Повітря. Властивості повітря. 1 клас. Я досліджую світ.
Очікувані результати навчання: з'ясовує властивості повітря і значення повітря в природі; вчиться досліджувати властивості повітря, проводити досліди, фіксувати та аналізувати результати; дотримується інструкцій правил і техніки безпеки при проведенні демонстраційних дослідів. Виховує пізнавальний інтерес.
Обладнання: конструктор Lego, зошит, камінчик, поліетиленовий мішечок, склянка з водою, серветка.
Хід уроку:
1. Організаційний момент.
2. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Відгадайте загадку.
Куди ступиш - всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря).
3. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Бесіда.
- Для чого нам потрібне повітря? (Воно потрібне для дихання люди і тварин, для рослин).
- Що станеться, якщо повітря раптом зникне? (Ми не проживемо і декілька хвилин).
Повітря ніби ковдрою, огортає Землю. Про те, що повітря існує, можна дізнатися за допомогою дослідів.
Дослід 1.
Махніть зошитом, перед обличчям.
- Що відчула шкіра вашого обличчя? (Легенький вітерець).
- Чому він утворився? (Тому, що вітер - це рух повітря).
Дослід 2.
У склянку з водою покладіть камінчик.
- Що ви бачите?
На стінках склянки з'являються бульбашки.
Отже, повітря є в шпаринках камінчика.
Дослід 3.
Візьміть поліетиленовий мішечок і почніть його скручувати з боку отвору.
Що ви спостерігаєте? Утворилася повітряна "подушечка".
Дослід 4.
- Коли подивимось навколо себе то ми бачимо один одного? (Бачимо. Отже повітря прозоре).
Дослід 5.
- Давайте перевіримо чим має повітря запах. Закрийте очі, понюхайте. Чим воно пахне? (Повітря не має запаху).
Дослід 6.
- Покладіть на руку серветку і подуйте. Серветка впала. Отже, повітря здатне рухати предмети.
Дослід 7.
- Спробуйте затримати дихання. Що ви відчули? (Без повітря припиняється потрапляння повітря в організм).
Отже, повітря потрібне усім живим організмам.
Фізкультхвилина.
Сильний вітер до землі гне дерева молоді,
А вони ростуть, міцніють, вгору тягнуться, радіють.
4. Узагальнення й систематизація отриманих знань.
1. Слухання казки про вітер.
Клен цілу зиму спав. Крізь сон він чув завивання хуртовини і тривожний крик чорного ворона. Холодний вітер гойдав віти, нагинав їх. Та ось одного сонячного ранку відчув Клен, ніби до нього доторкнулось щось тепле і лагідне. Прокинувся Клен. А то до нього прилинув теплий весняний Вітер.— Годі спати,— зашепотів весняний Вітер.— Прокидайся, весна наближається.— Де ж вона — весна?— запитав Клен.— Ластівки на крилах несуть,— каже теплий Вітер.— Я прилетів з далекого краю, від теплого моря. Весна йде полями — заквітчалась квітами красуня. А ластівки на крилах несуть барвисті стрічки.Ось про що розповів теплий весняний Вітер Кленові. Клен зітхнув, розправив плечі. Зазеленіли бруньки. Бо йде весна-красуня.
- Хто є дійовими особами казки?
- Чому прокинувся Клен?
- Що приніс весняний вітер?
- Чого навчає нас ця казка?
2. Розглянь малюнки. Знайди відмінності між ними.
- Що зображено на малюнку?
- Які є відмінності між частинами малюнка?
3. Гра "Продовжи речення"
Повітря слід берегти від забруднення, тому що...
5. Підсумок уроку.
Гра "Так - ні". (Використання цеглинок Лего).
- Повітря є всюди? (Так).
- Повітря білого кольору? (Ні).
- Вітер - це рух повітря? (Так).
- Усім живим організмам потрібне повітря? (Так).
- Брудне повітря корисне? (Ні).
- Повітря не має запаху? (Так).