Урок - подорож
У 7 класі
«Повторення
вивченого про
дієприслівник»
Тема: Повторення вивченого про дієприслівник.
Мета: Активізувати розумову діяльність учнів, спрямовану на узагальнення знань, умінь, навичок, набутих в процесі вивчення теми «Дієприслівник»; виховувати любов до фольклору рідного краю.
Обладнання: Карта, на якій зображено море з невеликими острівцями та країна Дієприслівник, кольоровий кораблик, пляшка із закоркованим листом, роздавальні картки.
Тип уроку: Узагальнення вивченого.
Хід уроку:
Вступне слово вчителя
Сьогодні, учні, ми здійснимо морську мандрівку. Вирушимо на пошуки країни… Якої? Дізнаєтесь згодом. На вас чекають цікаві пригоди, розваги.
Проте траплятимуться труднощі, перешкоди. Але перед стартом нам потрібно потренуватись. Отож, відкриваємо зошити і записуємо дату.
ЗАВДАННЯ 1. Вибірковий диктант
Виписати слова, які відповідають на питання: що роблячи? Що зробивши?
Ой скрикнули лебеді,
Ой скрикнули білії,
Та й Дунай перепливши,
Очерет притлумивши,
Верболіз приламавши,
А лебедоньку взявши,
Та й білу вловивши.
Перевірка завдання.
- До якої частини мови належать виписані слова?
ЗАВДАННЯ 2. Вибірково-розподільний диктант
Розподіліть прислів’я та приказки на дві групи: 1 – з дієприслівниками, 11- без дієприслівників. Пригадайте що таке прислів’я, приказка.
1.Не працюючи, ситий не будеш. 2.Не розмовившись з головою, до чогось іншого не важся. 3.Ласка не коляса: сівши, не поїдеш. 4.Далеко сховавши, близько не знайдеш. 5.Вище лоба очі не ростуть. 6.Не здумавши, не гадавши в біду потрапив
ОСТРІВ «ПОЕТИЧНИЙ»
Та щоб потрапити на перший острів, нам потрібно подолати ще одну перешкоду. Але спочатку пригадайте, що таке народна пісня. Перед вам українська народна пісня «Ой стану я на билиночці». Вам потрібно з тексту виписати дієслова і утворити від них дієприслівники доконаного і недоконаного видів.
ЗАВДАННЯ 2. Вибірково-творча робота
Ой стану я на билиночці
Та й крикну я по родиноньці:
На цей деньок на суботу,
Ой близькії, далекії,
Біднії і багатії.
Багатії кінець стола,
А біднії край порога.
Багатії їсти й пити,
А біднії порядок чинити.
Багатії веселитися,
А біднії пожуритися.
Перевірка завдання.
-Дієприслівники доконаного і недоконаного виду, їх творення.
-А зараз у нас друга зупинка.
ОСТРІВ «ФОЛЬКЛОРНИЙ»
Давайте пригадаємо відомості з теорії літератури: Що таке казка? Навести приклади.
Перед вами острів «Фольклорний». Ось послухайте казку «Знайшли вихід»
-Добридень, брате! Чого зажурився? – почувся чийсь веселий голос.
- А…то ти, Дієприслівнику! І чого радієш? Хіба твоя доля не така ж, як моя? Тебе ж також не приймають у товариство частин мови, хоч маєш там близького родича, як і я, і свояк твій Прислівник там теж поважна фігура. Правда, тобі дещо краще: Дієслово вважає тебе трохи ближчим родичем, бо ти, бач, виражаєш також дію, хоч і додаткову. А все ж…А я? – сумно промовив Дієприкметник і зігнувся ще нижче.
-Ех ти…Не вмієш мислити по-сучасному Не приймають нас тут, то підемо туди, де без нас ніяк не можна. Ходімо до фірми «Синтаксис». Там будуть нам раді і Словосполучення, і Речення.
Так і зробили. І не жалкують. Тут їм доручають дуже відповідальну роботу членів речення, часто віддають під їхню команду інші слова, нерідко навіть Іменники та Дієслова, і тоді шанобливо звуть Зворотами, а за значенням порівнюють із реченнями.
Ось яку кар’єру зробили в новій фірмі колись скривджені родичі Частин Мови.
ЗАВДАННЯ 3. Робота з деформованими реченнями
Із кожного ряду слів складіть речення. У вас вийдуть дві народні прикмети і два правила поведінки, взяті з народної педагогіки.
Тріщить, стерня, дощ, буде, ламаючись; жовті, й, проліски, білі, схиляючись, віночки, дощу, закривають, чекай; не, миніть, не, чоловіка, привітавши; клятви, переступивши, щоб, її, додержуйте, не, погубити, своєї, душі.
ОСТРІВ «ОРФОГРАФІЧНИЙ»
От позаду залишився ще один острів, долаючи перешкоди, ми наближаємось до країни Дієприслівник.
ЗАВДАННЯ 4. Самостійна робота
Вставите пропущені літери, зніміть скісні риски, визначте синтаксичну роль дієприслівників.
1.Не/сп..тавши броду, не/лізь у воду. 2.Не/нах..лившись,з кр..ниці води не/нап..єшся. 3.Не/навчивши в п..люшках,не/навч..ш і в подушках. 4. М..ясом хвал..т..ся, юшки не/ївши. 6.Не/нагнувш..сь, гриба не/знайдеш.
Перевірка завдання.
-Порівняйте написання не з дієсловами та дієприслівниками, зробіть висновки.
- От і справились і з цим завданням. Перед нами остання зупинка.
ОСТРІВ «ТВОРЧИЙ»
ЗАВДАННЯ 7.Творче завдання
Скласти невеликий твір-роздум за одним прислів’ям, використаним на уроці.
Перевірка твору-роздуму.
Домашнє завдання: підготуватись до контрольної роботи.