІ кожен педагог може стати автором цікавих, креативних і змістовних кейсів, які допомагають учням мислити, діяти та приймати рішення.


Бажаєте отримати більше ідей та практичних порад щодо вдосконалення освітнього процесу за допомогою ШІ? Долучайтесь до учасників нашої конференції та переглядайте наші заходи у запису

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter