Геометрія 11 клас
Розробила вчитель інформатики та математики Галак С.О.
2024
Тема: Повторення. Розв’язування задач на обчислення площ многокутників
Формування компетентностей:
предметна компетентність:
навчальна: закріплення в учнів навичок розв’язування типових задач з теми «Площі многокутників», навичок застосування програмних засобів для спрощення розрахунків при розв’язанні задач; формування навичок використання вбудованих функцій табличного процесора; розвиток уважності, логічного та алгоритмічного мислення; виховання активності, самостійності, вміння працювати у групі, критично оцінювати свою роботу;
розвивальна: розвивати інформаційну культуру учнів;
виховна: виховувати інформаційну культуру, виховання уміння працювати в групі; формування позитивного ставлення до навчання.
ключові компетентності:
спілкування державною мовою: формувати вміння висловлюватись та спілкуватися із використанням відповідної термінології;
основні компетентності у природничих науках і технологіях: формувати вміння застосовувати логічне, алгоритмічне мислення для розв’язування життєвих проблемних ситуацій;
уміння вчитися впродовж життя: формувати вміння організовувати свою діяльність із використанням програмних засобів для планування та структурування роботи;
соціальна та громадянська компетентності: формувати вміння дотримуватися правил безпеки життєдіяльності під час роботи з ІТ-пристроями;
Очікувані результати:
У процесі уроку учні зможуть:
Обладнання: комп’ютери, ноутбук, проектор, роздавальний матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: практичне заняття.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
Завдання
Протягом уроку учні зможуть:
- повторити означення та властивості вивчених многокутників та формули обчислення їх площ;
- закріпити уміння знаходити площі фігур;
- закріпити уміння застосовувати формули для розв'язування прикладних задач;
- поглибити свої знання цікавими фактами з життя;
- удосконалювати вміння оцінювати свої знання, працювати в парах та в групах.
Вправа «Очікування».
Учні на переходять за посиланням або QR-кодом і залишають стікер, де одним словом висловлюють свої очікування від уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Діти, сьогодні ми дізнаємось про те, як геометрія допомагає людям створювати комфортні умови життя.
Дуже давно один давньогрецький мудрець сказав: « Найвищий прояв духу - це розум. Найвищий прояв розуму - це геометрія». Зверніть увагу на слайди і дайте відповідь: «Чи можна без знань геометрії, без знань про многокутники, їх властивостей та формул площ побудувати такі будинки, такі меблі, каміни, так естетично впорядкувати садибу?»
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Онлайн тестування
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3184966
IV. Формування вмінь та навичок
Презентація «Історія походження площі многокутника» (група учнів)
Презентація збірника задач «Практичне застосування обчислення площ фігур у повсякденному житті» (група учнів).
Площі деяких многокутників учені Єгипту вміли визначати за кілька тисячоліть до нашої ери. Життя змушувало це робити. Річка Ніл, розливаючись, щоразу змивала межі полів, і землеміри, знов і знов відновлювали їх.
Вимірювати площі земельних ділянок доводиться також геодезистам, маркшейдерам, шляховикам, будівельникам, косарям, лісникам, трактористам, дизайнерам ландшафту; площі оброблювальних поверхонь – штукатурам, мулярам, паркетникам, покрівельникам ,малярам, столярам, а площі витрачених матеріалів – текстильникам , жерстяникам, склярам, бухгалтерам і багатьом іншим фахівцям.
Поняття площі добре зрозуміле на рівні повсякденного досвіду: Ми вимірюємо площу спортивного майданчика або садової ділянки, розраховуємо за площею кількість шпалер або килимового покриття для ремонту кімнати і т.д. Спробуємо надати уявлення про площу певну математичну строгість.
Немає межі творчості людини, якщо вона має та вміє застосовувати знання з геометрії при створені шедеврів.
Частину запропонованих розв’язуємо на уроці, решту використовую як домашнє завдання.
Розв’язування практичних задач, використовуючи можливості Excel, а тим часом 4 учні працюють з 3D-ручкою, створюючи кожен свою фігуру (трапеція, трикутник, прямокутник, ромб)
Шаблони фігур для створення 3D-моделей
Практичне завдання 1.
Ділянка під вікнами нашої школи прямокутної форми шириною 3,5м і довжиною у 8 разів більшою. Скільки цибулин тюльпанів треба придбати учням 8-а класу, щоб засадити клумбу, якщо на 0,45м2 можна посадити 10 цибулин?
Практичне завдання 2.
Необхідно оштукатурити стіну довжиною 8м і висотою 4,5м, що має три вікна розміром 2м х 1,5м кожне. Знайти площу поверхні стіни, яку необхідно оштукатурити.
Практичне завдання 3.
Сад має форму прямокутника зі сторонами 580м і 350м. Який виторг дав сад після продажу яблук, якщо з 1га зібрано по 35т яблук і кожна тонна продана в середньому по 1100грн?
Обчислення площ фігур, створених 3D-ручкою
Інтерактивна вправа «Знайди пару»
https://learningapps.org/view5247137
Презентація «Практична орігаметрія» (група учнів).
А що таке орігаметрія?
Орігамі - мистецтво складання фігур з паперу без застосування ножиць.
Геометрія в первісному своєму значенні розумілася як наука про фігурах, про взаємне розташування і розміри їх частин, а також про перетворення фігур.
Геометрична діяльність:
1. навчаємо графічним дій,
2. навичок конструювання,
3. формуємо метричні подання.
Орігаметрія - це поєднання орігамі і геометрії, яка несе в собі оригінальність іншого підходу до геометричних задач.
В орігаметрії вважається:
Роль прямих будуть відігравати краї аркуша і лінії згинів, що утворюються при його згинанні.
Роль точок - вершини кутів листа і точки перетину ліній згинів один з одним або з краями листів.
Термін «технологія» походить від латинського слова construere, що означає - створення моделі, побудова, приведення в певний порядок і взаємовідносини різних окремих предметів, частин, елементів. Вибір саме моделювання з орігамі визначається доступністю для використання на уроці і вдома.
Японське прислів'я говорить:
Розкажи мені - я почую,
Покажи мені - я запам'ятаю,
Дай мені зробити самому -
Я зрозумію!"…
Моя робота розпочалася з вибору фігур, які я буду робити. Спочатку планував зробити лебедя. Купила кольоровий двосторонній папір та папір білого кольору.
Якщо довгу і коротку сторону формату А4 розділити на 4 рівні частини і розрізати по намічених лініях, то вийде 16 прямокутників, приблизно 53× 74 мм.
Якщо довгу сторону формату А4 розділити на 8 частин, а коротку на 4 частини, то вийде 32 прямокутника 37 × 53 мм. Залежно від того на скільки частин ми розділимо лист А4, трикутні модулі матимуть різні розміри. Я вирішила, зробити лебедя з великих модулів. (Великими ми називаємо модулі, якщо лист А4 розділений на 16 прямокутників.) Приступаємо до виготовлення модулів.
Математичні розрахунки
На виготовлення лебедя (біло-зеленого) потрібно:
- 190 білих модулів
- 110 зелених модулів.
Оскільки з одного листа отримується 16 модулів, то мені потрібно 190/16=11(ост.14), тобто 12 аркушів білого паперу, та 110/16=6(ост.14),
тобто 7 аркушів зеленого паперу.
Розмір листа А4 |
210*297 мм |
S =62370 мм2 |
Розмір одного прямокутника |
52,5*74,25 мм |
S = 3898,125 мм2 |
Кількість білих модулів |
190 шт |
S =740643,75мм2 |
Кількість зелених модулів |
110 шт |
S=428793,75мм2 |
Всього |
300 шт |
S=1169437,5 мм2 |
Крім того, я вирахувала приблизну площу поверхні мого лебедя. Я розбила поверхню на фігури, площу яких можна обчислити. Розгортка тулуба являє собою прямокутник, площа якого обчислюється за формулою: S= a ∙ b , де a= 23см, b=7см.
S= 23 ∙ 7=161(см2)
Хвіст лебедя та грудка - це трикутники. Формулу площі трикутника я знайшов в довіднику. Також дізналася, що таке висота трикутника і що є основою трикутника.
S= ,
2) a=9см.
S=6,5∙9=15,75(см2)-хвіст
3)Дзьоб – прямокутний рівнобедрений трикутник, площу якого обчислюємо за формулою: S= , де .
S=(см2)
Шия являє собою прямокутний паралелепіпед зі сторонами:
а=7см, b= 2см, c= 0,3см.
S= 2ab+2ac+2bc=2(ab+ac+ bc).
S= 2(7×2+7×0,3+2×0,3)=33,4(см2), отже площа поверхні всього лебедя
S= 24+15,75+2+33,4=75,15(см2).
Знайомство з грою «Танграм».
Танграм - це стародавня китайська головоломка. У набір головоломки "Танграм" входить квадрат, розрізаний на п'ять трикутників (два великих, один середній і два маленьких), квадрат, рівний за розмірами двох маленьких трикутникам, і паралелограм, по площі рівний квадрату. З цих геометричних фігур головоломки "Танграм" можна скласти кілька сотень силуетів людей, тварин, предметів домашнього вжитку, іграшок, цифр, букв і так далі.
Кожна група учнів отримує конверт, в якому знаходиться комплект різнокольорових геометричних фігур. Завдання: скласти квадрат із цих фігур.
V. Підсумок
https://www.youtube.com/watch?v=ElaifcIGZe4
VI. Домашнє завдання