Повторення й узагальнення вивченого з теми «Дієприкметник» (на матеріалі повісті М.Стельмах «Гуси-лебеді летять»)

Про матеріал
Інтегрований української мови та літератури. Повторення й узагальнення вивченого з теми «Дієприкметник» (на матеріалі повісті М.Стельмах «Гуси-лебеді летять»)
Перегляд файлу

 

 

Тема: Повторення й  узагальнення вивченого з теми «Дієприкметник»

(на матеріалі повісті М.Стельмах «Гуси-лебеді летять»)

 

Мета: розвивати логічне мислення, вміння оперувати  лінгвістичними термінами; соціальну, інформаційно – комунікаційну, естетичну компетентності;

 повторити, узагальнити й систематизувати вивчене про дієприкметник та дієприкметниковий зворот; за допомогою мовленнєво-комунікативно­го дидактичного матеріалу виховувати любов до природних надбань нашої країни. 
Обладнання:  дидактичний матеріал, комп’ютер, мультимедійна презентація,  міні – підручник із завданнями.

Тип уроку: інтегрований урок узагальнення й систематизації знань

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Протягом останніх уроків ми  вивчали особливу форму дієслова – дієприкметник. Незабаром писатимемо контрольну роботу. Отже, пригадаймо  теоретичні відомості з теми, практичні аспекти.

ІІІ. Узагальнення й систематизація теоретичних положень з теми

 Продовжити визначення.

1) Дієприкметником називається…

2) Дієприкметник, як і дієслово,…

3) Дієприкметник, як і прикметник,…

4) Дієприкметник разом із за­лежними словами…

5) Активні дієприкметники утворюються…

6) Па­сивні дієприкметники утворюються…

7) У реченні дієприкметник ви­конує роль…

     8)  Не з дієприкметниками…

 

 

ІV. Виконання системи завдань і вправ на застосування вивчених правил з теми «Дієприкметник»

 

Розподільний диктант

 

Якщо виконаєте завдання правильно, то з перших літер прочитаєте фразеологізм, який натякне вам про що ще, крім дієприкметника, ми поговоримо на уроці.

 

Прикметники

Дієприкметники

Легкий

Енергійний

Білий

Естетичний

Дитячий

Надзвичайний

Активний

Полегшений

Існуючий

Створений

Незлічений

Ясніючий


Молодці, ви гарно впоралися із цим завданням.

Скажіть, будь ласка, фразеологізм, який утворився з перших літер …. «Лебедина пісня»

                                           Фразеологізм «лебедина пісня»

 

Всі ми знаємо, що лебеді – птахи безголосі, точніше – вони не вміють співати. Але, в останні хвилини свого життя вмираючий лебідь видає приголомшливі звуки, схожі на красиву, мелодійну, дуже зворушливу пісню. Натуралістів зацікавила ця історія. Вони провели ряд досліджень і в підсумку підтвердили, що лебеді дійсно видають звук в момент своєї смерті , який за своєю мелодійністю нагадує пісню – лебедину пісню.

  • Який твір української літератури переплетений символічним образом цього птаха? (М.Стельмах «Гуси-лебеді летять»)
  • У мистецтві є такий художній засіб як символ. Це образ, який червоною стрічкою проходить крізь твір мистецтва й яскраво демонструє внутрішній світ яг героїв твору так і автора.
  • Переглядаючи уривок фільму «Гуси-лебеді летять» (режисер: Олександр Муратов) (демонструю фото), випишіть з якими символами наш  народ асоціює цього птаха.

Перегляд  відео про лебедів.

  • Пропоную вам не просто активізувати знання з теми «Дієприкметник, але й насолодитися неймовірно смачною мовою твору М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять»
  • Ця повість є автобіографічною, що це означає?
  • Головними героями повісті є…?
  • До вашої уваги фрагмент фільму  режисера Олександра Муратова «Гуси лебеді летять» (відео)
  • Переглядаючи відео, подумайте, кому з митців М.Стельмаху (письменнику) чи О.Муратову (режисеру) вдається смачніше, повніше подати глядачу  момент. Повніше розкрити внутрішній світ ліричного героя, оповідача Михайлика.
  • Чи такими ви уявляли головних героїв повісті.

Колективна робота з текстом

 

  • Прослухайте текст, підкресліть дієприкметники

 

       Прямо над нашою хатою пролiтають лебедi. Вони летять нижче розпатланих, обвислих хмар i струшують на землю бентежнi звуки далеких дзвонiв. Дiд говорить, що так спiвають лебединi крила. Я придивляюсь до їхнього маяння, прислухаюсь до їхнього спiву. Менi теж хочеться полетiти за лебедями.  I радiсть, i смуток, i срiбний передзвiн огортають та й огортають мене своїм снуванням.

        Я стаю нiби меншим, а навколо бiльшає, росте i мiниться увесь свiт: i загачене бiлими хмарами небо, i одноногi скрипучi журавлi, що нiкуди не полетять, i полатанi веселим зеленим мохом стрiхи, i блакитнава дiброва пiд селом, i чорнотiла, туманцем пiдволохачена земля.

        Мене починає кружляти видiння казки, її не/розгаданi дороги, дрiмучi пралiси i тi гуси-лебедята, що на своїх крилах виносять з бiди малого хлопця.

        А віща скрипка i срiбний вiдгомiн бринять, єднаються над моїм дитинством, пiдiймають на крила мою душу i забирають її в нерозгадану далину. 

Синтаксичний розбір речення (останнього)

Розподільний диктант з творчим завданням

 Записати дієприкметники у дві колонки: у першу — активні, у дру­гу — пасивні.

Виконати розбір слів за будовою

Завдання: розподілити подані сполуки слів з дієприкметниками на дві колонки:

 а) ті, що з НЕ пишуться окремо;

б) ті, що з НЕ пишуться разом. 
Ніким /не/ помічена краса; /не/розгадана таємниця; /не/зорана земля; не/ зігріте зерно; /не/зшита сорочка; /не/прочитана нами повість; /не/з’єднаний дідом ланцюг; /не/ пофарбована заздалегідь піч; /не/закінчена деталь; /не/допрацьований елемент.

ОКРЕМО

РАЗОМ

 

 

 

 

 

 

 Спишіть, відокремлюючи дієприкметникові звороти комами. Підкресліть ці звороти як члени речення.

Повітря настояне на ароматах горобини й мокрого листя приємно дурманить голову. Біліє розквітла гречка де-не-де підсинена волошками. Безмежний степ укритий снігом спав. Колос викупаний у сонці  вклоняється мені. Через вікно в очі зазирнув клапоть неба присипаний срібним теплом. Холодний дощ перемішаний з мокрим снігом заступив ясні обрії.

     Мова твору не просто емоційна, яскрава, тепла, вона рясніє великою кількістю фразеологізмів, дослідити які вам потрібно буде самостійно, виписавши в порожню колонку речення.

Фразеологізм

Звучання в творі

Значення

на тихі води, на ясні зорі

 

додому, у рідний край

лебедина пісня

 

останній прояв

звалитися з місяця

 

з'явитися раптово, зненацька

де перець не росте

 

дуже далеко

теплий вирій

 

Рай

мода пішла

 

вираження незадоволення

горіти ясним вогнем

 

вираження незадоволення

плаче ремінь

 

чекати покарання

ґав ловити

 

байдикувати, марно витрачати час

ятрити душу

 

посилювати переживання

ламати голову

 

напружено думати

товкти воду в ступі

 

марно гаяти час

не мати клепки

 

бути нерозумним

вухналі кувати зубами

 

тремтіти (від холоду, переляку)

сидіти в запічку

 

безтурботно житии

пекти раків

 

Червоніти

обручі розсихаються

 

втрачати здатність діяти розсудливо

губити ключі від розуму

 

діяти нерозумно

баняк не варить

 

не розуміти чогось

у голові джмелі гудуть

 

не розбиратися в чомусь, перебувати у стані запаморочення

капустяна голова

 

про людину без здорового розуму

не родило в черепку

 

про нерозумну людину

не було лою під чуприною

 

про нездібну, некмітливу людину

губити розум

 

здатність нерозумно діяти

мати порожню макітру на плечах

 

бути нерозумним, нерозсудливим

набратися розуму

 

Навчитися

купило притупило

 

безгрошів’я, нема за що купити

як мак начетверо

 

дуже бідний

сорока на хвості (крилі) принесла

 

вісті від невідомо звідки взяті

вітер свистить в гаманці

 

відсутність грошей

земля іде обертом

 

ілюзія руху при запамороченні

світ в очах потемнів

 

втрата чіткості сприйняття при запамороченні

дурість вибивати

 

суворими заходами відучувати від чогось

схопити запотиличника

 

бути побитим за щось

чорти не вхопили

 

нічого не трапилось

вітер у вухах посвистує

 

швидко переміщуватися

витягати на світ божий

 

робити відомим

наживати гроші

 

Розбагатіти

кум королю

 

бути у виграшному становищі

друге пришестя

 

несподівана поява

натрушувати сміх на ворота

 

Сміятися

куди ноги несуть

 

у будь-якому напрямку

щука хвостом лід розбиває

 

скресає крига

маківка пагорба

 

Вершина

товкти в ступі

 

марно гаяти час

свіжа копійка

 

дрібний грошовий прибуток

не подавати голос

 

не обзиватися

потрапляти на очі

 

зустрітися з кимсь, з'явитися перед ким-небудь

впадати в око

 

помітити що-небудь

вичитувати мораль

 

докоряти за що-небудь

похнюпити (повісити) голову

 

журитися, зневірюватися

косити оком

 

неприязно дивитися

летіти сторч головою

 

мчати, поспішати

нажити славу

 

стати відомим

під самі хмари (аж до хмар)

 

дуже високо

на дурничку (на дурняка)

 

Задарма

ні шеляга не дати (не заплатити)

 

зовсім не дати

забагато честі

 

не гідний чого-небудь

покласти покуту

 

покарати за вчинене

зуби шкірити

 

Сміятися

ані лялечки

 

нема жодної людини

по самі вуха

 

дуже сильно, надзвичайно

дражнити собак

 

Жебракувати

брати на глум

 

Насміхатися

колоти очима

 

соромити когось

вбирати очима

 

Придивлятися

збивати пиху

 

позбавитися зарозумілості

V. Підсумок уроку

 

docx
Додав(-ла)
ДОЦЕНКО ЛІЛІЯ
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
30 березня 2022
Переглядів
1134
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку