Тема: Позакласне читання. Олена Пчілка. «Сосонка»
Мета: ознайомити учнів з короткими відомостями про життя і творчість
О.Пчілки, проаналізувати зміст оповідання «Сосонка»;
розвивати навички виразного читання, коментування прочитаного та
висловлення особистого ставлення до нього;
виховувати любов до природи, до рідної батьківської домівки, доброту,
чуйність.
Обладнання: аудіозапис повільної музики, портрет письменниці, книжкова виставка її творів, комп’ютерна презентація уроку, малюнки учнів, сигнальні картки, дидактични матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форми роботи: метод «Мікрофон», робота в групах, метод «Незакінчене речення», бесіда.
Хід уроку
I Організаційна частина.
1. Привітання з учнями.
2. Релаксаційна вправа «Доторкнися до зірок».
Вправа проводиться з метою формування в учнів оптимістичного ставлення до уроку й очікування позитивних результатів. Слайд №1
Звучить повільна музика. Учитель звертається до дітей.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вступна бесіда.
III . Повідомлення теми та завдань уроку.
1. Слово вчителя. Слайд №3
Саме такою невтомною, активною, невсипущою трудівницею була українська письменниця О.Пчілка, яка, як бджілка, зносила мед до вулика української культури. Саме про її життєвий шлях та літературну діяльність ми сьогодні поговоримо. І проаналізуємо її оповідання «Сосонка».
2. Комп’ютерна презентація завдань уроку. Слайд №4
- Тепер з’ясуємо завдання, які ставить перед нами сьогоднішній урок.
3. Учні записують у зошити тему уроку.
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Слово вчителя.
Учні класу отримали випереджальне завдання опрацювати біографію письменниці. Вони розподілились на дві групи: журналісти підготували питання за опрацьованим матеріалом, а біографи відповіді на них (ком’ютерна презентація життєвого та творчого шляху). Слайди №5- 12
Висновок: Отже, як ми бачимо, О.Пчілка не тільки мати відомої укр. письменниці
Л .Українки, але й самобутня письменниця, яка написала цікаві вірші, оповідання, фольклорист, етнограф(займалась дослідженням звичаїв та обрядів укр. народу)
2. Робота з текстом оповідання О.Пчілки «Сосонка»
Бесіда.
3. Фізкультхвилинка.
V. Узагальнення та систематизація знань.
1. Вікторина «Відгадай, хто це». Учитель зачитує цитати з твору, учні повинні вказати кому вони належать.
-«Я покинув, я не можу там бути, там мене б’ють усі…»
- «Пани шукають хлопця до послуги в горницях і що добре було б віддати в ту службу Івася»
- «Та яке ж ти худе стало! Яке ж то тобі лишенько було!..»
- «А що? Де ваші кучері гарні та рясні? Стоїте деркачами! Ох, що то за хороша річ, як хто шляхетного роду! Ой світе мій, яка ж я гарна та велична!»?
2. Гра: «Підбери характеристику героям» (на роздрукованих картках написані слова – характеристики головних героїв, учні повинні відібрати лише ті риси характеру, які притаманні Івасю та сосонці, пояснивши свій вибір)
Егоїстичність, скупість, сміливість, підступність, боязливість, ввічливість, співчуття, гордість, доброта.
3. Вікторина «Вірю – не вірю»( вчитель проводить за допомогою сигнальних карток). Перевірте правильність поданих тверджень.
*Запряг Максим коня, під’їхав до сосонки, зрубав її, бо вона була найгірша у лісі.
* Багаті пани купували ті зелені деревця, щоб ставити їх у хаті та вбирати на втіху дітям.
*Довго втішала сосонка панських дітей, аж поки й зима не кінчилася.
*Поставили сосонку на полі, при дорозі. Стоїть вона, людям дорогу показує.
*Не сподобалось Івасеві на службі у панів, за попихача його тримали, однак змушений був терпіти.
4. Творча групова робота (комп’ютерна презентація роботи). Слайди №14-15
Складання сенканів.
I група – до слова О.Пчілка.
II група – до слова сосонка.
III група – до слова Івась.
VI. Підсумок уроку.
1. Усна рефлексія (технологія незакінчених речень).
2. Оцінювання відповідей учнів учителем.
VII. Домашнє завдання.
Заповнити читацькі щоденники за орієнтовним планом.