Застосування на навчальних заняттях з української літератури методів і прийомів критичного мислення

Про матеріал
У методичних рекомендаціях викладені прийоми і методи формування критичного мислення у дітей з особливими освітніми потребами на заняттях з української літератури. Наведені приклади літературних ігор та інтерактивних методів кооперативного навчання.
Перегляд файлу

Застосування на навчальних заняттях з української літератури методів і прийомів критичного мислення

Петро Гулак-Артемовський. Балада «Рибалка»

Метод «Думай, збирайся, ділись»

1. Думай

Дискусійне питання вчитель записує на дошці і просить учнів подумати над відповіддю та записати її у зошити.

Чому зв’язок балади з українським фольклором  забезпечив авторові визнання? 

2.  Збирайся

Вчитель пропонує учням з’єднатися у пари і показати один одному відповіді.

Учні можуть корегувати свої відповіді під час обговорення у парах.

3. Ділись

По завершенню обговорення вчитель цікавиться у когось з пари, що саме сказав напарник.

 

 

Євген Гребінка. Балада «Човен»

Образ небезпечної морської плавби як уособлення життєвого шляху людини.

Прийом критичного мислення «З –Х -Д»

1. Вчитель роздає учням таблиці

 

 

Що Знаємо?

 

Про що Хочемо дізнатися?

 

Про що Дізналися?

 

 

 

2. Оголошення теми уроку.

Вчитель запитує в учнів, чи вони щось знають про оголошену тему. Проводиться обговорення з усім класом:

1

  • У чому полягає заслуга Євгена Гребінки перед українською культурою і літературою?
  • Назвіть ознаки українського романтизму.
  • Що символізує образ човна?

Після обговорення учні заповнюють першу колонку.

3. Сформулювати запитання до нової теми (до другої колонки) допоможуть орієнтири: «Хто? Що? Де? Коли? Як?»

Протягом вивчення теми додаються питання до другої колонки:

  • Які емоції переживає ліричний герой?
  • Навіщо твір Євгена Гребінки «Човен», написаний у 19 ст., потрібен

 нам у 21 ст.?

  • У якому віці людина стає самостійною і безперешкодно  поринає у вир життя?

4.Третю колонку можна заповнювати протягом уроку, або коли вчитель просить учнів визначити основну думку твору.

«Письменник переконаний: для того, щоб вижити, треба боротися, а не пливти за течією. Навіть якщо чекають невдачі, не варто їх боятися й уникати».

 

 

Літературні ігри до навчальної теми   

Літописи як історико-художні твори. «Повість минулих літ»

  1. Гра «Шифровка»

Розшифруйте слова. Кожна цифра -  порядковий номер букви у поданій таблиці.

Назвіть імена персонажів історії, що згадуються в «Повісті минулих літ»

 

11111   1

2222222222  2

3

4

2

5

1

6

7

8

9

 

10

 

11

12

13

Н

а

й

д

а

в

н

і

ш

о

ю

 

з

 

р

у

к

8

14

15

16

1

15

17

 

13

1

15

18

 

19

 

20

8

о

п

и

с

н

и

х

 

к

н

и

г

 

є

 

«П

о

5

6

16

21

22

 

23

15

1

12

24

1

17

 

24

6

25

в

і

с

т

ь

 

м

и

н

у

л

и

х

 

л

і

т»

 

  1. 5, 8, 24, 8, 4, 15, 23, 15, 11 (Володимир). 2) 13, 15, 3 (Кий). 3) 17, 8, 11, 15, 5 (Хорив).  4) 8, 24, 22,  18, 2 (Ольга).

2

2. Угорський кросворд

Розгадайте угорський кросворд.

  1. Хто був упорядником літопису «Повість минулих літ?» (Нестор Літописець).
  2. Рукописна копія чого-небудь (Список).
  3. Великий православний чоловічий монастир (Лавра).
  4. Князь, який повісив свій щит на знак перемоги, на воротах столиці Візантії Царгород (Олег).
  5. Хто промовляв «Іду на ви!», коли мав намір боротися з ворогом? (Святослав)

 

Н

О

Л

Е

Г

Е

И

С

Л

А

С

П

О

С

В

Т

С

К

В

Р

О

И

С

Я

А

Р

П

Е

Т

В

Л

О

Ц

О

А

І

Т

Ь

С

Л

 

Інтерактивний метод кооперативного навчання «Ажурна пилка»  (Мозаїка)

Іван Котляревський. Соціально-побутова  драма «Наталка Полтавка» - перший твір нової української драматургії.

1.  «Експерти» індивідуально ознайомлюються з матеріалом, який одержали від вчителя.

Кожна дитина отримує картку з кольоровою позначкою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Кожна група опрацьовує свої завдання. учні читають  інформацію  з кожного завдання на картках, підготовлених вчителем. Вчитель перевіряє, чи розуміють

вони прочитане. Потім учень ділиться своїм фактом і сам отримує інформацію від іншого учня. А вчитель пропонує їм відтворити отриману інформацію.( Метод «вчимося-навчаючи»).

3. Учні розходяться по своїм кольоровим групам. Виступають експертами своєї частини інформації, яку вони засвоїли на достатньому рівні у своїх «домашніх» групах.

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Експерти повертаються у свої «домашні» групи.  Проводять обговорення отриманої інформації. Аналізують вивчений матеріал в цілому.

5. Вчитель пропонує відтворити отриману інформацію.     Відповіді записуються на дошці.

4

Вправа «Доповни речення»:

  • Становлення національної драматургії починається з ….
  • Конфлікт виникає внаслідок …
  • Гідність – це усвідомлення людиною свого …
  • Драма «Наталка Полтавка»  допомагає  усвідомити  потребу пошуку власного …

Метод «Мікрофон»:

Темою твору є зображення …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

docx
Додано
7 листопада 2021
Переглядів
240
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку