Українська мова, 4 клас
ТЕМА. Повторення знань з теми «Речення».
МЕТА. Повторити знання учнів з теми «Речення»; формувати уміння застосовувати мовні знання в нестандартних умовах, залучати учнів до взаємодії в команді, до прийняття спільних рішень; збагачувати активний словник школярів, розвивати мислення, увагу, пам’ять, спостережливість, усне мовлення, мовленнєво-творчі здібності, вміння висловлювати власні думки; стимулювати ініціативу школярів, виховувати доброзичливе ставлення до однокласників, любов до краси рідного слова.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.Вступне слово вчителя.
− Сьогодні у нас незвичайний урок. Про форму його проведення ви дізнаєтеся пізніше. А епіграфом до нього будуть такі слова: «Ти наше диво калинове, кохана українська мово».
ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
Учень: Ми прийшли сюди сьогодні, щоб вести запеклий бій.
Тільки ні, не кулаками, а в веселій дружній грі.
− Сьогодні ми будемо працювати за таким девізом:
Старайся, пробуй, живи! Розум, увагу прояви!
Активним і уважним будь!
Про все, що вивчив, не забудь!
− Разом ми повторимо те, що вивчили з теми «Речення». Покажемо, як уміємо застосовувати свої знання. Але перед тим повторимо правила роботи в команді.
Правила гри:
Один за всіх — усі за одного.
Умій говорити й слухати.
Поважай усі висловлені думки.
Будь увічливим: не ображай і не ображайся.
Будь активним.
1 ведучий:
-Ми з вами живемо в чудесному краї з мальовничою природою, гарним, роботящим, талановитим народом, який створив неповторну солов’їну мову. Саме мова є найбільше і найдорожче багатство нашого народу.
2 ведучий:
-Доки існує мова, доти живе й народ. Бажання знати мову не залежить ні від віку, ні від статі. Головне, щоб воно було.
Мова барвиста, мова багата, рідна і тепла, як батьківська хата.
1 ведучий:
-Над старими яворами білих буслів білі діти зранку-раночку дзьобами вчаться рідно клекотіти. І рідненько тьохка в лузі соловей до солов’яти…
Ну, а я у школі вчуся, рідним словом розмовляти.
2 ведучий:
- А давайте позмагаємося у грі-КВК. Покажемо усі разом, як ми знаємо українську мову, вміємо працювати в команді та демонструвати результати своєї роботи.
Вчитель: Дорогі гості, команди, вас дозвольте привітати, Конкурс Веселих і Кмітливих знавців мови розпочати.Будем розвивати мову, шанувати рідне слово, щоб знання свої зміцнити і честь класу захистити.
Представлення журі конкурсу.
− Діти, ви заздалегідь були попереджені про конкурс, готуючись до якого, створили команди, придумали їм назви, емблеми, девізи, привітання команді-суперниці. Ваші старання буде оцінювати журі.
ІІІ. Конкурси.
Конкурс «Привітання команд»
Капітани повідомляють назву своєї команди, представляють її емблему, команди презентують себе та озвучують девізи.
Команда «Мовознавці» (Плакат із зображенням назви й емблеми)
Ми команда дуже сильна,
знаєм все про мову ми.
Перемогу в боротьбі завоюємо собі.
Наш девіз:
Рідну мову треба знати,
слова любити й поважати.
Команда «Всезнайки» (Плакат із зображенням назви й емблеми)
Ми команда ще сильніша,
мова для нас — найсвятіше.
Проти вас ми будем грати,
намагаючись обіграти.
Наш девіз:
Чим важче завдання, тим дорожча перемога.
(Журі оцінюють презентацію команд у балах. Максимальна кількість балів — 3.)
Конкурс «Розминка».
Учитель читає запитання, команди обдумують і швидко подають сигнал про готовність відповідати. Право відповідати надається тій команді, яка першою подасть сигнал. Якщо відповідь неправильна — відповідає інша команда.
Завдання:
Скільки букв в українському алфавіті? (33 букви.)
Як називаються головні члени речення? (Підмет і присудок.)
Які бувають речення за метою висловлювання? (Розповідні, питальні й спонукальні.)
Що таке корінь слова? (Спільна частина споріднених слів.)
Які слова називаються антонімами? (Протилежні за значенням слова.)
З яких частин складається текст? (Зачин, основна частина, кінцівка.)
Які є типи текстів? (Розповідь, опис, міркування.)
Чим закінчується вечір і починається ранок? (Буквою р.)
(За кожну правильну відповідь команди одержують по 1 балу.)
Конкурс «Завдання Мудрої дівчини».
− Мудра дівчина з однойменної казки передала нашим капітанам скриньку із завданнями.
Команди дістають зі скриньки картки зі словами, в які потрібно вставити пропущені букви.
м_тро в_рблюд
н_діля тр_вога
т_атр сант_метр
хв_лина г_ктар
_країна с_кунда
ч_ремха пос_редині
(Максимальна кількість балів за завдання — 3.)
Конкурс від Мовки.
− Дуже часто до нас на уроки української мови приходили Мовка і Суржик. Пропонуємо завдання від Мовки.
За малюнком потрібно придумати й записати речення.
Одна команда одержує завдання скласти спонукальне окличне речення. Другій команді пропонується побудувати питальне неокличне речення.
(За правильну відповідь команди отримують по 2 бали.)
Конкурс капітанів.
Капітани по черзі підбирають до поданих слів протилежні за значенням.
капітан:
радість —… темний —… ніч —…сумний —… холод —… хороший —…
капітан:
друг —…мокрий —… війна —…чистий —… шум —… лінивий —…
(За кожну правильну відповідь команді нараховують по 1 балу.)
Конкурс від Суржика.
− Наступний конкурс від Суржика. Кожна команда отримує по 3 фразеологізми.
Потрібно знайти на столі вчителя синонім до кожного із фразеологізмів.
1 команда
На столі у вчителя такі фразеологізми:
• золоті руки майстер на всі руки
• як оселедців в бочці яблуку ніде впасти
• точити ляси правити теревені
2 команда
• знімати стружку намилити шию
• ні пари з уст тримати язик за зубами
• бити байдики решетом воду міряти
(Максимальна кількість балів — 3.)
Фізкультхвилинка «Збери кошик на ярмарок».
Команди шикуються в дві шеренги. Біля кожної — кошик. Навпроти команд в іншому кінці класу лежать овочі. Учасники команд по черзі підбігають до овочів, беруть один і приносять у свій кошик. Так триває, поки зберуть усі овочі. (Фізкультхвилинка проходить під музичний супровід.)
Конкурс «Шифрувальник».
У цьому конкурсі учасники команд перебуватимуть у ролі шифрувальників. Їм потрібно розшифрувати прислів’я, замінивши числа буквами. Кожне число — це порядковий номер букви в алфавіті.
Завдання для команди «Мовознавці»:
15 18 11 4 1 3 28 11 23 31 33 15 18 1 22 3 12 23 12 9 11 23 31.
(Книга вчить, як на світі жить.)
Завдання для команди «Всезнайки»:
22 16 19 3 19 6 19 22 16 19 3 1 — 22 15 16 1 6 7 23 31 22 33 17 19 3 1.
(Слово до слова — складеться мова.)
(Інформація для журі: максимальна оцінка за правильно виконане завдання — 3 бали.)
Конкурс «Редактори».
− Чи знаєте ви, хто такі редактори? Зараз і самі спробуєте побувати ними. Кожній команді дається текст із помилками. Команди виправляють помилки та замінюють некоректно вжите слово.
Кріт
Майже все житя кріт проводить під зимлею.
Він постійно веконує важкі підземні роботи, добуваючи їжу. Основним його кормом є дошчові червяки. За одне полюваня кріт зїдає більше двадцяти грамів корму. Потім хропе. А через кілька годин знову виходить на полюваня. За добу кріт зїдає стільки, скільки важить сам.
(За кожну виправлену помилку команди отримують по 1 балу. Максимальна сума за виконане завдання — 10 балів.)
Конкурс «Ну що б, здавалося, слова…»
− Що таке одне слово? Майже нічого. А слово до слова — складається речення. А трішки фантазії, творчого мислення — і…ось нові тексти, вірші, казки. Перед вами творчий конкурс. Кожній команді потрібно придумати по 5-6 слів певної тематики. Використовуючи ці слова, потрібно побудувати розповідь з 5-6 речень. Завдання для команди «Мовознавці» — дібрати теплі слова (літо, сонце, засмагати…). Завдання для команди «Всезнайки» — дібрати холодні слова (зима, сніг, замерзати…).
(Максимальна кількість балів за виконане завдання — 10.)
ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.
Прийом «Незакінчене речення».
− На уроці мені довелось пригадати й використати знання про…
− Найскладнішим для мене було завдання…
− Я ще не дуже добре вмію…
− Мені потрібно повторити…
Оголошення результатів гри.
− Конкурс завершено. Усі завзято працювали, показали свої знання й уміння з української мови. Настав час підвести підсумки. Слово надається журі.
− Діти, чи задоволені ви результатами своєї роботи на уроці? Покажіть це, домалювавши
ротик Смайлика.
(У кожного учня зображення Смайлика)
Звучить пісня у виконанні дітей «І в вас, і в нас все буде гаразд».