Позакласний захід до дня народження Лесі Українки

Про матеріал
Позакласний захід до дня народження Лесі Українки. Розрахований на учнів 7 - 9 класів.
Перегляд файлу

Позакласний захід до дня народження Лесі Українки

Мета: Поглибити знання здобувачів освіти про видатну письменницю Лесю Українку; розвивати нестандартне мислення, уміння швидко приймати рішення; формувати здатність працювати в команді; виховувати товариськість, почуття взаємодопомоги й взаємоповаги; прищеплювати учням любов до української літератури.

Обладнання: презентація, картки, фото Леси Українки, відео, карта України, герби міст.

Хід заходу

  1. Організаційний момент
  2. Мотивація навчальної діяльності

На рідній Волині зросла
І пісня, і мужності сила.
По всій Україні пішла-

Досвітні вогні засвітила.

Русалкою вийшла з лугів,
А лицарем стала у зброї
І нищила всіх ворогів
Словами епохи нової.
Відважно крізь терни ішла,

Народ підіймала до бою
І зірка провідна вела

Знедолених всіх за собою.
Лишила нам скарби свої
І світочем стала Вкраїна

І пісня не змовкне її,
І слава повік не загине.

Ви прослухали вірш про українську поетесу. Чи здогадались ви про кого йдеться мова?

Так, це Леся Українка.

  1. Оголошення теми і мети уроку

Запрошую вас на наш виховний захід «Чаювання з Лесею». У 2021 році ми святкуємо 150 років від народження Лесі Українки. 25 лютого народилася наша славна землячка. Це була людина всебічно обдарована. Її талант виявився у багатьох різних галузях –  музиці, літературі (поезії, драматургії, прозі, літературній критиці, перекладацькій роботі), вона мала художній хист, була поліглотом (13 мов: українська, російська, болгарська, польська, англійська, німецька, французька, італійська, давньогрецька, латинь, вивчала також – грузинську, шведську, іспанську). Сьогодні ми ще раз повторимо знання про цю велику людину, а також дізнаємось нові факти.

  1.  Робота над темою уроку

Ми з вами відправляємось у чарівну країну Леси Українки

І зупинка «Музична»

Леся Українка мала хист до музики. Вона дуже гарно грала на фортепіано. У листі до Драгоманова писала так:«Мені часто здається, що з мене вийшов би далеко кращий музика, ніж поет». Вплив музики відчувається і на літературній творчості Лесі Українки, згадати хоча б назви поезій: «Мелодії», «Ритми», «Сім струн», «Романс».

На презентації ви бачите назви нот, під кожною з яких заховане питання. Ви обираєте одну ноту і даєте відповідь.

До – Де і коли народилася Леся Українка?

Ре – Назвіть батьків Лесі Українки і ким вони були.

Ми – Яке справжнє ім’я Лесі Українки? Звідки взявся псевдонім?

Фа – Назвіть перший вірш поетеси, у скільки років вона його написала і де.

Соль –  Скільки мов знала Леся Українка? Які?

Ля – На якому музичному інструменті грала Леся Українка?

Си – У яких країнах жила Леся Українка? З чим це пов’язано?

До – У якому ще виді мистецтва мала хист поетеса?

ІІ зупинка «Художня»

 Мало хто знає, що Леся Українка мала хист до малювання  і робила це дуже добре. Її мати, Олена Пчілка, у своєму листі до І. Франка писала: "...Леся почала учитися у одного художника і намалювала олійними фарбами дуже гарні картини..." . Відомо, що Леся Українка відвідувала Київську малювальну школу, засновником якої був художник і педагог М.І. Мурашко.

Скласти пазл онлайн. Як ця картина пов’язана з ім’ям Лесі Українки?

C:\Users\Tanya\Desktop\Леся Українка\qr-code (2).png

 

C:\Users\Tanya\Desktop\Леся Українка\1979LU079-3.jpg

Повідомлення про картину

Написала  цю карину Леся Українка, коли брала уроки малярства (так тоді це називалося), у київській приватній школі Миколи Мурашка. Нині оригінал картини зберігається в Київському літературно-меморіальному музеї Лесі Українки

 

ІІІ зупинка «Мовна»

Лексичний склад української мови станове 256000 слів. Наша мова постійно збагачується новими словами. До збагачення мовного запасу нашої мови великих зусиль приклали і письменники, вони створювали авторські неологізми. Ці слова вже так увійшли у нашу мову, що ми навіть і не маємо гадки, звідки вони з’явилися. Наприклад, сово «мрія». Таке звичайне для нас у сучасному, а створене Михайлом Старицьким у 19 столітті.

Коли письменник втомлюється від звичних і пересічних слів, він народжує (безсумнівно, не без допомоги чарівної музи Неології) слова нові. Так з’являються авторські неологізми. Леся Українка теж зробила внесок у збагачення нашої мови і створювала свої авторські неологізми.

Знайти авторські неологізми Лесі Українки у табличці, пояснити їх значення.

 

ІV зупинка «Літературна»

 

  1. Поєднати рядки із творів Лесі Українки та їх назвами. Які ще твори ви можете назвати.

 

Ні долі, ні волі у мене нема,
Зосталася тільки надія одна:
 

Надія

Росла в гаю конвалія
Під дубом високим,
Захищалась від негоди
Під віттям широким.
 

Конвалія

Над хвилями моря, на скелі,
Хороша дівчина сидить,
В лавровім вінку вона сяє,
Співецькую ліру держить.
 

Сафо

Літо краснеє минуло,
Сніг лежить на полі;
Діти з хати виглядають
В вікна… шкода волі!
 

Літо краснеє минуло…
 

Уже скотилось із неба сонце,
Заглянув місяць в моє віконце.
 

Вечірня година (коханій мамі)
 

Мій занапащений, нещасний краю,
Як я тебе згадаю,
У грудях серце з туги, з жалю гине.
 

І все-таки до тебе думка лине,
 

Кохання – як вода – плавке та бистре,
рве, грає, пестить, затягає й топить.
де пал – воно кипить, а стріне холод –
стає, мов камінь. От моє кохання!
 

Лісова пісня (уривок)
 

Мій давній друже! мушу я з тобою
Розстатися надовго… Жаль мені!
З тобою звикла я ділитися журбою,
Вповідувать думки веселі і сумні.
 

До мого фортепіано​
 

 

 

 

  1. Відновити вірш, розставивши рядки у послідовності.

 

Як дитиною, бувало,

 

Упаду собі на лихо,

То хоч в серце біль доходив,

Я собі вставала тихо.

 

«Що, болить?» – мене питали,

Але я не признавалась –

Я була малою горда, –

 

Щоб не плакать, я сміялась.

А тепер, коли для мене

Жартом злим кінчиться драма

 

І от-от зірватись має

Гостра, злобна епіграма, –

Безпощадній зброї сміху

 

Я боюся піддаватись,

І, забувши давню гордість,

Плачу я, щоб не сміятись.

 

 V зупинка «Україна»

Леся Українка дуже багато подорожувала і відвідала багато міст України

На мапі України відмітити міста, які пов’язані із життям Лесі Українки.

(Новоград – Волинський, Луцьк, Колодяжне, Жабориці (частина містечка Баранівка), Київ, Полтава, Одеса, )

Поясніть, як ці міста пов’язані із життям та творчістю Лесі Українки

Повідомлення.

  1. Літературно-меморіальний музей Лесі Українки (Новоград-Волинський)

Лесина сестра Ольга Косач-Кривинюк згадувала:

 «1928 року літом я з матір'ю була в Звягелі. Ми знайшли дім Окружка, і в ньому мати моя показала ту кімнату, де народилася Леся. Мій син Михайло Кривинюк, що теж був з нами, сфотографував (з доручення  Музею діячів українського мистецтва і науки) той дім з різних боків і деякі звягельські краєвиди. Малярка Віра Волянська (онука Михайла Федоровича Комарова) їздила з нами до Звягелю і намалювала олійними фарбами дім Окружка і тушем стародавню українську дерев'яну  церковцю з „опасанням“ (ґанок навколо церкви), яку добре пам'ятала Леся. Лесина племінниця, дочка її сестри Ізидори, Ольга Борисова 1928 року намалювала олійними фарбами ту кімнату, в якій народилася Леся. Казали нам пізніше звягельчани, що на домі Окружка після тих одвідин і за вказівкою матері нашої прибито меморіальну дошку про те, що там народилася Леся Українка». (відео)

  1. Луцьк (відео)

Уривок поезії «Віче», 1901 (про луцький замок)

Зубчата тінь від замкового муру 
все довшала, а далі й двір покрила. 
В бойниці небо стало темно-синім, 
не стало вже червоного віночка 
на голові малої Жанни д'Арк,
а ми співали...

  1. Колодяжне

Косачі дуже любили Колодяжне і не раз у листах до друзів висловлювали свої почуття: «Колодяжне — це, власне, вдома, а решта, то це все так собі — між іншим. Для цілої нашої родини ця квартира (м. Київ, вул. Саксаганського, 97) не була нашим «вдома», вона була раніше в Колодяжному, поки ще цілою родиною ми там жили, а потім то все було тимчасове, випадкове і не своє».

 

 

  1. Жабориці

Жабориця – село на р. Случ за 33 км на південь від Новограда-Волинського (нині це село – частина містечка Баранівка). Родина П. А. Косача, в тому числі мала Леся, перебувала у Жабориці на відпочинку влітку 1876 р. Тут Леся Українка почула від матері оповідання про мавку: « А то ще я й здавна тую мавку «в умі держала», ще аж із того часу, як ти в Жабориці мені щось про мавок розказувала, як ми йшли якимсь лісом з маленькими, але дуже рясними деревами.»

  1. Київ Життя поетеси було досить тісно пов’язане з Києвом. Про це говорить, як мінімум, той факт, що на вулиці Саксаганського знаходиться меморіальний музей в будинку, де Українка мешкала.
    Источник: https://life.informator.press/lesia-ukrainka-ta-kyiv/

https://life.informator.press/wp-content/uploads/sites/4/2020/02/DSC00945-scaled.jpg

VI зупинка «Європа»

Леся Українка неодноразово перебувала закордоном – Франція, Австро-Угорщина, Італія, Єгипет. Європейські країни завжди диктували розвиток моди. Леся Українка добре зналася на тогочасній моді. Наприкінці 19  на початку 20 століття жінки все ще носили корсети, але надавали перевагу довгим спідницям та сорочкам замість суконь, щоб мати змогу бути активнішими у суспільстві. Леся ніколи не наслідувала модні тренди, а створювала власні, феміністичні, щоб популяризувати нову культуру ставлення до жінок (відео «Леся Українка — лицарівна belle époque»).

Роздивитись фото і описати який одяг носила поетеса. Зробіть висновок, чи  наслідувала вона моду того часу? Що характерно для її стилю? (Блуза і спідниця чи плаття, корсет, який рукав, капелюх, прикраси) (фото).

C:\Users\Tanya\Desktop\Леся Українка\images.jpg

 

VII зупинка «Кавказ»

https://znaj.ua/crops/72895e/620x0/1/0/2019/03/10/bM2VjTp1avQNfe2Vf1W3KObwUrMd4VqYcYm7uPNA.jpeg

Будинок, у якому жила Леся Українка (Сурамі)

Як пригадував видатний сходознавець академік Агатангел Кримський (1971-1942):

- Лесі потрібно було лікуватися на Кавказі, й ми поїхали туди разом. Вона дуже полюбила грузин, переконувала, що грузинська нація близька нам, українцям. Леся говорила тоді, що колись виникне федерація народів, в якій ми – українці – будемо особливо тісно пов’язані дружбою з грузинами. Ці слова особливо хвилюють тепер, коли так розквітла дружба між українським і грузинським народами. 

Завдання: на долоньках написати «Що я візьму від Леси у життєву дорогу» та прикріпити на дошку навколо карти України.

Разноцветные следы (ладошки) EDX Education: цена в Одессе с доставкой по  Украине от "Zullu - интернет-магазин развивающих игрушек"

  1. Заключна частина

Безумовно, постать Лесі Українки викликає захоплення та бажання дізнатися більше про її життєві принципи. Адже так хочеться наслідувати найкращих! 

Я вам бажаю бути як Леся Українка :

1. Навчати з любов'ю

2. Постійно вдосконалюватися

3.  Мати дух сильніший за тіло

4. Давати волю емоціям

5. Мандрувати та наповнюватися враженнями

6. Кохати попри заборони

7. Жити так, щоб на вашу честь назвали астероїд

8. Любити рідну країну та слово

9. Бути життєлюбами.

(Вручення мотиваційних медалей та грамот).

docx
Додано
3 листопада 2021
Переглядів
1306
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку