"Повторення відомостей про текст,стилі й типи мовлення"

Про матеріал
урок розроблено для учнів 8 класу ,поданий матеріал доступний для дітей. різноманітні тексти для ознайомлення текстів
Зміст архіву
Перегляд файлу

Тема. Розвиток зв'язного мовлення. Повторення відомостей про текст, стилі й типи мовлення.

Мета: удосконалити знання учнів про текст, його основні ознаки, закріпити вміння визначати тему й ідею висловлювання, ділити його на абзаци, складати план, створювати власні висловлювання різних ти­пів і стилів мовлення; розвивати культуру усного та писемного мовлення, багатство словника; виховува­ти любов до рідної мови.

Обладнання: підручник, зразки текстів різних стилів і типів мовлення, кросворд, таблиці.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів

Колективна робота.

— Прочитайте висловлювання, зіставте І і II стовпчики. У якому з них розміщено текст? Свою думку аргументуйте. Визначте тему та ідею тексту, дайте йому заголовок.

Усі ми знаємо нашу співучу та дзвінку українську мову. Та це аж ніяк не означає, що нам є чужими чи далекими мови інших народів. І якщо народиться вірш із голосом, не будемо перечити, хай зроста, пшениця бринітиме стиглим колосом, литаврами площ загудуть міста. У світі налічується близько трьох тисяч мов. Одні з них перебувають між собою у близькій спорідненості, інші більш віддалені одна від одної.

Мова — духовне багатство народу. «Скільки я знаю мов, стільки разів я людина»,— говорить народна мудрість. Та багатство, втілене в скарбниці мов інших народів, лишається для людини неприступним, якщо вона не оволоділа рідною мовою, не відчула її краси. Чим глибше людина пізнає тонкощі рідної мови, тим тонша її сприйнятливість до гри відтінків рідного слова, тим більше підготовлений її розум до оволодіння мовами інших народів. (В. Сухомлинський)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

Розгадування кросворда.

1. Стиль, для якого найха­рактернішим є вживання слів у переносному зна­ченні (Художній).

2. Тип мовлення, для будови якого притаманна схема: теза – аргументи – ви­сновок (Роздум).

3. Розділ науки про мову, в основі назви якого лежить слово, що зводиться до лат. stilus «загострена паличка для писання» (Стилістика).

4. Слово, що походить від французького, яке в перекладі означає «полотно», «тканина» (Текст).

5. Стиль, що є засобом впливу на громадську думку (Публіцистич­ний).

6. Стиль, для якого характерні такі жанри, як реферат, дисертація, доповідь тощо (Науковий).

III.  Оголошення теми й мети уроку

IV.  Опрацювання нового матеріалу

1. Робота з таблицею «Стилі мовлення».

– Розгляньте таблицю (див. с. 36), пригадайте вивчене про стилі мовлення.

2. Практична робота.

– Визначте стильову належність кожного з поданих нижче урив­ків, свою думку аргументуйте.

1) Указ Президента України

Про Раду з питань мовної політики З метою активізації роботи, пов'язаної з формуванням мовної полі­тики, постановляю:

1. Утворити при Президентові України Раду з питань мовної політики.

2. Затвердити персональний склад Ради (додається).

Стилі мовлення

Стилі

Функціональне призначення

Сфера використання

Основні ознаки

Загальні

Лексичні

Граматичні

Розмовний

Функція спілку­вання

Щоденне спілку­вання

Невимушеність викладу, емоцій­ність, експресив­ність

Загальновжи­вані, розмовні, просторічні, емо­ційно-забарвлені слова

Розповідь у минуло­му або теперішньо­му часі, звертання, зменшувально-пестливому

 

Науковий

Функція пові­домлення

Наукові праці, статті, підручники

Точність, яс­ність, лаконіч­ність

Термінологічні, абстрактні слова, загальновживані слова в їх конк­ретно-лексичних значеннях

Розповідне речення з логічно правиль­ним порядком слів, складне речення, ре­чення з дієприкметником

Художній

Функція впливу

Твори художньої літератури

Художня образ­ність

Емоційно-забарв­лені слова, слова з переносним зна­ченням

Різноманітні грама­тичні засоби

Публіцис­тичний

Функція впливу

Репортажі, нариси, фейлетони, рецен­зії, кореспонденції

Відкрита ав­торська по­зиція, аргументованість, емоційність

Суспільно-полі­тична лексика

Спонукальні, рито­рично-питальні ре­чення, звертання

Офіційно-діловий

Функція інформа­тивна

Ділові папери

Офіційність, чіт­кість, конкрет­ність

Професійні сло­ва, назви доку­ментів

Стандартні мовлен­нєві моделі, складно скоро-чені слова, розповідні речення

 

3. Затвердити Положення про Раду з питань мовної політики при Пре­зидентові України (додається).

Президент України м. Київ

24 лютого 1997 року № 164/97

2) Текст — це одиниця вищого порядку, ніж речення; об'єднання кіль­кох речень, що характеризуються смисловою, структурною, гра­матичною завершеністю і відповідним ставленням мовця до зміс­ту висловлювання.

Текст може бути надрукований, написаний чи зафіксований на маг­нітофонній стрічці, платівці, в пам'яті. Але незалежно від форми ви­раження він завжди повинен мати смислову цілісність, завершеність, взаємозв'язок і взаємообумовленість усіх його компонентів. Правиль­но оформлений текст завжди відзначається цілісністю теми, змісту й головної думки.

(З підручника)

3) Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути родинному вогни­щу роду нашого і тримає народ на небесному Олімпі волелюбності, слави і гордого духу.

Мово! Велична молитво наша у своїй нероздільній трійці, що єси ти і Бог Любов, і Бог Віра, і Бог Надія!

Мово наша! Звонкова кринице на середохресній дорозі нашої долі! Твої джерела б'ють десь від магми, тому й вогненна така. А вночі ку­паються в тобі ясні зорі, тому й ласкава така.

(К. Мотрич)

3. Завдання учням.

– З підручника української літератури для 8 класу доберіть при­клади, що ілюструють кожен тип мовлення.

4. Слово вчителя.

У сучасній мовознавчій науці немає однозначної думки про те, що таке текст, оскільки поняття тексту належить до багатогранних мовних явищ.

5.   Робота з таблицею «Типи мовлення».

Типи мовлення та їх ознаки

Назви типів мов­лення

Основна функ­ція

Відно­шення, що виражаються реченнями

Будова вислов­лювання

Приклади

Роз­повідь

Повідомлення про події

Часові

Експо­зиція зав'язка, кульмі­нація, розв'язка

Батько з сином скиртують сіно. Стоячи під копицею, син з великим зусиллям вириває вилами з-під ніг лише невеличкі жмутки сіна. Держак в його руках гнеться підко­вою. Раптом — трісь!

— Тату!

— А що там таке? — обізвався старий зверху.

— Дивіться,— вигукнув син, витираючи піт,— дивіться, тату, який я сильний...

— додав він, показуючи поламаного дер­жака.

- Ні, синку,— відповів батько,— ти не сильний, а дурний (Нар. творч.)

Опис

Сло­весне зображення

пред­мета

Про­сторові

Певна по­слідовність загальних і частко­вих ознак, що відоб­ражають предмет висловлю­вання

Венерині черевички — це багаторічна трав'яниста рослина. У землі заховане товсте, горизонтальне, повзуче кореневи­ще, від якого відходять численні довгі, жорсткі корінці. Над землею здіймаєть­ся ясно-зелене, трохи опушене стебло за­ввишки 25—50 см, при основі огорнуте кількома піхвами. На стеблі розміщено по­чергово три-п'ять сидячих листків, трохи складених впродовж. Вони овально-еліп­тичні, загострені

Роз­дум (міркування)

сло­весне зображення

пред­мета

Причиново-наслідникові

 

Теза, ар­гументи, висновки

Форми українських міфів мають одну ха­рактерну прикмету: вони дуже близькі до природних форм. Ми не бачимо в народній фантазії охоти до негарних, неестетичних велетенських міфічних образів, до тих ве­личезних, страшних, головатих та рогатих богатирів зі страшними антинатуральними інстинктами, які любить німецька і ве­ликоруська міфологія. Український народ у своїх міфах держиться міри, його фанта­зія не любить переступати за границі нена­туральних форм; вона любить правду і ес­тетичність (І. Нечцй-Левицький)

 

6. Проблемне завдання учням.

— Дайте власне визначення поняття текст. Порівняйте його із поданим у підручнику.

Основні ознаки тексту.

1) Текст — це повідомлення на певну тему в усній чи письмовій формі.

2) Тексту властиві змістова і структурна довершеність.

3) У тексті виражається авторський задум.

4) Текст реалізується в одній із форм — розповіді, описі, роздумі або є поєднанням різних типів із перевагою одного з них.

7. Робота з текстами.

1) Прочитайте текст 1. Зробіть його стилістичний аналіз за таким пла­ном:

а) якими є завдання мовлення?

б) де текст може бути використаний (сфера застосування сти­лю)?

в) якими є основні стилістичні ознаки.

Текст 1

Зупинився, не рухається наш степовий час. Дрімає дорога, небом укрита. Повітря незрушне, склисте. Сонце ніби припнуте налигачем на місці, ніяк не хоче рухатись до тієї позначки, коли тінь твоя так не зменшиться, що вже не зможеш її переступити чи бодай перестрибну­ти, добре напружившись. Так сумно тобі самому, повитому в цю брин-ливу тишу степову...

(О. Гончар)

Матеріал для вчителя

Перше речення становить зачин тексту, в ньому зосереджена голов­на думка. Друге—четверте — це середня частина тексту, яка розгор­тає, конкретизує головну думку. Останнє речення — кінцівка вислов­лювання, підсумок, що випливає з основної частини. 2) Прочитайте текст 2. Виявіть у ньому лексичні повтори. З'ясуйте їх значення. Необґрунтовані повтори усуньте.

Текст 2

Здавна вогонь вважають другом людини. Вогонь зігріває, варить їжу, оберігає від ворогів. Вогонь плавить метал, рухає транспорт і до­помагає пізнавати таємниці космосу.

V.   Закріплення вивченого матеріалу

Самостійна робота.

– Установіть, які речення мають бути у вступі, головній частині і висновку. Обґрунтуйте свою думку. Назвіть абзаци і сформулюйте їх мікротеми. З речень складіть текст або усне висловлювання на пода­ну тему.

Вони вводять у світ літератури та історії, географії та природознав­ства, хімії і фізики. Ці мудрі порадники вчать жити і працювати по-но­вому. Книга — джерело знань. Одні з них розповідають про далеке ми­нуле, з інших дізнаємося про наше сьогодення. Книги необхідно любити й берегти, слід завжди пам'ятати, що вони найкращі друзі.

(Із часопису)

VI. Підбиття підсумків уроку

VII. Домашнє завдання

Скласти твір-опис (предмета, квітки, дерева, явища) в художньо­му та науковому стилях або виконати вправу з підручника (на вибір учителя).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Єрмак Анастасія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додав(-ла)
Лисенко Ганна
Додано
24 вересня 2019
Переглядів
12707
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку