Поурочно – тематичний план
(10 клас)
Назва теми |
Назва теми уроку |
примітка |
||
4 |
Вступ |
1 |
Інструктаж з БЖ. Повторення знань, отриманих в основній школі. Коригуюче навчання. |
|
2 |
Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. |
|
||
3 |
Фундаментальні властивості живого. |
|
||
4 |
Стратегія сталого розвитку природи і суспільства. |
|
||
14 |
Тема 1. Біорізнома-ніття |
5 |
Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів. |
|
6 |
Сучасні критерії виду. Лабораторна робота 1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу. |
|
||
7 |
Навчальний проект 1. Складання характеристики виду за видовими критеріями. |
|
||
8 |
Віруси та віроїди. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
||
9 |
Гіпотези походження вірусів. Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування. |
|
||
10 |
Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами. |
|
||
11 |
Пріони. Особливості їхньої організації та функціонування. Усний колоквіум. |
|
||
12 |
Прокаріотичні організми: археї та бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
||
13 |
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. |
|
||
14 |
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Рослини. |
|
||
15 |
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Гриби. |
|
||
16 |
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Безхребетні тварини. |
|
||
17 |
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Хребетні тварини. |
|
||
18 |
Узагальнення та систематизація знань учнів. Контрольна робота. |
|
||
15 |
Тема 2. Обмін речовин і перетворення енергії |
19 |
Білки: огляд будови й біологічної ролі. |
|
20 |
Нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі. |
|
||
21 |
Вуглеводи: огляд будови й біологічної ролі. |
|
||
22 |
Ліпіди: огляд будови й біологічної ролі. |
|
||
23 |
Практична робота 1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини. |
|
||
24 |
Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем. Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів. Узагальнення. Тестування. |
|
||
25 |
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|
||
26 |
Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією. |
|
||
27 |
Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму. |
|
||
28 |
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму. |
|
||
29 |
Вітаміни, їх роль в обміні речовин. |
|
||
30 |
Порушення обміну речовин (метаболізму). |
|
||
31 |
Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. |
|
||
32 |
Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини. |
|
||
33 |
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму. Узагальнення та систематизація знань. Контрольна робота. |
|
||
22 |
Тема 3. Спадковість і мінливість |
34 |
Основні поняття генетики. |
|
35 |
Закономірності спадковості. Гібридологічний аналіз: моногібридне схрещування. |
|
||
36 |
Гібридологічний аналіз: ди- та полігібридне схрещування. |
|
||
37 |
Гібридологічний аналіз: схрещування зчеплене зі статтю. |
|
||
38 |
Практична робота 2. Розв’язування типових генетичних задач. |
|
||
39 |
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини. |
|
||
40 |
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація. |
|
||
41 |
Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині. |
|
||
42 |
Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу. |
|
||
43 |
Сучасний стан досліджень геному людини. Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. Усний колоквіум. |
|
||
44 |
Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини. |
|
||
45 |
Закономірності спадкової мінливості людини. |
|
||
46 |
Закономірності неспадкової мінливості людини. Лабораторна робота 2. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості. |
|
||
47 |
Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. |
|
||
48 |
Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів. |
|
||
49 |
Генетичний моніторинг в людських спільнотах, особливості їх генофонду. |
|
||
50 |
Закономірності розподілу алелів в популяціях. |
|
||
51 |
Сучасні завдання медичної генетики. |
|
||
52 |
Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. |
|
||
53 |
Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація. |
|
||
54 |
Навчальний проект 2. Генотерапія та її перспективи. |
|
||
55 |
Узагальнення та систематизація знань учнів. Контрольна робота. |
|
||
15 |
Тема 4. Репродукція та розвиток |
56 |
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів. |
|
57 |
Особливості процесів регенерації організму людини. |
|
||
58 |
Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики. |
|
||
59 |
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. |
|
||
60 |
Старіння та смерть клітин. Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки. |
|
||
61 |
Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань. |
|
||
62 |
Статеві клітини. Лабораторна робота 3. Вивчення будови статевих клітин людини. |
|
||
63 |
Особливості гаметогенезу у людини. |
|
||
64 |
Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини. |
|
||
65 |
Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. |
|
||
66 |
Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. |
|
||
67 |
Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини. |
|
||
68 |
Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). Лабораторна робота 4. Вивчення етапів ембріогенезу. |
|
||
69 |
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини. |
|
||
70 |
Узагальнення та систематизація знань учнів. Усне опитування. |
|