Тема. Розвиток зв'язного мовлення. Повторення відомостей про текст, стилі й типи мовлення.
Мета: удосконалити знання учнів про текст, його основні ознаки, закріпити вміння визначати тему й ідею висловлювання, ділити його на абзаци, складати план, створювати власні висловлювання різних типів і стилів мовлення; розвивати культуру усного та писемного мовлення, багатство словника; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: підручник, зразки текстів різних стилів і типів мовлення, кросворд, таблиці.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань учнів
Колективна робота.
— Прочитайте висловлювання, зіставте І і II стовпчики. У якому з них розміщено текст? Свою думку аргументуйте. Визначте тему та ідею тексту, дайте йому заголовок.
Усі ми знаємо нашу співучу та дзвінку українську мову. Та це аж ніяк не означає, що нам є чужими чи далекими мови інших народів. І якщо народиться вірш із голосом, не будемо перечити, хай зроста, пшениця бринітиме стиглим колосом, литаврами площ загудуть міста. У світі налічується близько трьох тисяч мов. Одні з них перебувають між собою у близькій спорідненості, інші більш віддалені одна від одної. |
Мова — духовне багатство народу. «Скільки я знаю мов, стільки разів я людина»,— говорить народна мудрість. Та багатство, втілене в скарбниці мов інших народів, лишається для людини неприступним, якщо вона не оволоділа рідною мовою, не відчула її краси. Чим глибше людина пізнає тонкощі рідної мови, тим тонша її сприйнятливість до гри відтінків рідного слова, тим більше підготовлений її розум до оволодіння мовами інших народів. (В. Сухомлинський) |
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Розгадування кросворда.
1. Стиль, для якого найхарактернішим є вживання слів у переносному значенні (Художній).
2. Тип мовлення, для будови якого притаманна схема: теза – аргументи – висновок (Роздум).
3. Розділ науки про мову, в основі назви якого лежить слово, що зводиться до лат. stilus «загострена паличка для писання» (Стилістика).
4. Слово, що походить від французького, яке в перекладі означає «полотно», «тканина» (Текст).
5. Стиль, що є засобом впливу на громадську думку (Публіцистичний).
6. Стиль, для якого характерні такі жанри, як реферат, дисертація, доповідь тощо (Науковий).
III. Оголошення теми й мети уроку
IV. Опрацювання нового матеріалу
1. Робота з таблицею «Стилі мовлення».
– Розгляньте таблицю (див. с. 36), пригадайте вивчене про стилі мовлення.
2. Практична робота.
– Визначте стильову належність кожного з поданих нижче уривків, свою думку аргументуйте.
1) Указ Президента України
Про Раду з питань мовної політики З метою активізації роботи, пов'язаної з формуванням мовної політики, постановляю:
1. Утворити при Президентові України Раду з питань мовної політики.
2. Затвердити персональний склад Ради (додається).
Стилі мовлення |
|||||
Стилі |
Функціональне призначення |
Сфера використання |
Основні ознаки |
||
Загальні |
Лексичні |
Граматичні |
|||
Розмовний |
Функція спілкування |
Щоденне спілкування |
Невимушеність викладу, емоційність, експресивність |
Загальновживані, розмовні, просторічні, емоційно-забарвлені слова |
Розповідь у минулому або теперішньому часі, звертання, зменшувально-пестливому
|
Науковий |
Функція повідомлення |
Наукові праці, статті, підручники |
Точність, ясність, лаконічність |
Термінологічні, абстрактні слова, загальновживані слова в їх конкретно-лексичних значеннях |
Розповідне речення з логічно правильним порядком слів, складне речення, речення з дієприкметником |
Художній |
Функція впливу |
Твори художньої літератури |
Художня образність |
Емоційно-забарвлені слова, слова з переносним значенням |
Різноманітні граматичні засоби |
Публіцистичний |
Функція впливу |
Репортажі, нариси, фейлетони, рецензії, кореспонденції |
Відкрита авторська позиція, аргументованість, емоційність |
Суспільно-політична лексика |
Спонукальні, риторично-питальні речення, звертання |
Офіційно-діловий |
Функція інформативна |
Ділові папери |
Офіційність, чіткість, конкретність |
Професійні слова, назви документів |
Стандартні мовленнєві моделі, складно скоро-чені слова, розповідні речення |
3. Затвердити Положення про Раду з питань мовної політики при Президентові України (додається).
Президент України м. Київ
24 лютого 1997 року № 164/97
2) Текст — це одиниця вищого порядку, ніж речення; об'єднання кількох речень, що характеризуються смисловою, структурною, граматичною завершеністю і відповідним ставленням мовця до змісту висловлювання.
Текст може бути надрукований, написаний чи зафіксований на магнітофонній стрічці, платівці, в пам'яті. Але незалежно від форми вираження він завжди повинен мати смислову цілісність, завершеність, взаємозв'язок і взаємообумовленість усіх його компонентів. Правильно оформлений текст завжди відзначається цілісністю теми, змісту й головної думки.
(З підручника)
3) Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути родинному вогнищу роду нашого і тримає народ на небесному Олімпі волелюбності, слави і гордого духу.
Мово! Велична молитво наша у своїй нероздільній трійці, що єси ти і Бог Любов, і Бог Віра, і Бог Надія!
Мово наша! Звонкова кринице на середохресній дорозі нашої долі! Твої джерела б'ють десь від магми, тому й вогненна така. А вночі купаються в тобі ясні зорі, тому й ласкава така.
(К. Мотрич)
3. Завдання учням.
– З підручника української літератури для 8 класу доберіть приклади, що ілюструють кожен тип мовлення.
4. Слово вчителя.
У сучасній мовознавчій науці немає однозначної думки про те, що таке текст, оскільки поняття тексту належить до багатогранних мовних явищ.
5. Робота з таблицею «Типи мовлення».
Типи мовлення та їх ознаки
Назви типів мовлення |
Основна функція |
Відношення, що виражаються реченнями |
Будова висловлювання |
Приклади |
Розповідь |
Повідомлення про події |
Часові |
Експозиція зав'язка, кульмінація, розв'язка |
Батько з сином скиртують сіно. Стоячи під копицею, син з великим зусиллям вириває вилами з-під ніг лише невеличкі жмутки сіна. Держак в його руках гнеться підковою. Раптом — трісь! — Тату! — А що там таке? — обізвався старий зверху. — Дивіться,— вигукнув син, витираючи піт,— дивіться, тату, який я сильний... — додав він, показуючи поламаного держака. - Ні, синку,— відповів батько,— ти не сильний, а дурний (Нар. творч.) |
Опис |
Словесне зображення предмета |
Просторові |
Певна послідовність загальних і часткових ознак, що відображають предмет висловлювання |
Венерині черевички — це багаторічна трав'яниста рослина. У землі заховане товсте, горизонтальне, повзуче кореневище, від якого відходять численні довгі, жорсткі корінці. Над землею здіймається ясно-зелене, трохи опушене стебло заввишки 25—50 см, при основі огорнуте кількома піхвами. На стеблі розміщено почергово три-п'ять сидячих листків, трохи складених впродовж. Вони овально-еліптичні, загострені |
Роздум (міркування) |
словесне зображення предмета |
Причиново-наслідникові
|
Теза, аргументи, висновки |
Форми українських міфів мають одну характерну прикмету: вони дуже близькі до природних форм. Ми не бачимо в народній фантазії охоти до негарних, неестетичних велетенських міфічних образів, до тих величезних, страшних, головатих та рогатих богатирів зі страшними антинатуральними інстинктами, які любить німецька і великоруська міфологія. Український народ у своїх міфах держиться міри, його фантазія не любить переступати за границі ненатуральних форм; вона любить правду і естетичність (І. Нечцй-Левицький) |
6. Проблемне завдання учням.
— Дайте власне визначення поняття текст. Порівняйте його із поданим у підручнику.
Основні ознаки тексту.
1) Текст — це повідомлення на певну тему в усній чи письмовій формі.
2) Тексту властиві змістова і структурна довершеність.
3) У тексті виражається авторський задум.
4) Текст реалізується в одній із форм — розповіді, описі, роздумі або є поєднанням різних типів із перевагою одного з них.
7. Робота з текстами.
1) Прочитайте текст 1. Зробіть його стилістичний аналіз за таким планом:
а) якими є завдання мовлення?
б) де текст може бути використаний (сфера застосування стилю)?
в) якими є основні стилістичні ознаки.
Текст 1
Зупинився, не рухається наш степовий час. Дрімає дорога, небом укрита. Повітря незрушне, склисте. Сонце ніби припнуте налигачем на місці, ніяк не хоче рухатись до тієї позначки, коли тінь твоя так не зменшиться, що вже не зможеш її переступити чи бодай перестрибнути, добре напружившись. Так сумно тобі самому, повитому в цю брин-ливу тишу степову...
(О. Гончар)
Матеріал для вчителя
Перше речення становить зачин тексту, в ньому зосереджена головна думка. Друге—четверте — це середня частина тексту, яка розгортає, конкретизує головну думку. Останнє речення — кінцівка висловлювання, підсумок, що випливає з основної частини. 2) Прочитайте текст 2. Виявіть у ньому лексичні повтори. З'ясуйте їх значення. Необґрунтовані повтори усуньте.
Текст 2
Здавна вогонь вважають другом людини. Вогонь зігріває, варить їжу, оберігає від ворогів. Вогонь плавить метал, рухає транспорт і допомагає пізнавати таємниці космосу.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Самостійна робота.
– Установіть, які речення мають бути у вступі, головній частині і висновку. Обґрунтуйте свою думку. Назвіть абзаци і сформулюйте їх мікротеми. З речень складіть текст або усне висловлювання на подану тему.
Вони вводять у світ літератури та історії, географії та природознавства, хімії і фізики. Ці мудрі порадники вчать жити і працювати по-новому. Книга — джерело знань. Одні з них розповідають про далеке минуле, з інших дізнаємося про наше сьогодення. Книги необхідно любити й берегти, слід завжди пам'ятати, що вони найкращі друзі.
(Із часопису)
VI. Підбиття підсумків уроку
VII. Домашнє завдання
Скласти твір-опис (предмета, квітки, дерева, явища) в художньому та науковому стилях або виконати вправу з підручника (на вибір учителя).