Застосування на навчальних заняттях з української літератури методів і прийомів критичного мислення
Петро Гулак-Артемовський. Балада «Рибалка»
Метод «Думай, збирайся, ділись»
1. Думай
Дискусійне питання вчитель записує на дошці і просить учнів подумати над відповіддю та записати її у зошити.
Чому зв’язок балади з українським фольклором забезпечив авторові визнання?
2. Збирайся
Вчитель пропонує учням з’єднатися у пари і показати один одному відповіді.
Учні можуть корегувати свої відповіді під час обговорення у парах.
3. Ділись
По завершенню обговорення вчитель цікавиться у когось з пари, що саме сказав напарник.
Євген Гребінка. Балада «Човен»
Образ небезпечної морської плавби як уособлення життєвого шляху людини.
Прийом критичного мислення «З –Х -Д»
1. Вчитель роздає учням таблиці
Що Знаємо? |
Про що Хочемо дізнатися? |
Про що Дізналися? |
|
|
|
2. Оголошення теми уроку.
Вчитель запитує в учнів, чи вони щось знають про оголошену тему. Проводиться обговорення з усім класом:
1
Після обговорення учні заповнюють першу колонку.
3. Сформулювати запитання до нової теми (до другої колонки) допоможуть орієнтири: «Хто? Що? Де? Коли? Як?»
Протягом вивчення теми додаються питання до другої колонки:
нам у 21 ст.?
4.Третю колонку можна заповнювати протягом уроку, або коли вчитель просить учнів визначити основну думку твору.
«Письменник переконаний: для того, щоб вижити, треба боротися, а не пливти за течією. Навіть якщо чекають невдачі, не варто їх боятися й уникати».
Літературні ігри до навчальної теми
Літописи як історико-художні твори. «Повість минулих літ»
Розшифруйте слова. Кожна цифра - порядковий номер букви у поданій таблиці.
Назвіть імена персонажів історії, що згадуються в «Повісті минулих літ»
11111 1 |
2222222222 2 |
3 |
4 |
2 |
5 |
1 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
10 |
|
11 |
12 |
13 |
Н |
а |
й |
д |
а |
в |
н |
і |
ш |
о |
ю |
|
з |
|
р |
у |
к |
8 |
14 |
15 |
16 |
1 |
15 |
17 |
|
13 |
1 |
15 |
18 |
|
19 |
|
20 |
8 |
о |
п |
и |
с |
н |
и |
х |
|
к |
н |
и |
г |
|
є |
|
«П |
о |
5 |
6 |
16 |
21 |
22 |
|
23 |
15 |
1 |
12 |
24 |
1 |
17 |
|
24 |
6 |
25 |
в |
і |
с |
т |
ь |
|
м |
и |
н |
у |
л |
и |
х |
|
л |
і |
т» |
2
2. Угорський кросворд
Розгадайте угорський кросворд.
Н |
О |
Л |
Е |
Г |
Е |
И |
С |
Л |
А |
С |
П |
О |
С |
В |
Т |
С |
К |
В |
Р |
О |
И |
С |
Я |
А |
Р |
П |
Е |
Т |
В |
Л |
О |
Ц |
О |
А |
І |
Т |
Ь |
С |
Л |
Інтерактивний метод кооперативного навчання «Ажурна пилка» (Мозаїка)
Іван Котляревський. Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» - перший твір нової української драматургії.
1. «Експерти» індивідуально ознайомлюються з матеріалом, який одержали від вчителя.
Кожна дитина отримує картку з кольоровою позначкою.
3
2.Кожна група опрацьовує свої завдання. учні читають інформацію з кожного завдання на картках, підготовлених вчителем. Вчитель перевіряє, чи розуміють
вони прочитане. Потім учень ділиться своїм фактом і сам отримує інформацію від іншого учня. А вчитель пропонує їм відтворити отриману інформацію.( Метод «вчимося-навчаючи»).
3. Учні розходяться по своїм кольоровим групам. Виступають експертами своєї частини інформації, яку вони засвоїли на достатньому рівні у своїх «домашніх» групах.
4.Експерти повертаються у свої «домашні» групи. Проводять обговорення отриманої інформації. Аналізують вивчений матеріал в цілому.
5. Вчитель пропонує відтворити отриману інформацію. Відповіді записуються на дошці.
4
Вправа «Доповни речення»:
Метод «Мікрофон»:
Темою твору є зображення …
5