Позакласне читання. Олена Пчілка. «Сосонка»

Про матеріал
ознайомити учнів з короткими відомостями про життя і творчість О.Пчілки, проаналізувати зміст оповідання «Сосонка»; розвивати навички виразного читання, коментування прочитаного та висловлення особистого ставлення до нього; виховувати любов до природи, до рідної батьківської домівки, доброту, чуйність.
Перегляд файлу

Тема:   Позакласне читання. Олена Пчілка. «Сосонка»

Мета:  ознайомити учнів з короткими відомостями про життя і творчість 

            О.Пчілки, проаналізувати зміст оповідання «Сосонка»;

             розвивати навички виразного читання, коментування прочитаного та

             висловлення особистого ставлення до нього;

             виховувати любов до природи, до рідної батьківської домівки, доброту,

             чуйність.    

Обладнання: аудіозапис повільної музики, портрет письменниці, книжкова виставка її творів,  компютерна презентація уроку, малюнки учнів, сигнальні картки, дидактични матеріал.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форми роботи: метод «Мікрофон»,  робота в групах, метод «Незакінчене речення»,  бесіда.

                                            Хід уроку

 I Організаційна частина.

  1. Привітання з учнями.

  2. Релаксаційна вправа «Доторкнися до зірок».

 Вправа проводиться з метою формування в учнів оптимістичного ставлення до уроку й очікування позитивних результатів.             Слайд №1

  Звучить повільна музика. Учитель звертається до дітей.

 

  • Станьте зручніше і заплющіть очі. Уявіть собі, що перед вами нічне зоряне небо, на якому багато зірок. Кожен виберіть найяскравішу зірку. Уявіть, що ця зірка – гарна оцінка, яку б ви хотіли отримати, вдала відповідь на уроці, це ваша найзаповітніша мрія. Тепер простягніть руки до неба, щоб доторкнутися до своєї зірки. Намагайтеся з усіх сил! Ви обов’язково зможете дістати свою зірку. Зніміть її з неба, покладіть її перед собою. А тепер розплющіть очі. Нехай кожна ваша зірочка подарує вам натхнення , наснагу і зігріє своїм теплом.

 II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вступна бесіда.

  • Діти, кого зображено на екрані? Слайд №2
  • Дійсно, це бджілка. Якими епітетами ви можете охарактеризувати цю комаху?

 III . Повідомлення теми та завдань уроку.

     1. Слово вчителя.                 Слайд №3

Саме такою невтомною, активною, невсипущою трудівницею була українська письменниця О.Пчілка, яка, як бджілка, зносила мед до вулика української культури. Саме про її життєвий шлях та літературну діяльність ми сьогодні поговоримо. І  проаналізуємо її оповідання «Сосонка».

2. Комп’ютерна презентація завдань уроку. Слайд №4

     - Тепер з’ясуємо завдання, які ставить перед нами сьогоднішній урок.

3. Учні записують у зошити тему уроку.

 IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

      1.Слово вчителя.

  • Зараз відбудеться невеличка прес– конференція «Життєвий та творчий шлях О.Пчілки».(Використовується інтерактивний метод «Мікрофон»).

 Учні класу отримали випереджальне завдання опрацювати біографію письменниці. Вони розподілились на дві групи: журналісти підготували питання за опрацьованим матеріалом, а біографи відповіді на них (комютерна презентація життєвого та творчого шляху). Слайди №5- 12

 

Висновок: Отже, як ми бачимо, О.Пчілка не тільки мати відомої укр. письменниці

 Л .Українки, але й самобутня письменниця, яка написала цікаві вірші, оповідання, фольклорист, етнограф(займалась дослідженням звичаїв та обрядів укр. народу)

 

     2. Робота з текстом оповідання О.Пчілки «Сосонка»

           Бесіда.

  • Назвіть головних героїв твору.
  • Чим сосонка виділяється з-поміж інших дерев? Знайдіть опис і зачитайте.
  • Про що попереджала сорока сосну? Чи справдилися її попередження?
  • Чому сосонка потрапила до міста?
  • Як Івась потрапляє до міста?                                               
  • Що змусило їх  заночувати у місті?
  • Яке «диво» побачив Івась у панській світлиці? Зачитайте.
  • Де опинилася сосонка після свята? Чому?
  • Хто вирішив її забрати? З якою метою?
  • Чи довго деревце  простояло у родині Івася?
  • Що запропонував батькові Івась? І що батько вирішив зробити?
  • Як Івась потрапляє вдруге у місто?
  • Як до нього ставилися у панській родині?
  • Чи схожі, на вашу думку, долі Івася і сосонки?
  • Чи стала сосонка у нагоді людям? Як саме?
  • Чи є в цьому творі казкові елементи? Які саме?
  • Які проблеми порушує автор у цьому творі?

3. Фізкультхвилинка.

 V. Узагальнення та систематизація знань.

1.  Вікторина «Відгадай, хто це». Учитель зачитує цитати з твору, учні повинні вказати кому вони належать.

-«Я покинув, я не можу там бути, там мене бють усі…»

- «Пани шукають хлопця до послуги в горницях і що добре було б віддати в ту службу Івася»

- «Та яке ж ти худе стало! Яке ж то тобі лишенько було!..»

- «А що? Де ваші кучері гарні та рясні? Стоїте деркачами! Ох, що то за хороша річ, як хто шляхетного роду! Ой світе мій, яка ж я гарна та велична!»?

2. Гра: «Підбери характеристику героям» (на  роздрукованих картках написані слова – характеристики головних героїв, учні повинні відібрати лише ті риси характеру, які притаманні Івасю та сосонці, пояснивши свій вибір)

Егоїстичність, скупість, сміливість, підступність, боязливість, ввічливість, співчуття, гордість, доброта.

3. Вікторина «Вірю – не вірю»( вчитель проводить за допомогою сигнальних карток). Перевірте правильність поданих тверджень.

*Запряг Максим коня, підїхав до сосонки, зрубав її, бо вона була найгірша у лісі.

* Багаті пани купували ті зелені деревця, щоб ставити їх у хаті та вбирати на втіху дітям.

*Довго втішала сосонка панських дітей, аж поки й зима не кінчилася.

*Поставили сосонку на полі, при дорозі. Стоїть вона, людям дорогу показує.

*Не сподобалось Івасеві на службі у панів, за попихача його тримали, однак змушений був терпіти.

4. Творча групова робота (комп’ютерна презентація роботи). Слайди №14-15

Складання сенканів.

I  група – до слова О.Пчілка.

II  група – до слова  сосонка.

III група – до слова Івась.

 

VI. Підсумок уроку.

    1. Усна рефлексія (технологія незакінчених речень).

  • На уроці для мене цікавим було…
  • Найбільше мені сподобалося…
  • Найбільші труднощі відчув(відчула)…

    2. Оцінювання відповідей учнів учителем.

VII. Домашнє завдання.

Заповнити читацькі щоденники за орієнтовним планом.

doc
Додав(-ла)
Барбан Ганна
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
1786
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку