Варіант пояснювальної записки навчального проєкту при захисті його на олімпіаді.
Вільнянська ЗОШ І-ІІІ ступенів №3
м. Вільнянськ, вул. Бочарова, 15
Вільнянської районної ради
Запорізької області
Тема проекту: Розкладний стілець
Розробник: Шпак В.О.
Керівник: Ефа В.В.
2014 р.
Зміст
1. |
Титульна сторінка |
ст. 1 |
2. |
Мета проекту |
ст. 2 |
3. |
План виконання проекту |
ст. 3 |
4. |
План виконання проекту |
ст. 3 |
5. |
З історії стільця |
ст. 4-8 |
6. |
Зразки-аналоги |
ст. 9 |
7. |
Конструювання виробу |
ст. 10 |
8. |
Конструкційний етап |
ст. 11 |
9. |
Процес виготовлення виробу |
ст. 12-14 |
10. |
Технологічні проблеми – шляхи їх рішення. |
ст. 15-18 |
11. |
Проблема оздоблення виробу |
ст. 19-23 |
12. |
Проблема оздоблення виробу |
ст. 19-23 |
13. |
Економічне обґрунтування |
ст. 28-29 |
14. |
Екологічне обґрунтування |
ст. 30-31 |
15. |
Висновок |
ст.32 |
ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП
Пояснювальна записка
Коли я переміг у шкільній олімпіаді я став учасником ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з трудового навчання. На цій олімпіаді я виготовляв дерев'яну струбцину. Творчим завданням було самостійно придумати і виготовити підсилюючий елемент. З цим завданням я добре впорався і зайняв ІІ місце. Завданням ІІІ етапу Всеукраїнської оліпіади з трудового навчання є виготовлення проекту розкладного стільця, що вимагає певної роботи, а саме:
- знайдення цікавого матеріалу до проекту;
- розробку власної конструкції виробу;
- виготовлення виробу;
- міні-маркетингові дослідження.
Для рішення проблем, я вирішив робити все за планом виконання
творчих проектів, якими користуюсь на уроках трудового навчання.
План виконання проекту
1. Обгрунтування практичного застосування виробу.
2. Вивчити якомога більше різної літератури із заданої теми.
3. Знайти цікаві матеріали по проекту.
4. Розрахувати вироби-аналоги-можливі варіанти розкладного стільця.
5. Знайти історичні матеріали.
6. Установити єдині вимоги до виробу.
7. Розробити власну конструкцію:
- обгрунтовування ціни;
- обгрунтування екологічності виготовлення і матеріалів;
- добір матеріалів;
- добір видів технологій.
8. Розробити необхідну документацію для виготовлення виробу.
9. Виготовлення виробу;
10. Виправлення можливих помилок під час виготовлення виробу.
11. Оформлення проекту:
- встановлення якості виробу;
- обгрунтуванняудосконалення;
- обгронтування здешевлення;
- обгрунтування можливих варіантів виробу;
- міні-маркетингові дослідження;
- висновки.
План проектної діяльності
№з\п |
Назва етапів |
Строки виконання |
1. 2. 3. 4. |
Організаційно-підготовчий Конструкційний Технологічний Заключний |
14.11-30.11 21.11-09.12 23.11-23.12 03.01-01.02 |
Вимоги до майбутнього виробу
№ з\п |
Вимоги до виробу |
Шляхи досягнення мети |
Вироби-аналоги |
1 |
Красивий зовнішній вигляд |
За рахунок кольору |
№7 |
2 |
Зручність під час використання |
Дослідити,випробувати |
№1,8 |
3 |
Вибір матеріалів |
Матеріали з яких я виготовляв вироби |
№4,3 |
4 |
Надійність у експлуатації |
За рахунок матеріалу |
№2,3 |
5 |
Зміна можливостей |
Потрібно дослідити |
№10 |
6 |
Ергономічність |
Потрібно дослідити |
№3,5 |
7 |
Оригінальність |
За рахунок поєднання різних інструментів |
№2,8 |
8 |
Довговічність |
За рахунок матеріалу |
№10,3 |
9 |
Граничні розміри |
Дослідити |
№3 |
10 |
Екологічність матеріалу |
Дослідити |
№3,7 |
11 |
Безпечність у користувані |
Випробувати виготовлений виріб |
№4,3,7 |
12 |
Економічність матеріалу |
Зробити розрахунки |
№3,7,9 |
Вироби-аналоги
№1 №2 №3
№4 №5 №6 №7
№8 №9 №10
З історії стільця
Стілець - це найважливіше досягнення європейської культури. Трон, крісло стоматолога, офісне крісло, клозет, інвалідний візок, дитячі "ходунки" - все це різновиди стільця. І хай на Сході люди все життя розкошують на килимах і ніжаться на подушках, ми то знаємо, що їсти, працювати, відпочивати, та і просто жити зручніше всього в сидячому положенні! Причому в наші дні стілець вже не залежить від свого найближчого родича - столу, будучи самостійним, а іноді і самодостатнім предметом інтер'єру.
Перші табурети і низькі стільчики були ще в античній Греції. Їх використання перейняв стародавній Рим, де ці предмети меблів стали атрибутом влади і могутності. За кожним римським чиновником (курулом) ходив раб, який носив складаний табурет. Курул міг у будь-який час з гідністю присісти у затінку і з комфортом лагодити суд і розправу. Для більшої помпезності табурет був оздоблений слоновою кісткою і повчальними сентенціями. Уже в XV столітті європейці почали комплектувати табурети спинками і підлокітниками. Так були створені стільці і крісла, які дуже сподобалися людям інтелектуальної праці. Купці тут же придумали спинкою і підлокітниками обладнати скрині, щоб сидіти в прямому сенсі на грошах. Не для величі, а для збереження нажитого багатства. При королівських дворах всі "сидячі місця" були розписані згідно з регламентом: члени вінценосних сімей сиділи настільцях з подушками. Знать сиділа на табуретах. Менш родовиті придворні розташовувалися на складних сидіннях. Всі інші стояли. Втім, як особливу милість король міг дарувати підданим "право табурета" - привілей сидіти в своїй присутності.
Особливо привабливими стали стільці в епоху бароко, хоча й продовжували бути дуже незручними з сучасної точки зору. Їх декорували чудернацьким різьбленням і покривали золотом. Щоб створити навколо себе атмосферу розкоші, Людовик XIV навіть замовив для палацу у Версалі срібні стільці. Але їхня доля закінчилася сумно - пізніше, коли країна і сам король опинилися на межі розорення, стільці переплавили на монети. З XVII століття крісла з високими спинками і низькими сидіннями - обов'язковий предмет інтер'єру французького дворянина. Тоді ж був створений шезлонг (chaise longe - "довгийстілець"), на якому можна не тільки сидіти, але й лежати. У наступному столітті люди, нарешті, усвідомили різницю між розслабленими і офіційними позами. Стільці почали "спеціалізуватися": з'явилися кабінетні, перукарські, дорожні крісла, а також крісло-гойдалка, крісло для вправ (один з перших в історії тренажерів), крісло-клозет. Стільцізнайшли добре знайомі нам форми та розміри. У Росії довгий час були поширені "вбудовані" меблі: полаті, лави, лавки, рундуки (ящики для інструментів). Багаті господарі оббивали їх повстю, а зверху натягували червоне і зелене сукно з галуном, сап'ян або навіть вишитий оксамит. Люди менш забезпечені використовували двоколірні суконні "полавочнікі". У багатьох міських будинках можна було побачити сап'янові сінники і "бумажники" - матраци з "бавовняного паперу". Зазвичай лавки були такої ширини, що могли використовуватися у разі необхідності як ліжко. Стілець(так само називалося і крісло) в Росії з'явився імовірно в XVI столітті, знаменуючи початок поступового переходу від давньоруського типу обстановки до загальноєвропейських стильових стандартів.
Російські правителі спрадавна сиділи на тронах, які, по-суті, були ексклюзивними стільцями, шикарно оздобленими, але жорсткими, з високою прямою спинкою. Царський стілець носили за государем як знак престижу, перейнявши давньоримську традицію. Вельми захоплюючі історії тронів деяких російських правителів. Наприклад, в Івана Грозного був трон італійської роботи, обклеєний кістяними пластинами з рельєфною різьбою на античні та біблійні сюжети. Його привезла в Росію в якості приданого візантійка Софія Палеолог, дружина Івана III. Трон Бориса Годунова, всипаний бірюзою і оздоблений золотом - подарунок перського шаха, цим жестом визнав загарбника царської влади повноправним государем. Дуже делікатним хабаром був стілець з ажурного золота та срібла, з вісьмома сотнями діамантів та рубінів - презент цареві Олексію Михайловичу від "скромного купчисько" Захарія Сарданского. Для десятирічного Петра був виготовлений забавний трон із замаскованим "суфлерськім" віконцем, через яке маленький правитель одержував повчання від царівни Софії. До речі, саме при Петрі I стільці широко розповсюдилися по російських містах і селах. До цього стільчики (виключаючи трони) використовувалися тільки для роботи і доїння корів. Але тепер їх впровадження стало частиною державної програми з європеїзації країни. Двадцяте століття ознаменоване елегантними стільцями Адольфа Лооса, Отто Вагнера і Йозефа Хофмана. Європейські авангардисти і знамените творче об'єднання "Баухаус" шукали нові форми звичних речей, в тому числі і стільців. Перша світова війна і революції втомили Старий Світ. Людям захотілося комфорту, але вже без вишукувань старих часів. Саме в той час останній директор "Баухаус", пан Міс-ван-дер-Рое, представив покоління аскетичних стільців без ніжок, на пружній конструкції з гнутих металевих трубок.
Орієнтоване в стилі "мілітарі" виробництво 30-40-х років замінило дерево сталлю, в тому числі і в меблях. Агресивно витріщилися на світ дула трубчастих підлокітників у шезлонгах Марселя Броєра. Потім прийшла епоха наукової фантастики: брати Кастільйоні створили сидіння, цілком придатне для зорельота. У 60-ті роки можна було глумитися над споживчою культурою. Еро Арніо вирізав в скловолоконній кулі поглиблення, перетворивши його в трон - ось вам і красномовний зразок стилю "поп-арт". Потім з'явилися "зелені" зі стільцем-газоном італійської групи "Струм" у вигляді снопа поліуретанових стеблин. У 70-ті дизайнери потягнулися до класики: італійці з "Студіо 65" поклали набік іонічну капітель - вийшло крісельце. Дизайнер Стілетто у 80-ті роки придумав стілець "Відпочинок споживача", взявши за основу візок з супермаркету. У 90-х Філіп Старк, наче підбиваючи підсумок бурхливого століття, створюєстілець "Луіс XX", названий на честь неіснуючого короля. Старовинна відмінно пізнавана форма, але з поліпропілену і алюмінію. Все повертається на свої місця, нічого нового в такій речі, як стілець, вже не придумаєш. Чи все-таки буде продовження ... Як найбільш рухлива і легко змінювана частина обстановки, стілець може продемонструвати таку різноманітність стилістичних нюансів, які навряд чи можна простежити серед інших меблів. У ньому є і чарівність старовини, і нерозгадана таємниця майбутніх метаморфоз. Стілець - це стиль, який ми вибираємо. |
Технологічний етап
Для виготовлення мого стільця я планую використовувати такі технологічні операції і матеріали з якими я працював.
Матеріали для виготовлення виробу
1.Сосновий брусок. 4. Лак.
2. Морилка.
3. Сортовий прокат.
Ручна обробка
1. Розмітка деталей.
2. Пиляння деревини.
3. Стругання деревини.
4. Свердліня отворів.
5. Обпилювання напилком
6. Шліфування наждачною шкіркою.
7. Накернення.
Інструменти
1.Лінійка. 6. Ножівка по металу. 11.Киянка.
2.Олівець. 7. Пилка для пиляння деревини. 12. Керно.
3.Штанген-циркуль. 8. Електролобзик. 13. Молоток.
4.Рисувалка. 9. Рубанок. 14. Свердла.
5.Маркер. 10.Наждачний папір.
Механічна обробка
Верстати.
Види з'єднань
Оздоблення
1. Оздоблення випалюванням.
2. Покривання морилкою.
3. Покривання лаком.
Технологічний етап виготовлення розкладного стільця.
5 |
З'єднати сидіння з брусками кріплення, приєднати ніжки, приєднати проніжки |
|
Електродриль, саморізи по дереву, викрутка, столярний верстак, меблеві гвинти |
6 |
Оздобити випалюванням |
|
Електровипалювач |
7 |
Пофарбувати морилкою |
|
Морилка, пензлик, клей |
8 |
опорядити виріб, покрити лаком. |
|
наждачний папір, пензлик, лак. |
Екологічне обґрунтування
Визначити пиломатеріали на забруднення та вміст радіоактивних речовин можливо знаючи з якої області та району привезені ці пиломатеріали. Цю інформацію можливо перевірити по карті загального забруднення навколишнього середовища та карті забруднення атмосферного повітря.
а) У нашому випадку деревина привезена із Житомирської області. По карті забруднення навколишнього середовища, деревина із якої виготовляється виріб, росла у помірно забрудненій місцевості. І як відомо, що у місцях із помірною забрудненістю деревина придатна для використання у побуті. Цю інформацію ми бачимо на карті № 1.
б) Розглянувши карту забруднення атмосферного повітря бачимо, що Житомирська область знаходиться у зоні мінімальних викидів шкідливих речовин. Виходячи із цього ми робимо висновок, що деревина привезена з цієї місцевості мінімально забруднена і придатна для виготовлення мого виробу. Цю інформацію ми бачимо на карті № 2.
Картка №1 Картка №2
Для купівлі екологічно чистих пиломатеріалів у підприємств, які продають їх, необхідно вимагати сертифікат на вміст радіоактивних речовин .
Екологічний аналіз.
Виріб, який я виготовляю, обов’язково буде контактувати із людьми, тому екологічність матеріалу з якого виготовляється ручка повинна бути пріоритетною.
Таблиця екологічності матеріалів
№ |
Назва матеріалу |
Екологічний аналіз |
1. |
Деревина |
|
2. |
Лак «Яхтовий» |
Застосовується для меблів та побутових речей з підвищеною вогкістю. Потрібно ретельне вивчення. |
3. |
Морилка |
Виготовлено на природній основі. |
Таблиця розрахунку собівартості
Заключний етап.
Встановлення якості виробу
Якість продукції – це сукупність властивостей продукції, які задовольняють певні вимоги відповідно до її призначення.
Оцінка якості виробу.
Оцінити якість виготовленого виробу можливо вирахуванням за формулою
Кя = Кід. – 1/ в
Кя – коефіцієнт якості виготовленого виробу
Кід. – коефіцієнт ідеального виробу (теоретично 1)
В – Кількість вимог до виробу.
По таблиці запланованих вимог до виробу 12 вимог
Кя = Кід. – 1/ в = 1-1/12= 0,91 (коефіцієнт якості запланованого виробу).
Шляхи здешевлення ціни на виріб.
Для того, щоб мій стілець продавався, потрібно знизити ціну. Для цього я пропоную зробити такі заходи.
Беручи до уваги ці пропозиції можливе зниження виробничої собівартості і робочих годин на виготовлення виробу.
Міні – маркетингові дослідження
Мій виріб має характерний тип, спрямований на задоволення вимог споживача. Вимоги я склав на початку роботи над проектом і вони являються наслідком дослідження ринку, вивчення споживачів.
Для поширення продажу виробу я вирішив застосувати один із найефективніших видів просування продукції – рекламу.
ВИСНОВОК
Виготовлено привабливий, зручний у використанні, естетично оформлений виріб – розкладний стілець.
Удосконалені навички обробки деревини, її оздоблення та декорування.
Проведені прості економічні розрахунки.
Вироби з деревини красиві, довговічні та практичні.