Позакласне читання. Галина Марчук «Запах холодної м’яти». Роздуми над сенсом людського буття на землі.

Про матеріал
Пропоную розробку уроку позакласного читання за твором Галини Марчук "Запах холодної м'яти". (Твір спонукає до роздумів про сенс людського життя). Урок можна провести як в 9, так і 10 класах. Це урок з використанням інтерактивних форм і методів навчання.
Перегляд файлу

Тема.  Позакласне читання. Галина Марчук «Запах холодної м’яти». Роздуми над сенсом людського буття на землі.

Мета: ознайомити ліцеїстів з життєвим і творчим шляхом Галини Марчук, зацікавити її  творчістю; спонукати до роздумів про cенс людського життя, любов, доброту, яка робить його легшим; розвивати вміння учнів уважно читати й аналізувати твір, визначати жанр твору, формувати тему, ідею твору, аналізувати вчинки і поведінку персонажів, робити висновки, обґрунтовувати свої думки; помічати в тексті художні деталі, працювати з текстом, розкрити зміст поняття повість; виховувати найважливіші моральні цінності, інтерес до літератури.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи і прийоми: прийом «Незакінчене речення», робота в групах, робота в парах, прийом «Мікрофон», асоціативне гроно, «Карусель запитань і відповідей», «Займи позицію», диспут.

Обладнання: портрет письменниці, твори.

Епіграф

                                                     Життя дається кожному одне,

                                                                     Немов ріка бурхлива й швидкоплинна.

                                                               Тож поспішай, бо птахом промайне, 

                                                             Живи! Щоб не пропала ні хвилина.                                                                                                                                                                                

                                                                             Т. Корнійчук

Хід уроку

    І.  Організаційний момент.

   ІІ. Оголошення теми і представлення очікуваних результатів. Мотивація.

Слово вчителя

    Сьогодні ми поговоримо про людину, яка володіє талантом, яка щодня відкриває для себе та інших світ любові, краси людських почуттів, роздумує над одвічними питаннями: життя і щастя, добро. Це талановита вчителька і глибока письменниця Галина Марчук.

На уроці ми розглянемо твір Галини Марчук «Запах холодної м’яти».

  Це перша зустріч із письменницею. Сподіваюся, що після уроку ви більше захочете дізнатися про Галину Марчук, зацікавитеся її творчістю.

    

Прийом  «Незакінчене речення -1».

     Від зустрічі з творчістю письменниці я очікую…

     ІІІ. Вивчення нового матеріалу.        

      1. Індивідуальне випереджальне завдання.  

      Повідомлення на тему: «Життя і творчість Галини Марчук».

      Галина Марчук народилася в невеличкому селі над Тетеревом, що на мальовничій Житомирщині. Закінчивши сільську десятирічку, уступила до Московського державного університету імені М.В. Ломоносова на механіко-математичний факультет. Згодом займалася науковою роботою в інституті кібернетики імені В.М.Глушкова.                                                                                                                1996 року викладає математику в одному з київських ліцеї. Захоплюється вчитель літературою. Її численні науково-публіцистичні статті розповідають про роботу за лаштунками в театрі сучасної школи. 2010 року у видавництві «Ярославів Вал» побачив світ роман Галини Олександрівни Марчук «Борозною любові». Оповідання «Запах холодної м’яти» написано в 2011 році.

2. Інтерактивний  прийом «Мікрофон».

- Які ваші враження від повісті Галини Марчук «Запах холодної м’яти»?

- Чому автор назвав своє оповідання саме так?

- Як ви зрозуміли назву твору?

- А як би ви назвали цей твір?

- Визначте тему твору та ідею.

- За жанром твір Г.Марчук визначається як оповідання.

- Що таке оповідання?

- Які ознаки  оповідання простежуються у творі?

-  Які ж особливості композиції твору.

Результати своїх досліджень представляє  група  «Літературознавці».

3. «Літературознавці». Повідомлення «Особливості композиції»

За жанром – це оповідання . Загалом, стиль викладу відповідає хронікальному жанрові ( у творі розповідається про життя Надії Громовенко, починаючи з дитинства і до останніх днів життя). Але композиція має своєрідне кільцеве обрамлення: уже з перших рядків ідеться про завершення земного буття героїні: «Баба Надя помирала – прийшла пора. А за вікном буяв травень. Садки вже перецвітали, а калина під її вікном, як наречена, стояла пишна та горда…» Далі, ніби на екрані, прокручується її життя.

-  З якою метою автор на початку твору подає такий зачин? ( Щоб налаштувати на сприйняття усього життя Надії).

- Чому письменниця назвала  свою героїню Надією?

 

4. Ономастична хвилинка.

Надія – давньоруське ім’я, означає надія. На жінку з таким ім’ям можна покластися: надія ніколи не підведе. На жаль, у житті в неї не все складається гарно. Але ніщо не може здолати  жінку.

 

-  Які проблеми порушує Г.Марчук у повісті  «Запах холодної м’яти»?

      5. Індивідуальна робота. Складання схеми «Проблематика твору».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Інтерактивна вправа «Карусель запитань і відповідей».

- На скільки частин ви умовно б поділили твір?

- Які часові межі охоплює оповідання?

- Від чийого імені ведеться розповідь?(Оповідача,автора).

- Чому ви так вважаєте?

7. Виступ групи «Теоретики».

Оповідач - умовний образ людини, від особи якої ведеться оповідь у літературному творі. Образ автора(оповідача) - умовний носій авторської мови в літературному творі.

- Про кого розповідається в оповіданні?

- Чи випадково автор Г.Марчук вибрала ім’я і прізвище - Надія Громовенко?

- Яким було дитинство Надії?

- Що принесло першу рану в її дитяче серце?

- Як жилося сімї в 1932-1933 рр.?

- Які випробування випали на долю дівчини під час Великої Вітчизняної війни?

- Як склалося повоєнне життя Надії?

- Що залишає після себе баба Надя?

- Поясніть зміст слів, які говорить сусідка Катерина про Надію: «куди це ви     зібралися? Цей світ не може без вас залишатися - дуже велика діра буде…І часто людина, яку вважали маленькою,полишає більше на землі, ніж та, котра за своє життя кричала на весь світ, яка вона велика!» ?

8. Індивідуальна робота. Асоціативне гроно .

- Які асоціації викликає у вас слово «життя»? Складіть асоціативне гроно до цього слова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Робота в парах. За допомогою тлумачного словника пояснити значення слова «життя», скласти схему.

 

Життя

 

Існування всього живого, протилежне смерті

 

Стан живого організму в стадії розвитку, росту

 

Усе пережите, зроблене людиною за час її існування, біографія

 

Прояв фізичних і духовних сил живих істот

 

Те, що реально існує, дійсність

 

10.Робота в групах.

І група. Намалювати поняття «Моє життя».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ група. Намалювати поняття «Життя  Надії».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. Життя кожної людини –це безцінний дар,яким вона повинна дорожити навіть тоді, коли в ньому більше смутку, ніж радощів. Варто жити, щоб лишити після себе помітний, глибокий слід.                                                                                                                            

Найбільшими цінностями людського життя є добро, любов, мудрість, вірність Батьківщині, сім’я, улюблена робота.                                                                                              

Головне в житті-це саме життя, найвища цінність на землі. І сенс його в тому, щоб жити і здійснювати своє призначення на землі навіть тоді, коли це надзвичайно важко.

11. Бесіда. 

- Що сталося найтяжчим випробуванням для Надії? (Спочатку смерть сина Василька).

- Що тримало на цьому світі жінку, допомагало жити? (Зачитати цитату).

- Якою карою став Чорнобиль у родині героїні?

12. Займи позицію.

Прочитайте вислів. Як ви розумієте його зміст? Прокоментуйте.

Хто погоджується (чи не погоджується ) із цією думкою?

Які міркування ви можете навести на підтвердження своєї думки.

«Тепер вона впевнена,що в житті кожної людини є лише єдина ріка і єдина стежка,йдучи по якій можна дійти до Господа. Людоньки добрі!Тримайтеся кожен своєї ріки і своєї стежки – ви будете щасливі!».

13. Міні-диспут(проблемні запитання).

 чи змогла б людина зрозуміти,де добро?»

 

 

14. Бесіда.

- Чи щасливою була Надія попри все?

- Чи виконала героїня те,чому навчала мати? Підтвердити  рядками з тексту.

(«- Діти…Робіть добро, але не вимагайте за те плати. І не забувайте дякувати, коли вам добро роблять!

Пам’ятайте: добро породжує добро, а зло-зло.»)

15. Індивідуальна робота(завдання на вибір). Скласти сенкан до слів «Надія», «життя», «щастя».

IV. Підбиття  підсумків.

Узагальнення знань про творчість Галини Марчук.

1.Метод «Прес».

Я вважаю, що (творчість Галини Марчук варта наслідування),

тому що…

Наприклад,

Отже,…

2. Рефлексія.

Прийом «Незакінчене речення-2».

Сьогодні на уроці найбільше сподобалось…

Для себе з цього заняття я візьму…

Творчість письменниці мене навчила…

V. Домашнє  завдання.

Група А. Скласти кросворд, ребус за повістю Г. Марчук «Запах холодної мяти».

Група Б. Скласти твір-роздум «Моє місце в житті».

*Написати листа героїні твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

doc
Додано
21 травня 2020
Переглядів
826
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку