Тема: Повторення й узагальнення вивченого з теми «Дієприкметник»
(на матеріалі повісті М.Стельмах «Гуси-лебеді летять»)
Мета: розвивати логічне мислення, вміння оперувати лінгвістичними термінами; соціальну, інформаційно – комунікаційну, естетичну компетентності;
повторити, узагальнити й систематизувати вивчене про дієприкметник та дієприкметниковий зворот; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природних надбань нашої країни.
Обладнання: дидактичний матеріал, комп’ютер, мультимедійна презентація, міні – підручник із завданнями.
Тип уроку: інтегрований урок узагальнення й систематизації знань
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Узагальнення й систематизація теоретичних положень з теми
Продовжити визначення.
1) Дієприкметником називається…
2) Дієприкметник, як і дієслово,…
3) Дієприкметник, як і прикметник,…
4) Дієприкметник разом із залежними словами…
5) Активні дієприкметники утворюються…
6) Пасивні дієприкметники утворюються…
7) У реченні дієприкметник виконує роль…
8) Не з дієприкметниками…
ІV. Виконання системи завдань і вправ на застосування вивчених правил з теми «Дієприкметник»
Розподільний диктант
Якщо виконаєте завдання правильно, то з перших літер прочитаєте фразеологізм, який натякне вам про що ще, крім дієприкметника, ми поговоримо на уроці.
Прикметники |
Дієприкметники |
Легкий Енергійний Білий Естетичний Дитячий Надзвичайний Активний |
Полегшений Існуючий Створений Незлічений Ясніючий |
Молодці, ви гарно впоралися із цим завданням.
Скажіть, будь ласка, фразеологізм, який утворився з перших літер …. «Лебедина пісня»
Фразеологізм «лебедина пісня»
Всі ми знаємо, що лебеді – птахи безголосі, точніше – вони не вміють співати. Але, в останні хвилини свого життя вмираючий лебідь видає приголомшливі звуки, схожі на красиву, мелодійну, дуже зворушливу пісню. Натуралістів зацікавила ця історія. Вони провели ряд досліджень і в підсумку підтвердили, що лебеді дійсно видають звук в момент своєї смерті , який за своєю мелодійністю нагадує пісню – лебедину пісню.
Перегляд відео про лебедів.
Колективна робота з текстом
Прямо над нашою хатою пролiтають лебедi. Вони летять нижче розпатланих, обвислих хмар i струшують на землю бентежнi звуки далеких дзвонiв. Дiд говорить, що так спiвають лебединi крила. Я придивляюсь до їхнього маяння, прислухаюсь до їхнього спiву. Менi теж хочеться полетiти за лебедями. I радiсть, i смуток, i срiбний передзвiн огортають та й огортають мене своїм снуванням.
Я стаю нiби меншим, а навколо бiльшає, росте i мiниться увесь свiт: i загачене бiлими хмарами небо, i одноногi скрипучi журавлi, що нiкуди не полетять, i полатанi веселим зеленим мохом стрiхи, i блакитнава дiброва пiд селом, i чорнотiла, туманцем пiдволохачена земля.
Мене починає кружляти видiння казки, її не/розгаданi дороги, дрiмучi пралiси i тi гуси-лебедята, що на своїх крилах виносять з бiди малого хлопця.
А віща скрипка i срiбний вiдгомiн бринять, єднаються над моїм дитинством, пiдiймають на крила мою душу i забирають її в нерозгадану далину.
Синтаксичний розбір речення (останнього)
Розподільний диктант з творчим завданням
Записати дієприкметники у дві колонки: у першу — активні, у другу — пасивні.
Виконати розбір слів за будовою
Завдання: розподілити подані сполуки слів з дієприкметниками на дві колонки:
а) ті, що з НЕ пишуться окремо;
б) ті, що з НЕ пишуться разом.
Ніким /не/ помічена краса; /не/розгадана таємниця; /не/зорана земля; не/ зігріте зерно; /не/зшита сорочка; /не/прочитана нами повість; /не/з’єднаний дідом ланцюг; /не/ пофарбована заздалегідь піч; /не/закінчена деталь; /не/допрацьований елемент.
ОКРЕМО |
РАЗОМ |
|
|
|
|
Спишіть, відокремлюючи дієприкметникові звороти комами. Підкресліть ці звороти як члени речення.
Повітря настояне на ароматах горобини й мокрого листя приємно дурманить голову. Біліє розквітла гречка де-не-де підсинена волошками. Безмежний степ укритий снігом спав. Колос викупаний у сонці вклоняється мені. Через вікно в очі зазирнув клапоть неба присипаний срібним теплом. Холодний дощ перемішаний з мокрим снігом заступив ясні обрії.
Мова твору не просто емоційна, яскрава, тепла, вона рясніє великою кількістю фразеологізмів, дослідити які вам потрібно буде самостійно, виписавши в порожню колонку речення.
Фразеологізм |
Звучання в творі |
Значення |
на тихі води, на ясні зорі |
|
додому, у рідний край |
лебедина пісня |
|
останній прояв |
звалитися з місяця |
|
з'явитися раптово, зненацька |
де перець не росте |
|
дуже далеко |
теплий вирій |
|
Рай |
мода пішла |
|
вираження незадоволення |
горіти ясним вогнем |
|
вираження незадоволення |
плаче ремінь |
|
чекати покарання |
ґав ловити |
|
байдикувати, марно витрачати час |
ятрити душу |
|
посилювати переживання |
ламати голову |
|
напружено думати |
товкти воду в ступі |
|
марно гаяти час |
не мати клепки |
|
бути нерозумним |
вухналі кувати зубами |
|
тремтіти (від холоду, переляку) |
сидіти в запічку |
|
безтурботно житии |
пекти раків |
|
Червоніти |
обручі розсихаються |
|
втрачати здатність діяти розсудливо |
губити ключі від розуму |
|
діяти нерозумно |
баняк не варить |
|
не розуміти чогось |
у голові джмелі гудуть |
|
не розбиратися в чомусь, перебувати у стані запаморочення |
капустяна голова |
|
про людину без здорового розуму |
не родило в черепку |
|
про нерозумну людину |
не було лою під чуприною |
|
про нездібну, некмітливу людину |
губити розум |
|
здатність нерозумно діяти |
мати порожню макітру на плечах |
|
бути нерозумним, нерозсудливим |
набратися розуму |
|
Навчитися |
купило притупило |
|
безгрошів’я, нема за що купити |
як мак начетверо |
|
дуже бідний |
сорока на хвості (крилі) принесла |
|
вісті від невідомо звідки взяті |
вітер свистить в гаманці |
|
відсутність грошей |
земля іде обертом |
|
ілюзія руху при запамороченні |
світ в очах потемнів |
|
втрата чіткості сприйняття при запамороченні |
дурість вибивати |
|
суворими заходами відучувати від чогось |
схопити запотиличника |
|
бути побитим за щось |
чорти не вхопили |
|
нічого не трапилось |
вітер у вухах посвистує |
|
швидко переміщуватися |
витягати на світ божий |
|
робити відомим |
наживати гроші |
|
Розбагатіти |
кум королю |
|
бути у виграшному становищі |
друге пришестя |
|
несподівана поява |
натрушувати сміх на ворота |
|
Сміятися |
куди ноги несуть |
|
у будь-якому напрямку |
щука хвостом лід розбиває |
|
скресає крига |
маківка пагорба |
|
Вершина |
товкти в ступі |
|
марно гаяти час |
свіжа копійка |
|
дрібний грошовий прибуток |
не подавати голос |
|
не обзиватися |
потрапляти на очі |
|
зустрітися з кимсь, з'явитися перед ким-небудь |
впадати в око |
|
помітити що-небудь |
вичитувати мораль |
|
докоряти за що-небудь |
похнюпити (повісити) голову |
|
журитися, зневірюватися |
косити оком |
|
неприязно дивитися |
летіти сторч головою |
|
мчати, поспішати |
нажити славу |
|
стати відомим |
під самі хмари (аж до хмар) |
|
дуже високо |
на дурничку (на дурняка) |
|
Задарма |
ні шеляга не дати (не заплатити) |
|
зовсім не дати |
забагато честі |
|
не гідний чого-небудь |
покласти покуту |
|
покарати за вчинене |
зуби шкірити |
|
Сміятися |
ані лялечки |
|
нема жодної людини |
по самі вуха |
|
дуже сильно, надзвичайно |
дражнити собак |
|
Жебракувати |
брати на глум |
|
Насміхатися |
колоти очима |
|
соромити когось |
вбирати очима |
|
Придивлятися |
збивати пиху |
|
позбавитися зарозумілості |
V. Підсумок уроку