Повсякденне життя. Моральний стан радянського суспільства.

Про матеріал

Це урок – практичне заняття, є підготовчим етапом до уроку узагальнення знань.З методичної розробки (конспект, презентація, відео) видно, що урок має чітку структуру , спланований та продуманий. Всі етапи уроку виділяються як самостійні, підпорядковуються завданням уроку, створюють єдину логічну структуру. Обрана форма проведення практичного заняття є цікавою для учнів. Основною метою уроку є не лише закріпити знання, а ще й навчити учнів висловлювати власну точку зору на всі події в історії, спираючись на факти.

На першому етапі уроку – мотивації навчальної діяльності, завдяки вправам «Висловіть свою думку», «Асоціативний кущ» та прослуховуванню музичного файлу вчитель зміг налаштувати учнів на тему уроку та зацікавити темою про життя радянського суспільства в роки « застою». Запропоновані вчителем вправи виконувались колективно, в ігровій формі разом зі «свідками- гостями», що знизило рівень тривожності учнів та дозволило активізувати учнів , посилити їх увагу.

Під час актуалізації опорних знань вчитель в основному використовувала методи роботи з фото документами, карикатурами, літературними творами, як історичними джерелами інформації. Вдало використовується мультимедійний супровід – презентація, музичний файл, відео- в якості наочності.

Перегляд файлу

Тема:     Повсякденне життя. Моральний стан радянського суспільства.

Мета: використовуючи різні види джерел (у т.ч. медіапродукти),  описувати  повсякденне життя та визначати зміни, пов’язані з кризовими процесами у суспільстві періоду «застою»; давати визначення понять: «подвійна мораль», «пропаганда», «політизація та ідеологізація повсякденного життя»; висловлювати і аргументувати власну точку зору щодо кризи суспільної свідомості та формування подвійної моралі радянського суспільства; давати власну оцінку цьому періоду життя України

Тип уроку: застосування набутих знань

Форма уроку: практичне заняття

Обладнання: підручник, матеріали підготовленні вчителем і учнями до практичного заняття, ноутбук, проектор,музичні записи 1970-х та поч..1980 х років з кінофільмів «Велика перерва» та «Гостья із майбутнього», підготовлені речі інтер’єру квартир 1970-хроків.

Гості:на урок були запрошені вчителі різних поколінь, які виступили «живими свідками» історії

 

                                                                  Хід уроку:

І. Організаційний момент. (1 хв.)

ІІ. Актуалізація опорних знань. (4 хв.)- слайд №2

          На минулому уроці ми аналізували матеріальний рівень життя населення УРСР у  60-80-х роках, зміни у соціальній сфері.

Бесіда:

1.Які основні зміни відбулись у соціальній сфері протягом 1953-1964 років?

2.Як би ви охарактеризували життєвий рівень населення у цей період?

3.Як впливали зміни в економіці на соціальну сферу?

     Висловіть свою думку – слайд № 3

Канадський історик Орест Субтельний у книзі «Україна:історія» так писав про цей період:  «Як би там не було, але очевидним є те, що вплив марксизму – ленінізму на радянських українців занепадав….молодь, в основному, цікавить не будівництво нового суспільства, а вигідна і престижна праця, здобуття кваліфікації. Мало вже хто хоче бути пролетарем. Переважна більшість молодих людей спрямовує зусилля на те, щоб дістати високоякісні споживчі товари, виготовлені на Заході. Очевидним став факт того, що молодь вже не та, яку хотів бачити Ленін….»

 

Яким прислівником можна охарактеризувати цей період?-слайд № 4                          (суперечливий)

Багато людей сучасників періоду «застою» згадують його як найкращі часи. Проте, українці «заплатили» за соціальні блага не тільки чергами, дефіцитом товарів, неякісними послугами.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

       Мотивація навчальної діяльності.

         Сьогодні ми будемо говорити про повсякденне життя українців та моральний стан населення у період загострення кризи радянської системи.

                        (звучить мелодія з кінофільму «Велика перерва», який у 1974 році був лідером кінопрокату)

          Що таке «повсякденність»? Вправа «асоціативний кущ».- слайд №5

 

 

 

         Вивчення «повсякденності» переживає сьогодні справжній бум. Саме «повсякденне життя» є віддзеркаленням економічних, політичних процесів, що відбуваються у суспільстві. Дослідження повсякденності дає можливість об’єктивно оцінити історичні події та явища, визначити їх причини та наслідки.

 

    Робота з фото-документами та інформаційно-літературним  текстом

                              (роздатковий матеріал на парті учнів)

ЗАВДАННЯ  № 1 – слайд №6

Запитання:

1. Чи можна використати фотографії як джерела для вивчення повсякденного життя? Відповідь аргументуйте.

2. Які явища радянського повсякдення відображені на фотографіях? Як виглядають люди?

http://3.bp.blogspot.com/-BbrWWXhRr3o/VqafGw8YVNI/AAAAAAAAASk/b2CMaU0RoTo/s640/1.png

О.Ранчуков. Оселедці. Київ 1970-ті

 

http://4.bp.blogspot.com/-uEK4l4ULhU8/VqafG3QpytI/AAAAAAAAASg/CVRmWN1woUw/s640/2.png

Ранчуков. Іномарка у Києві. 1970-ті

 

 

http://1.bp.blogspot.com/-QdzsfMjSUOA/VqafG64_5fI/AAAAAAAAASo/Yuah2AaBotk/s640/3.png

О.Ранчуков. Київ 1970-ті

 

«Нервы взрослых»     Є. Євтушенко

Нервы,
            нервы...
Разгулялись, однако, они на Руси.
"Первый я!"
                  "Нет, я первый!" -
и в поэзии,
                  и на стоянке такси.
Словно пропасть
меж людьми,
                  даже если впритирку трещащие швы.
"Что вы прётесь?"
                        "Чего вы орёте?"
                                                "А вы?"
Обалденье
подкашивает людей
от галденья
магазинных,
                        автобусных,
                                                прочих очередей.
Добыванье
ордеров и путёвок,
                        бесчисленных справок,
                                                      сапог на меху -
это как добиванье
самих же себя на бегу.
Чтоб одеться красиво,
надо быть начеку.
Надо хищно,
                  крысино
урывать по клочку.
На колготки из Бельгии,
на румынскую брошь
наши женщины бедные
чуть не с криком: "Даешь!"
От закрута,
                  замота,
от хрустенья хребта
что-то в душах
                  замолкло,
жабы прут изо рта.
Горький воздух собесов
и нотариальных контор
пробуждает в нас бесов,
учиняющих ор.
Не по адресу
                        жажда мести,
не по адресу мат спьяна.
Плюнуть в ближнего легче,
                                                если
не доплюнуть до тех,
                                    чья вина.
Я,
      измотанный в джунглях редакций,
злость срываю на ком? -
                                                На жене,
а жена, чтобы не разрыдаться,
злость, усталость
                              срывает на мне.
И дитя,
            к стене припадая,
в страхе плачет,
                        когда,
                                    свистя,
оголенными проводами
нервы взрослых
                        калечат
                                    дитя.
Лучше розги
для ребёнка,
                  чем дрязги,
                                    где дело доходит почти до когтей.
Нервы взрослых,
пожалейте -
молю! -
            паутиночки-нервы детей.

1971-77

 

 

 

 

 

ЗАВДАННЯ  № 2- слайд №8

Запитання:

1. Які явища в житті суспільства відображають карикатури?

2. Назвіть номери карикатур які відображають ставлення людей до праці?

Чому виникали такі явища?

http://4.bp.blogspot.com/-rECoy-ffhSE/VqafzspgWpI/AAAAAAAAATA/I2aYSRwpems/s640/4.png

 

 

http://2.bp.blogspot.com/-PX1sTe3LLnU/VqafzW5SRWI/AAAAAAAAAS4/je93M0oarR4/s640/5.png

журнал «Перець», 1979 рік, №10

http://1.bp.blogspot.com/-Y8uDBRdgeog/VqafzQCdbNI/AAAAAAAAAS8/14qCZljkVdA/s640/6.png

 

О.Ранчуков « Київ 1970-ті»

 

http://4.bp.blogspot.com/-zCI2POm35_U/Vqafz1A7KcI/AAAAAAAAATE/Ps0D-pAbiyQ/s640/7.png

 

 

 

 

 

 

ЗАВДАННЯ   № 3- слайд №9

Запитання:

1.Де відбуваються події, зображені на фотографіях №№1-3? Який предмет присутній на всіх фотографіях? Яке враження на вас справляє зображене?

2. Прочитайте повідомлення у газеті (№4)? Яка тематика повідомлень у журналі «Під прапором ленінізму»? Які висновки можна зробити?

3.Проаналізуйте програму телепередач (№5). Які передачі переважали? Які передачі вас зацікавили?

http://4.bp.blogspot.com/-BccFdVpmR1A/VqaglDHC_pI/AAAAAAAAATk/Igw7Lz-m0cg/s640/8.png

 

http://4.bp.blogspot.com/-kkglkxJqANk/Vqaglff9luI/AAAAAAAAATs/Fc62VH7loAU/s640/9.png

http://3.bp.blogspot.com/-m9w0VJ6gvJo/VqagkrEucKI/AAAAAAAAATc/1uDzJk0h5NI/s640/10.png

 

http://4.bp.blogspot.com/-g5XXw9_BxnY/Vqagk-WI8uI/AAAAAAAAATo/9ecEh5iQQR4/s640/11.png

http://2.bp.blogspot.com/-hVfvy29LPEA/Vqagk6Zx6lI/AAAAAAAAATg/xPwBRB-T2y4/s640/12.png

 

 

                                 ЗАВДАННЯ      4.-слайд № 10

Запитання:

                Опишіть умови життя городян . Зверніть увагу на розмір кімнат. Які  побутові речі стали символами достатку? Чи всі жили в таких умовах? Чи є різниця у рівні достатку господарів на фото1 і 2?

 

http://3.bp.blogspot.com/--xzJpuKDNAE/VqahEnSLoEI/AAAAAAAAAUE/IcCDkQyg_ew/s640/14.png

 

http://1.bp.blogspot.com/-rE3OOKGRH54/VqahE00QOwI/AAAAAAAAAUI/rJ2WTqXgYi8/s640/13.png

 

IV. Підсумок уроку

    «Підведемо підсумки…»- слайд №11

 

     Висловіть в декількох реченнях свої враження від отриманої інформації про життя українців, в тому числі й ваших рідних у часи «застою».

 

(звучить мелодія з кінофільму «Гостья із майбутнього»)

Вчитель:

     Узагальнити відповіді учнів, але наголосити, що виховання – це головна ознака освіченої та високоморальної людини.

 

 

V.Домашнє завдання – слайд №12

1.Переглянути відео на інтернет каналі « Ютуб» за ссилкою                   https://www.youtube.com/watch?v=8tEj11AJt1c назва  С.О.№27_Життя і побут радянських громадян в період застою»( або переглянути це відео на шкільному сайті на сторінці вчителя історіїу розділі «Фото та відео архів»). Скласти 3-4 питання до відео.

2.Підготувати інформаційні повідомлення за темами (на вибір):

  • «Поетичне кіно в роки «застою»
  • «Національна політика в Україні в роки «застою».Русифікація»
  • «Розвиток науки. Видатні вчені періоду «Застою»

 

 

docx
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Струкевич О.К., Романюк І.М., Дровозюк С.І.)
Додано
26 березня 2018
Переглядів
8661
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку