Мета: навчальна: повторити й закріпити основний матеріал у нестандартній формі; розширити знання про зв'язки фізики іншими предметами; в ігровій формі дати можливість учням проявити свої розумові та творчі здібності;сприяти інтелектуальному та духовному розвитку особистості;розвиваюча:розвивати стійкий інтерес до вивчення фізики; формувати творчу особистість; формувати комунікаційну компетенцію;виховна:виховувати повагу до суперника, стійкість, волю до перемоги, спритність.
Тип заняття: інтелектуальна граПозакласний захід для учнів 10-11 класів
«Інтелектуальне кафе»
Мета:
навчальна:повторити й закріпити основний матеріал у нестандартній формі; розширити знання про зв'язки фізики іншими предметами; в ігровій формі дати можливість учням проявити свої розумові та творчі здібності;сприяти інтелектуальному та духовному розвитку особистості;
розвиваюча:розвивати стійкий інтерес до вивчення фізики; формувати творчу особистість; формувати комунікаційну компетенцію;
виховна:виховувати повагу до суперника, стійкість, волю до перемоги, спритність.
Обладнання. Зал оформлено у вигляді звичайного кафе зі столами, стійкою для бармена, де розміщено книги, журнал. Перед входом - стенд-вивіска «Інтелектуальне кафе», на стінах власні картини учнів, вислови відомих людей, що демонструють зв’язок фізики з іншими науками. (Звучить тиха музика).
Тип заняття: інтелектуальна гра
Хід заняття
Добрий день. Шановні діти та гості, ви запрошені на відкриття нашого інтелектуального кафе. Сьогодні у нас в меню: (додаток №1)
Шеф-кухар: Доброго дня!Доброго дня! Доброго дня!!!
Я рада вітати вас в нашому кафе!
Адміністратор: Бажаю всім приємно провести час, а щоб обстановка в нашому
інтелектуальному кафе була домашньою і невимушеною, давайте
познайомимося.
Шеф -кухар: За центральним столиком у нас присутні члени журі, які дадуть незалежну оцінку роботи нашого кафе. Привітаємо їх...........
За столиком № 1 За столиком № 2
команда… команда....
_____________- капітан ______________-капітан
Привітання команд (5 хвилин)
Шеф-кухар: Отже, поважані відвідувачі,на закуску я пропоную наш
фірмовий салат «Фізика під шубою»
Адміністратор: Кожна команда повинна відповісти на 5 питань, за кожну вірну відповідь команда отримує 2 бали.
Салат «Фізика під шубою»
Відзнач всі вірні відповіді:
1. Яке з зазначених слів не є явищем?
а) інерція; б) дифузія; в) дощ; г) крапля води.
2. Що є фізичною величиною?
а) інерція; б) взаємодія; в) блискавка; г) вага.
3. Потужність, як результат досконалої механічної роботи, визначається:
1) силою і часом;
2) силою і швидкістю;
3) силою і роботою.
4. Діелектрики:
1) скло ; 7) кобальт; 13) мідь;
2) селен ; 8) золото; 14) кремній;
3) олово ; 9) фарфор; 15) германій;
4) ебоніт ; 10) миш'як ; 16) алюміній.
5) алюміній; 11) срібло;
6) залізо; 12) свинець;
5. Одиниці вимірювання часу:
а) секунди;б) хвилини; в) години; г) дні.
Адміністратор: Щоб гості не нудьгували, є у нас ще закуска, кому сподобається, можу і рецепт дати. Отже, наш шеф -кухар приготував
салат « Історичний вінегрет»
Шеф -кухар: Вам пропонуються факти з біографії деяких видатних учених. Команда, яка правильно назве ім'я того, про кого йде мова, отримує три бали. За неправильну відповідь віднімається один бал.
1. 10 клас. З дитинства прагнув до знань. Вчився в перших вищих навчальних закладах. Діапазон наукових інтересів був виключно широкий, його без перебільшення називали енциклопедистом. Спільно з професором Ріхманом він вивчав атмосферну електрику, мав заслуги в розвитку астрономії і астрономічної оптики. Центральне місце в творчості ученого займали роботи в області атомістики і кінетичної теорії. Всі праці з фізики і хімії, представлені у той час в Академію, були значними. Він заснував перший університет в Москві. Народився він в селі недалеко від Архангельська, в сім'ї селянина. (Михайло Васильович Ломоносов)
2. 11 клас. Саме цей англійський учений, що отримав за свою наукову діяльність рицарський титул, направив Петру I, великому воєначальнику А.Д. Меньшикову сповіщення про те, що той вибраний членом Королівської Академії наук Великобританії, парадокс полягав в тому, що Меньшиков був безграмотним. У 1695 р. Він отримав посаду доглядача монетного двору Великобританії, а через чотири роки -директора. Ним відкриті основні закони руху тіл і закон тяжіння. Філософ Гегель жартував: три яблука погубили світ: яблуко Адама, яблуко Паріса, і його яблуко. (Ісаак Ньютон.)
3. 10 клас. Цей вчений народився 22 вересня 1791 в Лондоні, в одному з найбідніших кварталів. Фізичні та хімічні досліди придумав ще хлопчиком при першому ж знайомстві з фізикою та хімією. Багато його робіт могли самі по собі обезсмертити ім'я їх автора. Але найбільш важливими з наукових робіт є його дослідження в області електромагнетизму і електричної індукції. Він зробив велике відкриття - «магнітне тертя». (М.Фарадей).
4. 11 клас. Виховання цей вчений здобув в монастирі, освіту - частково на медичному факультеті Пізанського університету. Почавши описувати рух точними кількісними законами, він зробив перший крок до створення сучасної фізики на основі об’єднання фізики Арістотеля і філософії. Є основоположником теорії вільного падіння, відрив явище інерції, супутники Юпітера, сонячні плями і фази Венери. ( Г.Галілей)
5. 10 клас. Старогрецький учений. Народився в Сиракузах (Сіцілія). Наукові праці відносяться до математики, механіки, фізики і астрономії. Автор багатьох винаходів і відкриттів, зокрема машини для зрошування полів, гвинта, важелів, блоків і гвинтів для підйому великих вантажів, військових метальних машин і тому подібне. Заклав основи гідростатики. У творі "Про плаваючі тіла", що дійшов до нас в перекладі, містяться основні положення гідростатики, зокрема її основний закон (названий його ім'ям), За допомогою цього закону він вирішив задачу про вміст золота і срібла в короні сиракузського царя Герона. У цьому ж творі він досліджував рівновагу плаваючих тіл і вивів умови плавання тіл. Виштовхуюча сила води теж названа його ім'ям. (Архімед)
6. 11 клас. Народився 22 січня 1775 р. в родині ліонського комерсанта. Захоплено вивчав математику і природничі науки за працями Ейлера, Бернуллі та інших учених. Посилено зайнявся електрикою, розробивши її новий розділ – електродинаміку. Вперше в світі вводить поняття сили струму. Цим вченим була розроблена не тільки якісна теорія, але і кількісний закон для сили взаємодії струмів, що є одним з основних законів електродинаміки . Його називають «Ньютоном електрики». Хто він? (А.Андре).
Рекламна пауза
Адміністратор: У нашому кафе ви можете не тільки насолодитися смачними стравами, але і відпочити, послухавши музику. ( Пісня або танець)
Шеф кухар: Ми непогано закусили. Вам сподобалося, діти? Ви готові спробувати наші основні страви?
Мені подобається ваш апетит! І тому я пропоную вам свою улюблену
страву «Логічну юшку» .
Я пропоную вам по 6 пазлів з теми «Фізичні прилади»
Завдання:
Правильно зібраний пазл і вказана його функція – 1 бал.(Додаток 2)
(фото приладу розрізати на фігурні частини- пазли або вправа в Learning.Apps. яку учні виконують на планшетах, смартфонах)
Шеф -кухар: А зараз я хочу, щоб ви спробували мою нову страву
«Фізичний гарнір».
На малювати малюнок на тему:
1 команда - автомобіль майбутнього.
2 команда - учень 3000 року.
В той же час, доки команди працюють, ми проведемо конкурс із уболівальниками, які можуть отримати додаткові бали для своєї команди.
"Майстри пантоміми"
Кожна команда обирає одного представника, який за допомогою засобів міміки і жестів зможе представити слова, зображені на картці своїм вболівальникам. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Команда №1: Електричний струм, динамометр, невагомість.
Команда №2: Рівномірний рух, терези, сила пружності.
Котлета «По-київськи»
Розгадати ребуси (Додаток 3)
« Фізичний коктейль» - -конкурс «Вірю-не вірю»
Учасники повинні через певний час відповісти, чи вірять вони, або не вірять (можна також піднімати одну з табличок з написами «Так» і «Ні»).
Морозиво «Імідж»
Учні у позакласний час готують дві сценки з фізики.
«Фізичні жаргонізми»
Гра із вболівальниками, які можуть отримати додаткові бали для своєї команди .
1. «Елетроскоп » — це:
а) прилад для дослідження зірок;
б) прилад для виявлення наелектризованості тіла;
в) джерело електричного струму.
2. «Реостат» :
а) регулює силу струму;
б) нерухома частина електричної машини;
в) нагрівальний елемент.
3. «Батарея» — це:
а) у кімнаті для обігріву;
б) сукупність однакових приладів;
в) електровимірювальний прилад.
4. «Тритій» — це:
а) ізотоп;
б) пароль;
в) ім'я.
5. «Великий вибух» — це:
а) концепція астрофізиків;
б) аварія на підприємстві;
в) розгніваний учитель.
Вірна відповідь – 1 бал для команди, за яку вболіває.
Шеф -кухар: Поважні експерти. Вам слово.
Я надаю слово журі для оголошення результатів гри.
(Оголошення результатів змагань)
НАГОРОДЖЕННЯ.
Підійшов до завершення наш конкурс. Сьогодні ми переконалися, що й серед вас є дуже багато знавців фізики. У майбутньому ви будете розвивати цю науку. Отже, хочеться побажати команді-переможниці і надалі старанно вчитися, а команді, яка сьогодні трішечки відстала, радимо не перейматися невдачею, а поповнювати свої знання.
Додаток №1
МЕНЮ
Салати:
Фізика під шубою - 10 балів
Історичний вінегрет - 9 балів
Основні страви:
Юшка логічна - 6 балів
Фізичний гарнір - ціна договірна
Котлета «По-київськи» - 3 бали
Десерти:
Фізичний коктейль - 11 балів
Морозиво «Імідж» - 10 балів
Додаток № 2
Створено за допомогою ФотоФанія
Додаток № 3
Ребуси створено за допомогою україномовного генератора ребусів
Конденсатор
Динамометр
Оптика
Динаміка
Використана література