Основною метою є навчання підростаючого покоління відповідальному ставленню до безпеки власного життя та безпеки життя оточуючих. Ці позакласні заходи є повчальними для дітей, адже вони дізнаються багато нового та корисного для себе і що найважливіше – вчаться цінувати власне життя.
Пропонований матеріал стане у нагоді як вчителю з предмету
« Основи здоров'я», так і класним керівникам
Бережімо життя і здоров’я дітей.
Позакласні заходи з предмету « Основи здоров’я»,
Зміст
1. Повторимо правила дорожнього руху. с.3
2. Конкурсні змагання « Сходинки безпеки». с.8
3. Година спілкування « Квітка здоров’я». с.14
4. Інтелектуальний марафон « Найрозумніший». с.18
5.Змагання « Нащадки Прометея». с.22
6. Уроки безпеки « Що робити, коли…». с.28
7. Вікторина ерудитів « Виживання в екстремальних ситуаціях». с.33
ПОВТОРИМО ПРАВИЛА ДОРОЖНЬОГО РУХУ
Позакласний захід для учнів 5-6 класів
Коментарі автора
Життя має дуже велику цінність. А безпека на дорозі – це, насамперед, запорука тривалого й активного життя. Безпека пішоходів , водіїв і пасажирів залежить від знання і дотримання Правил дорожнього руху. Цей позакласний захід має на меті повторення Правил дорожнього руху. Проводять його у формі цікавого конкурсу під час тематичного тижня. Доцільним буде його проведення також під час навчальних екскурсій у кінці навчального року як нетрадиційного інструктажу перед канікулами.
Мета : поглибити знання учнів про правила дорожнього руху, повторити основні правила пішоходів, пасажирів, велосипедистів, сприяти розвитку мислення , мовлення, пам’яті, навичок поведінки на дорозі, виховувати повагу до оточуючих, увагу, правила ввічливості.
Оформлення: плакати «Правила безпеки на дорозі», «Азбука пішохода»
«Юному велосипедисту», «Дорожні знаки», картки з ситуаціями
Обладнання: листи А-2, А-4, маркери, фломастери, ручки, кольорові олівці, ножиці, скотч, різнокольорові стикери.
Домашнє завдання: презентації учнів про дорожні знаки, Правила дорожнього руху.
Учитель: Ніколи не зайвими є розмови про Правила дорожнього руху. Відомо всім, що найдорожчий скарб людини – це її власне життя і здоров’я. Необережність на вулиці часто призводить до втрати не тільки здоров’я, а й навіть життя. Тому треба всім дотримуватися певних правил дорожнього руху.
Рухаються нашими дорогами різні транспортні засоби. З кожним роком їх стає все більше. І всі вони кудись поспішають: автомобілі, автобуси, тролей-буси… Мчать вони , обганяючи один одного, повертаючи в різні боки, переїжджаючи площі і переходи.
1 ведучий
Ми живемо в суспільстві людському.
Так багато є правил у ньому.
Знати правила ці треба, друже,
Та й виконувати добре їх дуже.
2 ведучий
Правило – це вимога єдина,
Ну, а ти у суспільстві – людина!
А тепер тобі стало все ясно:
Всі вимоги виконувати вчасно!
3 ведучий
Хай засвоїть твоя голова
В нашій мові чарівні слова
І знання запасай на майбутнє -
Для людини це сила могутня.
1 ведучий
І здоровим щоб бути силі й духу.
Треба знати ще й правила руху.
Хоч питання це дуже складне,
Але знай , що життя в нас одне.
2 ведучий
Неповторне . Як втратиш – не буде,
Будуть інші сміятися люди,
Будуть інші співати пісні,
Зорі будуть зустрічати українці,
А щоб лиха не сталось ніколи,
Дотримуйся правил не тільки у школі.
Учитель: Щоб попередити дорожньо – транспортні пригоди, небезпеку для здоров’я і життя , треба дуже добре знати та дотримуватися правил дорожнього руху. На жаль, не всі добре знають їх або іноді нехтують ними.
Щороку в Україні приблизно 500 ваших однолітків потрапляють у дорожньо - транспортні пригоди . Найбільше серед них пішоходів – 350.Якщо ви порівняєте ці дані з кількістю учнів у вашому класі, то дізнаєшся, що в Україні щороку потрапляють у ДТП не менш як десять класів.
- Послухайте , які ситуації можуть статися на вулиці, дорозі. Назвіть причину їх виникнення.
1 ведучий
Ситуація 1. Сталося це вранці , якраз у годину «пік», коли багато людей вирушають у своїх справах: діти – у школу, а дорослі - на роботу. Хлопчик, ваш одноліток, дуже поспішав, щоб не запізнитись на урок. Вистрибнув із автобуса, глянув ліворуч – і мерщій через дорогу. Але він не помітив, що із –за рогу будинку виїхав легковий автомобіль. Водій побачив хлопчика, коли зупинити автомобіль вчасно вже було неможливо. Заскрипіли гальма, та машина продовжувала рух. Водій спробував взяти ліворуч, але там – зустрічний потік транспорту… З важкими травмами хлопчика забрала « швидка». Над ним довго « чаклували» лікарі. А от водія врятувати не вдалося…
2 ведучий
Ситуація 2. Петрик добре знав правила поведінки на вулиці, але не завжди їх дотримувався. Дорогою їхала вантажна машина. Петрик вирішив прокататися на ній. Причепився до заднього борту і поїхав. Раптом машина різко зупини-лася. Петрик не втримався і впав. Сталося нещастя. Лише через три місяця Петрика виписали з лікарні. Усе літо він ходив на милицях. Його друзі купались, їздили на велосипедах, гралися на подвір’ї, весело сміялися , а Петрик сидів удома. Він сам себе покарав.
Учитель: - Чому сталися дані ситуації?( Відповіді учнів)
Не забувайте найважливіші правила поведінки на вулицях рідного міста та його межами. Тільки пильність та обережність збережуть ваше життя.
А зараз ми з вами заглянемо в історію виникнення Правил дорожнього руху, появі перших автомобілів, велосипедів.
Хвилинки – цікавинки
1 ведучий
- Чи існували в давнину правила дорожнього руху?
Ви, мабуть, скажете: «Звичайно, ні. Адже тоді не було машин!»І помилитеся. Ще в Стародавньому Римі імператор Юлій Цезар запропонував свої правила дорожнього руху. Щоб не трапилось зіткнень колісниць та карет, на вузьких вулицях був запроваджений рух, заборонялося їздити колісницями містом в годині перевантаження вулиць.
2 ведучий
- А коли правила дорожнього руху виникли в нашій країні?
З січня 1783 року Петро І видав наказ про правила дорожнього руху. Ці правила обмежували швидкість їзди. Було введено правосторонній рух.
У 1940 році були прийняті типові правила дорожнього руху. Вони змінювалися, доповнювалися, удосконалювалися, враховуючи передовий досвід, 1 січня 2002 року були введені нові «Правила дорожнього руху України».Вони обов’язкові для всіх учасників руху.
- Як ви гадаєте, коли з’явився автомобіль?
Тільки в 1891 році вперше в Україні , а саме в Одесі з’явився автомобіль.
- А хто винайшов світлофор?
Перший вуличний світлофор з’явився у Лондоні в 1868 році. Винайшов його англійський інженер Найт. Перший світлофор був механічним: кольорові сигнали змінював черговий поліцейський, який стояв поруч. Перш, ніж ввести світлофор у дію, в газетах Лондона детально були описані правила дорожнього руху, з яких люди дізналися, що означає червоний колір, а що – зелений. Жовтого кольору тоді не було взагалі.
Пізніше до світлофора додали ще й гасовий ліхтар, завдяки якому кольори були помітні й уночі. Але одного разу ліхтар вибухнув, смертельно поранивши поліцейського, що стояв поруч. Після цього випадку світлофор зник із вулиць на цілих 50 років.
Знову народився світлофор в 1914 році в американському місті Клівленді. Цього разу він був уже електричний, але все уже електричний, але все одно мав лише два кольори – червоний і зелений. Жовтий колір ввели лише в 1918 році. В нашій країні світлофор з’явився в 1924 році.
Учитель: Повторимо правила дорожнього руху та проведемо конкурс знавців правил дорожнього руху. З цією метою проведемо конкурс знавців Правил дорожнього руху.
У конкурсі беруть участь дві команди.
Перша команда «Світлофор», друга – «Пішохід». Команди обирають капітанів. За правильну відповідь команда отримує зелену кульку, а за неправильну – червону кульку. Команда , яка набере більше зелених кульок, буде переможцем.
На початку конкурсу проведемо веселу розминку.
1.Транспортний засіб відьми, а також спортивне знаряддя маленького чарівника Гаррі Потера ( мітла)
2. По щучому велінню вона привезла Омелька до царя?( піч)
3. Те, що добра фея перетворила гарбуз у казці « Попелюшка» (карета)
4. Повітряний транспорт ( ступа)
Гра «Сигнали світлофора»
Виходять 6 учнів з кожної команди і стають в шеренгу. Учитель називає кольори світлофора, а учні виконують певні рухи. Хто помилиться - виходить з гри. Зелений - крок вперед, жовтий – стояти, червоний – крок назад.
Дати правильну відповідь на кожне з 10 питань .
Запитання для команди « Світлофор»
1.В якому місці можна переходити дорогу? ( По пішохідному переходу)
2. Як має рухатись пішохід за відсутності тротуару? ( назустріч руху автотранспорту)
3. Як має рухатися пішохід за наявності тротуару?( по правій стороні, один потік не заважає руху іншого)
4. Чому при переході вулиці треба дивитися спочатку ліворуч, а потім праворуч? ( бо в нас правосторонній рух)
5. Що називається пішохідним переходом? ( розмітка у вигляді широких суцільних ліній, нанесених на проїжджу частину)
6. Як і де потрібно переходити вулицю, дорогу?( за сигналом світлофора, по пішохідному переходу)
7. Як потрібно переходити вулицю після виходу з транспорту? ( автобус, тролейбус – позаду, трамвай –спереду)
8. Як має вести себе пішохід, коли жовтий сигнал світлофора застав його під час переходу дороги? ( дійти до середини дороги і чекати зеленого сигналу світлофору)
9. Як велосипедист має переїжджати залізничну колію?( ведучи велосипед в руках)
10. Який знак має бути встановлений поблизу школи?( Увага! діти)
Запитання для команди « Пішохід»
1. Хто контролює дотримання правил дорожнього руху? ( Дорожна поліція)
2. Яку кількість пасажирів може перевозити автобус?( скільки є посадочних міст)
3.Назвіть види громадського транспорту?( автобус, тролейбус, трамвай,
маршрутне таксі)
( із 12 років)
( із 12 років і за умови зросту не менше 145 см.)
( 150-200 м)
8. Назвіть пристрій для регулювання руху транспорту та пішоходів?
( світлофор)
10. Яка машина може їхати без двигуна? ( велосипед)
Учитель: Коли на вулицях почали їздити автомобілі, тролейбуси, трамваї вулицям потрібно було дати мову. На цій дорожній мові з водіями та пішоходами « розмовляють» вулиці всіх країн світу.
Коли людина вчиться читати, їй показують букви. З букв будують слова, зі слів – речення. У дорожньої мови є букви – знаки. Але їх не потрібно складати у слова. Один знак, одна дорожня буква означає цілу фразу – дорожній сигнал. Ці сигнали бувають різними. Одні попереджають водія або пішохода про небезпеку, інші – забороняють рух. Є знаки, за допомогою яких можна дізнатися, де отримати якусь послугу.
Запитання для команди « Світлофор»
Запитання для команди « Пішохід»
Презентація знаків дорожнього руху
Звітування команд про виконання домашнього завдання : розповідь про групу знаків ( попереджувальні, заборонні, інформаційно – вказівні, знаки пріоритету, знаки сервісу, наказові).
Демонстрація дорожніх знаків, використання віршових рядків ( закликів, слоганів, віршів) про знаки цієї групи.
Учитель: Ми , пішоходи, маємо бути дисциплінованими, знати Правила дорожнього руху, сигнали світлофора, мову дорожніх знаків і не забувати про них.
Підводяться підсумки змагання команд, підраховують кількість кульок. Оголошують команду – переможницю.
Учитель: Давайте повторимо з вами правила дорожнього руху. Читання пам’ятки , яка записана на малюнках громадського транспорту.
1 учень. Ходити тротуарами та пішохідними доріжками, дотримуючися правої сторони.
2 учень. Там, де немає тротуару, іти треба по лівій стороні дороги на зустріч рухові транспорту. Узбіччям ходити тільки тоді, коли немає іншого безпечного шляху. Але йти тільки назустріч транспорту і в світлу пору доби.
3 учень. Перед тим як переходити через дорогу, вулицю, зупинися та приготуйся до переходу.
4 учень. Переходити треба вулицю тільки на пішохідній доріжці, а де вона не вказана, переходити необхідно вулицю на перехресті. Перетинати вулицю треба прямо, а не навкоси.
5 учень. Перш ніж перетнути вулицю переконайтеся у небезпечності переходу, для цього спочатку подивиться наліво, а дійшовши до середини, подивиться направо.
6 учень. Іти, а не бігти через дорогу.
7 учень. Якщо рух інтенсивний, переходь вулицю разом з дорослими пішоходами.
8 учень. Не перебігай вулицю перед машиною, не вважай це виявом хоробрості. Не тільки можеш постраждати ти. Шофер буде нести через тебе суворе покарання. Велике горе ти принесеш своїм батькам.
9 учень. Стримувати тих дітей, які своєю поведінкою створюють аварійні ситуації на дорозі.
10 учень. Якщо ти переходиш вулицю і раптом бачиш машину, що їде на тебе, не біжи, а зупинись, спокійно зачекай, машина може тебе об’їхати.
11 учень. Коли станеш велосипедистом, дотримуйся правил їзди на велосипеді.
12 учень. У разі дорожньо – транспортної пригоди надавати можливу допомогу потерпілим і повідомити про пригоду поліцію.
КОНКУРСНІ ЗМАГАННЯ
« СХОДИНКИ БЕЗПЕКИ»
Позакласний захід для учнів 5-6 класів
Мета: доповнити й розширити знання учнів про правила здорового способу життя та безпечної поведінки, формувати поняття про взаємозв’язок способу життя та здоров’я, виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.
Форма проведення: змагання
Обладнання: технічні засоби для музичного супроводу, емблеми команд, кольорові олівці, фломастери, аркуші А-3, картки з завданням.
Хід заходу
Ведучий Дорогі діти ! Шановні гості! Вельмишановне журі! Дуже ради бачити вас на нашому заході. На сьогоднішній зустрічі мова йтиме про здоров’я - головну цінність у житті людини. Здоров’я – це те, що не купиш за гроші, без чого немає щастя. З давніх давен здоров’я цінували як найдорожчий скарб. Навіть вітаючись і прощаючись, люди бажали одне одному: « Здоровенькі були!», « Дай, Боже, здоров’я», « Доброго Вам здоров’я!», « Бувайте здорові!», « Ідіть здорові!» тощо.
Здоров’я- це безцінний дар природи, воно дається, на жаль , не навіки, його треба берегти. Але здоров’я людини багато в чому залежить від неї самої, від її способу життя, умов праці, харчування, її звичок і духовності.
Не викликає сумніву, що всі вчинки людини відбиваються на стані її здоров’я. Щоб зберегти його, нам необхідно не лише володіти спеціальними знаннями в цій галузі, але й уміти захистити себе в різних ситуаціях, небезпечних для життя і здоров’я. Тому наш захід має назву « Сходинки безпеки» .Сьогодні змагаються команди 5-6 класів. Прошу вболівальників їх підтримати оплесками.
1 сходинка « Здоровий спосіб життя»
Ведучий
Отже, здоров’я людини – це головна цінність у житті, Хворіючи, ви не зможете втілити в життя свої мрії, віддати сили на подолання життєвих завдань, повністю реалізуватися в сучасному світі. Тому девізом першого конкурсу ми обрали приказку « Здоровим будеш – все добудеш».
Конкурс « Показуха».
В цьому конкурсі необхідно представити свою команду. Команди оголошують свою назву, девіз.
Максимальна оцінка за конкурс – 5 балів.
Конкурс « Телеграма від Айболита»
Ведучий Сьогодні вранці до школи прийшла телеграма віл лікаря Айболита. На жаль, букви з неї висипалися, і тепер ми не знаємо , що він написав. У цьому конкурсі переможе та команда, яка швидше за інших розшифрує пораду Айболита. Для цього треба по черзі зібрати слова з розсипаних літер.
Командам видають однакові картки. Учасники виконують завдання.
Пропонується вболівальникам написати власну версію лікаря Айболита.
Ведучий Команди впоралися із завданням і зараз скажуть, що порадив лікар Айболит.
Учасники ( хором ) « Подружись зі спортом».
Максимальна оцінка за конкурс – 5 балів.
Ведучий « Здоров’я не купиш – його розум дарує» - під таким девізом ми проведемо конкурс « Корисні загадки».
За швидку і правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Приготувались ? Почали.
Категорія « Спорт»
Кулю шкіряну ганяють,
Лиш одну на полі мають!
По ногах не б’ють – це фол!
Називають гру…( футбол)
Ця спортивна боротьба -
Рух на лижах і стрільба…
Гонка – справжній марафон!
Цей вид спорту…( біатлон)
З гірки мчаться сани – біб,
В них сидить кілька осіб.
Швидкість там – не для дітей!
Звуть вид спорту цей…( бобслей)
Той, хто диво – дошку має,
Із гори, мов птах, злітає,
Це не гра – зимовий спорт!
Зветься вид цей…( сноуборд)
Дві команди, як в футболі,
Та на крижаному полі,
І дорослих , і дітей
Позбирав на лід…( хокей)
Бокс, хокей, бобслей. Футбол,
Сноуборд і волейбол…
Стадіон, басейни, корт-
Об’єднало слово…( спорт)
Категорія « Лікарські рослини»
Стоїть, коливається ,
Головою величається,
А торкнеш – кусається. ( Кропива)
Полюбляє також кіт
Рослину цю духмяну,
А скуштує її – вмить
Стає трішки п’яний. ( Валер’яна)
Викупана в сонечку,
Стоїть собі донечка,
Бджоли сонячний медок
Дістають з її квіток. ( Липа)
Стоїть дівка серед поля,
В чорні цятки біла льоля.
Довгі коси розпустила,
Їх заплести їй не сила. (Береза)
Квітка ця на сонце схожа,
На олію вона гожа,
Жовті пелюстки має,
Їх до сонця повертає. ( Соняшник)
Цвіту я запашним духмяним цвітом,
У затінку гілок сховаю літом.
Для захисту колючки маю,
Тому мене й не зачіпають. ( Акація)
Ведучий Це всі загадки, які потрібно було розгадати. Скажіть, будь ласка, діти, а чому їх називають корисними? ( спорт та лікарські рослини допомагають зберегти здоров’я)
Конкурс « Здоров’я-…»
Ведучий Наступний конкурс називається «Здоров’я». Потрібно на кожну букву цього слова знайти слова, які мають відношення до здоров’я, здорового способу життя. Виграє та команда, яка за три хвилини підбере й запише найбільше слів.
Максимальна оцінка за конкурс – 5 балів.
Ведучий Поки команди працюють над завданням, ми трішечки порухаємося. Для цього потрібно піднятися. ( виконує вправи , діти повторюють за ведучим)
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки,
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустить.
Плесніть , діти , кілька раз,
І сідайте, все гаразд.
Конкурс « Здоровому все здорово»
Ведучий Останній конкурс на даному етапі - « Здоровому все здорово».
Американські вчені з’ясували, що коли людина сміється, в її легені надходить майже втричі більше повітря . Крім того, сміх чудово тренує голосові зв’язки. І нарешті, хвилину сміху можна прирівняти до 45 хвилин пасивного відпочинку. Тому смійтеся на здоров’я! Але сміятися команди будуть по – різному .
Прохання капітанам підійти до мене і вибрати картки, на яких написане завдання.
5 клас. Зобразити радісний сміх. 6 клас . Зобразити простодушний сміх.
Максимальна оцінка за конкурс – 5 балів.
Ведучий. Здоров’я – неоціненне щастя в житті будь – якої людини. Кожному з нас притаманне бажання бути сильним і здоровим, зберегти якомога довше рухливість, бадьорість, енергію і досягти довголіття.
Щоб зберегти здоров’я, сучасній людині необхідно вміти протистояти різним видам небезпек.
2 сходинка « Безпека щоденного життя»
Конкурс « Пожежна безпека»
Ведучий. Важко уявити собі життя людини без вогню. Він допомагає приготувати їжу, зігрітися, коли холодно. На заводах і підприємствах вогонь використовують, щоб виплавляти метал, виготовляти посуд, пекти хліб.
Вогонь – друг людини. Але якщо він потрапить в неумілі руки може стати грізним ворогом. Наслідком неправильного й необережного поводження з вогнем, газовими й електроприладами є пожежі. Вони знищують будинки й заводи, хлібні поля й ліси. Під час пожеж гинуть люди.
Щоб не виникла пожежа, треба знати й виконувати правила пожежної безпеки.
Кожній команді пропонується намалювати міні – плакат на цю тему.
5 клас. Не залишай увімкненим обігрівач.
6 клас. Не забудь погасити вогонь.
Максимальна оцінка за конкурс – 5 балів.
Ведучий. Поки команди виконують завдання, уболівальникам пропоную взяти участь у вікторині « Пожежна безпека».
Додатковий бал за правильну відповідь команді класу.
ВІКТОРИНА
Конкурс капітанів « Безпека на дорозі».
Ведучий. Ми не можемо уявити свого життя без транспорту, доріг, світлофорів, пішохідних переходів. Отже, транспорт – наш вірний друг! Але, забуваючи про власну безпеку, нехтуючи правилами дорожнього руху, люди можуть стати жертвою своєї необдуманої поведінки. Адже транспорт може бути не тільки корисним, а й небезпечним, якщо не знаєш певних правил. Зараз знання Правил дорожнього руху нам продемонструють капітани команд. Їм по черзі будуть ставитися запитання. У разі ускладнення право відповіді надається суперникові.
Кожну правильну відповідь оцінюють у 1 бал.
На початку конкурсу проведемо веселу розминку.
1.Транспортний засіб відьми, а також спортивне знаряддя маленького чарівника Гаррі Потера ( мітла)
2. По щучому велінню вона привезла Омелька до царя?( піч)
3. Те, що добра фея перетворила гарбуз у казці « Попелюшка» (карета)
4. Повітряний транспорт ( ступа)
ЗАПИТАННЯ
Конкурс « Це має знати кожен»
Ведучий. І останній конкурс на даній сходинці. Необхідно скласти правила безпечної поведінки в різних ситуаціях.
5 клас. Під час користування електроприладами.
6 клас. Під час користування газовими приладами.
Максимальна оцінка за конкурс – 5 балів.
Ведучий. Поки команди виконують завдання пропонується вболівальникам команд суперників .прийняти участь в
конкурсі пантоміми « Пізнай поради»
Ведучий. В гостях інопланетяни. Ознайомте без слів з правилами поведінки
5 клас В ЛІСІ 6 клас НА РІЧЦІ
3 сходинка « Школа виживання»
Ведучий. Ось і подолали ми всі сходинки безпеки, залишається дочекатися результатів змагань. Поки журі підраховує бали, пограємо в гру « Закінчи речення»
Щоб здоров’я добре мати,
Слід про нього змалку… ( дбати).
Кожний ранок обливатись
І зарядкою…( займатись).
У дворі щодня гуляти,
Повноцінно їсти й …( спати)
Добре мити всі продукти,
Досхочу вживати …( фрукти)
За зубами доглядати,
Дірочки в них…( лікувати)
Будете це все робити –
Перестанете…( хворіти)
Оголошення результатів змагань.
Ведучий. У житті немає нічого дорожчого за ваше здоров’я і здоров’я ваших близьких. Ніщо так не радує, як прекрасне самопочуття, і ніщо так не обтяжує, як хвороба. Я хочу, щоб ви й ваші близькі завжди були здоровими. Цінуйте те, що у вас є , бережіть себе, ведіть правильний спосіб життя і вмійте радіти кожному новому дню.
Головне – здоровим бути -
Це потрібно всім збагнути!
Бо як є здоров’я й сила,
То весь світ людині милий.
Й думка ів неї веселенька,
І тоді вона жвавенька.
Все їй хочеться робити,
І сміятись, і радіти.
А як тільки захворіє -
Зразу й сонечко тьмяні.
Тому це запам’ятай
Й про своє здоров’я- дбай!
На цьому наш захід закінчено. Доброго всім здоров’я! Дякую за участь/
ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ
«КВІТКА ЗДОРОВ’Я»
Мета: Виховувати індивідуальну культуру здоров’я , уміння вести здоровий спосіб життя, спонукати учнів до потреби не втрачати необачно здоров’я, берегти його.
Оформлення: плакати про здоровий спосіб життя, малюнки на тему: «Ні – шкідливим звичкам!», листи А-3, А-4, папір для гри «Почуй мене», вислови про здоров’я.
Учитель: Діти, що потрібно для того, щоб людина жила? (відповіді дітей)
Але з поміж усіх важливих речей є надзвичайно важлива умова людського життя, повноцінного життя – це здоров’я.
Вірш читають учні
Хто здоровий , той сміється,
Все йому в житті вдається.
Він долає всі вершини,
Це ж чудово для людини!
Хто здоровий, той не плаче,
Жде його в житті удача.
Він уміє працювати,
Вчитись і відпочивати.
Хто здоровий – не сумує,
Над загадками мудрує,
Він сміливо в світ іде
Й за собою всіх веде.
Бо здоров’я – це прекрасно.
Здорово, чудово, ясно!
І доступні для людини
Всі дороги і стежини!
Учитель: Здоров’я – це безцінний дар, який дає людині природа. Зовсім небагато пройшло часу від того моменту, коли сталося диво - ви з’явилися на цей світ . Ще пройде деякий , і ви станете дорослими. Нехай сьогоднішня наша година спілкування допоможе вам ставитись турботливо до здоров’ я.
(відповіді дітей)
Діти розбиваються на групи і малюють «квітку здоров’я». На пелюстках записуються чинники, які впливають на здоров’я.
Вірш читають учні
На ніжки встало і пішло.
Сонцю й людям посміхнулось,
Щоб жилося радісно.
Рано – вранці він вставав,
Робив вправно він зарядку
Й душ холодний ще приймав.
Чорний хліб і кашу їв.
Полюбляв він груші й сливи
І охоче соки пив.
4. Кожний день стрибав і бігав,
В річці плавав, в м’яч він грав,
Набирав щодня він сили
І міцнішим все ставав.
5. У лісі, в полі, в лузі
З задоволенням гуляв
І сили у природи
Для себе набирав.
6. Спати лягав о 8.30,
Дуже швидко засинав,
Він не мав шкідливих звичок
Та й малих не ображав.
З багатьма дітьми дружив,
Гарні мав усі оцінки
І близьких своїх любив.
Діти підготували свої роботи , де зображена « квітка здоров’я».
Учитель: Подивиться уважно на «квітку здоров’я» і скажіть, від кого залежить воно? Що може зашкодити здоров’ю?
Учитель: Ваше здоров’я - в ваших руках.
Учитель: Тож бережіть його щоднини!
Ми вже говорили, що здоров’я – це спорт.
Учитель: Безцінний скарб для кожної людини – це здоров’я. Народ завжди про це розумів і тому не забував нагадувати…
Найбільше щастя у житті - то здоров’я.
Здоровий не знає , який він багатий.
Здоров’я маємо - не дбаємо, а втративши, - плачемо.
У здоровому тілі – здоровий дух.
Здоров’я не купиш ні за які гроші … та інші прислів’я та приказки
Учитель: В цих казках перед нами постають сильні, проворні, відважні юнаки, а дівчата – чорноброві, веселі, моторні. Давайте й ми визначимо серед вас спритних.
Проводяться декілька веселих спортивних естафет.
Учитель: Наш український народ цінує не тільки силу, а й розум. Недарма в народі кажуть: «Розум більший , ніж сила».Давайте визначимо, хто серед вас кмітливий, відгадавши загадки.
Удень – на двох,
Увечері – на трьох. (Людина в дитинстві, доросла, в старості з ціпком)
2. Що люблю – не куплю, чого не люблю - не продам. ( Молодість, старість)
3. А в нашого дядька курей грядка, та всі білі. ( Зуби)
4. Двоє дивляться, одне говорить, а двоє слухають. ( Очі, язик, вуха)
- Добре , із загадками ми справились. Ось які ви розумні і кмітливі.
Учитель: Щоб здоров’я наше було міцним , ми повинні ставитися одне до одного з повагою, толерантно, спокійно.
Але чи вміємо ми бути добрими, терплячими по відношення одне до одного. Розкажіть. Дайте поради.
Звичайно, нам завжди додають здоров’я такі наші друзі, як щирість, радість серця, любов, молитва, чиста думка, пісня.
Пісня «Усмішка»
Учитель: Але на жаль, людина не завжди цінує те, що дано природою.
( курить цигарки, не дотримується норм моралі, пиячить, вживає наркотики)
Так, англійський вчений Томас Пен вважав. що у людства є три вороги, які забирають більше життів і приносять більше лиха, ніж усі війни разом узяті. Це – алкоголізм, наркоманія, тютюнопаління.
Гра « Почуй мене».
Кожний учасник гри пише одне слово, яке в нього асоціюється зі шкідливими звичками, складає папір гармошкою та передає далі. Утворюються групи для створення речення. Діти готуються і після підготовки читають утворене речення.
Розповідь учнів:
наркотиків. У людини, яка вживає спиртні напої, з ладу постійно виходять мільйони капілярів – великі частини мозкової тканини перестають існувати. Дитина, яка випила навіть трохи пива, не контролює свої дії. Згодом вона відчуває погіршення самопочуття, не може зосередитися, не здатна вчитися. Та це для неї стає неважливим, бо їй краще з тими, хто прогулює уроки, погано вчиться, не слухає батьків.
Учитель: Дуже швидко діти стають залежними від алкоголю. Як ви
розумієте цей вислів?
наркотики. Під впливом наркотиків знищується неповторна особистість: людина втрачає волю.
Учитель: Що означає вислів « втрачає волю»?Чому ми можемо сказати,
що алкоголь та наркотики – викрадачі здоров’я?
вулиці, у парку, на зупинках можна зустріти курців. Дим, який вдихають оточуючі їх люди, таїть у собі небезпеку.
Учитель: Чому кажуть: «Один куріть, а десять страждають?». Послухайте вірш про хлопчика, який почав курити.
Читання вірша учнями
1. Цигарку взяв малий хлопчина,
Як паровоз іде й димить ,
Й не думає того дитина ,
Що це страшна для нього мить.
2. Він виробля погану звичку,
Бо вже звикатиме палить.
Здоров’ячко , як рукавичку,
Він може просто загубить. 3. Хворітимуть його легені,
Всі органи і голова ,
А він стиска цигарку в жмені
Та ще радіє і співа
4. Бо думає , що хитрий дуже
Що він усіх перехитрив ,
До себе ставиться байдуже ,
І сто болячок вже нажив .
5. Але про це він ще не знає,
Не всі ще органи болять ,
І знов цигарку витягає,
Бо хочеться дорослим стать.
6. Та сильним , гарним він не стане ,
Бо зріст вповільнюватись став .
Усе що в світі є погане ,
Хлопчина в організм запхав.
Учитель: Про шкідливість куріння нам доповість інформаційний центр.
Інформація учнів
пам'ять , погіршується зір.
Учитель: Ви почули, як негативно впливає куріння на організм людини. Є серед ваших близьких, рідних ті, що курять?
Давайте спробуємо написати листа, де звернемося з проханням не курити. Робота в групах.
Учитель: У вашому житті можуть виникнути ситуації, коли вам запропонують закурити цигарку, можливо навіть з наркотичною травою, випити пива чи вина. Ви мусите навчатися казати «НІ!».
Давайте повчимося казати «Ні!». Разом голосно скажіть»Ні!». Повторіть впевненіше: « Я не хочу», « Я не буду». Якщо хтось примушує щось зробити проти вашого бажання, залишіть цю людину або компанію. Скажіть, що вам треба йти. Знайдіть причину або відмовтеся жартом.
Учитель: А тепер підсумуємо все те, про що говорили.
Для цього проведемо гру «Так чи ні»
Щоб бути здоровим, треба:
Учитель: Здоров’я – це дар космосу самій людині. Його треба шанувати, не втрачати, а примножувати. Дбаючи про своє здоров’я майбутніх поколінь, всієї нашої української нації. Зберегти його допоможе здоровий спосіб життя. Пам’ятайте про це щохвилини, щогодини. вам здоров’я!
Учні читають вірш
1. Нема нічого кращого на світі,
Ніж дивне щастя жити на Землі
В здоров’ї, кожній квіточці радіти
І посміхатись навіть уві сні.
2. Безцінний скарб, що ми здоров’ям звемо,
Із юних літ нам треба берегти.
Адже нічого більше нам не треба,
Щоб тільки всі були здорові ми.
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ МАРАФОН
«НАЙРОЗУМНІШИЙ»
Мета: розширювати знання учнів про правила безпечної поведінки та здорового м способу життя, відпрацювати навички аналізу ситуацій та оцінювання небезпеки щоденного життя, розвивати навички роботи в команді, виховувати повагу, доброзичливість.
Обладнання: таблиці на тему: «Будь обережним», пам’ятки безпечної поведінки, ілюстровані картки з показом щодо виконання завдання , пісочний годинник.
Хід інтелектуального марафону:
1.Вступне слово вчителя.
2. Знайомство з учасниками марафону.
Назва команди. Презентація членів команди: ім’я капітана, членів команди. Продовжить фразу: « Для мене школа ….».
3. Ознайомлення з правилами участі в інтелектуальному марафоні. Використання різноманітних карток для виконання завдань.
Представлення членів журі.
Розминка. Картка « Різне» ( зображені різнокольорові кульки)
Протягом однієї хвилини дати правильну відповідь за запитання.
Правильна відповідь оцінюють 1 балом.
3. Талон для сплати за проїзд ( квіток)
4. Гра з м’ячем ( футбол)
6 к л а с
1.Віконця то зачиняються, то відчиняються (очі)
2.Конструктивна деталь велосипеда, що допомагає ним управляти ( кермо)
3. Яку ін’єкцію робить медсестра ? ( укол)
4. Який дорожній знак має бути встановлений поблизу школи? ( Увага, діти!)
5. По щучому велінню вона привезла Омелька до царя ( піч)
6. Швидку медичну допомогу можна викликати за телефоном …( 103)
7. Гра з м’ячем і ракеткою ( теніс)
8. Дощик у ванній ( Душ)
9. Напій , виготовлений з фруктів ( сік)
10. Тягнеться нитка. А клубок не змотаєш ( Дорога)
11.З якого віку можна перевозити дітей на передньому сидінні? ( з 12 років)
12. На то добра Фея перетворила гарбуз у казці « Попелюшка» ( карета)
13. У хлівці два ряди баранців, і всі біленькі ( Зуби)
14.Частина тіла людини, якою думають ( Голова)
Картка «Вогнегасник» . Правильна відповідь оцінюють 5 балами.
5 клас
1. Назвіть три умови горіння ( джерело запалювання, горюча речовина, кисень)
2. Як вибратися із задимленого приміщення?
3. У разі загорання одягу на тілі необхідно…
1. Назвіть три стадії розвитку пожежі ( початкова, основна, стадія закінчення)
2. Чи можна гасити водою електроприлади ? Чому?
3. Коли в приміщенні чути запах газу. Чого не можна робити? Як діяти?
Картка « Світлофор»
Правильна відповідь оцінюють 3 балами.
( автобус , тролейбус – позаду, трамвай – спереду)
6 клас
1.З якого віку дозволяється їздити на велосипедах по дорозі? ( 14 років)
2. Як велосипедист має переїжджати залізничну колію?
( ведучи велосипед в руках)
( назустріч транспорту)
Картка «Лікар» . Правильна відповідь оцінюють 2 балами.
5 клас
Ви гуляли на вулиці з молодшим братиком. Під час прогулянки він поранився. Батьків немає вдома, як зупинити кровотечу?
6 клас
Діти бешкетують. Один хлопчик бризкає на іншого водою з поливалки. Той схопив з полички лак для волос в аерозольній упаковці і спрямував струмінь на приятеля. Що зробити, якщо раптом лак потрапив в очі?
Картка « Народні традиції». «Аукціон» прислів’їв та приказок про здоров’я.
Проводиться протягом однієї хвилини. Підраховується кількість названих присліїв та приказок та додається до кількості балів, що набрала команда
Картка « Природа». Правильна відповідь оцінюють 3 балами.
( подорожник)
1. Найпопулярніші у світі лікарські овочеві рослини?( часник, цибуля)
Правильна відповідь оцінюють 2 балами.
З даних слів утворити нове «смачне слово». Букви можуть змінювати місце в слові.
5 клас
Кава + бос = ( ковбаса) Нора + маки = ( макарони)
Дуб + роберт = ( бутерброд) Код + лоша = ( шоколад)
Картка « Дружба». Запитання по черзі для уболівальників.
1 завдання
пожежами? ( каланча)
2 завдання
Назвіть правило п’ять «Не». Сам удома.
Назвіть правило п’ять « Не». Сам надворі.
3 завдання
Команда повинна назвати види відпочинку в ході показу їх в вигляді пантоміми.
Показати за допомогою пантоміми види активного відпочинку.
Показати за допомогою пантоміми види пасивного відпочинку.
Картка « Небезпека». Правильна відповідь оцінюють 2 балами.
Гра «Схованка». Якості людини, які допомагають долати небезпеку : (сховались голосні)
5 клас
|
В |
|
Ж |
Н |
|
С |
Т |
|
Уважність
В |
|
Д |
П |
|
В |
|
Д |
|
Л |
Ь |
Н |
|
С |
Т |
Ь |
Відповідальність
6 клас
Р |
|
Ш |
|
Ч |
|
С |
Т |
|
Рішучість
В |
|
Л |
|
|
Д |
|
|
Ж |
|
Т |
Т |
|
Воля до життя.
Складіть основне правило безпеки
Правильна відповідь оцінюють 2 балами.
1 У |
5 туа |
11 о |
3 якій |
10 і |
14 жним |
8 пиль |
7 будь |
2 будь |
9 ним |
13 ре |
12 бе |
4 си |
6 ції |
У будь якій ситуації будь пильним і обережним
Картка «Спілкування».
Правильна відповідь оцінюють 5 балами.
Виконання пісень про дружбу, школу, добрий настрій. Уболівальники та члени команди.
Картка «Спорт. Здоровий спосіб життя». Правильна відповідь оцінюють 5 балами.
Пантоміма. Капітани команд. Види спорту « Угадай»
Підсумки марафону. Нагородження.
ЗМАГАННЯ
«НАЩАДКИ ПРОМЕТЕЯ»
Мета : ознайомити учнів із значенням вогню в житті людини, з’ясувати причини й умови виникнення пожеж, ознайомити з правилами поведінки під
час виникнення пожежі, відпрацювати алгоритм дій за потреби виклику працівників служби МНС, учити суворо дотримуватися правил пожежної безпеки, виховувати активність, відповідальність , ініціативу, повагу до людей героїчної професії – пожежних.
Обладнання: плакати про вогонь – друг та вгонь ворог, картки, тестові завдання
Колись давно поглянув Зевс с гори Олімп на землю – і здалася вона йому сумною та непривітною. Звелів він покликати до себе Епіметея та Прометея.
« Оживіть землю. Створіть людей і тварин, посадіть дерева і кущі, наповніть кожен куточок щебетом птахів. І розділіть між своїми створіннями здібності, щоб змогло все те жити не день і не два, а цілі віки. Ти, Епіметею, потурбуєшся про тварин, А тобі, сказав Зевс, поглянувши на Прометея , - треба наділити здібностями рід людський, щоб був він сильним і могутнім. Ось скриня, а в ній сховане все, що знадобиться вам». Епіметей вихопив скриню з рук Зевса і чимдуж помчав з гори Олімп на землю, і доки Прометей спускався з гори , всі здібності витратив на тварин. Тепер тварини були захищені, а людина залишилася гола й невзута, без ложа і зброї. « Люди , ви будете жити, я подарую вам найдорожчий скарб, я добуду для вас вогонь. Він захистить і обігріє, з ним ви будете жити вічно, «- сказав Прометей, І знову піднявся він на священну гору Олімп, викрав у всемогутнього Зевса вогонь і подарував його людям. За це Зевс покарав титана. Він прикував його до гір Кавказу, щоночі прилітав орел і викльовував печінку Прометею, а за день вона знову відростала, Тяжко мучився і страждав Прометей, та жодного разу не пожалкував про те, що подарував людині життя – ВОГОНЬ.
Так у грецькій міфології розповідається про те, як було подаровано людині вогонь. З того часу Прометей став символом людської гідності й величі. А священний вогонь. став символом невгасимого прагнення досягнути високої мети у житі.
Ведучий:
Без нього жити б люди не змогли,
Та з ним , на жаль, недовго й до біди.
Він може лагідно серденько зігрівати,
А може і причиною нещастя стати ,
Коли в печі він мирно спочиває,
Його тоді ВОГНЕМ ми називаємо.
Палає поле, ліс чи електромережа?
В такому разі всі говорять про ПОЖЕЖУ.
Учитель: Отже, сьогодні ми проведемо змагання між учнями 5- 6 класів та з’ясуємо , хто більше знає про вогонь, і визначимо чи по праву наші учасники можуть називати себе достойними і вдячними нащадками великого Прометея.
Розминка.
Ведучий : Напередодні учні отримали завдання підготувати повідомлення за темами «Вогонь – друг» і " Вогонь – ворог. Що це за грані вогню? « Дуєль» слів , які розкривають ці поняття.
І тур « Хто швидше?»
На парті лежить 6 карток, на яких записано: « Джерело вогню», « Горючий матеріал», « Наявність кисню», « Гра з сірниками», « Несправні електро-прилади» , « Розведення вогнища у лісі».
Ведучий: Щоб попередити виникнення пожежі, необхідно знати, за яких умов трапляється це лихо і що може послужити його причиною. Змагання відбува-ється в формі естафети. На дошці ліворуч написано « Умови виникнення пожежі», праворуч « Причини виникнення пожежі». Змагаються шість учасників ( по три від команди). Дотримуючись правил естафети, гравці якомога швидше і без помилок розміщують потрібні картки у відповідних місцях. Перша команда визначить причини пожежі, а друга - умови її виникнення. Виграє та команда, яка першою виконає завдання.
ІІ тур. Конкурс капітанів.
Ведучий повідомляє капітанам, що їм будуть запропоновані питання, на які дається відповідь з коментарем. Час на підготовку відповіді — хвилина.
Хто готовий — піднімає руку. Конкурс оцінюється 5 балами. Кожна неточність — штрафний бал.
поступати свіже повітря, який прискорює горіння).
воду і розподіляється по її поверхні і вода не надає вогнегасного ефекту).
у такому випадку при евакуації не створюється велике скупчення людей).
після нього? (Порожня: в ній може створитися вибухонебезпечна концентрація парів бензину з повітрям).
вибухонебезпечні).
через те, що при вмиканні світла може виникнути іскра, що при наявності газу може спричинити вибух).
на землю і катати, вбиваючи полум’я. Можна обернути ковдрою. Однак, коли це робить сама собі людина у приміщенні, що горить, вона повинна берегтися отруєння чадним газом).
(Вимкнути телевізор. Викликати пожежну службу, позвати на допомогу дорослих або самому накинути на телевізор щільну тканину, ковдру).
(Викликати пожежну службу за телефоном 101. Повідомити, що і де горить, адресу: вулицю, номер дому, під’їзду, його код; своє прізвище).
ІІІ тур «Знайка».
У даному турі бере участь один учасник з команди. У цьому турі дається
завдання на картках і вони повинні дати відповідь через 10 сек.
електронагрівальні прилади, перевантаження електромережі при одночасному вмиканні у розетку декількох електроприладів, куріння у постелі, ігри дітей з сірниками, пустощі з вогнем, нагрівання або кидання у вогонь аерозолів, вибухонебезпечних або невідомих предметів).
2. У яких випадках при пожежогасінні використовуються вуглекислотні вогнегасники? (При гасінні всіх видів горючих матеріалів та електроустановок під напругою)
3.Чи можна гасити електроагрегат або електромережу, що горять, водою або пінним вогнегасником? (Ні, якщо вони під напругою. Перед гасінням їх слід знеструмити).
відрізаний. Затримка хоч на хвилину — і ви отруїтесь чадним газом. Ваші дії? (Взяти простирадла, зірвати гардини, міцно зв’язати їх між собою на 2-3 вузли, міцно прив’язати до батареї опалення, спустити кінець у вікно і спуститися по цій мотузці скільки зможете, відпустити її і стрибнути на землю).
Змагання команд
І тур. Тестування.
Командам пропонуються питання про порядок дій людини, яка опинилася у небезпечній ситуації і три варіанта відповіді. Максимальна оцінка за відповідь — 3 бали, за помилкову відповідь — 0 балів. Час на підготовку відповіді — 3 хвилини.
Ведучий роздає командам по одній картці із запитаннями. Команди відмічають правильну відповідь і повертають картки ведучому.
а) зателефоную по 101;
б) покличу на допомогу сусіда;
в) втечу, нікому нічого не сказавши.
а) відчиню вікно, залишу відкритими двері;
б) буду просуватися до виходу;
в) закрию рот і ніс вологою ганчіркою і буду просуватися до виходу.
а) буду гасити її водою;
б) знеструмлю мережу, потім почну гасити;
в) буду кликати на допомогу.
а) буду бігати, зриваючи одяг;
б) впаду, буду качатися, збиваючи полум’я;
в) завернуся у ковдру.
а) ввимкну вогонь, накрию сковороду кришкою;
б) буду гасити водою;
в) спробую винести сковороду на сходи до сміттєпроводу і вилити туди олію.
не встигли запалити газ, що ви будете робити?
а) дістану новий сірник і ще раз спробую підпалити;
б) перекрию газ;
в) перекрию газ та перевірю тягу.
7. Якими будуть ваші дії, якщо вас відрізало вогнем у квартирі на п’ятому поверсі?
а) вологими рушниками та простирадлами закрию щілини по периметру двері, скоротивши приток диму;
б) відкрию вікно і покличу на допомогу;
в) зроблю мотузку з простирадл, прив’яжу до батареї опалення і стану спускатися;
г) стану голосно кричати.
8. Що ви будете робити, якщо побачите як на лісовій полянці горить минулорічна трава?
а) пройду мимо;
б) намагатимусь загасити вогонь, закидаючи його землею;
в) повідомлю про пожежу дорослим
будете робити?
а) зупиню, роз’ясню, що це — небезпечно;
б) пройду мимо;
в) намагатимусь звернути увагу дітей на інші біль безпечні заняття.
ІІ тур. Як викликати пожежну команду?
1. Знайди помилки, допущені у запропонованому вірші. Бере участь лише один учасник з кожної команди. Вони у письмовій формі записують свої зауваження і віддають на розгляд журі.
Алло, 101? Горить все, палає!
Швидше приїдьте…Адресу?... Не знаю!
Живу я в будинку, такий він великий,
А поруч із ним ще красується липа.
Ну що ж ви питаєте ? Їдьте скоріше!
Вогонь за вовка жорстокого зліший.
Ви вже на порозі? Оце так попав!
Та я ж всього – на – всього пожартував.
Уявіть собі, що десь трапилася пожежа. Вам необхідно зателефонувати у
службу 101. Інсценування даної телефонної розмови. У цьому беруть участь 4 учасника ( по 2 з кожної команди)
ІІІ тур Робота з малюнками
Мета цього туру, як і всіх попередніх, визначити, наскільки глибоко команди, що змагаються, засвоїли правила пожежної безпеки. Командам пропонуються картки з малюнками, на кожному з яких зображена небезпечна ситуація і міститься фраза з пожежної безпеки, яку слід закінчити. За правильні відповіді нараховується 5 балів, за неточні відповіді — 3 бали, за неправильну — 0 балів. Враховується також і швидкість виконання завдання. Ведучий роздає командам 11 однакових малюнків з небезпечними для людей ситуаціями.
Відповіді: (слова, якими повинні бути доповнені фрази)
1. ... призводить до пожежі.
2.... курити у постелі.
3 ... легкозаймистих предметів.
4 ... у електромережу телевізор без догляду.
5 ... електропроводом з пошкодженою ізоляцією.
6 ... великої потужності.
7 ... лаки, фарби, мастики.
8 ... газові прилади без контролю.
9 ... над газовою плитою.
10 ... речі, що швидко загораються.
11 ... горища, підвали.
ІY тур. Виявлення джерел небезпеки.
У цьому турі командам видається однаковий малюнок, тема якого: «Дитина у кухні». Завдання команд — знайти максимум джерел можливої пожежі і травм для дитини. Їх повинно бути не менш десяти. Скільки команда знаходить джерел небезпеки — стільки балів і отримує. На виконання завдання відводиться 10 хвилин. Команда, яка перша і без помилок виконує завдання — отримує додаткові бали (кількість додаткових балів визначає журі).
Правильні відповіді: (Перелік небезпек, що зображені на малюнку)
Команди здають аркуші з відповідями.
Y тур. Наш конкурс називається «Інструктаж».
Його мета: ненав’язливо нагадати всім присутнім правила пожежної безпеки і переконати в необхідності їх дотримання. Приймають участь капітани команд.
Читання зразків інструктажу.
Дорогі друзі!
У житті часто трапляється, що великі негаразди виникають зі звичайної необережності, неуважності. І це удвічі прикріше. Щодня в Україні виникає до 120 пожеж, у яких гине в середньому до семи чоловік. Замисліться! Необережно кинутий сірник, увімкнений кип’ятильник, залишений без нагляду, білизна що сушиться над газовою плитою…
Недотримання елементарних правил пожежної безпеки — це марний, нічим не виправданий ризик. Ризик утратити все: дім, майно і навіть життя. Життя своє і своїх близьких! Така легковажність неприпустима і навіть злочинна!
Люди, цінуйте те, що маєте! Цінуйте своє життя і життя своїх близьких. Не дозволяйте вогню пожежі вкрасти у вас щастя.
Шановні слухачі!
Той, кому довелося пережити пожежу, ніколи не забуде свого відчуття жаху та безсилля перед вогнем, що росте, знищуючи все на своєму шляху. Вогнем, який у лічені хвилини знищує все, що ти мав, чим дорожив… Як рідко ми замислюємося над тим, що іноді перебуваємо за крок від трагедії, адже 80 % усіх пожеж трапляються внаслідок необережного поводження з вогнем, а 90 % із них спричиняють загибель людей.
Правила протипожежної безпеки дуже прості. Але недостатньо їх знати: треба їх виконувати. Щодня. Щохвилини. Пам’ятайте, що від вашої пильності залежать благополуччя і життя рідних вам людей. Парадокс, але праска, залишена увімкненою на столі, може перекреслити все, чого ви досягли, працюючи довгі роки. Перетворити на попіл найдорожче!
Не дозволяйте біді увійти до вашого дому! Пам’ятайте: пожежу легше попередити, аніж погасити!
YІ тур Гра з уболівальниками.
Ведучий: Треба відгадати загадки, а наші команди по черзі назвуть правила
пожежної безпеки.
Ведучий:
Будьте дуже обережні,
Щоб уникнути пожежі,
Щоб не вискочив з долонь
Неприборканий …( вогонь)
Команда: З вогнем слід бути завжди обережним.
Ведучий:
А жаринка – скік під ноги -
Загорілася підлога.
Щоб не скінчилось бідою,
Ти залий вогонь …( водою)
Команда: На початковій стадії пожежі необхідно негайно діяти, заливаючи вогонь водою.
Ведучий:
Легковажні малюки
Знову палять сірники.
Що тут думати – гадати?
Треба сірники …( забрати)
Команда: Дітям грати з сірниками заборонено.
Ведучий:
Пам’ятайте кожен з вас:
Де бензин, мастило, гас,
Там вогню не підпускай,
Спалахне усе і…( край)
Команда: Біля легкозаймистих речовин не повинно бути відкритого вогню.
Ведучий:
Бом - бім- бом – бім!
Загорівся кицьки дім.
Що ми будемо робити?
До пожежників …( дзвонити)
Команда: У разі небезпеки необхідно зателефонувати у службу 101.
Журі підводить підсумки, визначає переможців, нагороджує їх.
Ведучий: Сьогодні ми з вами говорили про вогонь, який може бути нашим другом або ворогом. Чим буде для нас вогонь, у більшості випадків залежить від нас.
Пам’ятайте, що дотримання правил пожежної безпеки - це найголовніша умова збереження нашого життя.
Запам’ятайте всі як один:
Пожежа? Негайно телефонуйте 101!
УРОК БЕЗПЕКИ « ШО РОБИТИ , КОЛИ…»
для учнів 8 класу
Мета: закріплення знань учнів про надзвичайні ситуації, причини їх виникнення, вмінь поводитися в небезпечних ситуаціях, як урятуватися самім й як допомогти вижити іншим, розвивати вміння спостерігати, систематизувати, доводити, моделювати, виховувати витримку, рішучість та свідоме ставлення до вибору дій у різноманітних ситуаціях.
Обладнання: ілюстрації НС ( стихійні лиха, тероризм), з тематики : пожежна безпека, дорожній рух, вибухонебезпечні предмети, безпека щоденного життя,
надання першої допомоги.
Урок безпеки можна провести в рамках Дня Цивільного захисту.
Учитель: Ми живемо на прекрасній планеті Земля. Це єдина планета, де є блакитні озера та річки, зелені ліси та гаї, різноманітні звірі й птахи, які роблять чудовою і цікавою кожну мить людського життя. Але, на жаль, життя, як бачимо, не завжди протікає спокійно. Кожного дня ми з вами, дивилося телевізор, слухаємо та бачимо новини. Скільки серед них прикрих, про нещасні випадки, які зненацька спіткали мирних громадян. Як вижити? Яким буде наше майбутнє? Ці питання постають перед кожною людиною.
Ви вже маєте певний життєвий досвід, певні знання та навички, які
допомагають вам усвідомити, що найвищою цінністю на світі є людське життя та здоров'я. Як його зберігати ви вже знаєте.
Сьогодні у нас, надзвичайний день, день цивільного захисту.
В цей день ми усвідомлюємо, як важливо у екстремальних ситуаціях, щоб людина не розгубилася, взяла себе в руки й пригадала, як поводитися за таких обставин, як урятуватися самій й як допомогти вижити іншим.
Вправа « Мозковий штурм»
Робота в групах.
Назвіть види НС за походженням та їх приклади
1 група - природного походження
2 група - техногенного походження
3 група - соціального і соціально – політичного, воєнного походження
Учитель : Для того, щоб виникла небезпечна ситуація, необхідна певна причина або умова, за якої можлива загроза стає справжньою. Дуже часто причиною виникнення небезпечної ситуації стають нерозумні дії самої людини. Якщо не вжити негайних заходів, то можна завдати шкоду здоров’ю. Необхідно знати, чим загрожує ця ситуація та як поводитися під час неї.
Вправа «Мозковий штурм». Сформулюйте трьома словами принципи життєдіяльності , дотримання яких зменшує ризики щоденного життя і уможливлює порятунок людей у НС.
На дошці ілюстрації
ситуаціях? (психологічна налаштованість, уміння стримувати емоції, обмірковувати дії, спілкування, лідерство, користування рятувальним спорядженням, взаємодія з аварійно - рятувальними службами, наявність сили волі, знань, адекватної самооцінки й милосердя, уміння надавати невідкладну допомогу)
Клас об’єднується в 2 команди.
Аукціон небезпек. Учні надають відповіді за методом « шнурівки».
1завдання. Стихійні лиха
Донбасу? ( смерч)
заглиблені)
торкатися кранів, закрити вікна, двері? ( блискавка)
снігу, наганяння води з моря на узбережжя та в гирла річок сильним вітром або приливом)
5. Закінчіть речення « Створення двигунів внутрішнього згорання розв’язало проблему швидкого пересування, але привело…( до забруднення довкілля, підвищення травматизму)
6. Закінчіть речення « Через зростання виробництва, розвиток енергетики і транспорту, широке застосування добрив Україна та інші держави світу перебувають на межі….( екологічної катастрофи)
2 завдання. Пожежна безпека
1. Чи можна вибивати вікна при пожежі? (Ні, бо у приміщення почне поступати свіже повітря, який прискорює горіння).
2. Чи можна гас, бензин, нафту потушити водою? (ні, вони легші за воду і, виринаючи на поверхню, продовжують горіти)
2. Чи повинен постраждалий, на якому горить одежа, бігти? (ні, бо вогонь тільки розгорається)
3. Що треба робити, якщо під час перегляду телевізора, якщо з нього пішов дим? (Вимкнути телевізор. Викликати пожежну службу, позвати на допомогу дорослих або самому накинути на телевізор щільну тканину, ковдру).
4. Чи можна гасити водою електроприлади? (ні, бо вода є провідником електрики)
5. Чому у дитячих закладах двері приміщень відчиняються назовні? (Тому, що у такому випадку при евакуації не створюється велике скупчення людей).
6. Яка діжка представляє більшу небезпеку: наповнена бензином чи порожня після нього? (Порожня: в ній може створитися вибухонебезпечна концентрація прів бензину з повітрям).
7. Чому неможна кидати у вогонь аерозольні упаковки? (Аерозольні упаковки — вибухонебезпечні).
8. Якою тканиною можна обгортати електричну лампу? (Ніякою)
9. Де в задимлених приміщеннях потрібно шукати дітей? (У шафі, під ліжком)
10. Як слід добиратись до виходу, коли в приміщенні з'явилось багато диму? (повзучи, бо дим підіймається вгору)
11.Коли в приміщенні чути запах газу, чого не можна робити? (запалювати світло, вогонь)
12. У разі пожежі в громадських місцях і приміщеннях, треба зберігати спокій, знати план евакуації. Доповніть ваші дії.( не піддаватися паніці, надавати допомогу потерпілим, дотримуватися вказівок рятувальників, не створювати натовп)
3 завдання. Дорожній рух
1 . В якому місці можна переходити дорогу? (По пішохідному переходу)
2.Як має рухатись пішохід за відсутності тротуару? (назустріч руху автотранс-порту)
3. Як має рухатись пішохід за наявності тротуару? (по правій стороні, один потік не заважає руху іншого)
4.Чому при переході вулиці треба дивитись спочатку ліворуч, а потім праворуч? (бо в нас правосторонній рух)
5.Що називається пішохідним переходом? (розмітка у вигляді широких суцільних ліній, нанесених на проїжджу частину)
6. Як і де потрібно переходити вулицю, дорогу? (за сигналом світлофора, по пішохідному переходу)
7. Як потрібно переходити вулицю після виходу з транспорту? (автобус, тролейбус - позаду, трамвай – спереду).
8. Як має вести себе пішохід, коли жовтий сигнал світлофора застав його під час переходу дороги? (дійти до середини дороги і чекати зеленого сигналу світлофора).
9. Як велосипедист має переїжджати залізничну колію? (ведучи велосипед в руках).
10. Який знак має бути встановлений поблизу школи? (Увага! діти)
1. Як слід поводитись, якщо ви стали заручником терористів.
2. Що робити, якщо ви виявили підозрілий предмет, який може виявитись
вибуховим пристроєм.
речовини? ( протерти сухою ганчіркою, не здувати, промити проточною водою)
фільтрування, відстоювання, заморожування)
3.У якому випадку можна їсти незнайомі гриби та ягоди? ( якщо ти
знесилений, а їх їдять звірі та птахи)
електроприладах)
вибуховість)
речей).
(подорожник, алое)
7 завдання. Надання першої допомоги
Бувають такі ситуації, коли людині терміново потрібно надати невідкладну допомогу, від цього залежить стан її здоров'я в теперішньому і майбутньому. Ми зможемо це зробити?
підкласти щось під ноги, забезпечити доступ свіжого повітря, побризкати водою, поплескати по щоках, дати понюхати нашатирного спирту, відразу перевірити наявність ознак життя).
до клітин мозку. Як відновити кровообіг? ( штучне дихання і непрямий масаж серця)
Учні об’єднуються в групи.
1 група . Як розпочати штучну вентиляцію легень?
2 група. Як розпочати непрямий масаж серця?
8 завдання. Фольклорна сторінка
По черзі продовжити другу частину прислів'я та приказки.
1. Прийшла біда - ... (відчиняй ворота).
2. Іскру гаси до пожежі, біду ... .(відведи до удару).
3. Не знаючи броду… ( не лізь у воду).
4. Криком вогню…( не згасити).
5. Навчання-світло, а ... ( невчення - пітьма).
6 . Від вогню багато користі і…( багато шкоди).
7. Друзі пізнаються…( в біді).
8. Їдь тихо -…( обминеш лихо).
9. Коли їдеш в путь,-(обережним будь).
10. Від маленької іскорки -(велике лихо).
Додаткове завдання. Скласти інструктаж « Правила безпеки в екстремальній ситуації» ( у малюнках) Робота в групах.
Підсумок вікторини. Визначення знавців правил безпеки.
ВІКТОРИНА ЕРУДИТІВ
«ВИЖИВАННЯ В ЕКСТРЕМАЛЬНИХ СИТУАЦІЯХ!
Мета: закріпити знання та вміння учнів діяти в екстремальних ситуаціях, розвивати вміння спостерігати,оцінювати дії, виховувати самовладання, рішучість, відповідальність за власне життя та життя інших людей.
Обладнання: ілюстрації НС ( стихійні лиха, тероризм), з тематики : пожежна безпека, дорожній рух, вибухонебезпечні предмети, безпека щоденного життя,
надання першої допомоги).
Учитель: Сьогодні зібратися команди учнів 8-9 класів та їх уболівальники для участі у вікторині ерудитів , яка пройде під девізом
« Цінуй життя! Бережи здоров’я».
Читання ведучими рядків вірша
Хто здоровий, той сміється, Все йому в житті вдається. Він долає всі вершини, Це ж чудово для людини!
Хто здоровий,той не плаче,
Жде його в житті удача.
Він уміє працювати,
Вчитись і відпочивати. Хто здоровий — не сумує, Над загадками мудрує, Він сміливо в світ іде Й за собою всіх веде.
Бо здоров'я — це прекрасно.
Здорово, чудово, ясно!
І доступні для людини
Всі дороги і стежини!
Учитель: Кожен із нас отримав у дар життя. Як ми ним скористаємось – залежить тільки від нас. Сьогодні під час проведення вікторини ви продемонструєте свої здібності на звання найкращого знавця серед учнів 8-9 класів правил безпечної поведінки та таких необхідних для життя правил здорового способу життя.
Представлення членів журі.
1.« Будьмо знайомі!».
Презентація команд. Члени команди називають свої імена, капітана та назву команди ( експромтом).
2. « Розминка». Картка « Різне» ( різнокольорові кульки)
Протягом однієї хвилини дати правильну відповідь за запитання.
Оцінюється відповідь в 1 бал.
1.Його морщать, коли думають ( чоло)
2.При пожежі дзвонить за номером… ( 101)
3.Де не можна гратися дітям? (В підвалі, на дорозі)
наслідків надзвичайних ситуацій ( МНС)
9 к л а с
1. Частина тіла людини, якою думають ( Голова)
2. Конструктивна деталь велосипеда, що допомагає ним управляти ( кермо)
3.Випромінювач світла в темному царстві ( фара)
4. Щоденний розпорядок. (Режим дня).
5. Швидку медичну допомогу можна викликати за телефоном …( 103)
6. Найкращий відпочинок для мозку. (Сон).
7.З якого віку можна перевозити дітей на передньому сидінні? ( з 12 років)
8.Атмосферне явище, що ускладнює рух транспорту ( туман)
9. Що найстрашніше під час виникнення пожежі чи іншого лиха? (паніка)
10. Як називають реакцію організму на небезпеку? ( стрес)
11. Як рослини забезпечують існування на Землі? (виділяють кисень)
12. Місце перетину доріг ( перехрестя)
Питання вікторини
І ТУР « Легше попередити ніж…»
Блоки питань з різних аспектів безпеки.
Блок 1. «Спорт».
варто, бо це може вплинути на формування кістяка та процесу росту. (Важка атлетика; 5 балів).
людини, як фізично, так і морально. (Плавання; 5 балів).
Блок 2. «Шкідливі звички».
1.Найнебезпечніша складова цигарки. (Нікотин; 2 бали).
2.Захворювання, що виражається в надмірній вазі тіла. ( Ожиріння, 2 бали)
3.Оціпеніння, оніміння, безумство, приголомшення - це в грецькій. А в нашій мові - це... /Наркотики, 2 бали/
4. З якими хворобами нерозривно пов'язана наркоманія? /ВІЛ-СНІД, 2 бали/
5. Як називається хвороба печінки, характерна для людей, які зловживають алкоголем? (Цироз печінки; 3 балів).
6. Назвіть вид захворювань хребта, який часто виникає у тих, хто зловживає сидінням перед комп’ютером. (Сколіоз, 3 балів).
яким став відомим на весь світ, тому що розказував всілякі небилиці так натхненно і переконано, що й сам зрештою починав у них вірити. Назвіть книжку. («Пригоди барона Мюнхгаузена», 5 балів).
8. Як називається книга, у якій записані священні тексти, визнані церквою як непорушний закон віри і життя? (Біблія, 5 балів).
Блок 3. «Оточення».
( Тероризм, 3 бали)
вуличних підліткових компаній. (Крадіжка; 5 балів).
закони. (Правопорушення 5 балів).
Блок 4. «З історії людства» Оцінюється правильна відповідь в 2 бали, підготовка 2 хвилини.
Гіппократ оглянув його і сказав, що він береться за лікування, але за умови, що пацієнт купить той будинок, який він йому вкаже, і щодень буде приходити на прийом ліків. Отримавши згоду, лікар вказав хворому на самий віддалений від своєї оселі будинок. Через деякий час пацієнт дійсно поборов свою хворобу і прийшов зі словами вдячності до батька медицини, благаючи того відкрити секрет ліків. У відповідь Гіппократ відповів: «Весь час я давав тобі пити джерельну воду, а вилікували тебе …». Що вилікувало хворого? (Щоденні прогулянки свіжим повітрям, адже хворий був змушений кожного дня проходити значну відстань від свого будинку до оселі Гіппократа; 6 балів).
ІІ тур « Розумники та розумниці»
Правильна відповідь 3 бали
Питання 1. В Англії недавно з’явився новий вид спорту – боротьба пальцями ніг. Учасники не допускаються до змагань у двох випадках. Перша причина – наявність грибкових захворювань ступні або пальців. Яка друга причина?
Відповідь. Занадто довгі нігті.
Питання 2. У газеті «Харківський кур’єр» було опубліковано жартівне рекламне оголошення: «Новий «Педігріпал» з (пропущене слово) – ваш собака буквально світиться здоров’ям!» Яке слово пропущене?
Відповідь. «... фосфором...».
Питання 3. Після аварії на Чорнобильській АЕС у Гомельській області істотно скоротилося число гострих шлунково-кишкових захворювань. З якої причини?
Відповідь. Люди стали частіше мити руки, овочі й фрукти перед їжею.
Питання 4. По А. Швейцеру це гарне здоров’я й погана пам’ять. По Л. Толстому це задоволення без каяття. А на думку Єжи Леца, деяким для щастя бракує саме цього. Назвіть це.
Відповідь. Щастя.
Питання 5. П’єр Лярус говорив: «Є тільки одне місце, де можна зустріти разом: любов, щастя, вірність, багатство й здоров’я». Назвіть це місце.
Відповідь. Словник.
Питання 6. Петро Якович Чаадаєв зрівняв оману й істину ще із двома також зв’язаними поняттями. Своє порівняння він уклав так: «От чому омани поширюються швидко, а істина так повільно». Назвіть ці інші два поняття.
Відповідь. Хвороба й здоров’я.
Питання 7. Ці три слова з’явилися в 44 році до н.е., і являли собою послання до друга. А зараз їх часом можуть бачити ті, хто добровільно псує своє здоров’я. Назвіть ці слова.
Відповідь. Прийшов, побачив, переміг.
Питання 8. У середні століття одяг цих людей нічим особливо не відрізнявся від одягу вченого, богослова або простого, але заможного громадянина. Головним при його виборі було прагнення підкреслити свою значущість і заможність. Поступово на зміну вражаючим мантіям прийшов звичайний сюртук, і, щоб виділитися, ці люди стали ходити на роботу в тому самому брудному сюртуку, до речі чимсь заляпаному. Така сталість аж ніяк не була свідченням їхньої бідності, а навпаки, була гордістю й було доказом великого досвіду власника цього сюртука. Чим же був забруднений їхній одяг?
Відповідь. Кров’ю.
Питання 9. Чотирикутник позначає сварки, великий квадрат – спадщина, коло – грошовий виграш, хрест – довге життя й легку смерть, перехрещені лінії – успіх і гарне здоров’я, жіноча голова – несподіванка, а голова собаки – зраду й розчарування. Скажіть, де можна побачити ці символи?
Відповідь. На дні кавового блюдця.
Питання 10. На думку гумористів, ніщо так не гальмує розвиток медицини, як... Що? Відповідь. Здоров’я людей.
Додаткове завдання. Пантоміма. Члени команд. Артистизм оцінюється в 3 бали. Показати, як ходять: балерина, хворий на радикуліт, солдат на параді, дитина, яка щойно навчилася ходити.
передається у спадок. А спілкування з доброзичливими людьми – найкращі ліки від усіх хвороб ( вірю)
розчарувань, незгод, тобто стресових ситуацій, у майбутньому зросте дуже сильною, вольовою людиною.( не вірю)
Доведено, що сльози знімають нервове напруження. Телебачення Лос- Анд-желоса постійно показує програми, від яких людина гучно й довго плаче. Ці програми спеціально підготовлені для пацієнтів лікарень та санаторіїв. А в Нью-Йорку з’явилися гуртки гучного плачу, заняття в яких проходять під наглядом лікаря ( не вірю)
накопичується близько літра шкідливих смол. ( вірю)
вірю)
8 клас
Ви гуляли на вулиці з молодшим братиком. Під час прогулянки він поранився. Батьків немає вдома, як зупинити кровотечу?
9 клас
Діти бешкетують. Один хлопчик бризкає на іншого водою з поливалки. Той схопив з полички лак для волос в аерозольній упаковці і спрямував струмінь на приятеля. Що зробити, якщо раптом лак потрапив в очі?
ІV ТУР « Знай! Умій! Дій!»
відповідь в 1 бал.
Запишіть протягом 3 хвилин якості людини, які допомагають долати небезпеку ( уважність, рішучість, сила волі, лідерство, відповідальність, вміння спілкуватися, робота в команді, вміння приймати рішення, організованість)
Оцінюється правильна відповідь в 2 бали, Питання у формі вправи
« Шнурівка»
1 . Як має рухатись пішохід за відсутності тротуару? /назустріч руху автотранспорту/
3. Як має рухатись пішохід за наявності тротуару? /по правій стороні, один потік не заважає руху іншого/
4. Чому при переході вулиці треба дивитись спочатку ліворуч, а потім праворуч? /бо в нас правосторонній рух/
5.Що називається пішохідним переходом? /розмітка у вигляді широких суцільних ліній, нанесених на проїжджу частину/
6. Як і де потрібно переходити вулицю, дорогу? /за сигналом світлофора, по пішохідному переходу/
7.Як потрібно переходити вулицю після виходу з транспорту? /автобус, тролейбус - позаду, трамвай - спереду/
8 .Як велосипедист має переїжджати залізничну колію? /ведучи велосипед в руках/
9.Який знак має бути встановлений поблизу школи? /увага! діти/
10. Як має вести себе пішохід, коли жовтий сигнал світлофора застав його під час переходу дороги? / дійти до середини дороги і чекати зеленого сигналу світлофора/
11. Яку кількість пасажирів може перевозити автобус? /скільки є посадочних місць/
12.Назвіть види громадського транспорту /автобус, тролейбус, трамвай, маршрутне таксі/
13. Де пішохід повинен чекати транспортний засіб? /лише на зупинці/
14. З якого віку можна перевозити дітей на передньому сидінні легкового авто? Із 12 років/
15. Чи можна перевозити дітей шкільного віку на рамі велосипеда? /категорично ні/
16. На яку відстань повинна добре проглядатися дорога в обидва боки? 150-200
3. Протипожежна безпека. Картка «Вогнегасник». Оцінюється правильна відповідь в 2 бали
1 .Чи можна гас, бензин, нафту потушити водою? (ні, вони легші за воду і, виринаючи на поверхню, продовжують горіти)
2. Чи повинен постраждалий, на якому горить одежа, бігти? (ні, бо вогонь тільки розгорається)
3. Чи можна гасити водою електроприлади? (ні, бо вода є провідником електрики)
4. Якого кольору каски у сучасних пожежників? (білого, щоб їх було видно в диму і кіптяві).
5. Рідкогорюча речовина, яку видобувають із землі і використовують як сировину для виготовлення гасу (нафта).
6.Природне або штучне заглиблення в землі, де збирається і затримується вода. (водоймище).
7. Коли в приміщенні чути запах газу, чого не можна робити? (запалювати світло, вогонь)
8.За допомогою чого можна загасити пожежу? (Вода, пісок, покривало, вогнегасник).
V ТУР « Реклама»
Уболівальники та члени команд створюють рекламу протягом 5 хвилин.
«Урок основи здоров’я – це..». Презентація.
Бонусні запитання ( 3 бали)
«здоров’я», «загартовування», «безпека»? (Орфографічний).
2. У міфах стародавньої Греції згадується Гігія – богиня здоров’я. Від її імені походить слово, яким називається наука про здоров’я, його збереження та зміцнення. Назвіть це слово. (Гігієна).
Додатковий конкурс
Наш конкурс називається «Інструктаж».
Його мета: ненав’язливо нагадати всім присутнім правила пожежної безпеки, правила дорожнього руху і переконати в необхідності їх дотримання. Підготовка 3 хвилини.
Підведення підсумків вікторини.
Оголошення членами журі результатів. Визначення найкращих знавців.
1