ТУР 1 «РОЗМИНКА».
Протягом однієї хвилини учасники мають дати максимальну кількість правильних відповідей на поставлені вчителем запитання. Гру починає та команда, назва якої в алфавітному порядку йде першою. Відповіді на питання однослівні, за правильну відповідь – 1 бал.
Запитання.
(Ядро)
(Сапротрофи)
діабет)
38. Процес відтворення подібних собі особин. (Розмноження)
39 Організми, що мають неклітинну будову. (Віруси)
40. Орган зору людини. (Око)
ТУР 2 «ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ».
Один з учасників команд виймає папірець з написаною буквою. За дві хвилини кожна з команд повинна згадати й записати якнайбільше термінів і назв живих організмів, також інших біологічних понять, що починаються з пропонованої букви. На папірцях рекомендується писати ті букви, на які починається найбільше термінів і понять.
ТУР 3 «ЗАМОРОЧКИ З БОЧКИ».
Питання для туру підбираються з творчо – пошуковим спрямуванням. Відповідаючи на них, учні демонструють уміння логічно і послідовно висловлюватися, застосовувати набуті знання. Кожна команда шляхом жеребкування витягує питання і має час (близько 30 с.) на обдумування та обговорення, після чого дає відповідь.
Умова: Кожна команда отримує стільки питань, скільки є учасників, так, щоб кожен відповідав на окреме питання. Лише за цієї умови команда отримає максимальну кількість балів.
Запитання до конкурсу.
1.Часто ми чуємо такий вислів: «Я тобі покажу де раки зимують!» А де і
справді зимують раки?
(Вони риють нірки на дні водойми або в вологому березі.
Зимівлю проводять досить активно, живляться, іноді розмножуються)
2.Чи вірно, що тварини з великими вухами (слони, зайці) мають кращий
слух порівняно з іншими?
(Ні, не вірно. Великі вуха потрібні для збільшення
поверхні випаровування за малої кількості або відсутності потових
залоз )
3.Чому ураган, як правило, ламає стовбури сосон, а ялини з коренем?
(У сосен корінь проникає глибоко в землю, вертикально, тому вони
ламаються. У ялини корінь розміщений у верхніх шарах ґрунту і
поширюється горизонтально, тому вітер легко вириває її)
4.Відомо, що посади в мурашнику строго розподілені: є, наприклад,
робочі мурахи, солдати, няньки. А яку роль відіграють мурахи, що
загоряють на сонечку близько 10 хв., а потім швидко біжать у
мурашник? (Такі мурахи обігрівають мурашник. Лежачи певний час
на сонці вони нагріваються і, зайшовши в мурашник, віддають це тепло)
5.Цих органів у людини, згідно, з підручником біології, має бути чотири,
але таких людей практично не існує. Що це за органи?
(Цими органами є п’яті кутні зуби, так звані зуби мудрості. Вони пізно
прорізаються і швидко псуються, тому їх відразу видаляють)
6.Які захисні механізми мають головоногі маслюки для захисту свого
життя від хижаків?
(Під час утечі від ворогів восьминоги випускають чорнило зі спеціальної
залози, яке вводить переслідувача в оману на певний час, поки
восьминіг утече. Деякі кальмари, тікаючи від ворогів, можуть
вистрибувати з води і пролітати над нею іноді до кількох десятків
метрів. Ворог, випустивши жертву з
поля зору, припиняє переслідування)
7.Узимку дерева цілком благополучно переносять морози до – 35۬ ˙С. Ч
ому навесні слабкі приморозки (- 4۬ ˙С ) призводить до їх загибелі? (Взимку сік, що рухається по стовбуру дерева, збільшує вміст цукрів, від чого стає в’язким і тому не замерзає. Навесні сік зріджується і починає активно рухатися, навіть за незначних приморозків він швидко замерзає, ушкоджуючи тканини стовбура, що призводить до порушення і загибелі дерева )
8. Для того щоб він народився, йому повинні знайти братів і сестер. Для
того щоб він вижив, у нього не повинно бути жодного брата чи сестри. (Мова йде про зозуленя, якому для вилуплення мати підшукує гніздо , вже є відкладені яйця. Після вилуплення зозуленя викидає всіх пташенят з гнізда і лише за таких умов виживає)
9. У стані клітинної смерті протягом 5- 6 хв. відбувається загибель
нервових клітин через відсутність кисню. Яким чином можна
продовжити тривалість життя нервових клітин, щоб урятувати
людину?
(Найефективнішим методом призупинення всіх процесів метаболізму, а в цьому випадку відмирання клітин, - це охолодження або замороження клітин на певний час ( наприклад, на час доставки до лікарні))
10. Чому перед дощем риби вистрибують із води?
(Перед дощем, у зв’язку з підвищенням вологості повітря, низько над землею і водою опускаються комахи. Риби вистрибують з води, щоб поживитися ними)
ТУР 4 «ЧОРНА СКРИНЬКА».
У спеціальній ємкості міститься певний предмет чи його зображення. Вчитель наводить підказки, за якими учні можуть упізнати цей предмет. Чим раніше вони це зроблять, тим більше отримають балів. Одночасно працюють обидві команди. Якщо всі підказки зачитано, а предмет не назначено, балів не отримає ніхто.
І.Підказки.
1. Цей предмет є сукупністю поживних речовин, обмежених, мінеральними сполуками. (5 балів).
2. Він є причиною давньої суперечки про те, що було першим. (4 бали).
3. До його складу входять білок альбумін. (3 бали).
4. Багато тварин і людина також уживають його і їжу. (2 бали).
5. За тривалого зберігання цей предмет має здатність протухати. (1 бал).
(ЦЕЙ ПРЕДМЕТ: ЯЙЦЕ)
ІІ. Підказки.
(ЦЕЙ ПРЕДМЕТ: «БЛИСКАВКА»)
ТУР 5 «ДОДАТКОВИЙ БАЛ».
На початку гри кожна команда отримала назву. Тепер ця назва може допомогти їм заробити додатково три бали. Порадившись певний час, учасники мають дати визначення науки, що була названою їхньої команди, а також указати предмет вивчення й основні завдання.
Наприкінці гри підбиваються підсумки, визначається команда – переможниця, всім учасникам якої вручають грамоти «Я краще за інших знаю біологію». Всім учасникам гри виносяться подяки.