Розробка містить ігри, тест, які доломожуть розвивати бажання осмислено вибирати друзів та умови, що сприяють збереженню і зміцненню здоров'я; повагу до себе й інших людей.
Тема. Поведінка з рідними, товаришами, друзями, знайомими, незнайомцями.
Мета: формувати поняття про взаємозв’язок здоров’я людини і соціальних
умов. Розвивати бажання осмислено вибирати друзів та умови, що
сприяють збереженню і зміцненню здоров'я; повагу до себе й інших
людей. Виховувати культуру поведінки.
Обладнання: іграшка свинка, мікрофон, таблиця, зошити, підручники.
План уроку
1. Вірш «Зайчатка і свиня».
2. Гра «Інтерв’ю».
3. Гра «Встав пропущені слова».
4. Робота з таблицею.
5. Фізкультхвилинка-гра «Що я роблю, я не скажу, - що роблю, я покажу».
6. Робота в парах.
7. Тест «Чи вмієш ти дружити?»
8. Робота з підручником с.25, 26.
9.Малюнок «Моя безпечна поведінка».
І. Організаційний момент.
Психоформула
Дружно стали біля парт,
Свинка подивилась.
Тихо в класі – це не жарт.
Ще й всі посміхнулись.
- «Добрий день!»
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Стояла в лісі біла хатка
Поміж дубів та ялівців,
І там жили малі зайчатка –
Аж вісім жвавих стрибунців.
З братів найстарший був Стри-
байчик,
Меткий та чималий на зріст.
А наймолодший, втішний зайчик
Був Побігайко - Куций хвіст.
Такий веселий, дуже милий,
Всіх бавив сміхом голосним,
І всі брати його любили
І піклувалися всі ним.
У хатці завжди гарно й чисто
Зайчата скрізь наводять лад:
І стіл, і лави - все на місці.
Був день осінній, непогідний,
А в хаті, в тиші і теплі,
Борщу поїсти в час обідній
Зібрались зайчики малі.
Стук-стук у двері!.. - Хто там?
- Свинка!
Блукаю в лісі цілий день...
Промокла під дощем щетинка...
Пустіть погрітися лишень!
Вона зайшла, скоріш - до печі,
Сідає ближче до вогню.
Ще й повела уважно писком.
І чує - борщ у казані...
-А може, хоч маленьку миску
Борщу насиплете й мені?
Залізла Свинка враз на піл,
Підсунулась до столу просто
Й поклала ратиці на стіл.
Схопила миску Свинка наша
Та як почне усе трощить:
І борщ, і галушки, і кашу,
Їсть - аж за вухами лящить!
Зайчата дивляться тривожно,
Як вмить зникає їх обід.
А гостя каже: - Жити можна!
Я вже наїлася як слід.
Тепер би ще любенько й радо
Лягти поспати в цей куток...
Давайте ж ковдри й простирадла,
Та ще й побільше подушок!
-Беріть в усіх, та не в малого!-
Насміливсь мовить старший брат.
А Свинка як рикне на нього:
І тут вона усі зайчачі
І ковдри й подушки стягла.
Вляглась на припічку гарячім,
Стулила очі й захропла.
- Отже, тема нашого уроку... Поведінка з рідними, незнайомими.
Стоять розгублені зайчата:
Невже ж терпіти та мовчати?
І що нам їсти? И спати де?
Ще й вісім ліжечок у ряд.
А Свинка враз розкрила очі
Та як розсердиться й гукне:
Геть з хати! Не будіть мене! Зайчата від цього страшила Скоріш – у двері, за поріг!..
А дощ періщить що є сили,
І вітрюган збиває з ніг.
Мов потемнішав світ навколо!..
Заплакав навіть старший брат,
А Побігайко плаче вголос
І сльози котяться, як град.
Тремтять замерзлі зайченята
Невже ж загинуть привелось?
Коли це з хащі йде рогатий
Господар лісу – дужий Лось.
Постелі відняла всі чисто, А нас прогнала аж у двір!..
Аж загуло в печі зненацька,
Ще й іскри приснули з вогню!
Свиня й прокинутись не встигла,
Як покотилась геть, у двір!
Кудись світ за очі забігла
І не верталася з тих пір.
А зайченята стали жити
У теплій хатці, як колись.
Та тільки знали, з ким дружити,
Й нахаб нечемних стереглись!
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Гра «Інтерв’ю»
- Чому для вас важлива ця тема?
ІV. Актуалізація опорних знань.
- Погрємось у гру і дізнаємось, кого як називають.
Гра « Встав пропущені слова»
Твоїх батьків, членів твоєї родини, близьких друзів твоїх батьків, які часто бувають у вас удома, називають ... знайомими...людьми.
Перехожих на вулиці, пасажирів у транспорті, а також усіх, кого ти не знаєш в обличчя, але близько з ними не знайомий, називають...незнайомими..
людьми.
Сусідів твого будинку, продавця з крамниці, де ви купуєте хліб, усіх, кого ти знаєш в обличчя, але близько з ними не знайомий, називають...
малознайомими ...людьми.
V. Усвідомлення змісту нового матеріалу.
- Як ви себе поводите у родинному оточенні допоможуть нам дізнатись
завдання у таблиці.
Фізкультхвилинка-гра «Що роблю, я не кажу, - що роблю, я покажу»
Ведучий ( найактивніший учень, якого вибирає свинка) показує якийсь вид роботи по господарству ( миття підлоги, витирання пилу, миття посуду тощо),
а всі інші повинні повторити, а потім відгадати, що імітують рухи ведучого.
- Попрацюйте в парах, складіть правила поведінки у колективі, тобто вашій шкільній родині, щоб дізнатись які ви є товариші.
Правила поведінки у колективі:
- називати одне одного по імені;
- бути уважним до оточуючих;
- розмовляючи, дивитися в очі співрозмовнику;
- бути ввічливим;
- намагатися поставити себе на місце іншого;
- уважно слухати і не перебивати співрозмовника;
- не розмовляти голосно, не використовувати брутальних слів, не розмахувати руками;
- не вихвалятися своїми вчинками;
- допомагаючи товаришам, не підкреслювати цього.
- До вашої уваги тест «Чи вмієш ти дружити?»
1) Твій друг (подруга) захворів і не прийшов до школи.
а) Зателефонуєш йому і поцікавишся здоров'ям — 5;
б) ніяк не відреагуєш — 1;
в) відвідаєш його, якщо хвороба не інфекційна — 10.
2) Друг (подруга) не впорався з домашнім завданням.
а) Даси йому списати — 5;
б) допоможеш розібратися — 10;
в) удаси, що тебе це не стосується — 1.
3) Тобі дуже хочеться морозива, але у твого друга немає грошей.
а) Купиш морозиво тільки собі — 1;
б) позичиш другові гроші — 5;
в) купиш два морозива, сподіваючись, що і друг для тебе нічого не пожаліє — 10.
4) Вам подобається одна і та сама дівчинка (хлопчик).
а) Ви обидва (обидві) намагаєтесь якнайдужче сподобатися їй (йому) — 10;
б) удаєш, що нічого не помічаєш, і намагаєшся уникати цієї теми — 5;
в) при нагоді намагаєшся розповісти про друга (подругу) щось не дуже гарне — 1.
5) Однокласник запросив тебе на день народження, а друга — ні.
а) Ти нічого не скажеш йому і підеш сам — 1;
б) попросиш однокласника запросити й друга — 10;
в) підеш сам, попередньо пояснивши другові ситуацію, що склалася — 5.
6) Друг отримав не дуже приємне доручення прибрати клас чи вимити вікна.
а) Залишишся після уроків і допоможеш йому — 10;
б) поспівчуваєш йому і підеш додому — 5;
в) порадієш тихцем, що таке доручення отримав він, а не ти — 1.
7) Твій друг виграв приз у складному конкурсі.
а) Ти постараєшся взяти участь у подібному конкурсі — 5;
б) порадієш за свого друга — 10;
в) у душі позаздриш йому — 1.
Якщо ти набрав:
60 — 70 балів. Твої друзі можуть пишатися дружбою з тобою. Ти дуже надійна людина, з тобою — хоч у вогонь, хоч у воду. У вас із друзями повне взаєморозуміння.
20 - 59 балів. Ти непоганий товариш. Обережний, нерішучий, все заздалегідь розраховуєш. Але часом щось дуже важливе в житті проходить повз тебе. Поміркуй над цим.
До 20 балів. Навряд, чи поруч з тобою є справжній друг. І винен у цьому ти сам. Постарайся змінити свої стосунки з товаришами, якщо не хочеш і залишитися самотнім.
- Стаття підручника підкаже вам про поведінку з незнайомцями на с. 25, 26.
VІ. Рефлексія.
- Прийшов час створити у зошитах малюнок «Моя безпечна поведінка».
( Виставка робіт).
VІІ. Цінування суб’єктивного досвіду учнів.
- Свинка дякує за науку всім учням. А учні дякують собі за гарну роботу на уроці.
1