Виховний захід до річниці трагедії Бабиного Яру.
•учні зможуть не лише узагальнити свої знання, а й висловити власну думку щодо поставлених питань;
•учасники отримають загальне уявлення щодо молодіжної концепції пам'яті про Голокост та Бабин Яр зокрема в даній аудиторії;
•вчитель зможе зрозуміти загальну тенденцію в аудиторії й обрати подальші напрями своєї роботи з ними.
(виховний захід до річниці трагедії Бабиного Яру)
Автор: Ірина Фрідман
Мета: навчальна - повторити і узагальнити знання учнів з історії Бабиного Яру і Голокосту взагалі; розвиваюча - розглянути актуальні проблеми крізь призму Бабиного Яру; виховна - почути думки учнів щодо їхніх поглядів та моральних якостей у площині загальнолюдських цінностей, дати їм можливість самим зіставити свою думку з думкою більшості і зробити відповідні висновки.
Очікувані результати:
Тривалість: 90–120 хвилин.
Формат: кафе-дилема.
Необхідні матеріали: інтерактивна дошка з підключенням до інтернету, уривки із документального фільму «Бабин Яр у пошуках пам’яті», роздруковані «меню» у папках, кількість яких відповідає кількості столиків у «кафе»; футболки для «офіціантів» двох кольорів, мобільні телефони і комп'ютери для голосування (або при відсутності техніки стікери для голосування для учасників, а також таці для голосування), гугл-форма з результатами голосування (або презентація, в яку будуть вносити результати голосування при відсутності можливості он-лайн голосування).
План заходу
Крок 1 (підготовчий). Створіть атмосферу «кафе» у приміщенні, де проходитиме захід. Необхідно:
Крок 2. Запропонуйте зайняти столи у «кафе». «Офіціанти» розсаджують учасників за столи за заздалегідь обраним принципом.
Крок 3. На екрані презентація під музику з фото з Бабиного Яру в різні періоди часу. Після того як вона закінчиться, зробіть вступне слово та поясніть учасникам правила роботи «кафе» (див. додаток 1).
Крок 4. Робота «кафе» проходитиме за таким алгоритмом:
(Цей пункт важливий вчителю для аналізу проведеного заходу)
Додаток 1
ПРАВИЛА РОБОТИ КАФЕ-ДИЛЕМИ
(Якщо ж така технічна можливість відсутня, кожен учасник має на столі стікери, якими він голосує. «Офіціанти» у футболках одного кольору збирають стікери тих, хто відповідає «так», іншого кольору – тих, хто відповідає «ні».)
Додаток 2
ВІДЕОСЮЖЕТИ ІЗ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО ФІЛЬМУ
«БАБИН ЯР У ПОШУКАХ ПАМ’ЯТІ»: ЇХ ПОРЯДОК І ТРИВАЛІСТЬ
Усі відеоуривки бажано заздалегідь скачати в окремі файли.
Додаток 3
I. ДО ВІДЕО «КОГО ВБИВАЛИ У БАБИНОМУ ЯРУ»
1. Уважно розгляньте фотографії (джерело http://memory.kby.kiev.ua/) і дайте відповіді на запитання:
2. Роздивіться карту пам’ятників у Бабиному Яру (http://www.holocaust.
kiev.ua/news/babyn_yar_map_2017sm.pdf):
II. ДО ВІДЕО «ВБИВАЛИ НЕ ЗВІРІ…»
1. Ознайомтеся з джерелами, проаналізуйте їх зміст і дайте відповіді на запитання:
НІМЕЦЬКІ КНИГИ
З дитячої книжки «Отруйний гриб», видавництво «Штюрмер»
(Der Stürmer), 1938 р.
Переклад:
«Коли побачите хрест, думайте про жахливе вбивство, яке скоїли євреї на Голгофі».
(Матеріали надано музеєм «Будинок Ванзейської конференції»)
Із книжки Альфреда Фогеля
«Вчення про походження і про раси…», 1938 р. Переклад: Німець створює, єврей – захоплює. Осілий німець любить свою батьківщину. Завжди неспокійний єврей перекочовує з одного народу до іншого.
Суперобкладинка книги Германа Ессера «Єврейська світова чума», 1939 р.
(Матеріали надано музеєм «Будинок Ванзейської конференції»)
Завдання зі шкільного підручника з математики, Німеччина, 1930-ті роки
«Утримання одного душевнохворого в день становить 4 рейхсмарки, одного інваліда – у 5,50 рейхсмарки, а одного злочинця – в 3,50 рейхсмарки. Найчастіше державний службовець заробляє лише 4 рейхсмарки в день, дрібний клерк – 3,50 рейхсмарки, а некваліфікований робітник – менше ніж 2 рейхсмарки.
(A) Складіть графік, що відображає ці дані.
Згідно з проведеними оцінками, у спеціалізованих закладах Німеччини перебуває 300 тисяч душевнохворих, епілептиків і т. п.
(Б) Скільки сімей могли б отримати позику в тисячу рейхсмарок замість цих витрат?»
(Джерело: Steinfeldt Irena.
How Was It Humanly Possible? – Jerusalem: Yad Vashem, 2002. – P. 23)
2. Розгляньте пропаганду нацистів на території України Чим вона схожа і чим відрізняється від пропаганди в Німеччині? Як такі матеріали могли впливати на місцеве населення?
Фото (http://memory.kby.kiev.ua/)
III. ДО ВІДЕО «РОЗПОВІДЬ ГЕНІ БАТАШОВОЇ
ТА КАТЕРИНИ РОЖЧЕНКО»
Геня Баташова та Катерина Рожченко згадують, як Геня врятувалася з Бабиного Яру і хто допоміг їй пережити війну.
Усього в світі на сьогодні, за статистикою Яд Вашем, відомо 26 513 осіб, яким присвоєно звання «Праведник народів світу», серед них і Ірена Сендлер.
Фото http://memory.kby.kiev.ua/
Цитати Праведниці Ірени Сендлер
«Коли почалася війна, вся Польща потонула в морі крові. Але найбільше це стосувалося єврейської нації. І в ній були діти, які постраждали найбільше за всіх. Ось чому ми повинні були присвятити наші серця їм».
«Ми спостерігали несамовиті сцени. Батько погоджувався віддати дитину, але мати – ні. Бабуся обіймала дитину так ніжно і гірко плакала, примовляючи: “Я не віддам свого онука за жодну ціну…”. Іноді нам доводилося залишати такі сім’ї, щоб вони могли заспокоїтися і прийняти рішення. Я приходила до них наступного дня і часто виявляла, що всі мешканці будинку були депортовані до таборів смерті».
«Кожна дитина, яка врятувалася з моєю допомогою, а також з допомогою чудових таємних посильних, яких уже немає в живих, – причина мого існування на землі, але не причина для слави».
«Герої здійснюють видатні подвиги. Те, що робила я, не було винятковим.
Це була природна річ».
«Ми, ті, хто рятував дітей, аж ніяк не герої. Це твердження мені не подобається. Навпаки, мене переслідують докори сумління, бо я зробила так мало».
«Ми і майбутні покоління повинні пам’ятати людську жорстокість і ненависть, яка правила тими, хто здав своїх сусідів до рук ворога, ненависть, яка штовхнула їх на вбивство… Моя мрія – щоб пам’ять про це стала попередженням світу і людству, щоб ніколи більше не повторилась ця трагедія».
(Джерело: http://selfi re.com/2011/01/2979/)
Запитання для обговорення:
IV. ДО ВІДЕО «БАБИН ЯР У РАДЯНСЬКІ ЧАСИ»
Запитання для обговорення:
Фото http://memory.kby.kiev.ua/
V. ДО ВІДЕО «ЗАЦІКАВЛЕНІСТЬ МОЛОДІ»
Уважно розгляньте фотографії вшанування пам’яті у Бабиному Яру в радянські часи та за часів Незалежності.
Фото http://memory.kby.kiev.ua/
Запитання для обговорення:
VI. ДО ВІДЕО «БАБИН ЯР ЯК МІСЦЕ ТУРИСТИЧНЕ»
Додаток 4
ПЕРЕЛІК ЗАПИТАНЬ ДЛЯ ЗАГАЛЬНОГО ГОЛОСУВАННЯ
(посилання на електронне голосування https://drive.google.com/drive/folders/14klrE8RFyzjSqvOQOmpQdXzWk_8PEVS5?usp=sharing)
Додаток 5
«Скатертини» для відгуків про захід
https://drive.google.com/file/d/1WMkgxUpa-ezvDDenws6j9n7ix_SGRNU_/view?usp=sharing
1