Позакласний захід до Дня рідної мови

Про матеріал
Позакласний захід до Дня рідної мови. Завдання трьох рівнів, залежно від навчальних досягнень здобувачів освіти.
Перегляд файлу

Тема: Подорож Мовною країною - Україною

Мета: 

Начальна:  сформувати у здобувачів освіти поняття про важливість вивчення рідної мови; розширити знання про рідну мову,  формувати розуміння того, що мова – скарб народу,

Розвивальна: розвивати комунікативні компетентності здобувачів освіти; вміння працювати у групах; розвивати увагу; розвивати естетичні уявлення і художній смак; розвивати логічне мислення; розвивати творче мислення.

Виховна: виховувати почуття національної гідності, любові і поваги до рідної мови, повагу до Батьківщини, до свого народу;  активну життєву позицію, чесність, порядність, людяність;  виховувати в учнях засобами уроку впевненість у своїх силах.

Обладнання: комп’ютер, інтерактивна презентація в програмі Microsoft Power Point, записи пісень, записи на дошці, прислів’я про мову, роздатковий матеріал.

 

Хід заходу

  1. Організаційний етап.

Стенд вимірювач настрою (блакитний з термометром) купити недорого в  Україні. Ціна на стенди, фотоДобрий день, шановні діти. Сьогодні у нас із вами незвичний урок, а урок – подорож. Перед тим, як відправитись у подорож або виконувати якусь роботу, треба мати гарний настрій. Отже визначте свій настрій за допомогою тепломіра настрою (https://stendua.com/stend-vymiriuvach-nastroiu-blakytnyy-z-termometrom). Давайте підтримаємо учнів, у яких настрій нижче +10 добрим, привітним словом.

  1. Робота над темою виховного заходу.

Учитель. Український народ багатий на різні свята. Сьогодні ми зібралися, щоб відсвяткувати ще одне свято, а яке ви мені скажети, прочитавш прислів’я на дошці (матеріал із сайту https://porokhivnytsya.com.ua/2016/11/09/quotations-of-ukrainian-language/). 

- Про що буде наша розмова? (Відповіді дітей)

Прислухайтеся: з ранку й до вечора навколо вас звучить мова . Ми всі так звикли до цього, що майже не помічаємо звучання мови . А тепер припустімо на хвилинку, що мови нашої — та й інших мов на землі — нема.

- Яким буде наше життя? (Відповіді дітей).

- Що для вас означає слово мова? ( Асоціативний кущ)

- Чи знає хтось із вас історію свята? (відео-слайд 2)

Сьогодні у нас урок-подорож, але незвична подорож - містами України. Кожному місту буде відповідати певне завдання із мови.

У нас є три групи «Річ», «Мова», «Слово», для роботи у групах ми повторення правила https://naurok.com.ua/pravila-roboti-v-grupi-pravila-dlya-uchniv-47821.html.

Кожна подорож починається із приготування. Кожна робота починається із розминки. Отже наша розминка – вікторина. Кожен із учасників обирає номер, під яким ховається запитання, на яке потрібно дати відповідь.

(слайди 3 - 15).

Я бачу, що ви вже готові до подорожі (слайд 16).

Наша перша зупинка – столиця України (слайд 17). У Києві більше 30 місць, які можна відвідати, і які чарують своєю красою. На першому місці – Києво-Печерська лавра. Заснована у 1051 році, кожен рік сотні тисяч туристів приїздять у столицю, щоб відвідати цю пам’ятку культури.

Як країна не може бути без столиці, так і мову не можна уявити без алфавіту.

Завдання 1 «Склади алфавіт».

У кожної команди на партах кубики «Лего» із літерами. Ваше завдання відновити послідовність літер в алфавітному порядку (слайд 18).

Ми знову вирушаємо у дорогу. Наступна зупинка «Софіївка» (слайд 19). У старовинному українському місті Умань є мальовничий куточок, який називають дивом та перлиною України - це дендрологічний парк “Софіївка”. Тут кожен має можливість поринути у казковий світ природи, краси і кохання. ”Софіївка” чудова за будь-якої погоди та пори року і є справжнім раєм, наприклад, для любителів фотозйомки!

Ми можемо побачити красу цього місця. А красу нашої рідної мови висвітлено у багатьох прислів’ях та приказках, які складав народ впродовж століть.

Завдання 2 «Склади прислів’я» (слайд 20).

І група (біля дошки) вирішує приклади та обирає літеру з отриманою цифрою.

ІІ група відновлює прислів’я за допомогою цифр, що відповідають певній літері алфавіту.

ІІІ група відтворює прислів’я за допомогою лабіринту (виписати букви жовтого кольору).

Наступне місто, яке ми відвідаємо – Кам’янець-Подільский. (слайд 21). Кам’янець є найбільшим містом не обласним центром у Західній Україні, проте за кількістю архітектурних пам’яток займає третє місце в усій Україні після Львова та Києва. Кам’янець-Подільський – перлина Поділля (:https://vidviday.ua/blog/kamianets-podilskyi/).

 Місто надзвичайно цікаве для туристів – Національний історико-архітектурний заповідник «Кам’янець» входить у список «Семи чудес України» та має в своєму складі більше півтори сотні пам’яток архітектури. Крім того, тут часто відбуваються різноманітні культурні заходи, етнографічні, історичні та музичні фестивалі. Популярними є фестивалі повітроплавання та військово-історичної реконструкції, що проходять кілька разів на рік та приваблюють тисячі туристів. (https://vidviday.ua/blog/kamianets-podilskyi/).

Наша мова теж дуже багата, вона займає ІІ місце у світі за своєю милозвучністю та має у своєму лексичному мовному багатстві 256000 слів. Кожен українець та громадянин нашої держави має дбати про чистоту своєї мови і розмовляти правильно.

Завдання 3 «Лови помилку» (слайд 22)

Знайти помилки у текстах відомих пісень та виправити.

Про красу рідної мови дбав і відомий український письменник Іван Котляревський. Отже наступна наша зупинка – у маєтку цього письменника. Садиба Котляревського знаходиться неподалік від Полтави (слайд23). Чи знаєте ви, що творчість Котляревського має велике значення в історії становлення нової української літературної мови. В ті часи, коли відбувався занепад всіх різновидів староукраїнської писемної мови, його поема «Енеїда», п'єси «Наталка Полтавка» і «Москаль-чарівник», написані на основі живого усного мов­лення народу, започаткували новий етап фор­мування літературної мови. (https://ukrlit.net/info/answer/5.html)

Іван Котляревський дуже шанував народну українську мову, а ще він любив фразеологізми, прислів’я та приказки, які у великій кількості використовував у своїй творчості.

Завдання 4 «Фразеологічний вернісаж»

І група – поєднати фразеологізм та його значення (слайд 24);

ІІ група – відновити фразеологізми (слайд 25);

ІІІ група – завдання із картками «Про кого так говорять?»  https://childdevelop.com.ua/html/temp/files/b/b6fdc755caa7b05a9f8580f34f680cfe.pdf

Наша подорож триває. Ми з вами прибули до Хотинської фортеці (слайд 26).

Хотин – містечко Чернівецькій області. Саме тут знаходиться Державний історико-архітектурний заповідник Хотинська фортеця – історико – архітектурна пам’ятка, найцінніша віха національної пам’яті українського народу, сотні туристів усього світу щороку відвідують це місце. Хотинська фортеця стала свідком боїв, що визначили долю Європи. Хотинський замок в різні століття вважали своїм непорушним форпостом різні держави: Київська Русь, Галицько-Волинське князівство, Річ Посполита, Османська, Австро-Угорська та Російська імперії.

Чернівецька область знаходиться на кордоні із Румунією, якщо ви відвідаєте цю місцевість то почуєте багато діалектних слів.

Завдання 5 «Діалектизми» (слайд 27).

І група – записати якомога більше діалектних слів, які знаєте.

ІІ група – записати слова фонетичною транскрипцією.

ІІІ група – записати слова літературною мовою.

Наближаємось до наступної зупинки – Хортиця (слайд 28).

На Хортиці розташований історико-культурно комплекс «Запорізька Січ», що є узагальненим образом козацьких січей. Козак мав не тільки бути неперевершеним воїном, а й так само добре знати грамоту, основи астрономії, медицини. Більш талановиті навчалися ще й основам дипломатії, вивчали іноземні мови, оскільки у невтомній боротьбі доводилося бувати у різних країнах.

Задання 6 «Хто більше?» (слайд 29)

І група – скласти найбільше слів із слова «Рентгеноелектрокардіографічного».

ІІ група – знайти слова (у додатках).

ІІІ група – виписати із «хмарки слів» слова, що описують українську мову.

На останок я хочу, щоб ми побували на Мальдівах, але ці Мальдіви знаходяться не за океаном, а у нас в Україні. (слайд 30).

Як чиста вода, наша мова має бути чистою, ми маємо дбати про чистоту своєї мови. Щоб вас зацікавити пропоную переглянути невелике відео за посиланням (слайд 31).

Тепер ми можемо описати, яка наша мова.

Завдання 7 «Сенкан» (слайд 32) (складання сенкану).

Ось і завершилась наша подорож. Мені було дуже цікаво подорожувати разом із вами. А чи сподобалась вам наша подорож. Давайте повернемось до нашого термометра настрою. Чи змінився ваш настрій? (відповіді дітей)

На останок хочу прочитати вам вірш відомого українського поета Дмитра Павличка.

Спитай себе, дитино, хто ти є,

І в серці обізветься рідна мова;

І в голосі яснім ім'я твоє

Просяє, наче зірка світанкова.

З родинного гнізда, немов пташа,

Ти полетиш, де світу далечизна,

Та в рідній мові буде вся душа

І вся твоя дорога, вся Вітчизна.

У просторах, яким немає меж,

Не згубишся, як на вітрах полова.

Моря перелетиш і не впадеш,

Допоки буде в серці рідна мова.

(Вручення мотиваційних медалей та грамот за роботу).

 

 

 

docx
Додано
3 листопада 2021
Переглядів
547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку