З другої половини 80-х років українська література розпочинає новий етап свого розвитку. У мистецтві з'являються постаті (Віктор Неборак, Юрій Андрухович, Іван Малкович, Ігор Римарук, Олександр Ірванець, Василь Герасим'юк, Юрій Покальчук, Оксана Забужко та багато інших), що не бажають миритися з пануванням «єдино правильного» напрямку — соціалістичного реалізму, та свій протест і виклик вони виявляють в епатажних формах.
Українська література 11 клас
Тема: Позакласне читання. Українська література на сучасному етапі. Урок-конференція.
Мета: ознайомити учнів із творчістю сучасних поетів і письменників; заглибитись у зміст творів; розвивати уміння учнів орієнтуватися у прочитаному та аналізувати прочитані твори; формувати естетичні смаки; виховувати в них духовність , людяність, любов до Вітчизни, рідного к раю, повагу до високих людських почуттів
Тип уроку: урок – конференція
Епіграф: «Якби у нас нічого значного не було в літературі серед так званого середнього покоління, не кажучи вже про літературу старших, то навіть у такому обсязі хіба наша українська молода література не є серйозною і значною?!»
Іван Драч
ХІД УРОКУ
І.Організація класу
«Кольорова рефлексія» : перевірка емоційного настрою на початку уроку
ІІ. АОЗУ
Проблемне запитання
Які твори сучасних письменників ви читали? Чим саме вони вам запам’яталися?
ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
· Пояснення вчителя
Літературний процес дев'яностих років — надзвичайно різноманітний і багатогранний. Найяскравішими фігурами літератури дев'яностих залишалися представники попередніх поколінь. Вони становили основу цієї літератури, згодом донаснажену яскравими експериментаторськими постатями Є. Пашковського, С. Процюка, О. Ульяненка...
З другої половини 80-х років українська література розпочинає новий етап свого розвитку. У мистецтві з'являються постаті (Віктор Неборак, Юрій Андрухович, Іван Малкович, Ігор Римарук, Олександр Ірванець, Василь Герасим'юк, Юрій Покальчук, Оксана Забужко та багато інших), що не бажають миритися з пануванням «єдино правильного» напрямку — соціалістичного реалізму, та свій протест і виклик вони виявляють в епатажних формах. Так виникають неоавангардистські угруповання «Бу-Ба-Бу», «Лугосад» тощо, які, творчо використовуючи художні засоби інших стилів і епох («низового бароко», футуризму, дадаїзму), а також найкращі надбання світової літератури (творчість Жан-на-Поля Сартра, Умберто Еко, Габріеля Гарсіа Маркеса), змогли створити новий масив української літератури. Вона відрізняється від попередніх літературних здобутків українських митців принциповою, межовою переоцінкою суспільних і особистісних атрибутів, посиленою увагою до психологічного світу особистості, експериментуванням щодо форми художнього твору, підкреслено вільним поводженням з мовою як з матеріалом художнього тексту.
Експериментаторство стає провідним напрямком творчої діяльності письменників — кожен підсвідомо прагне сказати своє слово в літературі сучасної доби і вважає, що традиційні форми та засоби для цього неприйнятні.
Творчість письменників цього періоду засвідчила існування спільного європейського культурного середовища, що сформувалося із середини 80 –х і до сьогодні. Літературні твори, що з’являються з – під пера сучасних письменників, відрізняються внутрішньою глибиною, багатоплановою образністю, своєрідністю художнього світу. Театральність світовідчуття, сприйняття себе не актором, а людиною, яка мистецьки грає на сцені життя, характерні для головних героїв творців цієї доби. Позитив і негатив утрачають чіткість обрисів і вимірів, а життя постає в усій своїй складності й суперечливості – так, як це і є насправді.
· Конференція
1 учень. Василь Герасим’юк
Народився 18 серпня 1956 року в Караганді, в незаконно репресованій гуцульській родині. Дитинство провів у родинному селі Прокурава, закінчив Київський університет імені Т.Шевченка. Перша збірка «Смереки» (1982) заявила про прихід у літературу справжнього таланту. Згодом — «Потоки» (1986), «Космацький узір» (1990), «Діти трепети» (1991).
Поезії Василя Герасим'юка завжди мають яскраво виражений український колорит. Автор відчуває себе зобов'язаним говорити про те, що має хвилювати людину на цій землі, навіть якщо вона внутрішньо втратила таке бажання. Для того, щоб діткнутися основ людської свідомості, поет насичує свої твори невидимими паралелями й глибинним підтекстом, шукає незвичних ракурсів для змалювання буття. Так, у поезії «Колихалась колиска...» навколишній світ подано очима немовляти. Саме тому так часто у творі вжито слово «колихатись», адже для малюка, який лежить у колисці, колихається увесь світ, що його оточує: рідна хата, мама й тато, зоря у вікні. Вірш насичений образами, що підкреслюють карпатський колорит поезії.
В іншому творі змальовано сучасного неофіта, для якого людська мораль уже втратила свою істинну суть. Поет прагне зрозуміти, звідкіля йде таке всезаперечення, і переконливо доводить, що не від прославленого своєю чесністю селянського родоводу:
Ти співвітчизників скручуєш в ріг,
Немов так навчили батьки.
Твій тато маржину любив та беріг,
Не йшов по траві навпрошки.
Урятоване ягня, яке батько поклав під колиску сина, — символ духовності, закладеної від народження, та не кожен може пронести її через усе життя. Останні рядки поезії звучать як звинувачення в духовному манкуртстві. Батько тримає на руках уціліле ягнятко, і ця картина стає втіленням утраченого родоводу:
Ти як міг забути?!
Ти б очі підвів —
Воно на руках у Христа. Паралель із Христом іще більше поглиблює прірву між поколінням батьків та дітей і демонструє кризу духовності, утрату оберегів українського роду, кризу свідомості сучасної людини, підміну одних понять іншими.
В.Герасим’юк є оним із найавторитетніших сучасних українських поетів. Лауреат низки літературних премій – «Благовіст», ім. П.Тичини, ім.
В. Свідзвнського, Національної премії України ім. Т.Г.Шевченка. Член Асоціації українських письменників. Відомий як радіожурналіст, автор і ведучий популярних літературних програм. Проживає в м. Києві.
2 учень. Оксана Забужко
Народилася 19 вересня 1960 року в Луцьку, закінчила філософський факультет та аспірантуру Київського університету ім Т. Шевченка, захистила кандидатську дисертацію з естетики на тему «Естетична природа лірики як роду мистецтва». Професор, доктор філософських наук. Перша книжка — «Травневий іній» (1985). Згодом з'являються поетичні збірки «Диригент останньої свічки» (1990), «Автостоп» (1994), «Новий закон Архімеда» (2000). Проза: «Польові дослідження з українського сексу», «Інопланетянка », « Дівчатка », «Сестро, сестро…»
Письменниця будує свій власний поетичний світ, у якому на першому плані завжди - яскрава особистість авторки. Чи не тому більшість її творів — речі біографічні або такі, які сприймаються як одкровення письменниці, її власний біль, її особисті переживання. Тому очевидними постають виразки на тілі українського суспільства. Ми потребуємо звернення до духовних джерел, до вічних архетипів людської свідомості, до історичної пам'яті свого народу й загальнолюдських цінностей та ідеалів.
Твори О.Забужко перекладалися шістнадцятьма мовами світу і 1997 року удостоєні Поетичної Премії Global Commitment Foundation.
3 учень. Оксана Пахльовська
Народилася 1956 року в Києві. Закінчила Московський державний університет імені М. Ломоносова. Доктор філологічних наук, професор.
Перша книжка — «Долина храмів» (1988). Історична тематика — ареал зацікавлень поетеси. У її руслі логічно звучить мотив життя і смерті. Це накладається на основне тло оповіді — це завжди Україна або спогади, думки авторки про рідну землю.
У своїй творчості поетеса з внутрішнім щемом торкається проблеми чорнобильської
трагедії, і зазначає, що це лихо стало можливим через те, що людина не усвідомлює себе відповідальною за ту землю, на якій живе.
У творчості О. Пахльовської часто звучить екологічна тема. Для її розкриття авторка використовує біблійні образи й ремінісценції.
4 учень. Юрій Андрухович
Народився 1960 року в Івано-Франківську. Закінчив Український поліграфічний інститут ім. І. Федорова. Учився в Московському літературному інституті. Кандидат філологічних наук. Перша книжка —«Небо і площі» (1985). Згодом — «Середмістя» (1989). Юрій Андрухович — лідер літературного угруповання «Бу-Ба-Бу». Він також талановитий прозаїк, з-під його пера з'явилися романи «Московіада», «Рекреації», «Перверзія».
Творчість Андруховича засвідчує вплив найкращих зразків класичної і сучасної європейської літератури (Умберто Еко, Габріеля Маркеса), а також намагання синтезувати своєрідний художній світ, наближений до реального і водночас фантастичного.
5 учень. Олександр Ірванець
Народився 24 січня 1961 року у Львові. Освіту здобув у Дубнівському педагогічному училищі та Московському літературному інституті. Входив до літературного угруповання «Бу-Ба-Бу». Автор поетичних збірок «Вогнище на дощі», «Тінь великого класика та інші вірші», «Вірші останнього десятиліття», «Любіть»; роману «Рівне/Ровно (Стіна)», збірки прози «Очамимря».
Особливість творчості: здатний звичайне явище розкрити як щось дивовижне. У творчості письменника через автобіографічну призму своєрідно осмислюється проблема «маленької людини »:
П'ять мільйонів ковтають
ранкові бульйони, їх ковта, в свою чергу, голодне
ранкове метро.
Я — солдат будівельного батальйону.
Я — ніхто.
Поезії О. Ірванця перекладалися багатьма мовами, п’єси були поставлені в Україні та Німеччині. Член Асоціації українських письменників. Живе в м. Ірпені під Києвом.
6 учень. Любов Пономаренко
Народилася 1955 року на Чернігівщині. Закінчила Ніжинський педагогічний інститут, учителювала. Літературну творчість почала як поетеса. За порадою Володимира Дрозда взялася за «малу» прозу. Першу ж добірку коротких епічних творів відзначив журнал «Дніпро». У 1984 році побачила світ збірка оповідань та повістей «Тільки світу». Згодом публікації з'явилися у вітчизняних часописах.
В оповіданні «Твоя товаришка лисиця», яке, на перший погляд, сприймається як дитяче, постають далеко не дитячі проблеми буття людини у сучасному світі. Мати школяра Марка — бандуристка. Та мистецтво сьогодні не актуальне, сім'я живе за межею бідності. Постаріла й хвора жінка не може знайти роботу, щоб прогодувати родину. Тому для неї відкривається тільки одна дорога — на паперть, жебракувати. Так своєрідно розв'язано проблему «маленької людини» на сучасному етапі розвитку українського суспільства. Моральні страждання сина, який бачить безвихідь ситуації, посилює бездушне ставлення оточення до проблем конкретної людини, нерозуміння й небажання допомогти йому.
Антитезою до людської жорстокості постає музика, пісня: «У мами низький сріблястий голос, і коли вона бере перші ноти, по тілу пробігає дрож, здається, той голос піднімає тебе, як піщинку, й несе в чужі світи».
Саме бандура постає духовним символом життя бандуристки, яка асоціюється в оповіданні з рудою лисицею на комірі її старенького пальта.
Слово вчителя
Українська література від середини 80-х років і до сьогодні — це художній масив, що продовжує формуватися, її репрезентують творчі особистості, створене якими важко порівнювати або зіставляти, настільки воно різниться за стилем, використаними художніми засобами, способом мислення та відтворення дійсності. Та незважаючи на протилежність пошуків і одиничних міні-успіхів, українська література сучасної доби ще не набула того світового резонансу, на який вона заслуговує в контексті здобутків попередніх епох. З чим прийдуть на літературний олімп сучасні українські письменники, чи стануть вони всесвітньо відомими, — питання, що має розв'язати час.
У літературних текстах сьогодення художня реальність постає такою ж різноманітною, як і справжня. У цьому й полягає непересічне значення цих творів.
ІУ. Закріплення вивченого матеріалу
Перегляд учнівських презентацій на тему «Сучасна українська література»
«Незакінчене речення»
«Бу-Ба-Бу» розшифровується як…
До літературного угрупування «Бу-Ба-Бу» входили такі письменники: …
У творчості якого письменника часто звучить екологічна тема…
Збірку «Вогнище на дощі» видав …
Поняття про «літературне покоління» з’явилося …
Автор романів «Московіада», «Рекреації», «Переверзія» …
У.Підсумок уроку
· Рефлексія
Мій успіх на сьогоднішньому уроці – це…
Найбільші труднощі я відчував …
Я не знав, а тепер знаю…
Мене вразило (мені запам'яталося)..
· «Мікрофон»
«Поезія для сучасної людини — це...»
· Перевірка емоційного настрою на кінець уроку
УІ. Мотивація оцінювання
УІ.Домашнє завдання:
Написати міні-твір на одну із тем (на вибір).
1. Лист автору від вдячного читача.
2. Дозвольте запитати Вас, авторе.
3. Сторінки твору, що найбільше вразили.