Поурочно-тематичне планування
уроків мистецтва в 11 класі
52 години
Підручник: Мистецтво. Рівень стандарту, профільний рівень: під-
руч. для 10(11) класу закладів загальної середньої освіти /Л. М. Масол. — К. : Видавничий дім «Освіта», 2018. —224 с.
№ |
Примітка |
Тема і зміст |
Теми проектів і дискусій, завдання, твори для сприймання, практикуми |
|
|
||||
Тема 6. Мистецтво європейського культурного регіону |
||||
1 |
|
6.1. Архітектура — кам’яний літопис століть Греція — колиска європейської цивілізації. Cюжет міфу «Викрадення Європи» у творчості європейських митців. Антична архітектура. |
Практикум. Варіант 1. Зробіть схеми-замальовки архітектурних споруд Європи, які вас найбільше зацікавили, акцентуючи характерні деталі стилю. Варіант 2 (колективна робота). Мистецький проект «Парк «МініЄвропа». В унікальному парку Брюсселя кожна європейська країна представлена макетами найвидатніших пам’яток архітектури (350 споруд): замків, соборів, палаців, ратуш, веж, площ, мостів тощо. Розподіліть між собою країни і підготовте колективне слайд-шоу. Зробіть презентацію і продемонструйте її учням і вчителям вашої школи.
|
|
2 |
|
Монастирі й замки Європи у романському стилі. Базиліка — провідний тип церковних споруд. Нотр-Дам де Парі у Франції — перший готичний собор, зразок синтезу мистецтв. Пізня «полум’яніюча» готика в Італії, Іспанії. |
||
3 |
|
Архітектура Ренесансу і бароко. Приклад поєднання стилів: собор і площа Св. Петра в Римі. Галантність рококо. Палацово-парковий комплекс Версаль у Франції — взірець класицизму. |
||
4 |
|
Споруди основоположника стилю модерн В. Орта в Брюсселі. Шедеври А. Гауді у Барселоні. Архітектура конструктивізму (Ле Корбюзьє) і деконструктивізму (З. Хадід). Сучасні споруди у стилі хай-тек і еко-тек. |
||
5 |
|
6.2. Скульптура — мовчазна потаємна муза Антична скульптура – гімн людині. Грецькі статуї та рельєфи. Римський скульптурний портрет: парадний, камерний, кінний. |
Завдання. Підготуйте і проведіть інтелектуально-фінансову гру «Аукціон». Попередньо визначте ролі та обговоріть правила гри. Оберіть твори скульптури «для продажу». Створіть ажіотаж, щоб перетворити їх у топ-лоти. Намагайтеся привернути увагу «потенційних покупців» до робіт. Практикум. Варіант 1. Створіть копію скульптури А. Джакометті «Людина, яка крокує», використовуючи нетрадиційні матеріали (дріт, фольга тощо). Варіант 2 (групова робота). Оберіть дуже відомі й знакові для Європи скульптури, які варто розмістити на євробанкнотах. Зробіть серію ескізів нових купюр. Поцікавтеся, які архітектурні пам’ятки вже використано на них.
|
|
6 |
|
Сакральна скульптура європейського Середньовіччя. Мікеланджело — один з титанів Відродження, передвісник бароко. Капела Медічі у Флоренції. Мова барокової пластики Л. Берніні (Аполлон і Дафна). |
||
7 |
|
«Амур» Е. Фальконе — ідеал краси доби рококо. Скульптура класицизму. Творчість О.Родена. Скульптури епохи модернізму й постмодернізму: П. Пікассо, К. Бранкузі, А.Джакометті та ін. Нове пластичне мислення сучасності: зразки гігантоманії (Атоніум у Брюсселі), кінетична скульптура. |
||
8 |
|
6.3. Різнокольоровий світ європейського живопису Первісні наскельні малюнки печер Ласко (Франція) та Альтаміра (Іспанія). Мозаїки, фрески, іконопис, книжкова мініатюра Візантії. Канони фресок романської доби. Вітражі готичних соборів — «Біблія для неписьменних»: Шартрський собор у Франції. |
Завдання. Ознайомтеся самостійно з творчістю Леонардо да Вінчі. Проведіть диспут «Сторінками інтелектуального трилера Дена Брауна «Код да Вінчі» (попередньо прочитайте літературний твір і подивіться однойменний кінофільм). Мистецький проект: «Національні особливості кіношкіл європейських країн». Практикум. Варіант 1. Наслідуючи техніку постімпресіоністів, спробуйте різнокольоровими крапками виразити в абстрактних безпредметних образах свої почуття: радість, сум, розпач, тривогу, гнів тощо (фломастери). Варіант 2 (колективна робота). Розділіться на групи (за стилями) й підгрупи (за країнами), створіть веб-галерею європейського живопису. Проведіть презентацію та розмістіть її на сайті школи.
|
|
9 |
|
«Титани» епохи Відродження та їхні шедеври: Леонардо да Вінчі, Рафаель Санті, Мікеланджело Буонаротті. |
||
10 |
|
Живопис Північного Відродження: «малі» голландці (Я. Ван Ейк, І. Босх, Я. Вермер, Ф.Халс, П. Клас та ін.) та «великі» голландці (П. П. Рубенс і Рембрандт). |
||
11 |
|
«Золота доба» іспанського живопису: портрети Д. Веласкеса, картини й офорти Ф.Гойї Досягнення національної школи живопису в Англії: сатира У. Хогарта, романтичні краєвиди Дж. Констебл і Дж.Тернера, портретна галерея Дж.Рейнольдса і Т. Гейнсборо. |
||
12 |
|
Класична (Ж.-Л. Давід), романтична (Е.Делакруа) і реалістична (Г. Курбе) школи живопису Франції. Французькі імпресіоністи (К. Моне, Е. Мане, О.Ренуар, К. Піссарро, А.Сіслей, Е.Дега, Б. Морізо), постімпресіоністи (Ж. Сьора, П. Сіньяк) та неоімпресіоністи (П. Гоген), фовісти (А.Матісс). Живопис різних течій модернізму і постмодернізму. Тематичне оцінювання. |
||
13 |
|
6.4. Палітра стилів і жанрів музичного мистецтва: поєднання традицій і новаторства Грецька музика — найдавніша в Європі. Образ Орфея в творах композиторів різних епох. Вершинні досягнення в царині поліфонічної музики (Й. С. Бах) і музичного симфонізму (Л. ван Бетховен). |
Твори для сприймання: Й. С. Бах Токата і фуга ре мінор для органу. Л. Бетховен Симфонія № 9. Фінал, Й. Гайдн «Прощальна симфонія». В.-А. Моцарт «Реквієм», Й. Штраус «Казки віденського лісу», Дж. Верді Арії з опер у виконанні Л. Паваротті, Ф. Шопен Ноктюрн (за вибором). Ф. Ліст Ноктюрн «Мрії кохання». Пісні у виконанні Е. Піаф, гурту «Бітлз». К/ф: «Амадеус» (реж. М. Форман), «Безіменна зірка» за участю Е. Піаф. Завдання. Проведіть дискусію на тему «Майбутнє музики: перемога поп-культури чи повернення до класичних ідеалів минулого?». Розділіться попередньо на команди («Новатори» і «Ретрогради»). Аргументуйте свої судження, виявляйте критичне мислення, водночас дотримуйтесь Мистецький проект (робота в 2 групах). Теми: «Українські музиканти в Європі» та «Європейські музиканти в Україні». |
|
14 |
|
Відень — центр музичної культури Європи. Віденська класична школа (Й. Гайдн, В.-А. Моцарт). Вальсова династія Штраусів. Віденський бал. |
||
15 |
|
Італія — батьківщина оперного мистецтва: Дж. Россіні і Дж. Верді. Міланський театр Ла Скала і розвиток співу бельканто (Е. Карузо, Л. Паваротті та ін.). |
||
16 |
|
Творчість і виконавство музикантів-романтиків Ф. Шопена, Ф. Ліста. |
||
17 |
|
Твори К. Дебюссі — енциклопедія імпресіоністських образів. |
||
18 |
|
Французькі шансоньє (Е. Піаф та ін.). Загадки гурту «Бітлз». |
||
19 |
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТЕМИ Тематичне оцінювання. |
|
|
Тема 7. Мистецтво європейського культурного регіону. Художня спадщина України |
||||
20 |
|
7.1. Архітектура Храми Київської Русі. Замки й фортеці у Луцьку, Хотині, Олеську, Мукачеві та ін. Подих Ренесансу в архітектурі Львова. Українські дерев’яні церкви карпатського регіону. |
Завдання. Проведіть дискусію «Від модерну до хмарочосу — куди далі?». Мистецький проект (груповий). «Український храм — модель Всесвіту». Практикум. Варіант 1. Замалюйте характерні архітектурні елементи споруд, які вам найбільше сподобалися (у вигляді схеми, ескізів, етюдів). Варіант 2. Зробіть світлини споруд свого краю, які потребують реставрації.
|
|
21 |
|
Шедеври зодчества українського козацького бароко: Чернігівський колегіум; собор Різдва Богородиці у Козельці; Троїцький собор у м. Новомосковську; дзвіниці Софійського собору і Києво-Печерської лаври, Маріїнський палац, Андріївська церква в Києві. Барокова архітектура західноєвропейського зразка: Домініканський собор і собор Св. Юра у Львові, ратуша у Бучачі. Костели у західній Україні. |
||
22 |
|
Палаці й палацово-паркові ансамблі у стилі класицизм. Еклектика архітектурно-пластичних образів оперних театрів у Києві, Львові, Одесі. Архітектурний ансамбль резиденції буковинських митрополитів у Чернівцях. |
||
23 |
|
Український модерн (будинок Полтавського губернського земства, будинок із химерами в Києві). Львівська сецесія. Помпезний неокласицизм і конструктивізм архітектури радянського періоду. Мова сучасного зодчества. |
||
24 |
|
7.2. Скульптура Керамічна скульптура Трипілля. Збруцький ідол. Сакральна скульптура. Експресія бароко у творчості І. Г. Пінзеля: статуї Собору Св. Юра у Львові, ратуші в Бучачі. Іконостаси. |
Мистецький проект (за вибором): «Скульптурні портрети українських митців», «Скульптурна Шевченкіана в Україні та поза її межами». Практикум. Варіант 1. Виконайте замальовки пам’ятників рідного краю. Варіант 2. Запропонуйте ескізи монет із зображенням видатних пам’яток української скульптури.
|
|
25 |
|
Зразки пластики класицизму: пам’ятник А.-Є. Ришельє в Одесі, пам’ятник князю Володимиру в Києві, чотири фонтани на площі Ринок у Львові. Побутовий та історичний жанри у станковій скульптурі: Леонід Позен. Пам’ятники і скульптурні портрети діячам української культури. |
||
26 |
|
Світове визнання новаторської творчості основоположника кубізму в скульптурі О.Архипенка. |
||
27 |
|
Українська скульптурна Шевченкіана (І.Кавалерідзе, М. Манізер, В. Одрехівський та ін.). Доробок скульпторів діаспори. Парк «Сад скульптур Лео Мола» у Вінніпегу. Пластична мова скульптури сучасності. Тематичне оцінювання. |
||
28 |
|
7.3. Живопис, графіка Петрогліфи з гроту «Кам’яної Могили». Поєднання мозаїки й фрески в монументальнму живописі Київської держави. |
Завдання. Уявіть себе підприємцем, складіть рейтинг українських художників і оберіть з їхньої спадщини топ-10 картин для показу на міжнародному аукціоні (за бажанням – зробіть переклад назв і авторів англійською мовою). Проведіть диспут на тему «Чи замінять новітні арт-практики — перформанси й інсталяції — традиційну картину в мистецтві майбутнього?». Практикум. Варіант 1. Мистецький проект з комп’ютерною презентацію (за вибором): «Мистецька Шевченкіана», «Майстри народного живопису», «Український авангард», «Славетні українці у світовому мистецтві». Варіант 2. Напишіть есе про творчість одного з українських художників, який вас найбільше вразив. Репродукцію якої його картини ви б хотіли подарувати друзям з інших країн, щоб зацікавити українським мистецтвом? Д/ф про Мурашка-портретиста: https://www.youtube.com/watch?v=9Kw2hcC3k0c
|
|
29 |
|
Мистецтво іконопису, осередки в Києві (Алімпій), Жовкві (І. Руткович, Й.Кондзелевич). Гравюра на дереві, міді. Українська парсуна. |
||
30 |
|
Народний живопис: Козак Мамай. Портрети Д. Левицького і В. Боровиковського у становленні стилю класицизм у живописі. |
||
31 |
|
Т. Шевченко — художник і графік (академік гравюри). Розвиток історичного, побутового, пейзажного жанрів. Творчість М. Пимененка, С.Васильківського, О. Мурашка та ін. |
||
32 |
|
Модерна графіка Г. Нарбута, М. Жука, конструктивізм В. Єрмілова. Станкові роботи та ілюстрації до літ-ної класики М. Дерегуса, В. Касіяна, В. Лопати, Г. і С. Якутовичів, Анатолія Базилевича, представників української діаспори М. Левицького, Я. Гніздовського. |
||
33 |
|
Художники-авангардисти О. Богомазов, О. Екстер, А. Петрицький, К. Малевич, О. Новаківський, Ф. Кричевський, Д. Бурлюк, В. Баранов-Росіне. |
||
34 |
|
Школа монументального живопису М. Бойчука. Львівська живописна школа (О. Новаківський, О. Кульчицька, І. Труш та ін.). |
||
35 |
|
Доробок митців радянськоїх доби (О. Шовкуненко, Т. Яблонська, М. Глущенко, В. Зарецький; представники закарпатської школи А.Ерделі, Й. Бокшай, Ф. Манайло, В.Микита). |
||
36 |
|
Народне мист.: К. Білокур, М. Примаченко, М. Тимченко. І. Сколоздра та ін. Живопис сучасності: А. Криволап, І. Марчук, Т. Сільваші, О. Животков, О. Тістол та ін. Тематичне оцінювання. |
||
37 |
|
7.4. Музичне мистецтво Український музичний фольклор: жанри й цикли пісень і танців, народні інструменти. Музична культура Київської держави. Партесна музика у братських школах. Збірка «Сад божественних пісень» Г. Сковороди. |
Твори для сприймання: М. Лисенко «Заповіт», М. Вербицький. «Заповіт», К. Стеценко Солоспів «Стояла я і слухала весну» на вірші Лесі Українки, Я. Степовий Балада «Три шляхи» на вірші Т. Шевченка, М. Леонтович Хорові обробки, пісні П.Майбороди, О. Білаша, В.Івасюка. Мистецький проект (колективна робота). «І прадіди в струнах бандури живуть…» про кобзарство в Україні. Дізнайтеся, які знані бандуристи є у вашому краї. Зробіть записи або запросіть когось із них виступити у вашій школі. Практикум (робота в групах). Варіант 1. Проведіть бліц-гру між двома командами, співаючи по черзі й без пауз українські пісні, які починаються на «Ой, …». Варіант 2. Розділіться на групи за жанрами пісень — обрядові, історичні, ліричні, жартівливі, естрадні тощо. Презентуйте по черзі від груп зразок обраного жанру (кожний учень співає по одній пісні). Оберіть колективно (шляхом анонімного голосування) трійку співаків — зірок класу.
|
|
38 |
|
Хорові концерти М. Березовського, А. Веделя, Д. Бортнянського. Становлення національної композиторської школи. |
||
39 |
|
Діяльність і творчість М. Лисенка та його послідовників: М. Леонтовича, К. Стеценко і Я. Степовго. |
||
40 |
|
Фундатор Перемишльської композиторської школи М. Вербицький. Просвітницька дяльність і творчість А. Вахнянина, О.Нижанківського, Д. Січинського. Хорова й симфонічна творчість Л. Ревуцького, Б. Лятошинського, С. Людкевича. В. Барвінський — майстер інструментальних мініатюр. Музика для дітей В. Косенка. |
||
41 |
|
Нефольклорний стиль М. Скорика, неокласичні камерні симфонії Є. Станковича, хорові твори Лесі Дичко. Музичний авангард композиторів-шестидесятників і модернізація музичної мови: В. Годзяцький, В.Сильвестров, Л. Грабовський. Пісенна творчість П. Майбороди, О. Білаша, В. Івасюка та ін. |
||
42 |
|
Музичне виконавство: Б. Гмиря, Соломія Крушельницька, Анатолій Солов’яненко та ін |
||
43 |
|
Поп-музика. Пісенний форум «Червона рута. Рок-музика: гурти «Гайдамаки», «Скрябін», «Океан Ельзи», «Даха-Браха», «Онука» та ін. Музика митців української діаспори. |
||
44 |
|
Тематичне оцінювання. |
|
|
45 |
|
7.5. Театр і кіно Перші професійні актори — скоморохи. Шкільний театр козацько-гетьманської доби. Національний ляльковий театр вертеп. Перший український професійний театр під орудою О. Бачинського при товаристві «Руська бесіда» (1864). |
Завдання. Підготуйте і проведіть дискусію або шлеф-моб на тему «Сучасний герой театру і кіно – хто він?». Оберіть топ-5 акторів-кумирів. Мистецький проект (за вибором). «Лесь Курбас — реформатор українського театру». (Зокрема дослідіть, за які досягнення його ім’я увійшло до Золотої книги видатних європейців у Відні). «Іван Миколайчук – втілення національного духу в українському кіно». Практикум. Варіант 1. (колективна робота). Інсценізуйте інтермедію зі шкільного життя або фрагмент із п’єси, що входить до навчальної програми з української літератури. Запропонуйте оригінальні елементи сценографії. Варіант 2. Разом з однокласниками започаткуйте відеотеку українського кіно, виокремте в ній розділ «Навчальні фільми».
|
|
46 |
|
Принципи реалізму і народності «театру корифеїв»: музично-драматичного за формою і фольклорно-етнографічного за змістом. (М. Кропивницький, М. Старицький, І. Карпенко-Карий, П. Саксаганський, М. Садовський, М. Заньковецька). Діяльність першого стаціонарного українського театру в Києві. |
||
47 |
|
Новаторські експерименти видатного режисера і актора Л. Курбаса у театрі «Березіль». |
||
48 |
|
Творчість А. Бучми, Н. Ужвій, Г. Юри та ін. Мережа драматичних і лялькових театрів. |
||
49 |
|
Століття українського кімнематографу. Картини О. Довженка («Земля» та ін.). Поетичне кіно («Тіні забутих предків», реж. С. Параджанов та ін.), «міська проза» Кіри Муратової. |
||
50 |
|
Козацький анімаційний серіал В. Дахна, культові мультфільми Д. Черкаського. |
|
|
51 |
|
Видатні актори: І. Миколайчук, Л. Биков, Б.Ступка та ін. Сучасні фільми-переможці міжнародних конкурсів: «Плем'я» (реж. М.Слабошпицький), «Подорожні» (реж. І.Стрембіцький). |
||
52 |
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТЕМИ. Тематичне оцінювання. |
|
|