Тема. Контрольна робота № 1 з теми „Усна народна творчість“. Контрольний твір
Мета: вдосконалювати вміння школярів писати твори-роздуми, систематизувати та узагальнити їхні знання про народні думи та пісні; розвивати творчі здібності учнів, їхнє логічне мислення, пам'ять, уміння послідовно викладати свої думки, робити висновки, наводити відповідні аргументи; виховувати почуття любові до рідного краю, його культурних надбань, повагу до захисників Вітчизни.
Тип уроку: урок контролю
Перебіг уроку
З’ясування настрою учнів.
Бесіда
Назвіть типи мовлення.
Що таке опис?
Охарактеризуйте твір-розповідь.
Що ви знаєте про твір-роздум?
1. Ознайомлення з темами творів:
2. Поради щодо написання твору
Перед написанням твору потрібно визначити і розкрити проблему, що випливає з його заголовку. Це й буде змістом твору. Зазвичай у вступі вказано час написання творів, відбувається знайомство з їх тематикою та з позицією автора в оцінці подій і фактів, про які ви довідуєтесь із творів.
Основна частина — це безпосереднє розкриття теми. Не слід забувати, що назва твору лейтмотивом проходить через увесь текст, логіка мислення ваша повинна розвиватися від конкретного. Вступ і висновки можуть бути меншими за обсягом, але не можна скорочувати основну частину, оскільки тоді розкриття теми твору не буде достатнім. Треба пам'ятати, що твір вимагає орфографічної грамотності, дотримання правил пунктуації, стилістичної грамотності.
Письмова робота повинна відповідати таким вимогам: глибока змістовність, самостійність аналізу, глибоке розкриття теми, емоційність і стислість, образність вислову, оригінальність, стилістична довершеність, лексичне багатство, орфографічна і пунктуаційна грамотність, логічні висновки, охайність.
3. Методичні рекомендації
Елементи роздуму у творі
1. Сформулюйте тезу, яка б відображала основну думку твору. Доречним є застосування мовних конструкцій на зразок „Я вважаю...“, „На мою думку...“, „Я підтримую...“, „Я погоджуюся...“, „Мені здається...“.
2. „Переконаний...“, „Я не підтримую...“, „Я хочу спростувати...“, „Як на мене, то...“, „З одного боку..., а з іншого...“ тощо.
3. Проілюструйте тезу необхідними доказами (аргументами). Запропоновано використовувати мовні конструкції на зразок „тому що“, „це доводить“, „підтвердженням цього є“, „це засвідчує“, „свідченням цього є“, „доказом цього може бути“ тощо. З'ясуйте послідовність наведених аргументів.
3. Наведіть переконливі приклади з художнього твору, факти з історії України. Рекомендовано використовувати мовні конструкції на зразок „наприклад...“, „прикладом може слугувати...“, „не можна на згадати...“.
4. Звертайте увагу на логічність та послідовність викладу думок, дотримуйтесь причиново-наслідкових зв'язків у роботі. Структуруйте твір за абзацами. Використовуйте мовні кліше, слова- скріпи, що оформлюють текст на кшталт „по-перше“, „по-друге“, „з цього випливає“, „як було зазначено“, „повертаючись до думки“, „як можна побачити“ тощо.
5. Зробіть висновок. Він повинен відповідати тезі, висловленої учнем (її перефразовано або повторено), й органічно випливати з аргументів і прикладів. По закінченню твору можна використати мовні конструкції на зразок „отже“, „таким чином“, „можна зробити висновок“, „висновком може слугувати“ тощо.
4. Написання учнями твору
Організований збір зошитів.
Бесіда за питаннями учнів, що виникли в них під час написання творів.
Підготуватись до літератури рідного краю