Позакласне читання. Літературні казки українських авторів (які ввійшли в коло дитячого читання) Юрій Ярмишин «Трамвай і щиглик», Валентина Каменчук «Як лиска голосок собі купувала.

Про матеріал

матеріал адаптовано для учнів 2 класу з метою правильно називати персонажів казок, висловлювати оціночні судження, розповідати про домінуючі риси, характер персонажів казки; формувати читацькі навички шляхом спеціальних вправ та в процесі роботи над текстом

-розвивати мовлення, мислення, уяву, увагу, спостережливість, фантазію, пам'ять

- виховувати любов до Батьківщини, доброзичливе ставлення до професії коваля, бажання творити добро, любов і бережливе ставлення до праці, природи, тварин і птахів.

Перегляд файлу

Клас: 2

Предмет: Літературне читання

Тема: Позакласне читання. Літературні казки українських авторів (які ввійшли в коло дитячого читання) Юрій Ярмишин «Трамвай і щиглик», Валентина Каменчук «Як лиска голосок собі купувала.

Мета: (формування предметних компетентностей)

навчальна:

  • правильно називати персонажів казок, висловлювати оціночні судження, розповідати про домінуючі риси, характер персонажів казки; формувати читацькі навички шляхом спеціальних вправ та в процесі роботи над текстом;

розвивальна:

  • розвивати мовлення, мислення, уяву, увагу, спостережливість, фантазію, пам'ять;

виховна:

-   виховувати любов до Батьківщини, доброзичливе ставлення до професії коваля, бажання творити добро, любов і бережливе ставлення до праці, природи, тварин і птахів.

Обладнання: книги з казками, презентація, музична фізкультхвилинка, маски.

                                                   Хід уроку:

І. Організаційний момент

Пролунав дзвінок, починаємо урок

З чарівної казки, з маминої ласки.

Успіхів всім – мої побажання,

Ось і настав час для читання.

Тож девіз тепер згадаймо

І урок розпочинаймо!

Виразно читаємо,

Чітко відповідаємо,

Мовлення своє розвиваємо.

Продзвенів і змовк дзвінок

Починається урок.

Всі тихесенько сідайте

І роботу починайте.

Урок почнемо без зупинки

З мовленнєвої розминки.

1. Вступна бесіда

- Зараз я зачитаю віршик, а ви будьте уважні, бо в ньому пропущені деякі слова, які вам потрібно підібрати.

Увага на екран:  (слайд №2-3)

2. Мовленнєва розминка

Качка помаленьку йде

Каченят своїх веде

І покрякує тихенько

- Не губіться, йдіть скоренько!

А маленькі каченята

Йдуть точнісінько, як мати!

З боку в бік гойдаються.

Йдуть скоренько на ставок.

Качка в воду перша – плиг!

А слідом малята,

Жовті каченята.

  • Молодці! Діти, а що ми зараз підбирали? (рими). Добре, давайте усі разом прочитаємо цей віршик. (Вторинне читання)

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку (Слайд № 4-5)

  •                   Які види транспорту ви знаєте?
  •                   На якому виді транспорту ви їздили?
  •                   Як рухається тролейбус, що йому для цього потрібно? (колеса, пальне)
  •                   Як рухається трамвай, що йому для цього потрібно? (електрика, рейки)
  1.               Бесіда на сприймання твору (Слайд № 6-8)

Історія трамваю розпочалася ще близько 170 років назад. Коли коні тягли по рельсах вагончики з продуктами. Сьогодні трамвай є засобом громадського транспорту.

  •                   Що це за пташечка?(щиглик)
  •                   Що ви знаєте про неї?

Щиглик – невеликий птах, масою до 20 грам. Довжина тіла щиглика приблизно 12см., розміром з горобця, але набагато стрункіші. Щиглики не перелітні птахи, гніздяться переважно у лісах, поїдає комах-шкідників, насіння трав.

  1. Розповідь про автора (Слайд №9)
    • Трамвай є одним з головних персонажів, про які писав Юрій Ярмиш.
    •                   Юрій Феодосійович Ярмиш народився 25 травня 1935року у Дніпродзержинську в сімї учителів. Свій творчий шлях Юрій Ярмиш розпочав з віршів. Перші поетичні спроби п’ятнадцятирічного школяра почули київські поети, яким дуже сподобалися його вірші. Через деякий час його вірші були надруковані в газеті. Своє навчання він продовжив у Київському університеті. Юрій Ярмиш видав більше 50 збірок казок, які перекладені 15 мовами. У 2001 році йому було присуджено за творчість премію ім. Юрія Яновського.
    •                   І саме із одним з його творів ми сьогодні познайомимося.
  2. Словникова робота (Слайд №10-11)
    •                   Учні, у тексті є такі слова, як: опріч, бамкав, стики
    •                   Як ви розумієте їх значення?

Опріч – крім, за винятком;

Бамкав – Стукав;

Стики – сходяться два кінці.

Давайте їх прочитаємо (презентація).

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу

- Відкрийте будь ласка книги на с. 12. зараз я буду читати твір Юрія Ярмиша про трамвай і щиглика, а ви будьте уважними та слідкуйте за текстом.

  1. Первинне читання (додаток 1)

IV.Бесіда на усвідомлення

- Діти, хто був уважним та запам’ятав, у яку пору року відбуваються події в казці?

- Яким маршрутом подорожував трамвай?

- Де відбувалися події?

1. Читання мовчки

- Учні, а зараз прочитайте твір мовчки.

  1. Аналіз змісту прочитаного твору і художніх засобів
    •                   Чому трамваю було все одно, що всі були страшенно ним незадоволені?
    •                   Що зробив щиглик у трамваї? Прочитайте.
    •                   Чому ніхто не впізнав нашого трамвая?
  2. Читання в особах

V. Фізкультхвилинка (слайд №12)

(Діти виконують рухи під відео-фізкультхвилинку)

VІ.Повідомлення теми і мети уроку (Слайд № 13-14)

  •                   А щоб дізнатися, про що ми ще сьогодні поговоримо, вам потрібно розгадати загадку:

Я руда, низького росту,

Хитра я і довгохвоста.

На курей я вельми ласа –

В них таке смачненьке м'ясо …

Вовку-брату я сестриця,

А зовут мене … (Лисиця)

  1. Бесіда на сприймання твору
    •                   Отже, ми будемо говорити про лисицю.
    •                   Які звуки створює лисиця? (гавкіт)
    •                   Які ще звуки вона може видавати? (лише гавкіт)
    •                   Лисиця – це домашня тварина?
  2. Розповідь про автора (Слайд №15)
    •                   Лисиця є одним з головних персонажів, про яких писала Валентина Каменчук
    •                   Народилася Валентина Каменчук 11квітня 1956року в селі Дружня Бородянського району на Київщині. Закінчивши дев’ятирічну школу навчалася у Київському університеті на факультеті журналістики, ходила на курси болгарської мови.
    •                   Вона є автором багатьох збірок віршів для дітей, також вона перекладає з болгарської мови.
    •                   І саме з одним із її творів ми сьогодні познайомимося.
  3. Словникова робота (Слайд №16-17)
    •                   Діти, у тексті є такі слова, як ковадло, коваль.
    •                   Як ви розумієте їх значення?

Ковадло – підставна, на якій кують металеві вироби;

Коваль – людина, яка виготовляє різні вироби з металу.

Давайте їх прочитаємо (презентація).

VІІ. Опрацювання нового матеріалу (Слайд № 18-19)

  •                   Ковальство здавна відоме багатьом народам світу. Є холодне і гаряче кування. Кування було відомим в Єгипті за кілька тисячоліть до нашої ери.
  •                   Ковалі виготовляли:
  • зброю;
  • інструменти;
  • замки, ключі;
  • підкови для коней;
  • художня ковка грат.
  • Але на заміну ковальству прийшло застосування машинного штампування.

- Відкрийте сторінку 18. зараз я буду читати твір, а ви уважно слідкуйте за текстом. (Первинне читання) (Додаток 2)

VІІІ. Бесіда на усвідомлення

  •                   Діти, хто був уважним та запам’ятав з яким проханням лисичка звернулася до коваля?
  •                   Який голосок вибрала собі лисичка?
  1. Читання ланцюжком

Фізкультхвилинка (для очей) (Слайд № 20-24)

  1. Переказ казки
  2. Аналіз змісту прочитаного твору і художніх засобів
    •                   Які голоси міг викувати коваль лисичці?
    •                   Чому від лисички усі тікали?
    •                   Що сказав батько – Лис – Лисиці?
    •                   Які слова відкривають основний зміст тексту?
    •                   Як ви їх розумієте?
    •                   Пригадайте, хто ще ходив до коваля з проханням, щоб той викував йому голос? («Івасик Телесик» змій)

IX. Узагальнююча бесіда

- Що нового запам’ятали про Юрія Ярмиша?

- Що нового запам’ятали про Валентину Каменчук?

- Чого нас вчить автор у казці «Трамвай і щиглик»?

- Чого нас вчить автор у творі «Як лисичка головок собі купувала»?

X. Підсумок уроку

- Що нового ви дізналися на уроці?

- Що найбільше сподобалося?

1. Домашнє завдання

- Діти, дістаньте щоденники і запишіть домашнє завдання. Сторінки 15-17, 18-19, читати і переказувати.

 

 

ДОДАТОК 1

«Трамвай і щиглик»

Був собі у Києві Трамвай. Не звичайний дзвінкий Трамвай, що возить людей, а той, що ремонтує трамвайні дроти, перевозить важкі рейки і просмолені шпали.
Трамвай без кінця подорожував із Святошина на Поділ, а з Подолу через Дніпро аж у Дарницю й назад. А як він дзенькав, клацав, бамкав, бив колесами на стиках! Люди злякано тулилися до будинків. Домашні господарки миттю зачиняли вікна. Собаки ховалися у підворіття, а кицьки видряпувалися з переляку аж на вершечки дерев. Злізти звідти вони боялися, тож доводилося кликати пожежників, ставити до кожного дерева (а ви знаєте, як їх багато у Києві!) пожежні драбини й рятувати наполоханих кицьок, які нявчали так, що чути було аж на Батиєвій горі.
Всі були страшенно незадоволені, крім Трамвая.
— Ану вас,— гуркотів Трамвай.— Мені все одно. Цілісінький білий день щось допомагаєш ремонтувати, їздиш без кінця — куди пошлють. А потім усі про мене забувають. Навіть водій іде собі геть, додому. А ти — стій у депо, наморений од цілоденної біганини. А ледь фари заплющиш— знову ганяй туди-сюди.
Одного разу, тільки натомлений Трамвай забувся у недовгім сні, як раптом прокинувся — щось його лоскотало.
Це був… Це був Щиглик!
Він ладнав із гілочок під стелею кабіни… гніздечко!
Трамвай першої миті аж розгубився з подиву.
— Ти що це надумав? У транспорті гніздо лаштуєш? Звідки ти взявся?
— А я до вас із Ботанічного саду прилетів! Чув, вам одному не дуже… Якщо не заперечуєте, давайте дружити!
— Еге ж, коли так…— сказав Трамвай.— Але тільки знай: мені подобається їздити з гуком, стукотіти колесами по рейках. Ось таку музику я найбільше люблю, а не пташину!
— Ой-йой! Ти ж розвалиш мені гніздо! — занепокоївся Щиглик.— А я чекаю Щиглиху з яєчком!
«Ну от!— подумав Трамвай.— Що я вам усім — гуртожиток?»
Але він не сказав цього вголос. Тим більше, що його новий знайомий враз так дзвінко заспівав… Він кликав Щиглиху.
І вона не забарилася. Прилетіла саме тоді, коли Трамвай вирушив за своїм маршрутом.
Дивно — того ранку Трамвай не бамкав колесами по рейках, не вищав на поворотах. Собаки не тікали у підворіття, кицьки не дряпалися з переляку на дерева, а вікна у місті були відчинені навстіж!
Бо всі слухали…
Адже Щиглик і Щиглиха, тільки-но Трамвай рушив, всілися на довгу блискучу трубку під стелею Трамвая, як на жердинку, й заспівали!
І з того самого ранку вже ніхто не впізнавав нашого Трамвая.
Він ніжно проходив стики, ніколи не вищав на поворотах. Адже тепер у нього були справжні друзі, які його ніколи не кидали.
Коли ж у гніздечку з’явилися щиглята,— яких чудесних пісень стала виспівувати дружна пташина сім’я! А Трамвай легесенько вистукував їм у такт на стиках.
І всі в місті здалеку помічали той Трамвай, усміхалися йому і називали пташиним.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 2

«Як лиска голосок собі кувала»


Прийшла Лиска — руда кіска — у село до коваля і тихенько промовля:
— Чи могли б ви, а чи ні,при ковадлі, при вогні голос викувать мені?
     Голос викувать не важко, зибирай на смак, будь ласка: голос квітів, голос травки, голос вітру чи журавки, голос осені чи літа, соловейка, а чи жита? Голос рути, голос м'яти... То ж який тобі скувати? Лиска тихо промовля:
    Отакий, як в солов'я! І зрадіють в небі зорі, колос в полі, риба — в морі,
пташенята і звірята,     дорослі, і малята! От ковалик: цок та цок і скував їй голосок. Лиска вихором у хатку, заспівала пісню татку. Лис, як пісеньку послухав, то прищулив зразу вуха. Заспівала пісню мамі — з мами з вухами те ж саме! Всі, хто пісню Лиски слухав клали зіллячко у вуха! Розбіглися по хатах пташата і звірята. І потекли у Лиски двома струмками слізки. Тоді озвавсь дідуньо Лис:

— А ти, Лисичко, не журись. Прислухайсь краще, придивись — сонце, вітер і діброва — кожен має свою мову. І найтонший колосок має власний голосок.
Власний!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури:

  1. Берека В. Професійна компетентність вчителя початкових класів / Берека В., Галас А. – Харків: Ранок, 2017 – с.165-166
  2. Боньковська С. Ковальство на Україні (ХІХ - початок ХХ ст.) / Боньковська С. – Київ: Наукова думка, 1991 – 112с.
  3. Завязкин О. Велика книжка. Птахи для допитливих хлопчиків і дівчаток / Завязкин О. – Донецьк: БАО, 2015 – 16с.
  4. Тархов С. Електоротранспорт України  / Тархов С., Козлов К., Ааре  О.,  - Київ: Варто, 2010 – 912с.

 

Інтернет-ресурси:

  1. http://svitppt.com.ua/download.html?id=58917
  2. https://uk.wikipedia.org/wiki/Головна_сторінка
  3. https://www.youtube.com/watch?v=t7FLa2FF2AI

 

doc
Додано
31 березня 2018
Переглядів
2459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку