Позакласний захід для учнів 5-х класів "Математики Полтавщини"
Автор: Ковалевська Вікторія Вікторівна
Ведучі: учні 9-го класу
Джерела інформації для вчителя:
/ Л.П. Бєлова, М.М. Корнієнко, Л.Ю. Полякова. Х.: Видавництво "Ранок", 2012
Джерела інформації для учнів: Пошукова система Google
Формування компетентностей:
предметна компетентність: ознайомлення учнів з біографіями видатних математиків Полтавщини; закріплення вмінь розв'язування нестандартних завдань, логічних вправ; розвиток інтересу до математики;
ключові компетентності:
спілкування державною мовою;
інформаційно-цифрова компетентність – вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, класифікувати, розмірковувати за аналогією;
уміння вчитися впродовж життя – виховувати волю, спритність, кмітливість, почуття, духовні потреби і мотиви діяльності.
Основні етапи заходу:
1. Організаційний (2 хв)
2. Презентації команд "Математики Полтавщини" (4*4=16 хв)
3. Проведення змагання "Математична естафета" (4*5=20 хв)
4. Експериментаріум "Вулкан на столі" (5 хв)
5. Підведення підсумків (2 хв)
Місце проведення: спортивна зала
Матеріали: картки з завданнями; набір пластикових паличок для рахівництва; 16 ємностей об’ємом 20-30 мл; 4 великих пластикових стакани; 4 великі підставні пластикові тарілки; 4 пластикові ложечки; сода; рідке мило; 4 барвники різних кольорів; оцет.
План облаштування спортивної зали на час проведення заходу
Хід заходу
Етап 1. Організаційний
1-й ведучий:
Якщо хочеш досягнути
У житті своїм вершин,
Математику збагнути
Мусиш тонко, до глибин.
Калькулятор і комп’ютер,-
Хто сьогодні їх не зна?
Та за пояс їх запхнути
Може світла голова.
Якщо хочеш бізнесменом
Після школи, друже, стать,
Аксіоми й теореми
Мусиш добре пам’ятать.
Якщо лікарем ти станеш,
То, напевно те затям
Тут не можна помилитись –
Хтось поплатиться життям.
Не махай на все рукою,
Не лінуйся, а учись
Бо чого навчишся в школі,
Знадобиться ще колись!
2-й ведучий: Так, без сумніву, математика – цариця наук! Як казав великий М. В. Ломоносов: "Математику вже навіть задля того треба вивчати, що вона розум до ладу приводить".
1-й ведучий: Не можу з тобою не погодитися. А ти знаєш наших земляків-математиків?
2-й ведучий: Я знаю Остроградського. А що, їх багато?
1-й ведучий: Звісно, бо ж не даремно писав О. Г. Івахненко:
Талантами багата Україна,
Хай навіть – відбиваючись від орд,
Долаючи неволю і руїни,
Все ж геніїв народжує народ.
2-й ведучий: Щира правда. Щоб не стиралися у пам’яті імена видатних земляків, щоб і надалі зростали на рідній землі розумні та кмітливі ми і проведемо сьогоднішній захід "Математики Полтавщини".
1-й ведучий: Вітаємо наші команди:
5-А клас – Команда ім. Остроградського Михайла Васильовича
5-Б клас – Команда ім. Івахненко Олексія Григоровича
5-В клас – Команда ім. Астряб Олександра Матвійовича
5-М клас – Команда ім. Митропольського Юрія Олексійовича
Капітани та команди, займіть свої місця.
2-й ведучий: Зараз капітани команд познайомлять нас з біографіями найбільш відомих математиків Полтавщини, а потім команди приймуть участь у цікавій математичній естафеті. Естафета складається з 4-х етапів, по проходженню кожного з яких, команда одержує завдання для наступного етапу та інгридієнт для проведення експериментаріуму. По проходженню всіх етапів кожна з команд збере усі компоненти досліду: "Вулкан на столі". Сподіваємося усім буде весело та цікаво!
Етап 2. Презентації команд "Математики Полтавщини"
1-й ведучий: Послухаємо, що цікавого знають наші учні про видатних математиків рідного краю.
2-й ведучий: Вітаємо капітана 5-А класу з доповіддю "Остроградський Михайло Васильович"
Доповідь 1
1-й ведучий: Дуже цікаво, дякуємо. А зараз послухаємо капітана 5-Б класу з доповіддю "Івахненко Олексій Григорович"
Доповідь 2
2-й ведучий: Дякуємо, а зараз виступить капітан 5-В класу з доповіддю "Астряб Олександр Матвійович"
Доповідь 3
1-й ведучий: Дуже цікаво, дякуємо. А зараз послухаємо капітана 5-М класу з доповіддю "Митропольський Юрій Олексійович"
Доповідь 4
2-й ведучий: Дякуємо капітанам за цікаві виступи!
Капітани команд презентують завчасно підготовані доповіді, демонструючи фото математиків. 4 виступи по 4хв кожен.
Етап 3. Проведення змагання "Математична естафета"
1-й тур
Завдання для команд:
• Скільки було галок і скільки було палок?
Летіли галки і побачили палки. Якщо на кожну палку сяде одна галка, то для однієї галки не вистачить палки. Якщо на кожну палку сяде по дві галки, то одна з палок залишиться без галок. Скільки було галок і скільки було палок?
(Відповідь: 4 галки і 3 палки)
• Швачка
Швачка має кусок сукна 18 м і щодня відрізає по 3 м. На який день вона відріже останній раз?
(Відповідь: на 5-й)
• Скільки летіло качок?
Летіла група качок. Одна попереду, дві позаду; одна позаду і дві попереду; одна між двома і три в ряд. Скільки летіло качок?
(Відповідь: 3 качки)
• Загадка про жабу
В одній кімнаті сидить жаба, яка кожну секунду подвоюється. Через 29 хвилин вона заповнила пів кімнати. Через скільки хвилин вона заповнить цілу кімнату?
(Відповідь: за 30 хв)
По проходженню цього етапу команди одержують картку з завданням для 2-го туру та ємність з рідким милом, яку вони передають капітанам.
2-й тур
Завдання для команд:
(Відповідь: 5 (10; 7; 2))
(Відповідь: 101 (20; 5; 1))
(Відповідь: 15 (10; 4; 1))
(Відповідь: 41 (10; 4; 1))
По проходженню цього етапу команди одержують картку з завданням для 3-го туру та ємність з барвником, яку вони передають капітанам.
3-й тур
Завдання для команд:
Потрібно перекласти одну паличку так, що рівність була правильною.
По проходженню цього етапу команди одержують картку з завданням для 4-го туру та ємність з содою, яку вони передають капітанам.
4-й тур
Завдання для команд:
Сім подружок стали грати,
З паличок складать квадрати,
По квадратику зробили,
Паличок не полічили.
А ви їм допоможіть,
Скільки буде, полічіть.
(28 = 4 х 7)
Кінь дорогою біжить — чотири копита.
І до кожного підківка цвяхами прибита.
До підкови шість гвіздків треба забивати,
Хто не знає, скільки буде, треба рахувати.
(24 = 6 х 4)
Є шість кліток із кролями,
Мені Саша розповів.
Скільки є кролів, дізнайтесь,
Коли в клітці шість кролів?
(36 = 6 х 6)
Дятел шість годин літав,
Короїдів поїдав.
Щогодини вісім їв.
Скільки знищив шкідників?
(48 = 8 x 6)
По проходженню цього етапу команди одержують ємність з оцтом, яку вони передають капітанам.
Етап 4. Експериментаріум "Вулкан на столі"
1-й ведучий: Вітаю, усі команди блискуче справилися з нашими завданнями і здобули усі компоненти досліду.
2-й ведучий: Прошу капітанів змішати у висипати до стаканів інгридієнти, одержані у перших трьох турах естафети, та ретельно їх перемішати.
1-й ведучий: Тепер додайте до суміші 4-й інгридієнт. Команди, підтримайте капітанів оплесками.
Етап 5. Підведення підсумків
2-й ведучий: Завершимо наше чудове свято піснею.
Пісня математика
В світі є наук багато чарівних,
Та одна по праву перша серед них
На землі й на небі править всім вона
Тож цариця знань всіх зветься не дарма.
Приспів
Математика важлива в нашому житті
Як без неї проживеш ти, розкажи мені.
Математику вивчати, друзі, раджу вам
Ця наука у пригоді стане тут і там
Дуже вдячні Архімеду і Ферма
Наш уклін Рене Декарту й Хаула
Ейлер Блейбіс, Блез Паскаль і сам Ньютон
Вклад в науку вніс теж вчений Піфагор
Приспів
Мінус: пісня Наталії Май "Пісня на добро"